Nästa artikel
Volvos dieselmotorer genom tiderna: Från VW till B5
Backspegeln

Volvos dieselmotorer genom tiderna: Från VW till B5

Publicerad 19 september 2023 (uppdaterad 19 september 2023)
Volvo ska sluta bygga dieselmotorer. Här går vi igenom dieselmotorns historia hos Volvo, från Volkswagens inköpta dieselsexa till dagens mildhybriddiesel.

Efter 45 år har Volvo beslutat att sluta bygga och sälja dieselbilar. Det sista exemplaret med dieselmotor ska byggas tidigt 2024, uppger företaget i ett pressmeddelande.

Volvo har utvecklat egna dieselmotorer under lång tid, men det var inte så det började. På 1970-talet försökte Volvo utveckla en egen dieselmotor, när försäljningen av dieselmodeller började ta fart ute i Europa, men projektet fick avbrytas av kostnadsskäl.

Broschyren för Volvos dieselbil från 1980 hade inte någon bil på omslaget.

Årsmodell 1979 blev den första där en Volvo hade dieselmotor från fabrik, och då som ett samarbete med Volkswagen. Motorn fanns både med fyra, fem och sex cylindrar och den sistnämnda var exklusiv för Volvo. Du kan läsa mer om motorn hos vår förlagskollega Klassiker här.

Den så kallade D24-motorn hängde med länge och fanns även i 740 och 940, och turboversionen som fanns i 760 beskrevs av Volvo som världens snabbast accelererande dieselbil.

På 1980-talet utökades dieselutbudet, bland annat när Volvo 340 fick dieselmotor från Renault.

Volvo 850 TDI hade dieselmotor från Audi.

Även Volvo 850 fanns under en period med dieselmotor. Den hämtades också från Volkswagen och koncernsyskonet Audi, där den också hämtade namnet (TDI). 

Motorn levererade 140 hk och 290 Nm. Förbrukningen på 6 l/100 km var låg för storleksklassen – betydligt lägre än för bensinmotorn – och accelerationen till 100 km/tim kunde kapas till 9,9 sekunder.

Lanseringen av den femcylindriga dieselmotorn 2001 var viktig för Volvo.

2001 kom äntligen Volvos första egenutvecklade commonrail-dieselmotor med fem cylindrar kallad 2,4D. Det här var ett stort steg för Volvo som insåg att försäljningen av dieselbilar var på väg upp.

Den femcylindriga dieselmotorn kom även i ett starkare utförande kallad D5, som även fanns med fyrhjulsdrift.

Den här motorn levde kvar länge hos Volvo och uppdaterades i flera omgångar. Den fick mer effekt och fanns också i laddhybridversionerna av Volvo V60 kallade D5 Twin Engine och D6 Twin Engine.

Nästa stora lansering när det gäller Volvos dieselmotorer var DRIVe-programmet, med snåloptimerade bilar som skulle klämma sig in under 120 gram koldioxid per kilometer.

Nästan alla Volvomodeller kom i DRIVe-versioner och de kunde antingen ha fyrcylindriga dieselmotorer hämtade från Ford (senare Peugeot/Citroën) eller en ”snåltrimmad” version av Volvos egen dieselfemma.

Sist ut i Volvos dieselhistorik är den helt egenutvecklade, fyrcylindriga motorfamiljen som heter VEA (Volvo Engine Architecture) och som presenterades 2013.

Tanken var att ersätta alla inköpta motorer och femcylindriga motorer med egenutvecklade, fyrcylindriga motorer, både bensin och diesel. Cylindervolymen var 2,0 liter.

Det fanns flera olika dieselversioner av VEA-motorerna. Starkast var D5 som hade en särskild teknik kallad Power Pulse som innebar snabbare acceleration.

VEA-motorerna kombinerades även med mildhybridteknik vilket skulle sänka förbrukningen, men i praktiken är skillnaden inte så stor. Alla motorer benämndes till sist med bokstaven ”B” (för ”brake recuperation”, bromskraftåtervinning), även dieselmotorerna B4 och B5.

En av de sista i sitt slag.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 20 september 2023 Sedan förstår jag inte…
  • 20 september 2023 Diesel i vanliga bilar var…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.