Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Åtgärder mot oljetörst?

Bilfrågan

"Borde inte tillverkare försöka åtgärda felet med motorer som förbrukar en liter olja på 100 mil?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Det borde finnas något som heter normal oljeförbrukning för en inkörd motor. Efter 100 mils körning och oljebyte vid första service ska man inte behöva fylla på mellan bytena. En liter på 100 mil betyder att du ska fylla olja vid varannan tankning, helt orimligt på en modern bil.

Att tillverkaren inte vill byta ut en motor kan man förstå men borde de ändå inte försöka åtgärda felet?

Conny Omberg

SVAR:
Vi får ofta brev om detta till Bilfrågan. Den bistra sanningen är att vissa moderna bilmotorer har en tendens att dra mycket olja.

Detta kan vara en funktion av att den inre friktionen i motorn minskats för att få ner bränsleförbrukningen. Oljeförbrukning räknas nämligen inte vid bestämning av CO2-utsläpp.

I de flesta bilars instruktionsböcker står numera att en oljeförbrukning på upp till en halv liter per 100 mil godkänns.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2012-02-14 09:17

Själv har aldrig haft en bil som dragit så mycket olja. På bilar som jag kör ca 10 tusen mil med innan jag byter kan jag inte påminna mig att jag behövt fylla på olja mellan service (jag är mycket noga med att kontrollera oljenivån). Inte ens på de gamla mercedes dieslarna jag körde i jobbet, som gått 60-80 tusen mil fyllde jag på olja så ofta som 1 liter per hundra mil. Antingen är det olika bilmärken som utmärker sig eller så är det förare som gör det med ett mycket hårt körsätt.

#2
2012-02-14 09:18

"I de flesta bilars instruktionsböcker står numera att en oljeförbrukning på upp till en halv liter per 100 mil godkänns."

Redan en halv liter är mycket, men hur blir det då i ett konsumenträttsligt perspektiv om förbrukningen är en (1) liter per 100 mil - alltså dubbelt mot vad som sägs i instruktionsboken? Rätt att kräva åtgärder (som är omöjliga)? Eller rätt att kräva hävning av köpet? En högst intressant fråga. Vi pratar i värsta fall om 1 500 kronor i oljeförbrukning vid 2 000 mils körning (räknat med en olja som kostar 150 kr/litern och vid en förbrukning på en liter per 100 mil).

#3
2012-02-14 09:34

Jag har en bestämd känsla av att olika bilmärken dras med detta problem i olika grad.
Jag har oftast kört MB och BMW och där praktiskt taget aldrig fyllt på olja mellan service.
Fick dock häromåret en infall att köpa en Audi och där stöttades oljebolagen ordentligt med en rejäl förbrukning.
Är detta regel för VAG-märkena?

#4
2012-02-14 10:46

Jag har aldrig fyllt på en droppe olja.
Har en Volvo S 80 som gått 16.000 mil. Jag servar den (med oljebyte) en gång per år och då har den gått ungefär 1.500 mil sedan sist.
Förstår inte riktigt varför en snålare motor tar mer olja. Om den "läcker" mellan kolvring och cylinder är den ju mindre effektiv.

#5
2012-02-14 11:22

Skulle absolut inte acceptera att mina bilar drog någon olja alls!
En halvliter olja per 100 mil är ju rent löjligt!
Det skulle innebära att man måste slå på 10 liter olja mellan en serviceintervall på 2000 mil!

Har släktingar som är lite "halvslarviga" med sina bilar vilket tyvärr ibland innebär att de glömmer att serva sina bilar i tid.
Senast rullade en C3 Hdi 4000 mil utan att skrika efter mer olja och den är miljöklassad så jag köper inte att jakten på en lägre bränsleförbrukning skulle vara en ursäkt för en högre oljeförbrukning.

Har faktiskt aldrig ägt en bil som har förbrukat någon olja ( till synes utan anledning )

#6
Förstikön
2012-02-14 12:07

Kör en Chevrolet Transport AWD från 2004 med över 230000 km på mätaren och har aldrig behövt fylla på olja mellan servicetillfällena. Verkstaden (som ligger en bit utanför storstaden) säger att oljan alltid ser fin ut vid byte. Lugn körning utan testosteronrusningar fram till nästa rödljus är säkert en av förklaringarna.

#12
2012-02-14 13:24

Jag hävdar fortfarande att snålhet på motor och oljeförbrukning inte har något med varandra att göra. Detta gäller främst VAG's motorer.
VAG borde ha en class-action suit och ersätta alla drabbade bilägare.
Det finns inget rim och reson i att hälla i (min min bok står det en liter olja per 100 mil) närmare 30 liter olja för nästan 4500kr mellan service-intervallen på 3000 mil.
Det är ett skämt och kommer så att förbli.

#14
2012-02-14 13:28

Visst är det trist att en del motorer drar för mycket olja så det gäller att försöka lista ut vilka bilmodeller som har detta fel och undvika dessa.
Om man ändå vill köpa en bil där ganska många exemplar har denna egenhet, så är det bara att stå ut, eller byta till en olja med högre viskositet.
Ett tips kan vara att byta olja efter 1000 mil då oljeförbrukningen kan öka när oljan körts lång tid. Om man byter olja oftare, behöver man inte köpa den allra dyraste oljan, så det blir inte så mycket dyrare och om bilen ändå drar olja, blir det i alla fall billigare att fylla på mellan oljebytena.

#13
2012-02-14 13:32

milkylainen:

Jag anade det efter c:a 20 MB/BMW och en (1) Audi....

Under årens lopp har mina bilar blivit mycket bränslesnålare, men inte mer oljetörstande - den nya Audin undantagen.

#15
2012-02-14 14:23

Fullkoll och Förstikön:
Lugna er lite och tänk på samtalstonen! Jag har tagit bort er privata konversation.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#17
2012-02-14 14:33

Synd att frågeställaren inte skriver vad han har kör. Kan dock sätta min vänstra på att det är en VAG-produkt då flera av dess motorer är ökända för sin aptit på olja.

Tur att man undviker tyska "premiumbilar" och slipper dessa produkter dom av många hyllas för att vara skapelsens krona och absolut ofelbara.

"Dass auto". Jag skulle kräva återköp!

#16
2012-02-14 14:34

Misstänker att Conny Omberg har en Audi. Hade själv en ny Audi A6 för några år sedan och den drog 1 liter olja på 200-250 mil. Helt orimligt och verkstaden fixade inte detta. Är nu tillbaka som nöjd BMW-ägare igen och slipper fylla på olja,
Ingen mer Audi för mig och jag rekommenderar ingen att välja det märket.

#18
2012-02-14 15:05

Vi Bilägare bör hålla ett öga på om vissa biltillverkare accepterar bilmotorer med oljeförbrukning för att jaga någon milliliter i minskad bränsleförbrukning.
Det är nog dags nu att ta med den aktuell oljeförbrukning i biltesternas redovisning.
(Eget exempel: 12 år gammal Citroën helt utan oljeförbrukning mellan oljebytena efter 18000 mil. En modern motor kanske hade förbrukat extra olja för mellan 5000 - 10000 kronor !! )
Oljeförbrukning med eller utan blårök brukar vara ett dåligt tecken för en sliten motor.

#19
2012-02-14 15:11

Jag äger två skodor, en 12 år gammal octavia som rullat 20000 mil och drar ingen olja alls mellan servicar och en superb 2011 som nu dragit en liter olja på 2400 mil...inte mycket men störande ändå...det sitter Audi utvecklad 1,8tfsi motor i superben... Så Ja oljetörsten lär gälla alla märken under Volkswagen group... :|

#20
2012-02-14 15:40

Jag har en SAAB 93 från 2000 som har gått 20000 mil och aldrig dragit någon olja mellan servicetillfällena, som har gjorts enligt häftet och en Skoda Octavia som har gått 2000 mil. Den har då dragit 1 lit olja som var svinaktigt dyr 250 kr/lit. Å andra sidan drar den 2 dl mindre bensin per mil så det kompenserar oljeförbrukningen. Fast det hade ju varit allra bäst med den tidigare oljeförbrukningen.

#21
2012-02-14 15:54

Jag ägde tidigare en Octavia 1,8T som aldrig behövde fyllas på olja mellan servicetillfällena. Nu har jag en Golf 1,4 TSI som inte heller drar någon olja.

#22
2012-02-14 16:38

Ja jesus.. jag har försökt berätta för flera av mina vänner som är V.A.G fanboys att akta sig för v.a.g produkterna..

Men dom säger bara -"att audi och wv är bäst.. det säger ju alla biltester... kvalite...premium...fin inredning..."

#23
2012-02-14 16:41

Min 4 år gamla tvåtaktsutombordare som var den sista av tvåtaktstyp, Mercury, har en procents oljeinblandning. Volkswagen och Audi har alltså en oljeförbrukning som en gammal tvåtaktsmotor.
Tidigare var en förklaring att man minskat på oljeskrapringarnas tryck mot cylinderväggen för att minska den inre friktionen. Om detta fortfarande stämmer och är en förklaring av problemet så är det en medveten lösning man gjort och som också kan redovisas av tillverkaren som en oljeförbrukning. Tvivlar på att det kan variera mellan olika exemplar av samma motor eftersom toleranserna är så fina idag.

#24
2012-02-14 17:13

Köp aldrig olja för 250:-/liter, det är rent skojeri! Ett sätt att spara pengar är att sommartid (och på vintern om man alltid använder värmare, eller bor i söder) köra på billig och lite tjockare 20/50-olja från BILTEMA. Jag har kört många mil med hyfsat nya turbobilar som AUDI A6 och MB C-klass, och det har aldrig gått på tok på nå´t sätt som har med oljan att göra.

#26
2012-02-14 17:23

Byter man olja själv finns mycket pengar att spara genom att köpa märkesoljor här:
http://www.mapodo.de/?___store=english&___from_store=english

Priser från 50- 60 kr/l. inkl frakt

Har själv gjort det och det fungerar helt problemfritt. Krävs dock inköp av 20-30 liter för att rättfärdigöra frakten (fritt hem) på c:a €23

#25
2012-02-14 17:23

Min A6:a skulle fyllas på med dyr longlife-olja vilket gav en milkostnad på ca 1kr/mil. Det kostade mig ca 2000:- per år i oljeförbrukning! Sen är frågan hur det påverkar miljön att släppa ut en massa motorolja i naturen? Och Audi säger att de tänker på miljön när de skapar lågfriktionsmotorer :(

Wolesley, det kan nog bli dyrt att inte använda den dyra oljan som biltillverkaren rekommenderar. Händer det något under garantitiden så får man garanterat problem om inte rätt olja har använts.

#27
2012-02-14 17:51

Håller med Magnus metall här. Min gamla Citroen drar ingen olja mellan bytena, medan 307:an som sambon hade var tvungen att ha en liter mellan bytena. Och då är det i princip samma motorer, skumt!

Verkar vara fler märken som visar samma tendens, de nyare är törstigare än de äldre motsvarande av samma fabrikat. Har tillverkarna passerat gränsen för minimåtten på kolvringarna i sin jakt på att förgylla EUnormen?

#29
2012-02-14 18:24

Har ägt ett antal Audi genom åren bla. en A8 4.2 den ville ha uppåt 1 liter per hundra mil särskilt vid långkörning. Övriga Audi som jag har ägt har dragit olja i varierande grad. Min far har en Citroen BX som har gått 40000 mil och drar ingen olja alls så man kan ju undra vad som menas med försprång genom teknik.

#28
2012-02-14 18:31

fullkoll:
Intressant länk! Jag roade mig också med att kolla priser i England, även där blir frakten c:a 200 kr (215 kr upp till 20 kg, de tyska tar 180 kr för upp till 12 liter)

Prisjämförelse på 4 l Castrol EDGE 5W-30 (med frakt):
www.mapodo.de = 591 kr
www.opieoils.co.uk = 642 kr
www.mekonomen.se = 879 kr!!

Och så vill man ju ha en liter till, och då kostar den (blir ingen extra frakt för den):
www.mapodo.de = 90 kr
www.opieoils.co.uk = 128 kr
www.mekonomen.se = 233kr!!

Är det någon mer än jag som har noterat att det är dyrt med olja i Sverige?
Särskilt 1-liters.

Som synes går det med vinst redan vid 5 liter = ett oljebyte.
Från den tyska blir 431 kr i vinst, från UK 342 kr, något som blir ännu bättre om man köper mer.

Kan tillägga att även oljefilter kostar betydligt mindre, 58 kr mot 126....

Blir nog att beställa från utriket i fortsättningen...

#31
2012-02-14 19:31

Har en Honda CRV diesel som i och för sig inte drar någon olja alls men vid byte ska den ha 6 liter C2/C3-olja som kostar 1.350:- på Mekonomen. Det är f.ö. nästan omöjligt att hitta olja till denna bil.
Varför är motorolja så förtvivlat dyr i Sverige? Jag brukar köpa oljan i Frankrike där den finns överallt för under halva priset. Ibland till kampanjpris och då kostar den bara en tredjedel så mycket som här.

#32
2012-02-14 19:45

mw73, du har rätt om VAG motorer, vännerna läser bara nybilstesterna, motorjournalisterna har ingen erfarenhet av bilar som har gått en del.
100L/mil det drog min Ford Zefyr på 60 talet.
skulle aldrig köpa en VAG bil igen......de är ingen kvalite, ut o in på verkstaden, har haft 3st

#33
2012-02-14 20:02

Jag fick en liter olja till min Golf TSI 122 när jag hämtade ut den december 2010. Nu har den rullat 2100 mil och jag har fyllt på halva flaskan bara. Så jag har inte upplevt något oljetörstande eller är det fel på min bil? ;-)

#35
2012-02-14 20:43

mickery..
Biltema har olja som klara ACEA C3
Och snälla ingen biltema debatt nu..
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hel--och-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W30-Longlife-36927/

#37
2012-02-14 22:16

På min BMW behöver jag bara gå in i idrive för att se oljenivån. MB har liknande system för att kolla oljenivån. I stor sett alla nyare bilar bilar varnar väl vid låg oljenivå och inte lågt oljetryck som tidigare. Så oljestickan kan man väl så gott som glömma.

#38
2012-02-14 22:37

Jag är inne på min 7:e Audi på raken (1,8T, 2, 0TDI, 2,7TDI, 3, 0TDI och nu 2,0TFSI) och har som max fått fylla på 1 liter mellan 3000-milaservicen. Däremot fick jag en Audi V6 2,4 som lånebil efter en parkeringsskada. Den drog olja, typ 1 liter/200 mil.

Fruns Polo (1,4) och nu Golf VI (1,6TDI): inte en droppe. Kollegorna kör alla VAG-bilar och eftersom jag ser alla fakturor; nån enstaka liter köps då och då. Inget att reagera för.

Vad beror detta då på? Inte vet jag. VAG må vara skitbilar i mångas ögon, men det kan väl inte vara så att det bolaget skulle göra sämre motorer än någon annan? Det håller jag nämligen inte för troligt. Tekniken att skruva ihop en motor torde nog vara allmängods vid det här laget.

Mina bilar och kollegornas går ca 5.000 mil/år. Kan det spela någon roll? Men fruns, som går 500 mil/år då? Ingen oljeförbrukning... Å så den minst sagt törstiga 2,4 som jag fick låna.... Sen hör man om de som får fylla på litervis mellan servicen (vilket jag inte alls betvivlar).

Hur förklarar man detta? Vad är skillnaden mellan motorerna? Ja, inte kan det vara toleranserna med tanke på tillverkningsmetoderna. Eller kan det det?

leifer: det är enkelt att kontrollera oljenivån via några knapptryckningar på min bil. Även under färd. Håller med att det borde vara standard på alla bilar.

#40
2012-02-14 22:49

Jag fattar inte varför folk köper olja och reservdelar i Sverige. Jag köper allt från Tyskland eller Frankrike via internet. Avsevärt billigare. Priserna är ju hutlösa här. Köper all hemelektronik och datorer över internet också.

#41
2012-02-15 08:13

Ner med Sveriges ekonomi menar du? ;)

#42
2012-02-15 08:24

Jag hade en Ford en gång som slickade i sig 16 liter olja på 100 mil!
Där kan man snacka om att ta en del olja.
Men jag hällde i gratis spillolja.
Men det var läääänge sen (så eventuellt miljöbrott är preskriberat) och bilen hade gått oändligt långt.
Ingen VW eller Saab av de jag ägt har dragit över litern på 1000mil.

#43
2012-02-15 08:29

"leifer" : Tror nog att alla eller dem flesta nyare bilar har en "oljemätare" i displayen.
På dem tre senaste Franska bilarna som jag har ägt ( -07,-08 och -11 )
så visas oljenivån varje gång man slår på tändningen.
En bekant har en bil ifrån -03 med samma funktion.

De få tillfällena som jag har öppnat dess motorhuvar har varit för att fylla på spolarvätska. ( och knappt då,...brukar stå med en eller två liter spolarvätska på service-räkningen ;)

#44
2012-02-15 08:40

Mistro: är samma på de äldre Peugeot, i vart fall sedan 405:an kom. Var det 1988?

#45
johan44
2012-02-15 09:57

oomkullrunkelig, har du tips på siter?

#46
2012-02-15 10:50

johan44: bläddra längre ner bland kommentarerna här, så hittar du flera tips.
Jag gjorde även en liten prisjämförelse här.

#47
2012-02-15 11:32

Från Texaco eller Preem köper jag Havoline Ultra S för 62,25 kr inkl moms.
Just denna olja finns inte på 20 liters dunkar så det blir fyra 5 liters dunkar.

Specifikation: enl API SN/CF och enl ACEA A3/B4-04 plus ACEA C3-08 och bl.a. GM-LL-A/B-0,25 mm,
low SAPS (Sulfat aska) därför C3 vilket gör den utmärkt bra att använda till partikelfilter.

Viskositet: SAE 5W-40 eller mera exakt 84 cSt vid 40 C och 14 cSt vid 100 C.
Lägsta flyttemp - 36 C och Viskositetsindex 172.
Den oljan kan användas till dagens alla bensin och Dieselbilar tycker jag.

Om Ultra S är en s.k. lågfiktionsolja eller s.k. long life olja vet jag inte och inte går det att se av specifikationen. Merkostnaden för en lågfiktionsolja är sannolikt betydligt högre än den besparing man kan göra på bränslet. I synnerhet om motorn drar mycket olja.

Samma sak med long life olja. Det är ju klokt att dränera oljetråget på vatten och en massa andra föroreningar oftare än 3000 mil i synnerhet på en Diesel. Såvida inte motorn inte drar mycket olja, men i så fall behövs inte en long life olja i alla fall. Om man byter enligt rekommendation minst en gång per år så är det inte många som kommer över 2000 mil.

#48
2012-02-15 12:42

Jo jag vill minnas att 405:an lanserades som -88 års modell.
Trevlig bil för övrigt,även om de höll ihop betydligt sämre än sina
Japanska konkurrenter som Accord,626,Galant och Camry som också lanserade nya modeller ungefär samtidigt.

#49
2012-02-15 19:44

Det låter som om Conny Omberg har en VW. De gillar olja. Ser även ut som om bilden till inlägget är från en VW TDI av motorkåpan att döma. Passande i så fall.

/Erik

#50
2012-02-15 21:27

Men dom höga priser som mekonomen med flera. tar ur så räddar man inte några svenska jobb på att köpa hos dessa kedjor, endast aktieägarna, om ni ta en tur till ullared så kan jag tipsa om motorgold supertec 5w-40 5 liter för ca 200:-
http://www.motorgold.de/mg/component/option,com_docman/task,doc_download/gid,395/lang,en/
andra alternativ:

ÖoB: texaco 5w-40 339:-/4l
Ica maxi: ibland har det funnits shell helix för 299:-/4l

eller från någon tysk webbshop som tidigare är nämd
denna har ett brett sortiment med olika oljor till bra priser men jag har dock ej handlat där och har därför ingen erffarenhet av denna: http://www.motor-oel-guenstig.de/

sen så finns det ingen anleding till att använda dom sk. energisparoljorna tex. 0w-30, 5w-30 dom blir i det tunnaste laget vid ordentligt varmkörd motor, ej heller att använda en sk. partikelfilerklassad olja om man inte har något sådant filter på bilen,

patikelfilterklassad olja saknar ämnen som är bra för motorns smörjning tex. zinkadditiv

#51
2012-02-17 17:59

Läs en artikel om oljor i sista numret av tidningen "Classic Bike"! Det handlar om en oljebar i Norrköping, och det finns en bra diskussion om olja. Kolla också den här adressen. Mycket intressant!
http://www.nordicgroup.us/oil.htm

#52
2016-08-22 08:00

Ja du Rålle G i vår familj har vi haft sex stycken VW på raken tre Polo och nu senast tre Golfar. En VW Golf GT tsi-2014 och en VW Golf 125 tsi 2016, och sonens nyanskaffade Golf GT tsi 2016 som bara har rullat ca 3-400 mil utan oljepåfyllning. De två andra har dragit ca 3-4 dl per 1000 mil. Polorna drog än mindre olja. Men så kör vi också normalt städat. Gäller dock inte sonen som har lite mer blydoja.
mvh VW Polo 2012

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.