Bild
Nästa artikel
Trippel i japaner i toppen när bilägarna fått tycka till om sina bilar. Lexus, Subaru och Honda väger tyngst. Illustration: Simon Hamelius.

Japanerna väger tyngst

AutoIndex 2017

Tre japanska bilmärken i topp i AutoIndex, konsumentundersökningen där bilägarna tycker till om sitt bilinnehav i stort och smått.

Vinnare igen 2017. Lexus håller sig fast i toppen och är för sjätte året i rad märket som bilägarna är mest nöjda med.
– För oss är placeringen en viktig bekräftelse på att vi gör rätt, säger Lexus försäljningschef Dick Zachrisson.

På andra plats hittar vi, precis som förra året, Subaru. Tredjeplatsen, som 2016 intogs av Volvo, har nu övertagits av Honda, som petar ner svensken från prispallen till en fjärdeplats, som också delas med BMW. 

Undersökningen visar att bilägarna i Sverige blir mer nöjda med sina bilar. I medeltal har poängen ökat med 0,8 procent. De största kliven framåt 2017 har tagits av Mercedes, Seat, Dacia, Honda, Nissan, Mitsubishi, Renault, Hyundai och Kia.

Läs mer om resultaten av AutoIndex 2017 i Vi Bilägare nummer 08/2017 som finns att köpa i butik nu.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultatet i AutoIndex 2017?

Autoindex 2017: Resultat

(Placering, märke, index)

1. Lexus: 892
2. Subaru: 874
3. Honda: 873
4. Volvo: 861
4. BMW: 861
5. Mercedes: 853
6. Toyota: 849
7. Audi: 847
8. Mazda: 837
10. Citroën: 829
11. Mini: 828
MEDEL: 824
12. Ford: 823
13. Kia: 822
14. Skoda: 821
15. Opel: 818
16. Peugeot: 810
17. Hyundai: 801
17. Volkswagen: 801
18. Nissan: 800
19. Dacia: 797
20. Renault: 795
21. Mitsubishi: 794
22. Suzuki: 786
23. Seat: 773
24. Fiat: 760  
 

Så gjordes AutoIndex 2017:

Det statistiska underlaget bygger på synpunkter från privata bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2010–2016. Frågorna som ställs handlar om bilkvalitet och egenskaper, bemötande hos återförsäljare och verkstäder samt om lojalitet och referenser till det egna märket. Undersökningen genomfördes i januari–mars i år.

Kommentarer

#1
2017-06-01 11:34

Det vet väl alla insatta att de gör.........;o) Stämmer precis med min egen erfarenhet i bilägandet.

http://www.loyaltygroup.dk/eu/clients/

#2
2017-06-01 11:39

Roligt att du kan bli så glad över detta Shogun, det är annars inte ofta du pratar om Lexus.

#4
2017-06-01 11:47

40 % bilen, det innebär att om någon har en mindre bra bil kan det kompenseras av fantastisk säljorganisation och kundomhändertagande.
Hur blir ställningen om man enbart tittar på bilen?

Hur tolkar man VW resultat?
Och varför är Seat så mycket mindre uppskattad?

#5
2017-06-01 12:05

VWs resultat vill man inte prata om här, känsligt.......men inom VWs väggar pratar man om det.........

Hacken. Jag kan prata mer om du vill, vad vill du veta? Sugen på Lexus och få erfarenheten får man förmoda efter detta resultat år efter år, visst blir du sugen att prova och se skillnaden? Klart att man blir glad av att andra ägare är lika nöjd som en själv, och att man då inte är ensam. Att man valt en bra bilmärke helt enkelt, det är väl bra för oss alla som kör Lexus, eller......och då kanske fler väljer att prova med tanke på resultaten år efter år runt om i världen.

#6
2017-06-01 12:11

VW skiter i sina kunder och blåser dem på pengar. Mycket nöjd med min Octavia, men tyvärr både min första och sista bil ifrån VAG pga service organisationen. Kommer att byta tillbaka till Toyota/Honda/Lexus när det är dags att byta bil. Kanske borde man testa en Volvo? Vi får se...det är minst 3 år till nästa byte.

#7
2017-06-01 12:25

Bäst säljande Lexusmodell dyker upp på plats 92 (!) i maj månads försäljningsstatistik. Så enormt populär i Autoindex men ändå vill ingen ha den. Hur går det ihop?

#8
2017-06-01 12:50

Lexus är en betydande spelare på många marknader men en doldis i Sverige.

#9
2017-06-01 13:21

Lexus has a gearbox from hell, unable to drive actively and 0 response at full throttle, with a car hiding at full speed and slowing up in speed i know have tried, it became the shortest test ride of all the cars I've tested. Sorry for that

#10
2017-06-01 13:08

Skulle vara lite intressant att se antalen svar per modell för statistiken skull, med tanke på att Lexus står för 0,3% i den rullande fordonsflottan i Sverige

#11
2017-06-01 13:09

Sen kunde man jämföra antalet svar med hur stor andel "bilägare" som svarat.

#12
2017-06-01 13:32

Jag är också lite intresserad av varför omåttligt populära Volkswagen alltid klarar sig så dåligt i autoindex trots att deras bilar allt som oftast hyllas i bl.a. biltidningarna. Styggavargen skriver dålig serviceorganistation - finns det andra förklaringar? Största överraskningen i år är väl annars Citroens rätt fina placering.

#13
2017-06-01 13:45

Ingen överraskning..

#14
2017-06-01 14:04

Jo men så är det nog "att bilägarna i Sverige blir mer nöjda med sina bilar." Bilar har helt enkelt blivit betydligt bättre men jag tror inte att så skett över en natt utan det lixom arbetat sig in då folk i regel ligger 10 år efter i hur de känner för ett märke.
Jag har själv inte varit direkt missnöjd under typ 20år, en del bilar har jag upplevt som sämre men ej usla på något vis utan att det är ribban för vad som man kan få som höjts i rask takt eller rättare sagt själva bredden och att det kryper nedåt i pris, själv är jag vid nästa bil köp närmst krävande likt en primadonna! Det handlar i regel om små detaljer som plötsligt blir till ett måste.

#15
2017-06-01 14:30

Granlundii. Jag tror på kynnet. VW ägare idag är som Volvo ägarna var förr, de konstaterar och är nöjda utan en massa åthävor, det har konstaterats i media att VW folket är oberörda av mediedrevet! Ja så är det...
Jag kan inte se att VW hyllas i bilpress med mer än att att det konstateras att de är bra, snarare är väl det så att ståpälsen infinner sig direkt som de franska märkena släpper något, då slås det på den stora trumman.

#16
2017-06-01 14:58

Precis Granlundii! Varför? Alla VW ägare är inte så nöjda som de som medverkar här......

#17
2017-06-01 15:05

Styggavargen. "VW skiter i sina kunder och blåser dem på pengar." Det är ju tråkigt men att jag upplever tvärtom att VW bemöter mig som kund väldigt bra och då det väl mer rätt att säga ÅF, en mycket trevlig personal som tar sig tid med kund.
Blåser på pengar...ja vem gör inte det i så fall om att man själv väljer att se så på saken.
Jag var djupt inne på en Toyota Auris Touring Sports och det får jag lov att säga att säljet var det bästa och vad jag minns så har säljet alltid varit Toyotas starka sida, Toyota är oklanderligt korrekt.
Tillbehör är dyrt, dragpaket kostnad, fast: 10.240 kr / avtagbar: 12.340 kr.

VW Dragpaket infällbart : 8 900kr

Så ställer jag upp kostnader och kan ju direkt se att Toyota smyger in fulingar, 10.240 kr för ett fast drag!

#18
2017-06-01 16:21

Bedrägeriföretaget VW inte så högt uppe på listan. Välförtjänt.

#19
2017-06-01 17:32

"För oss är placeringen en viktig bekräftelse på att vi gör rätt, säger Lexus försäljningschef Dick Zachrisson."

Försäljningschefen borde kanske titta mer på hur de ska få folk att faktiskt köpa bilarna också.

#20
2017-06-01 16:55

Märkligt att vissa märken alltid toppar! Har haft nu två seat, den senaste en ny 2017, med i princip alla finesser som de dubbelt så dyra! Är helt nöjd, med bränsleförbrukning, och körglädje! Dessutom kanske en av de snyggaste bilarna på marknaden idag!

#22
2017-06-01 17:57

@brut 33 Högt upp? Tänker du på Lexus nu igen. Har du inget annat i tankarna?

#23
2017-06-01 18:20

.

#24
2017-06-01 18:19

Har haft 4 nya skoda och nu en 2017 Octavia och aldrig haft problem vare sig med bil eller verkstad. Alltid snabbt bemötande vid service och dessutom billiga och har alla finesser som dom dubbelt så dyra bilarna och dessutom har dom gått billigt också.

#25
2017-06-01 18:56

Jag är förvånad över att mitt favoritmärke, Toyota, har halkat ned till sjätte plats. Omkörd av Volvo, BMW och Mercedes... Dock skiljer det bara fyra procent mellan den bästa och "sämsta" bilen i fem i topp. Kan det vara naturlig statistiskfelmarginal? Hur som haver kommer Toyotas kvalitet också att återhämtas / förbättras med tiden.

#26
2017-06-01 22:22

De Subaruägare som deltar i Autoindex är fanatiska och mycket märkeslojala eftersom märket år efter år placerar sig i topp i undersökningen. Har inget emot Subaru, men tycker inte att den är bättre än många andra bilar längre ner på listan. Den är inte speciellt billig, inte direkt snygg, utmärker sig inte gällande förar eller åkkomfort, inte felfri enligt vänner som är icke fanatiska ägare och före detta ägare till märket.

#27
2017-06-02 07:41

Är Honda så fantastiskt som rycktet säger?

#28
2017-06-02 12:00

@adzam
Äger en Honda nu efter många år med VW/Skoda/Saab.
Honda är inte fantastiska på något sätt, ganska enkla bilar och i vissa avseenden lite undermåliga. MEN! Det bilen förmedlar vid körning och att aldrig kännas otillräcklig på olika sorters vägar och förhållanden gör att man skiter i brister och annat....
Jämfört med tex Skoda som jag hade senast så känns Honda som att den tillhör en helt annan klass när det gäller väghållning och känsla....och den i själva verket är billigare i inköp....alla vi uppskattar olika saker.

#29
2017-06-03 12:19

Jag skulle vilja redogöra för några alternativa sätt att läsa denna statistiken.

1, Bilarna närmar sig varandra i kundnöjdhet. När den bästa har 892 poäng och den absolut sämsta 760 poäng så är det som att säg att den sämsta är "mycket bra" och den bästa är "otroligt bra"....typ !. Förmodligen är det små detaljer som att någon har långt till närmaste återförsäljare eller andra petitesser som drar ner betyget.

2, Det kommer att bli allt viktigare att bygga en image. Det finns inget bilmärke som längre kan kan sälja bilar på att "Våra bilar håller hög kvalité" eller "Våra bilar har nöjda ägare". Alla bilar idag har förhållandevis nöjda ägare och håller en hög standard. Jämför detta med vad som var på modet för tio år sedan...säkerhet. När de flesta bilar fick högsta betyg i krocksäkerhet så tog man bort detta som försäljningsargument, det blev en standard.

För att ta ett exempel på att bygga en image så kör Subaru stenhårt med att deras bilar har fyrhjulsdrift och säljs enligt reklamen nästan som "arbetshästar". Detta är ett sätt att särskilja sig på en marknad med snarlika modeller och snarlikt innehåll. Men frågan är hur länge de kan sälja bilar med det argumentet. Alla biltillverkare har sin egna fyrhjulsdrivna "arbetshäst"-version också, sedan att det i många fall är rena fuskfyrhjulsdriften eller bara plastkåpor och lite högre markfrigång må vara hänt. De som behöver den där riktiga slitvargen vet ändå vilka bilar som inte lever upp till kraven.

#30
2017-06-03 18:57

@Henrik-Andersson Ja, nära 1000 poäng kan man säga betyg 5 och 700 poäng kan man säga betyg 3,67. Lexus är utmärkt betyg 4,52 och Fiat är mellan bra/mycket bra betyg 3,93.

1000 poäng eller 10 stjärnor = Perfekt.

900 poäng eller 9 stjärnor = Utmärkt.

800 poäng eller 8 stjärnor = Mycket bra.

700 poäng eller 7 stjärnor = Bra.

600 poäng eller 6 stjärnor = Ganska bra.

500 poäng eller 5 stjärnor = Acceptabel.

400 poäng eller 4 stjärnor = Knappt godkänd.

300 poäng eller 3 stjärnor = Ganska dålig.

200 poäng eller 2 stjärnor = Dålig.

100 poäng eller 1 stjärnor = Usel.

#31
2017-06-05 21:30

Håller med Henrik och GF. Skillnaderna idag är mindre än för 20 år sedan.

#32
2017-06-06 05:44

Märk väl, Autoindex mäter märkeslojalitet och image. Kan det vara så att Japanska bilmärken har skapat en image av väldigt hög driftsäkerhet och kvalitet genom åren genom åren som ägarna håller fast vid, men som inte alltid stämmer med verkligheten?
Jag har 2 släktingar och en av mina bästa vänner som kör Toyota och lovordar märket, trots att de har haft en del mer eller mindre allvarliga problem. Bästa vännen hade en Toyota Corolla Verso med automatlåda årsmodel kring 2005. Automatlådan rasade 2 gånger och fick bytas 2ggr under de 3 åren han hade den som tjänstebil, även flera kollegor till honom som körde Toyota då hade problem främst med automatlådan. Körde hans bil vid några tillfällen och minns att den växlade konstigt-vet ej vad det var för typ av automatlåda. Morsan och Brorsan kör också Toyota och har genom åren haft mer problem än jag hade med mina 2 Ford Focusar som jag ägde vid samma tidpunkt.

#33
2017-06-06 15:25

Stefan Eriksson.

Har precis motsatt erfarenhet med mostrar fastrar bröder och hela tjocka släkten och med okändas erfarenheter om Toyota jämfört med många märken genom åren. Men de bilarna var ju servade som de skulle.....

#34
2017-06-06 21:45

@Stefan Eriksson

Du glömmer en av de viktigaste "detaljerna". Om något i en bil (i detta fallet problem med växellådan) går sönder så är det INTE detta som avgör om den upplevda kvaliteten av bilen försämras så länge allt sker smidigt för mig som kund. Tar kundmottagaren hand om bilen snabbt, ger mig en lånebil och det går fort att få tillbaka bilen samt att de "smörjer" lite och säger att "nästa service bjuder vi på".........ja då är det inga problem !!!

ALLA kan missa något i en process, det kan vara härdningen av EN ENDA skruv som gick åt fanders. En bil består av 30000 delar. Det är inte detta som är intressant, det som är intressant är att JAG hålls skadelös !

Det där eviga tjatet om att min "kompis/systers/kusins" Toyota har minsann krånglat.....är rätt förlegat.

Vissa bilmärken funkar perfekt i ens egen hemstad, medan samma märke har helt värdelösa mekaniker i en annan. Man får bygga en relation med det som funkar bäst (oavsett märke) och se ett mekaniskt problem som sekundärt och hur det TAS OM HAND som primärt !

#35
2017-06-06 21:46

Henrik-Andersson.

Precis!