Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Sannolikheten för hjullagerfel?

Bilfrågan

"Min Skoda Octavia -06 drabbades efter cirka 7 500 mil av ett missljud från vänster framhjulslager." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Min Skoda Octavia -06 drabbades efter cirka 7 500 mil av ett missljud från vänster framhjulslager. Hur stor är sannolikheten för ett hjullagerfel efter körda 7 500 mil? Felaktigheter i tillverkningen borde väl påverka en serie lager och därmed drabba flera fordon?

Ola Risby, Nacka

SVAR:
Hjullagerfel är mycket svårbedömda. Ibland håller lagren bilen ut och ibland måste de bytas vid relativt låga miltal. Att behöva byta ett lager efter fem år är inget anmärkningsvärt. Ojämn tillverkningskvalitet kan vara en orsak, inträngande smuts eller vatten en annan. Skoda Octavia är inte särskilt hårt drabbad om vi ska bedöma utifrån våra läsarbrev.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2012-02-10 10:18

Att byta ett lager efter 5 år är inget anmärkningsvärt skriver VIB, men ett lager slits enbart när det andvänds och detta har rullat 7 500 mil vilket jag tycker är alldeles för dåligt, fast en polara köpte en Alfe en gång, den gick första lagret efter 3 000 mil och andra vid innan bilen passerade 6 000 mil

Men det tycker jag är dåligt, mellen 15 - 20 000 mil borde man kunna kräva....

#2
2012-02-10 10:33

kanske kört tunga grejer?

#3
Sol och vår
2012-02-10 10:45

Dotterns pojkvän köpte ett hjullager förra året på Biltema, 250 spänn inklusive byte på verkstad även fast man kan göra det själv. Fungerar finfint än! Han kör Volvo 242 -80 som rullat 30 000 mil på många dåliga vägar och delvis hår körning.

mw73: Ska inte påverka det så fort.

Så kolla Biltema! Men det bör gå på garnati.

#4
2012-02-10 11:25

Jag hade en jobbarkompis som köpte en ny S80.
Första hjullagret slut före 3000 mil.
Andra efter 9000 mil.
Inget onormalt enligt verkstan.
Hans förra bil, en 240 hade gått 30000 mil med samma lager.
"Det var då det" sa Verkstadschefen.
Han började rota i det här och det visade sig att mängder av lager var dåliga vid uppmätning.
Hjullager har helt klart blivit sämre till många bilar.

#5
Sol och vår
2012-02-10 11:43

Dåligt miljötänk. Vet även om ett flertal nyare Volvo som bytt låda efter 6 000 mil. I gamla Volvos hängde de oftast med i 100 000 + men var ändå billiga att byta.

Många gnäller över saabs lådor men vet flera 900 som har samma låda efter 6000 mil...

#6
2012-02-10 13:05

Sämre hjullagerkvalitet, bilarna blir tyngre och tyngre bilar och hela tiden bredare däck, ingen bra kombination!

#7
2012-02-10 18:58

Märkligt... Har haft 4 Skoda Octavia RS och ingen av dessa har uppvisat något som helst fel, vare sig hjullager,tändspolar,luftmassemäter = vanliga fel... Tur?

#8
2012-02-10 19:16

En god vän som driver en mekanisk verkstad (alltså 100% professionellt /40 års erfarenhet) som sysslar med finmekanik är helt förfärad över hur ojämn kvaliteten har blivit på just bilhjullager. Han har mätt upp ett antal och anser att inte finns någon annan förklaring än dålig kvalitetskontroll!!! Vid en jämförelse var Biltemas lager precis lika bra (eller dåliga) som originaldelarna. Dra egna slutsatser om var man lika gärna kan köpa lager...

#9
2012-02-10 20:30

Själv har jag erfarenhet av 3 st Peugeot (egna, mest körda 13 000 mil) och 6 st Citroen tjänstebilar (som 4 körts mycket med) och ingen av dessa har haft behov att byta lager. Har för mej att PSA hade förut problem med att få lager som håller måttet men vågar inte säga något med säkerhet för dessa kan ändra lätt speciellt när det går neråt i ekonomin? En sak som är säker att farthinder skall man köra väldigt sakta över för vissa är väldigt vassa i kanten. Min Volvo 460 bytte jag lager op bägge sidorna nån gång före 10 000 mil. Har dock inte hört att lagerfel skulle vara något större problem för något märke, ibland får dom stryk som dom klarar sej av, och ibland inte. Tror just mer det beror på hur dom fått stryk? 15 - 20 000 mil klarar sej dagen lager knappast av, tror jag.

#10
2012-02-11 00:39

Att Volvo sliter framvagnar är väldigt känt. Min teori är att framvagnen är så mjuk så däcken vrider sig i camberled väl mycket, och det frestar väldigt mycket på lagren.

Modernare bilar med stummare upphängning, triangellänkar etc. borde rimligen slita mindre på lagren då hjulen hålls i mer korrekta vinklar. Så Skodan i fråga borde inte få ett rasat kullager på grund av att konstruktionen är vek överlag. Är nog kvalitetskontrollen som fallierat.

Någon som vet om det är SKF? De är ju i princip en institution i Sverige när det gäller kvalitet och livslängd.

#11
2012-02-11 00:52

Tyvärr är inte SKF direkt ensamma på marknaden. Den översvämmas av billiga lager som kommer från det stora land där det brukar komma prylar ifrån med ojämn kvalitet. Hjullager till våra bilar är säkerligen inget undantag.

#12
2012-02-11 07:07

I äldre, begagnade bilar, hittar man ju hjullager som knappt hålls ihop (china rules)! :D Billiga, begagnade, bilar, där hittar man dom sämsta delarna för att man har velat komma billigt undan.

#13
2012-02-11 13:38

Min jobbarkompis som jag skrev om tidigare hade träffat en S80-ägare med samma problem.
Han var kontrollingenjör hos SKF och hade andra gången han var tvungen att byta lager kollat lagren hos volvoverkstaden tagit med mätdon för att kolla lagren.
Han fick mäta tio(!) lager innan han kunnat godkänna två!
Hans kommentar blev att "de flesta verkar handknackade på en bakgård i Bangladesh!"

Problemet tror jag är att allt fler komponenter i bilbranschen enbart tillverkningskontrolleras av leverantörerna och bilköparna får sedan ta den slutliga smällen när det inte håller.
Säkert är det inte några fel på konstruktionen, hållfastheten är säkert uppfylld, men däremot verkar det som om underleverantörerna inte klarar att hålla kravspecifikationerna.

#14
2012-02-11 13:59

SKF har oxå gjort dåliga lager, bakhjulslagerna på SAAB 900 NG höll inte mer än 10.000 mil på dom första årsmodellerna.
SAAB/SKF uppdaterade lagret, i samma veva började Biltema sälja orginallagret för en 5e del av priset, gissningen är väl att dom köpte upp det kvarvarande av gamla lager. Biltema sålde bara det en begränsad tid.

En bekant var smart och köpte 4 lager på biltema för 595:- st, mekonomen tog då ca 2500:- och SAAB nästan 3000:-

595:-var ett sjukt bra pris, då det är ett komplett nav ink ABS givare !!!

Sen är det inte alltid SKF lager i en SKF kartong, dom tillverkar inte alla modeller själva, men saluför till dom flesta bilar.

#15
2012-02-11 22:22

Rikard, SKF är stort.
De tillverkar lager i många länder, de äger kullagertillverkare med andra namn och det är ofta därför de ligger i SKF-kartonger.
http://www.skf.com/portal/skf/home/skfsites?contentId=188864&lang=en

#16
2012-02-13 18:35

En bilmek visade en livslängdskurva på hjullagerenheter (hubunit) från SKF. Meddellivslängden är ca16 000 mil med spridning åt bägge håll. Stämmer bra med mina erfarenheter. Har en kompis med C-mersa som fick byta 3 st lager på de första 8000 milen, så det har inget med bilfabrikat att göra. Alla kan ha otur och få dåliga exemplar. Fördelen med hubunits är att de är enkla att byta själv på de flesta bilar.

#17
2012-02-13 18:48

Fick byta hjullager fram på våran Toyota Auris (obs tillverkad i Europa) vid 7000mil! Helt otroligt! Har aldrig bytt hjullager så tidigt på en Toyota förut. Den enda jag bytt på är en Previa som hade gått 26000mil,men då kan man förstå att man får byta. Men 7000mil,det är dåligt. Nu bytte ju Toyota detta på garantin,men än då det är för dåligt. Något som också Toyota håller med om att det var dåligt och inte är normalt för en Toyota. Men de håller inte samma kvalitet som japan byggda modeller.

#18
2012-02-14 08:37

För många år sedan köpte jag hjullager bak till en Passat på Biltema för 89 eller 99kr ...Dessa var stämplade med SKF och höll väldigt bra.
Något år senare köpte vi sådana lager igen till en annan bil ( samma lager passar till flera Vw modeller under många år ) ...Priset var nu högre men ändå mycket lägre än orginal.
Då vi kom hem upptäckte vi att det på dessa lager stod "Made in Poland"
Biltema hade alltså bytt ut dem mot något billigare vilket märktes efter bara några månader.

En släkting fick ett malande ljud ifrån sin Colt då den bara var ett par år gammal och jag gissade då på att växellådan var på gång att rasa. ( "automat" ) Den hade då rullat ca 6000 mil.
MItsubishi sade att detta var ett hjullager som var dåligt och något sådant hade de inte hemma!???
Det tog 10 dagar innan bilen var rep. ( varpå jag misstänker att det trots allt inte var ett felande hjullager ;) )

#19
2012-02-14 12:10

Mistro, är du säker på att det inte var SKF-lager tillverkade i Polen?

#20
2012-02-14 15:11

"saabnisse" : Det fanns ingen märkning om SKF på dem och dem såg inte ut som dem tidigare som vi hade bytt...
verkade klenare vilket dem också visade sig vara.
Tror inte att SKF tar bort sin märkning för att de säljer till Biltema? ( finns ju i och för sig rätt många som gör det ...)

#21
2012-02-14 21:02

Jag har bytt några bakhjulslager på Mazda 323 och 626, modellerna runt sekelskiftet.
Problemet där är kanske inte lagrets kvalite, utan monteringen av det, det finns inget som helst skydd/sköld mot lagret, man kan titta in under bilen och se lagrets packbox som sitter helt öppen.

Men, jag hjälpe en kompis med hans 323a, lagret är simpelt att byta, han hade köpt ett på Mekonomen, vit kartong och det saknade helt märkning, och man kunde med blotta ögat se att det inte var nån orginalkvalite.
Lagret säljs komplett ihopmonterat, bara att smacka dit på axeln. Efter nån månad började det surra igen, vi tog bort det, då ramlar det isär, och vi ser att det inte finns en gnutta fett i det.

I kartongen finns en standardaktigt monteringsanvisning, där står att lösa lager ska smörjas vid montering, men inte fasta. Vi klassade detta som ett fast lager då det är en komplett hubb med lager i.
Efter lite tjafs fick polaren iaf ett nytt lager, detta var av en helt annan tillverkning, och väl insmort (vi petade isär det och kollade)

Detta blev ju lite både om lager, och Mekonomens så kallade orginaldelar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.