Nästa artikel
Bilfrågan: Dåligt ljud en egenskap?
Bilfrågan

Bilfrågan: Dåligt ljud en egenskap?

Publicerad 25 september 2014
Vissa exemplar av senaste Peugeot 308 dras med dålig ljudkvalité i bluetooth-handsfree.
Hur dåligt ljud ska man behöva acceptera i bluetooth-handsfree i en ny Peugeot 308?

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
I januari hämtade jag min nya Peugeot 308 Allure. Den har det mesta av utrustning, bland annat bluetooth för telefonen. Men redan under första turen upptäckte jag att ljudkvaliteten var under all kritik med kraftig ljudförvrängning för bägge parter i samtalet, trots att täckningen var god.
 
Bilen togs in på verkstad som testade med flera telefoner, alla med samma dåliga resultat. Nu har bilen varit inne vid fyra tillfällen, sammanlagt fem heldagar, utan att felet kunnat åtgärdas. Jag klandrar inte verkstaden, där får jag alltid bästa bemötande. Problemet ligger hos Peugeot centralt. Där förnekar man att problemet existerar och att inga liknande fel har inrapporterats. Men felet finns ju på min bil! Verkstadschefen kollade med andra Peugeotverkstäder och det visade sig snart att felet rapporterats på flera bilar.
 
Då blev beskedet från
Peugeot att om flera bilar har samma fel är det ”en av bilens egenskaper” och skulle inte åtgärdas. Slutsatsen: Fel på en bil = felet existerar inte. Fel på flera bilar = felet är den del av bilens egenskaper. Om dettta är Peugeots hållning gentemot kunderna så förstår jag att PSA-koncernen har problem. Nästa gång väljer jag ett bilmärke som tar ansvar för sina produkter.
Thomas Lundin
 
Svar:

Vi har provat bluetooth på flera olika bilar av samma modell men inte själva upplevt problemet. Men vi ser att fabriken fått in några få förfrågningar i detta ärende från verkstäder i Europa.

Troligvis är det ett begränsat produktionsfel och bilen behöver en mjukvaruuppdatering för att mottag-ningen ska optimeras. Fabriken gör sitt yttersta för att hitta en lösning på problemet och vi ska snarast återkoppla till verkstaden och kunden.
Maria Lantz, Peugeot Sverige

Diskutera: Har du stött på liknande problem i bilar med bluetooth-handsfree?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-25 07:39
Raphael

Allt mer om bilar idag handlar om mjukvara. Och blåtand är ju dessutom något som uppdateras och förändras. Se bara på Apple som har haft stöd av det på olika sätt, olika implementeringar, av det i sina telefoner. Finns olika varianter på blåtand, så det är en djungel i sig. PSA tillverkar inte sina radioenheter och multimediaenheter själva utan det är utrustning som köps in från olika externa tillverkare, i min egen Picasso sitter det en enhet från Blaupunkt för att ta ett exempel. Nu går det att koppla in telefonen via kabel också, bilen har USB-uttag som telefonen dessutom kan laddas via.

#2 • Uppdaterat: 2014-09-25 08:22
McTar

Samma egenskap har flera av ViB-videoklipp, som skrapande ljud och stereoljud som är "ur-fas".

Visst håller du väl med insändaren Raphael, att det är Peugeot som har fel i sina bilar. Det borde ju åtgärdas.

#3 • Uppdaterat: 2014-09-25 08:48
Hackenbush

Nej, i min bil fungerar blåtand utmärkt handsfree och samtalen är helt ok utan skrap eller ljudförvrängningar så det finns biltillverkare som tillhandahåller utrustning som fungerar helt ok så varför kan inte Peugeot göra detta?

#4 • Uppdaterat: 2014-09-25 08:49
duccedriver

Eftersom det är hos båda parter, och med fler telefoner, borde felet ligga i multimediaenheten, om nu bluetooth är inbyggt i den, och inte en separat enhet.
Och det är med mer än en telefon.
Då borde man kunna låna en sådan ur en demobil tex, för att säkerställa det.
Troligen är mikrofonen överkänslig, samtidigt som förarens ljud blir dåligt, hör motparten sig själv.
Allt handlar inte om mjukvara, och bluetoothprotokollen är bakåtkompatibla, så är inte alla testade telefoner av samma modell från 1900-talet, borde det vara hårdvaran i bilen.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-25 08:50
Borgenstrand

Som jag ser det så är det ett solklart fel som säljaren/Peugeot svarar för. Det här med egenskaper är något som jag ofta hör från bilsäljare när de vill klara sig undan ansvar i dylika frågor. Enligt Konsumentköplagens 16 § 3 st 2 p så föreligger ett fel i lagens mening om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet. I detta fall antar jag att köparen om han blivit upplyst om den dåliga kvaliteten på Bluetoothfunktionen så hade han tänkt både en och två gånger innan köpet. Således ett fel som säljaren ansvarar för enligt konsumentköplagen (KKL). Vidare skall felet enligt 26 § KKL avhjälpas inom skälig tid från det att köparen reklamerat felet och utan kostnad för köparen. Men som det verkar så tar Peugeot på sig ansvaret och löser detta för köparen.

#6 • Uppdaterat: 2014-09-25 08:52
duccedriver

Ja, hacken, och jag har en avant bilstereo för 1299 kr,med inbyggd blåtand och inbyggd mik, funkar klockrent, med bra hf-ljud.
Så hur svårt kan det vara......

#7 • Uppdaterat: 2014-09-25 09:41
Pi

Men nu gällde det en Peugeot och då vet vi ju alla vad Raphael svarar när det finns kritik... Det
är säkert en "feature" och ingen brist...:)

#8 • Uppdaterat: 2014-09-25 09:48
Simon no1

Att de har den inställningen till kunden är väl bara ytterligare ett bevis på varför det går så dåligt för dom...

#9 • Uppdaterat: 2014-09-25 09:48
Swemba

Jag har svårt att se hur det här skulle kunna vara något fel. Det är helt enkelt så här det låter ( i en peugeot). Allt från komponentval, hur mikrofonen är placerad, hur mjukvaran jobbar med att stänga ute oljud, till hur mycket bilen i sig väsnas, påverkar upplevelsen. Och som vi alla vet är "upplevelse" något subjektivt.

#a • Uppdaterat: 2014-09-25 10:18
Raphael

Mc, Tar: "Visst håller du väl med insändaren Raphael, att det är Peugeot som har fel i sina bilar. Det borde ju åtgärdas."

Det kommer att åtgärdas, det står ju i svaret. Det som behövs är en mjukvaruuppdatering.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.