Bild
Nästa artikel

Nöjdast kör Subaru - vinner AutoIndex 2010

AutoIndex

Subaru och Suzuki är årets vinnare i Sveriges största bilägareundersökning AutoIndex. Subaru befäster sin toppställning och Suzuki klättrar mest.

Subaru och Suzuki har faktiskt en hel del gemensamt.

Inte bara för att båda börjar på Su och har japanskt ursprung utan också för att båda genom åren tagit vara på fyrhjulsdriftens fördelar i sina modellprogram.

Nöjda kunder
Båda fick också plats i AutoIndex först år 2007 - för övrigt tillsammans med Kia - då försäljning och marknadsandelar började ge resultat, om än blygsamt till en början.

Subarus historia i AutoIndex känner ni förstås till.

Redan första året levererades bomben. Subaru hade Sveriges mest nöjda kunder.

En liten dipp året därpå resulterade i en tredje plats, men redan i fjol var märket tillbaka på toppositionen.

Befäst ställning
Och i år sitter Subaru, tack vare sina kunder, säkrare än någonsin, allra överst på tronen.

Just det faktum att Subaru befäst och stärkt sin ställning är det mest imponerande med årets resultat.

Framgångar föder förväntningar och det är inte ovanligt att det brukar resultera i sämre helhetsomdömen året därpå.

Men här har alltså Subaru lyckats matcha ökade krav med ännu bättre resultat.

Marginalen har ökat

År 2009 var ett turbulent bilår med finanskris och ras i bilförsäljningen, Saabs kamp för överlevnad och under de första månaderna 2010 också fallen med Toyotas kvalitetsproblem och återkallning av miljontals bilar runt hela världen.

Den enes död, den andres bröd brukar det heta och uppenbarligen har Subaru inte förlorat speciellt mycket på finanskrisen i Norden utan i stället kunna plocka poäng - och kunder - på andra märkens svårigheter.


Marginalen till toppkonkurrenterna BMW och Toyota har ökat på grund av att ägarna till dessa märken varit något mer återhållsamma med att ytterligare förbättra poängskörden.

Endast ett märke, Mitsubishi, uppvisar ett sämre resultat jämfört med fjolårets undersökning.

I övrigt har alla andra märken fått högre betyg av sina ägare, men på olika nivåer och det har också resulterat i vissa större omkastningar i rankingen, framför allt för de märken som parkerar under medel.

Peugeot tappar stadigt
Allra mest har Suzuki förbättrat sig och det ger ett kliv uppåt från 21:a till elfte plats.

Likaså har Seats, Renaults och Volkswagens ägare blivit påfallande mycket mer nöjda, men i Seats fall går ändå inte jumboplatsen att undvika.

Seat har trots allt närmat sig konkurrenterna och hotar nu Peugeot som stadigt tappat mark de senaste sex åren.

På den övre halvan har endast smärre omkastningar skett och symptomatiskt är att Saab-ägarna i de osäkra tider som rått ändå slutit upp kring sitt märke och gett både bilkvalitet och verkstäder betydligt högre betyg än i fjol.

Jämförelsevis är Volvos ökning inte lika stor och det har bland annat medfört att avstånden upp till både Audi och Mercedes ökat.

AutoIndex 2010 - TOTALT       
Påverkan: Bil 40%, Försäljning 20%, Verkstad 20%, Lojalitet 20%






















































































































1. ( 1)



Subaru



890



 2. ( 2)



BMW



869



 3. ( 3)



Toyota



854



 4.  (4)



Honda



842



 5.  (4)



Audi



832



 6.  (6)



Mercedes



831



 7.  (8)



Volvo



811



 8.  (7)



Skoda



810



 9. ( 9)



Mazda



807



10 (10)



Saab



802



MEDEL



 



802



11.(12)



Hyundai



791



11.(21)



Suzuki



791



13.(18)



Volkswagen



790



14.(16)



Kia



785



15.(19)



Renault



784



16.(14)



Citroën



774



16.(11)



Mitsubishi



774



18.(13)



Nissan



773



19.(17)



Opel



772



20.(15)



Ford



766



21.(20)



Peugeot



759



22.(22)



Seat



747




Diskutera: Hur förklarar du att Subaru stärkt sin ställning i toppen? Vad tycker du om årets resultat?

Autoindex 2010

Autoindex är Sveriges största och bredaste konsumentundersökning på bilområdet.

Svenska folket har tyckt till om sitt bilinnehav. Betygen är omvandlade
till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1 000 poäng.

Jämförelsen visar hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra.
500 poäng är ett medelnöjdvärde och som synes är det inga bilägare som
genomsnittligt är missnöjda med bilägandet i stort.

Det skiljer dock en
del i poäng mellan mest och minst nöjd.

Läs mer om hur Autoindex går till här.

Kommentarer

#1
Jarl
2010-05-04 11:47

Toyota i topp som vanligt.

#1
Conny Karlsson
2010-05-04 12:47

Jarl. Det är möjligt att Toyota ligger fortfarande i toppen. Men vi med våran Toyota Auris påpekade på de problem med gnisslande bromsar, byte av hjullager fram. Toyota bytte och ställde upp utan att man behöver gnälla. Men det som är jobbigt var alla turer in för gnisslande bromsar till verkstaden, det tar tid. Och det tog tid innan man fick tyst på gnisslandet. Dock är bromsarna tysta nu. Men i December 2009 tröttnade vi och skrev ett brev till Toyota att vi inte var lika nöjda som tidigare och att vi aldrig tidigare stött på dessa problem som vi nu haft. Dock är väl gnisslande bromsar ett litet problem i jämförelse med många andra fel en bil kan drabbas av. Men byte av hjullager vid 7000mil är för tidigt och jag har aldrig drabbats av det tidigare så tidigt. Jag skyller på europeiska underleverantörer som inte håller sedvanlig japansk kvalitet som man varit van tidigare på japan tillverkade Toyotabilar.
Men precis som Vibilägare skriver så var vi mer återhållsamma med betygen mot tidigare i Autoindex. Dock verkar Toyota fortfarande mot andra märken stå sig bra trots sviktande kvalitet mot tidigare. mvh Conny

#1
Jarl (inte forumtrollet)
2010-05-04 12:47

3:e-plats i topp? Tvåan är första förloraren! Grattis Subaru. Bilar med personlighet något Toyota är helt befriade ifrån. Att Toyota inte rasat mer efter kvalitetsmissarna berättar mer om ägarna än om bilarna.

#1
mctar
2010-05-04 12:48

Jarl: Du menar väl Subaru?

#1
Rolle
2010-05-04 12:50

Intressant att tre Japanska bilar är bland de fyra första.

#1
Raphael
2010-05-04 13:50

Av en Toyota förväntar man sig inget annat än den ska fungera och ta en från A till B. Till och med säljarna av Toyota är fullt medvetna om att Toyota gör produkter helt utan emotionellt engagemang. Ironiskt nog så säljer Toyota Auris sämre än Corolla serien gjorde, och med Auris har ändå Toyota försökt göra något mer än en bruksbil. Men det är inte vad Toyota ägarna vill ha.

#1
Tobbe
2010-05-04 13:58

Grattis! SUBARU går från klarhet till klarhet. Lite fel på bilprovningen, högt andrahandsvärde, fyrhjulsdrivning som standard och riktigt roliga att köra, jag älskar min Boxerdiesel!

#1
AL
2010-05-04 14:18

Hur kan du härleda att Auris säljer sämre än Corolla Raphael? Menar du i absoluta tal, i form av marknadsandelar eller sitter du och trycker på en tidsserieanalys som ger detta utfall? MVH AL

#1
Jan
2010-05-04 14:21

Fantastiskt att Subaru vinner år efter år , även i Tyskland ,England och USA (Subru Forester bästa SUV).
Jag tror det blir en provkörning till helgen.

#1
Letho
2010-05-04 14:30

Även jag älskar min Subaru boxerdiesel! I mitt fall en Impreza.

#1
Bilexperten
2010-05-04 14:49

SJUKT att lägga 20% på försäljningsprocessen. Det handlar om c:a 2 timmar av ett biläganade som kan vara i många, många år.

#1
Vet Bäst :)
2010-05-04 14:54

Nej, Toyota är för de som inte bryr sig om vad de kör bara de tar sig från a till b.
Det spelar ingen roll om styrningen är okänslig, komforten obefintlig eller att bilen är trång och ser tråkig ut. Inte för de som klöper Toyota eftersom de är ointresserade av bilar.

#1
Calle
2010-05-04 15:49

Vet Bäst, det är Volvo du menar. Volvoägare bryr sig inte om vad de kör bara de tar sig från a till b.

#1
Thomas
2010-05-04 15:56

Grattis! till att ni behåller 1 platsen igen!kul att ett "litet" slimmat företag kan fortsätta att leverera nöjda kunder i år igen!o inte luta sig tillbaka.svårt när ni har kommit med nya modeller,men ni klarade det! Är själv ett Saabfreak o hoppas på att de kommer upp i er nivå snart! Flaggan i topp!

#1
Emme
2010-05-04 16:11

Calle: Nae Volvo är iaf roliga att köra faktiskt. Prova och se. Min är såld dock. :)
Håller förövrigt med Thomas här under.

#1
Jarl
2010-05-04 16:24

Nästa år ligger Toyota på första plats igen!

#1
Jarl
2010-05-04 16:25

EMME; skönt att du sålde (skrotade?) åbäket :)

#1
jarl
2010-05-04 16:29

Subaru, vad hette den, Impreza? har jag kört både med diesel och bensinare. Tyckte körupplevelsen var högst ordinär. Ganska bullrig också samt med trång kupé. 80-tals känsla på design inuti... Men säkert vettigt byggd, och såklart 4wd. Tre rattar av fem möjliga.

#1
Roy
2010-05-04 16:35

Det slår aldrig fel!
Alltid är det några som ska passa på att kasta skit på andra fabrikat och framhålla den egna favoriten.
Volvo får fortfarande lida för sina tråkiga containeregenskaper, dit 700-sereien hör. Redan med 800-serien fick bilarna vägegenskaper värda namnet och är numer riktigt bra. Totalt sett gör Volvo bra bilar, men prisvärda - det är en annan fråga.
Subaru har jag alltid haft ett gott öga till. Smart grundkonstruktion och fyrhjulsdrift "utan extra kostnad" - men även de har blivit förhållandevis dyra. Synd att de fortfarande har så taskigt rostskydd. De har i all fall hunnit i fatt med modern teknik där de släpat efter några år.
McTars kommentar förstår jag inte. Har han läst Jarls inlägg ordentligt?
Bilexperten ondgör sig över att 20 % försäljning vägs in i placeringsbetyget - och jag kan nog hålla med. Eller ingår det något väsentligt som jag (vi) missat?
Jag gissar att Kia snart kommer att ha klättra väsentligt.
Och så hoppas jag att Saab kan klättra till toppen - även om jag ändå inte riktigt tror det.

#1
Emme
2010-05-04 16:39

Jarl: Jag sålde bilen för mer än vad jag köpte den för. Eftersom just v40 och turbon är eftertraktade begagnat.

#1
Bilintresserad
2010-05-04 16:41

Jag misstänker att det bara är icke-Subaru-ägare som klagar på resultatet. Vi som provat det mesta vet att Subaru faktiskt är bäst :)

#1
jarl
2010-05-04 16:42

Grattis Emme! Bra jobbat.

#1
mctar
2010-05-04 16:59

ROY: När jag skrev kommentaren så fanns det bara en kommtar, den längst ner. Det var den jag syftade på. Tre tycker jag inte är i topp.

#1
jarl
2010-05-04 17:01

"Topp-tre" Säger man. Fyra och under är katastrof!

#1
mctar
2010-05-04 18:25

Som det passar va Jarl? "top fem" och "top tio" har du aldrig hört talats om...

#1
jarl
2010-05-04 18:33

Guld, silver och brons...
How hard can it be?

#1
monsieur
2010-05-04 18:58

att köra japansk är att sjunka lågt!! he he kör hellre en rolig peugeot än riskokare eller alfa renault toppklass! skulle aldrig köpa japansk hemska tanke.

#1
John
2010-05-04 19:02

Provkörde ny Legacy för ett par år sen när jag var ute efter ny bil men blev grymt besviken. Svampig, oprecis och tafflig finish men ett hutlöst pris.

#1
CRISTER
2010-05-04 19:10

Subaru är en väldigt bra bil som var med när jag tänkte byta bil.Kvalite på topp,bra teknik,trevliga motorer och körglada bilar med ständig 4-hjulsdrift.Det dåliga då.Jo rostskyddet är inte bra och Subaru vill inte skrävla om hur lite deras dieslar drar per mil i sina annonser och CO2 är inte heller något att skryta med,så därför blir det hög skatt.Boxermotorerna som är ett av Subarus signum verkar inte riktigt moderna.Annars en väldigt bra bil.Grattis Subaru till 1:a platsen!

#1
pg
2010-05-04 20:28

Jag tar upp tråden och försvarar Japanerna. Det går ju inte att komma ifrån, att kvaliten på Japanerna är betydligt bättre än Franska bilar.
Japanerna har anammat även säkerhetstänket, något som Fransmännen fullständigt ignorerar.
Urusla skydd mot pisksnärtskador, Inga simulerade älgkrockar med atrapper som krossar A-stolpen. Den enda simulering man skryter med är ett undanmanöverprov!! Hur skulle det vara med att komma till sans i debatten? Det finns många f.d. Volvo, Saab, VW, Opelägare, även ägare till Citroen ex. vilka bytt till Japanare, som är väldigt nöjda med dessa japanska bilars kvalitet De är dock inte lika nöjda med komfort och vägegenskaper, men de drar sig ändå för att byta tillbaka till sitt gamla märke, just på grund av tillförlitligheten.

#1
Erik F
2010-05-04 20:35

Det är intressant att studera försvarsmekanismer och sånt här Post Purchase Justification, eller vad det heter, här.
Själv kör jag hellre franskt än japanskt av komfortskäl, men man kan inte förneka att japanarna håller bättre än fransoserna. Man får välja bil efter sina önskemål. Och man kan inte "resonera en bil bäst". Subaru uppfyller detta tests kriterier bäst just nu hos dessa ägare, så är det.
Sen kan man tycka bättre om andra märken, men man måste ju inte påstå att de är bäst bara för det, det blir lite patetiskt.

#1
Seken
2010-05-04 21:24

RAPAHAEL har mer än rätt om Auris. Den säljer sämre än uselt. Eftersom konkurrenterna sen länge haft miljöbilar i klassen, så blev det så. Nu har Auris äntligen en 120 grams-modell. Men svíndyr, och med en motor som ifråga om körbarhet och komfort ligger ljusår under t.ex. Kia/Hyundai 115 hk. Nu försöker Toyota med tricket att rea ut miljödieseln. Kommer att hjälpa marginellt.
ERIK F skriver att japanska bilar håller bättre än franska. Visst, historiskt. Min gissning är att dagens Renaulter är lika felfria som många japaner. Men med överlägset rostskydd. (OBS att jag är både Toyota-ägare, och på gång att byta till en större dito.)

#1
Berggren
2010-05-04 21:25

BARA Audi. Ok låg inte i topp? Men bätre billar har jag inte funnit. Då menar jag fel, körglädje, pålitlighet, och även skruvglädien i dessa bilar det är bara ett fåtal + Men det finns fler. Har provat nästan hela listan över!

#1
peter
2010-05-04 21:58

Jag kör VW...helt felfri...varken gnisslande bromsar eller dåliga hjullager.....innebär det att VW har japanska underleverantörer eftersom det verkar som om endast de är felfria????

#1
Christer W.
2010-05-04 22:00

Denna listan är ju bara aktuell för de personer som har exakt samma preferenser som undersökningen i sig. Jag menar att man måste värdera alla aspekter precis på samma sätt som Vi Bilägare har gjort för att den skall stämma, t.ex så måste man tycka att säljprocessen är "20% viktig", vilket för min egen del förefaller helt absurdt. Att köpa en bil tar kanske 2 timmar och hur detta kan rankas som så viktigt förstår jag inte (även om jag fick mycket bra bemötande då jag köpte min nuvarande Volvo). Det viktigaste för mig är att jag själv är nöjd med bilen, vilket jag absolut är. Exakt noll fel och inga som helst problem.

#1
tony
2010-05-04 22:04

Grattis Subaru ,Detta blir nog ett märke som kommer öka i volym här i landet (fyrhjulsdriften) , Subaru vinner inte bara denna utmärkelse dom slår ut dyrare konkurrenter i olika tester överallt , såg att nya outbacken slog volvo xc 70 i senaste Teknikens Värld . Respekt

#1
Krille
2010-05-04 22:09

Vi har haft två golfar som andrabilar. Felfria! nej knappast, man trevliga med bra väghållning och hyfsad komfort. Nya franska bilar har tyvärr blivit mycket mera könlösa jämfört med tex Citroen paddan, som jag tyckte mycket om. Toyota supra var också en kul bil. Idag verkar det som den franska och japanska bilindustrin kopierar tyskarnas prestigemärken istället för att göra egna spännande modeller.

#1
Calle
2010-05-04 22:18

Emme, skämtar du? Säger du att Volvo är roliga så har du nog inte haft så många andra bilar misstänker jag.
Jag har kört i stort sett allt som finns att köra i bilväg och Volvo är inte roliga att köra.
Grattis Subaru och BMW, ni gör bra och roliga bilar.

#1
Emme
2010-05-04 23:32

Calle: Nej gör du? Jag kör väldigt olika bilar vad det gäller privat och både jobb.

#1
olov
2010-05-05 01:16

Var är lexus?De är ju klart bästa bilen.

#1
henrik
2010-05-05 10:25

CONNY: Min bror fick byta hjullager redan efter 3500 mil, iofs på en Ford Focus, typ 3 år gammal...

#1
Henrik
2010-05-05 10:28

Toyota är lite sliskiga, redan efter en vecka efter nyköp ringer dom upp och frågar om man är nöjd... Seriöst, vem är inte nöjd efter en vecka?? Ring upp igen efter 3 år... Samma sak efter service, så har man ett SMS där dom hoppas man är nöjd... Usch, så ger mig rysningar. SPAM.

#1
Thomas
2010-05-05 11:26

PG. Det du säger stämmer inte, alla franska bilar är inte urusla vad gäller pisksnärtskydd även om eflera del är dåliga. Vad gäller övrig passv säkerhet är de riktigt bra med ngt undantag. Varken franska eller japanska bilar gör några praktiska älgkrockprov bara "svenska" bilmärken som gör det och som har ett skydd värt namnet där.

#1
mctar
2010-05-05 11:27

Henrik: Jag tror många tycker om just det. De känner sig viktiga (vilket är sant). Just det gör nog en hel del i resultat som som redovisas här.

#1
pg
2010-05-05 12:59

Nej, jag har inte fel Thomas. Du har rätt i att Franska bilatillverkare bryr sig om Astolpens konstruktion genom praktiska älgprov. Men Fransmännen är ensamma och vägrar kategoriskt att svara på frågor i den riktningen. Därav gjorde jag mig av med min citroén. Vad jag vet, gör Toyota och Subaru, liksom samtliga Tyska bilmärken dessa prov med "älgliknande" riggar.
Jag har hitintills inte ägt någon Toyota eller Subaru om nu någon till äventyrs tror det. Jag värdesätter komfort och vägegenskaper i främsta rummet.

#1
pg
2010-05-05 13:01

Det blev lite fel. Franska biltillverkare bryr sig inte om A stolpens hållbarhet, skulle det stå.

#1
Roy
2010-05-05 14:21

En liten korrigering riktad till PG:
Renault har i flera år tillhört de bilar som haft bäst krockskydd - det kan du väl ändå inte ha missat? Sen kan man diskutera kvaliteten i övrigt (bortsett från rostskyddet som faktiskt också är bra).
Jag har sett att det hävdats även tidigare att tyskarna numer gör någon form av simulerad älgkrock. Det är i så fall att gratulera att de nu också gör något som Saab varit ensamma om i många år.

#1
Jimmy
2010-05-05 18:54

Jag är BMW människa, och om man kollar på olika tester så ser man ju att BMW alltid ligger bland de 3 bästa så BMW kan ju inte vara en dålig bil.

#1
jarl
2010-05-05 20:13

I Danmark är Toyota bäst!

#1
pg
2010-05-05 21:53

Det är förvisso riktigt att Renault kommit ett steg längre i sitt säkerhetstänk, kanske tack vare närskapet till volvo? Men man bekostar detta genom att tvinga in kunderna till märkesverkstäder som har programvara till Renault för minsta lilla åtgärd. (till o med byta startbatteri). Detta eftersom det inte finns något backupbatteri i bilens styrbox.
Nej tack ingen Renault för min del. Då kör jag hellre Volvo.

#1
Jarl
2010-05-06 14:28

Senaste nytt från Subaru:
Nu ingår även en hatt av aluminiumfolie till skydd mot kosmisk strålning när du köper en Subaru - detta då bilmärket har märkt att köparna av bilmärket ofta går klädd i kläder av staniol.

#1
Jimmy
2010-05-06 17:41

Både Renault och Volvo är skräp, Renault har mycket elektronikfel och Volvo kan åka iväg av sig själv.För att inte tala om Toyotas bilar som gasar av sig själv, tycker ni att det är bra bilar? Bmw har då inte så stora fel.

#1
flac
2010-05-07 13:02

Jimmy:
det du säger stämmer inte, gamla fördomar...
jag är inne på min tredje Renault och har på 10 år bara haft ett enda elektronikfel: stereon på min förra bil la av 1 vecka innan garantin gick ut, men så var det ju en philips...
Elektronikfel hör inte mer ihop med Renault än med vilket annat märke som helst idag. El-fel är 2000-talets svar på rost, drabbar alla mer eller mindre. Till exempel körde min svåger en BMW 520D av förra modellen som tjänstebil, den hade stora problem med ESP-sensorer, elfel som gjorde att han fick stanna vid vägkanten och starta om bilen (powered by Windows ME?) BMW fick ingen bukt med det och idag kör han Passat...
Jag har själv haft både tyska, svenska och franska bilar så jag är ingen fanatiker, men jag tycker du verkar lida av gamla vanföreställningar...

#1
Jimmy
2010-05-07 13:34

Jarl,
tack för tipset!
Vilka fler bilmärken saluför staniol-utrustning till skydd från kosmisk strålning?

#1
Jarl
2010-05-07 13:35

Re: Jimmy
Alla asiatiska bilmärken lagerför ett stort sortiment av staniol-baserad kring/extrautrustning!

#1
Glemme
2010-05-10 02:21

En bilköpare som väljer Subaru har ju inga som helst förväntningar på det han köper. Det är fyrhjulsdriften som gör att den bilen blir såld, inte på något annat. Självklart blir en sådan köpare förvånad och väldigt glad om det över förväntan inte krånglar så mycket att det blir helstopp!
Den som köper en bil av äkta prestigemärke, finns ju bara en handfull äkta märkesvara i bilvärden, tolererar INGET krångel. Det är en annan sak att få en ägare nöjd om bilen är en AUDI, BMW eller Mercedes ! Det är kräsna o intresserade människor med krav på livet o det man omger sig med. Det är inte samma typa av kunder dessa bilmärken har och det är en del av att Subaru fått så många nöjda ägare.

#1
AWD
2010-05-10 15:22

Jag gissar att det i många fall finns en baktanke med att köpa Subaru-att få en bra dragbil. Jämför framkomligheten med en Subaru och andra awd bilar. av alla bilar jag har haft är jag klart nöjdast med subaru. klart minst problem med dem. det värsta jag haft var en awd volvo- gick aldrig i genom besiktningen och slirade fram.

#1
Raphael
2010-05-10 21:17

I England så har det kända analysföretaget JD Power gjort en undersökning som visar att Citroën Picasso har de nöjdaste ägarna i sin klass. Undersökningen gjordes 2009 och gäller nya såväl som äldre bilar, det visar att Picasson håller stilen och kvaliteten även när den är några år gammal.
Med Citroën Picasso hamnar Citroën högt som BMW och Audi (i England). Picasso-serien har ända sedan Xsara Picasson varit oerhört populär i England.
Undersökningen inkluderar 15 700 ägare som fick bedöma Vehicle appeal (performance, design, comfort and features); Vehicle quality and reliability; Ownership costs (fuel consumption, insurance and costs of service/repair); Dealer service satisfaction.
Jag tror mycket handlar om fördomar och attityder snarare än rena fakta. Det påverkar vad vi tycker om våra bilar. Kör man franskt i Sverige ses man som suspekt, men kör man franskt i England så får man glada tillrop.
Det är knappast så att de svenska franska bilarna håller sämre kvalitet och prestanda än de som leveras till England. Britterna är väldigt förtjusta i sina franska bilar och ger höga betyg för kvalitet och prestanda, även efter flera års ägande.

#1
Marcin
2010-05-15 16:59

Ja, det är an bra reklam för Subaru. Visst är det kundernas synpunkt. Men frågan är hur många subaru bilar säljs i Sverige och hur många t.ex. volvo? Det är lättare att hitta misnöjda kunder bland miljoner av volvo ägarna än bland några hundra subaru ägarna (tror jag)

#1
Hanzzon
2010-05-16 21:23

Marcin, Väldigt dåligt bortförklarande resonemang tycker jag, i så fall är det väl oxå lättare att hitta fler nöjda ägare "bland alla miljoner Volvo-ägare" enligt ditt resonemang?
Förstår inte hur vissa tänker, siffrorna begrundar ju sig på hur många % av ägarna som är si eller så nöjda och så länge det finns tillräckligt stort antal ägare som svarat för märket för att få statistiskt säkra svar så stämmer ju siffrorna och blir rättvisa om hur nöjda ägarna är med sina bilar.
När det gäller Lexus har tex. Autoindex ansett sig fått för få svar i från för att man ska vara helt säker på det statistiska underlaget vilket jag tror Subaru är glada för då Lexus hamnar i toppen i de flesta undersökningar man är med i.
Jag tycker att Subaru gör bra bilar med hög kvalitet och de Subaru-ägare vi servar på jobbet är generellt väldigt nöjda så jag förstår kundnöjdheten i undersökningen som förmodligen får lite extra poäng för både fyrhjulsdriften och den fria servicen men det är bara att grattulera Subaru för ett starkt jobb!

#1
Jag kör en manlig bil
2010-05-18 22:43

Att ge Subaru bra betyg säger mer om Subarus kunder än något annat. Vänligen: GÅ NED PÅ SAMHALL OCH FRÅGA VAD DERAS PERSONAL ANSER OM SIN ARBETSPLATS. örmodligen topp-betyg..........................

#1
pg
2010-05-27 13:36

Är du fullständigt hemmablind Raphael? Visst känner jag många som är förtjusta i sina franska bilar. Men det är ju ett konstaterat faktum, att problemen är flera hos Franska fabrikaten, än för de Japanska och Tyska fabrikaten.
På säkerhetsfronten kan jag hålla med om att Reault har blivit bättre. Men de svar man får från Citroen och Peugeot ger mig ingen övertygelse.
De gör inga tester av bilarnas A stolpe eftersom de inte har några älgar i Frankrike, och Sveriges marknad är för liten för att de ska bry sig!!!
Jag har själv varit Citroénägare, men allt annat jag kört har varit bättre både till kvalitet och vägegenskaper. Vägegenskaper som jag kallar för falsk trygghet vid halt väglag. Men som sommarbil var den gudomlig att köra, men i mitt tycke urusla säten förtog mycket av komforten.
Franska bilar brukar väl inte ligga främst på bilprovningens listor, utan någonstans i botten eller hur? Jag tycker du ska sluta kasta skit på Japanerna när du själv sitter i glashus. Dessutom har jag lyckats övertyga hustrun om att byta bort sin Mazda. Med detta tillägg vill jag upplysa om att jag inte företräder något Japanskt bilmärke.

#1
Ted
2010-08-31 11:33

Har en Subaru Forester turbo.
Kanonbil, inga fel och går som ett skott. Rostskyddet är väl tveksamt, men jag lade 8000:- på en rostskyddsbehandligt och så var det problemet fixat. Dessutom är den billigare än konkurenterna....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.