Bild
Nästa artikel

Japanska märken förmedlar känslor

AutoIndex

Japanska märken som Subaru, Toyota och Honda har lyckats förmedla känslomässiga kopplingar till sina kunder. Det visar lojalitetsenkäten i AutoIndex 2010.

I begreppet lojalitet finns både en teknisk och en emotionell del.

Emotionell lojalitet
Dessa båda faktorer måste samverka och utvecklas för att resultatet ska bli riktigt bra.

De flesta aktörerna inom bilvärlden har oftast bara möjlighet att arbeta med den tekniska lojaliteten, alltså med produktkvalitet, priser och leveranser.

Här försöker man vinna mark genom att konkurrera med konkreta åtgärder, men samtidigt finns alltid risken att en aldrig så liten miss kan få kunden att vända sig åt ett helt annat håll.

Den idealiska kopplingen är om kunden också har en känslomässig koppling till sitt märke, en så kallad emotionell lojalitet.

Kan överse kvalitetsbrister
Det är här som de etablerade varumärkena på förhand har en fördel.

Här har många bilägare en sådan innerlig relation till sitt märke att de aldrig kan tänka sig att byta.

Det finns otaliga exempel på bilägare som till och med kan överse med vissa kvalitetsbrister.

Stoltheten över att själv ha bestämt sig för ett speciellt varumärke och hålla fast vid det blir helt avgörande.

Att mäta lojalitet, enligt researchföretaget Loyalty Groups sätt att se på saken, är en process.

Subaru entusiastmärke
Flera frågor, bland annat om att köpa samma märke igen, rekommendationer och känslor för varumärket ligger bakom slutresultat i lojalitetesenkäten.

Subaru har med sin fyrhjulsdrift och sina boxermotorer med åren blivit lite av ett entusiastmärke, likt Citroën för 20 år sedan eller för att finna ett annat aktuellt exempel, likt Alfa Romeo i Danmark som är stadigt topplacerat av sina ägare i AutoIndex.


Subaru har lyckats att få kunderna att känna känslomässig koppling till märket.

Ovanpå det måste naturligtvis produkten och eftermarknaden fungera på en förväntad nivå för att resultatet i slutändan ska bli riktigt bra.

Flera trender
Årets resultat visar på flera intressanta trender.

1. Suzuki har förbättrat sitt resultat mest av alla, säkert kopplat till den nya organisationen, med fler återförsäljare/verkstäder och med ett utbud av miljöinriktade småbilar som ligger i tiden.

Suzukis stora procentuella förbättring har också att göra med att fjolårsresultatet var mediokert.

2. Kia säljer bilar som aldrig förr.

Den sjuåriga garantin, och upplevd kvalitet, har gjort att kunderna känner allt större förtroende för det sydkoreanska märket.

3. Mercedes håller sakta men säkert på att hämta sig efter rostkrisen.

Den nyare generationen bilar håller förväntad kvalitet på ett helt annat sätt än tidigare.

4. Allt eftersom försvinner de gamla rostkänsliga bilarna ur undersökningen, i år finns exempelvis inga ägare av E-klass årsmodell -02 (Wagen 210) med bland respondenterna.

Mitsubishi tappar
I övrigt går det också att konstatera att de importörer som sålde bra under fjolårets krisår också fått sina kunder att känna mer lojalitet, exempelvis Volkswagen, Renault och Hyundai.

Fyra märken uppvisar sämre lojalitet än ifjol, bland annat topprankade BMW, Toyota och Audi - ett tecken på att skyhöga förväntningar inte infriats till fullo.

Men lojalitetspoängen totalt är ändå imponerande.

Mitsubishi har tappat mest, säkert kopplat till modellutbudet, där gamla Space Star- och Carisma-ägare inte haft några givna ersättningsbilar att byta upp sig till.



Klicka här för att se större grafik.

Svenska folkets lojalitet och referenser till eget märke redovisas som en delenkät i AutoIndex.

En rad olika frågor ligger bakom slutpoängen.

Betygen har omvandlats till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1 000 poäng.

Jämförelsen visar hur lojala och varumärkesberoende bilägarna är i förhållande till varandra.


Klicka här för att se större grafik.

Lojalitetspoängen förändras ständigt, betygssnittet har höjts för de flesta av märkena i en direkt jämförelse mellan resultaten 2010 och 2009.

Här redovisas de procentuella förändringarna.

Undersökningen genomfördes i januari/februari 2010 och de slumpmässigt utvalda bilägarna äger bilar av årsmodellerna 2003-2009.

Diskutera: Vad tycker du om lojalitetsenkäten?

Kommentarer

#1
Jarl
2010-06-24 12:21

Ja, min Toyota har mer känslor än en Alfa eller Mini, det är bara att acceptera - Toyota är ute på en vinnande våg just nu. Allt blir rätt!

#1
Robert
2010-06-24 13:52

Dom enda känslor japanska bilar förmedlar på DETTA FORUM, är utav ren defensiv art, ty så fort den minsta lilla kritik riktas till t.e.x toyota, så förmedlas budskapet utav dess anhängare att dom som inte äger en toyota, helt enkelt är utav en lite sämre sort som inte riktigt begriper nåt..
jo nog handlar det om känslor alltid, sedan är det upp till var och en att bedömma huruvida det är förståndigt eller ej...!

#1
Uffe
2010-06-24 13:53

Bilar förmedlar känslor till deras ägare, inte till mig som ser dem. Men som Jarl skrev för en tid sedan, japcrap, så får jag inte ihop hans resonemang alls.

#1
John
2010-06-24 13:54

Lojalitet i det här sammanhanget kunde också kallas inskränkthet, det skulle passa bättre. En som provar flera olika fabrikat är mer kunnig om bilar och mer tolerant som människa...

#1
Daniel
2010-06-24 14:08

För att lägga till en dimension till så finns det ju olika bilar inom samra fabrikat också. "Känner" Audi RS6 eller Q7-föraren samma starka (förmodade) känslor även för Audi A2? Är Toyota IQ lika attraktiv som Toyota RAV4 eller LandCruiser? Skoda Superb v.s. Fabia, Merca S-klass vs. A-klass...
Tänk! Tänk! - Ööööööööh!? Ja mamma jag tänker...

#1
Tommy
2010-06-24 16:32

Eftersom jag aldrig körde problemmercedesen W 210 utan bara har kört W123, W124 och W 211 (och snart en W 212) har jag aldrig själv fått någon negativ uppfattning om märket av den kalibern som funnits en tid bland allmänheten. Men jag har känt av det, eftersom de finns de som frågor mig om kvalitén pga det som talats om i media. Tänk vad några snåla beslutfattare på Mercedes kan ställa till det i många år fram över. Det var inte bara här i Sverige modellen ställde till det för företaget. Även i hemlandet Tyskland var det allmänt känt hur illa det var med rostskyddet.

#1
Seken
2010-06-24 17:40

Konstig beskrivning av detta forum ges av ROBERT. Det mesta jag läser är precis tvärtom mot vad denne ROBERT påstår. Ett forum fyllt av Toyota-hatare, varav de flesta babblar om bilar som dom inte ens fått sitta på barnkudden i. Än mindre kört. För egen del är jag ingen märkesfantast, utan mer typ bilintresserad.

#1
Uffe
2010-06-24 18:34

Bilintresse är väl att betrakta som en klok egenskap, men inte har du känslor för alla bilar Seken? Känslor har man väl mer för de bilar man ägt eller kört? De som sedan säger sig hata än det ena än det andra märket har jag svårt att ta på allvar, det är nog mer ett uttryck av bekräftelsebehov; hör mig se mig eller något sådant.

#1
Erik
2010-06-24 20:46

Klart man får känslor för en bil som aldrig krånglar.

#1
Krille
2010-06-24 20:47

Bra inlägg John Och Seken. Tyvärr så finns det människor som aldrig provar mer än 2 eller 3 märken och som sedan blir fantaster. På samma sätt är det nyttigt att flytta från sin hemstad eller till en annan del av sverige. Varför inte prova att bo i ett annat land. Denna extrema märkesfanatism eller landsfanatism (tex: tyska bilar är bäst) är tyvärr bara ett bevis på att man är inskränkt.

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-24 21:15

Måste hålla med Robert i denna fråga och även John.

#1
leifer
2010-06-24 22:16

Nej Robert, det du pratar om gäller istället Bmw. Dom bilarna får man inte kritisera, dom har inga brister m.m.

#1
Lars Olsson
2010-06-24 22:35

Jag håller med dig JARL Toyota är bara bäst.Haft Toyota i 35 år.Nu kör jag Auris Diesel 2.0 underbar bil.Har även en corolla 20 78 rostfri och en starlet 79 rostfri. och även en fin crown 71.

#1
classe
2010-06-25 00:17

Toyota = anti bilar gör bara värden tråkigare och fulare.
Varje gång en alfa kör förbi lyfter jag på hatten sagt av Henry Ford.

#1
Seken
2010-06-25 00:47

Toyota gör/har gjort både "trista" och "skojiga" bilar. Alfa gör mest skojiga bilar. Men dom är inte skojiga att jobba ihop årskostnaden till.
Märkesfanatiker tillhör en svunnen tid. Plus några kvarlevande efterblivna. Ungefär lika sorgligt felinformerade. som de som tror att det bara är Nokia, eller bara SE, som gör bra nallar.
PS. Även om jag gillar en del av dagens Toyotor, så förvånas jag över missfostret Verso. Provas interiören i Grand Scenic, så blir det en gåta att någon väljer Verso. Plats 6 och 7 passar bara dvärgar och barn.

#1
Haubits77B
2010-06-25 11:46

Som jämförelse bör nämnas att det finns folk som utvecklar känslor till kottar och döda djur också - så visst kan folk utveckla kärlek även till undermåliga bilfabrikat såsom exempelvis Toyota.

#1
leifer
2010-06-25 14:46

habuits, vad menar du med undermåligt när det gäller toyota? Det är ju dom bilarna som håller ihop bäst. Det var ju nåt man hyllade förr i t.ex. Volvos gamla bakhjulsdrivna, som var ovanligt robusta. Toyota har allstå blivit det nya volvo, en folkhemsbil som man kan lita på fungerar i alla väder. Sånt väcker faktiskt positiva känslor.

#1
Tommy
2010-06-25 17:30

Jag har en Toyota som har ett fel. Det är det första felet jag har på en Toyota. Det är ett hål i gummimattan. Den har bara gått 1400 mil och redan har det slitits ett hål i gummimattan på förarsidan. Mattan är av den mjuka halkfria sorten, inte av den hårda Volvo 740 typ, som nog är mer plast. Men jag tycker ändå att den är dåligt att den inte håller bättre. Nu rinner vatten in under mattan och där kan det orsaka rost. Toyotan jag hade innan gick 8000 mil utan att det slets hål i mattan. Den hade inga fel alls. Men det är ju trist det med enligt många här.

#1
Martin
2010-06-25 18:18

Leifer. Haubits77B har ju sagt på annan plats att han driver en egen bilverkstad och har även sålt bilar. Är det då konstigt om han är antiToyota om Toyota konkurrerade ut det märke han sålde så att han gick i konkurs. Nu är det påväg att gå åt fanders med verkstaden också pga att många köper Toyota idag och han får lite med verkstadskunder pga detta. Enkel matematik. Och därför är han antiToyota då han får lite att göra i verkstaden. Därför är många antiToyota då de har mindre fel än andra bilar i alla undersökningar. Och detta tål inte vissa personer att Toyota är bäst. Enkel matematik.

#1
leifer
2010-06-25 19:56

MARTIN, att verkstäder stänger igen beror också på sånt som allt mer komplicerad elektronik, märkesverkstädernas större dominans och ett skattesystem som ger sjukt hög skattekil när privatpersoner köper service av företag. Rimligen borde ROT/RUT ingå för bilverkstan. Samtidigt har väl folk tröttnat på alla verkstäder som hela tiden får folk att känna sig lurad, förvisso igen då en effekt av skatterna kanske. Men då är det bättre att välja ett märke där man slipper reparera så mycket och där verkstäderna faktiskt verkar mer noga.

#1
subaru fan
2010-06-25 20:10

Jag har ägt en mängd olika bilar och tycker att det är kul att pröva olika märken. Jag köper bilarna nya eller max ett år gamla och kör de sen i 3 till 5 år. Efter att bara ha kört Europeiska bilar (Volvo V70, VW Passat, BMW 3 serie) köpte jag min första japanska bil, en Subaru Legacy.
Efter att ha kört 8.000 mil måste jag konstatera:
- Det är den absolut mest driftsäkra bil jag ägt.
- Körupplevelsen ( med 3 liters motor) ligger definitivt i nivå med BMW med liknande motor. Dock har BMW bättre automatväxellådor. Volvo V70 och Passat tävlar inte i samma liga.
- Den upplevda kvaliten, dvs. känslan i material och liknande, är klart bättre än i Volvo och ungefär på samma nivå som BMW.
Så, numera är jag Subaru fan!

#1
Magnus
2010-06-26 11:18

Jarl, har svårt att koppla ihop 10 miljoner återkallade bilar p.g.a. kvalitetsproblem med en vinnande våg. Snarare en flodvåg om du frågar mig.
Toyota lär tappa ytterligare i nästa mätning...

#1
leifer
2010-06-26 21:44

SUBARU FAN, Subarus koncept med 4wd på alla bilar man säljer känns ju rätt bra nu också när staten tycks vara på väg att förbjuda dubbdäck.

#1
S-E S
2010-06-26 23:39

Att köpa bil efter känslor kan stå dig dyrt i längden. För att få "riktiga" känslor måste bilen vara speciell. det är svårt att få känslor för dussinbilar i långa serier från de största om den inte har något speciellt och återkommande hyss.

#1
Peter i Sydney
2010-06-27 11:55

Jag tror att anledningen till att folk fortsätter köpa japanska märken är drftsäkerheten och att det inte har ett dugg med känslor att göra. Det står ju helt klart det inte finns några driftsäkrare bilar än de japanska fabrikaten även om ca. 80% av dessa som säljs här i Australien i alla fall numera är tillverkade i Australien(Toyota Camry), Thailand, Indien eller Sydafrika. Subaru är mig veterligt det enda märke där samtliga bilar faktiskt fortfarande kommer från Japan. Samma sak gär även de Koreanska tillverkarna. Mycket driftsäkra bilar till helt otrolig låga priser. Jämför gärna kvalitetskänsla och pris mellan nya Hyundai i45 (säljs ej i europa) och VW Passat.

#1
Samuel
2010-06-27 18:20

Magnus:
Inte kan man väl kalla Toyotas match för en "flodvåg"? Den ska väl snarare ses som en lervälling, sörja eller ett jordskred....

#1
Haubits77B
2010-06-27 23:37

Re: Martin
Kul påhopp! Jag har aldrig gått i konkurs-och det mycket tack vare Toyota som levererar mängder av problem (för bilägarna). Kort livslängd-vilket folk inte förstår förän de sitter där) och svindyra slitdelar. Dessutom svåra att åtgärda själva. Toyota byggs för att hålla ihop i max femtusen mil, sedan är det dags att byta - om du inte vill stå på verkstaden konstant. Att japanska bilar skulle slå europeiska i längden är en skröna som spris av fåntrattar som diskuterar bilar men som kanske inte ens borde ha körkort!

#1
Anders
2010-06-28 09:23

Haubits77b ja du är ju väldigt trovärdig du med det du skriver. Hur många tror du tar dig på allvar angående det du skriver om Toyota? Tror inte ett ögonblick på att du sålt bilar eller driver verkstad. Du tillhör en skara personer som inte kan ta att japanska bilar är betydligt bättre funktionsmässigt än europeiska bilar. Finns det något märke som skapar så mycket känslor som Toyota i artiklar på VIB hemsida? Nej,det finns det inte så kom inte och säg att japanska bilar inte väcker känslor. Många ägare till europeiska bilar kan inte ta att Toyota bygger bättre bilar än sitt europeiska dito. Och ska då klanka ner på Toyota till varje pris. Frågan är idag hur japansk Toyota är idag? Består mest av europeiska delar idag när de är tillverkade i europa. Kanske därför de har så kort konstruktionlivslängd som 5000mil Haubits77b då de flesta modeller som säljs i Sverige och europa tillverkas här numera. Det är därför Toyota haft problem den senaste tiden att blanda in för mycket europeiskt är inte bra. Men det gynnar ju verkstäderna eller hur Haubits77b ;o)

#1
Kenta
2010-06-28 09:52

Jadu Leifer, bromssträckan förkortas avsevärt med fyrhjulsdrift...

#1
Tom
2010-06-28 10:00

Det är någon slitagedel som behöver bytas på HB77. Helt sanslösa kommentarer hela tiden.

#1
Haubits77B
2010-06-28 12:18

Re: Anders
Du är lustig du... Det som gör att jag mfl klankar ned på Toyota är att det finns så många inbita Toyota-förspråkare som har gått på mass-psykosen och som vägrar inse att de har gått på bluffen. När vi försöker hjälpa er tillbaka till verkligheten blir sådana som du och Tom helt rabiata och försöker finna rationella argument till ert irrationella beteende. Se exempelvis debatten om återkallningarna: när Toyot återkallade massor av bilar så var det "ett tecken på kvalitet". När Chrysler gjorde samma sak så var det ett tecken på"bristande kvalitet". Är inte detta en tankevurpa om något? Och vad har du då för belägg för att Toyota skulle vara bra? Tja, bilprovningsargumentet är ju sönderslaget sedan det offentliggjordes att Toyota endast låg bra till i de undersökningar där antalet faktsikt körda mil ej var med i beräkningen - när milen togs in i bilden var det VW-koncernen som låg i topp. Sedan har vi det här med Auto-index. Detta är en HELT OVETENSKAPLIG test där det är omöjligt för rationella bilägare att kunna komma fram med någonting när märkesfixerade Toyota-åkare m.fl. till varje pris försvarar sitt märke. Vänligen väx upp och inse faktum: Toyota är den mest överreklamerade produkt som någonsin saluförts. tro mig. jag har skruvat i rätt många Toyotor och jag vet vilket skräp det är!

#1
Martin
2010-06-28 17:51

Haubits77b du förvanskar sanningen hela tiden om Toyota. Här nedan lägger jag in länken från bilprovningens resultat för 10år gamla bilar med körsträckan med. Ser ut att vara ganska munter läsning för Toyota och andra japaner.
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpwebabout.nsf/va_LookupWeb/FDA7B84932483C1EC12576BA003CA9E7!opendocument&m=8

#1
S-E S
2010-06-28 21:13

MARTIN, vi talar väl om bilar du kan köpa i dag, inte beg-marknaden. Hur många procent av de Toyota som såldes 1995 finns kvar i registret i dag? Jämför med Mercedes/Volvo t ex.

#1
Haubits77B
2010-06-28 22:03

Re: Martin
Denna statistik är ändå helt missvisande - den fokuserar enbart hur låg felfrekvens bilarna har - och sedan anges snittmilen. BETYDLIGT MER RÄTTVISANDE vore om Bilprovningen skulle kunna uppvisa hur många fel respektive modell har i procent vid samma antal körda mil/under samma tid. ALLTSÅ, om man jämför Volvo V70, VW Passat och Toyota Avensis efter exempelvis 3000 mil/2 år och upp till låt säga 40.000mil på 20 år. Då skulle statistiken bli intressant och relevant. Fast det blir ju väldigt svårt med Toyotas bristfälliga "kvalitet" att få en bil att rulla i mer än 10 år......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.