Bild
Nästa artikel
Lexus tar sin femte raka seger i Autoindex. Subaru hamnar på andra plats och Volvo kliver för första gången upp på prispallen.

Volvo årets överraskning i Autoindex

Nyheter

Volvo kliver upp på pallplats när folket sagt sitt i Sveriges största bilkonsumentundersökning. Japanska Lexus och Subaru i topp som vanligt.

Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex har genomförts för 15.e gången i ordningen. 18 738 svenska privatägare har deltagit och satt betyg på bilinnehavet. Mest nöjda kunder har Lexus och Subaru. Lyxbilstillverkaren Lexus toppar för övrigt AutoIndex för femte året i rad.
 
Volvos framryckning innebär att en treårig japansk svit med tripplar spräcks. Honda faller två platser tillbaka eftersom också tyska BMW tränger sig emellan till en fjärde plats i sammandraget.
 
Totalt sett har de svenska bilägarna varit något mer återhållsamma med betygen. Det är endast fem märken av totalt 25 som visar plusresultat jämfört med undersökningen 2015. Subaru, Volvo, Citroën, Peugeot och Dacia har fått bättre betyg av sina ägare under det senaste året. 
 
Läs mer om resultaten i Autoindex 2016 i Vi Bilägare nummer 08/2016, i butik den 24 maj.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultatet i Autoindex 2016?

Autoindex 2016: Resultat

(Placering, märke, index)

1. Lexus 895
2. Subaru 877
3, Volvo 858
4. BMW 856
5. Honda 856
6. Toyota 853
7. Audi 844
8. Mercedes 836
9. Mazda 836
10. Mini 835
11.Citroën 823
12. Opel 823
13. Skoda 819
14. Ford 818
MEDEL 818
15. Kia 810
16. Peugeot 810
17. Volkswagen 794
18. Hyundai 790
19. Nissan 785
20. Renault 783
21. Dacia 782
22. Mitsubishi 780
23. Suzuki 778
24. Fiat 758
25. Seat 757

Fotnot: Betygen är omvandlade till indextal. Rankingen visar hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra. 500 poäng är ett medelnöjdvärde och i genomsnitt är bilägarna inte missnöjda med bilägandet i stort, men det skiljer en del i poäng mellan mest och minst nöjd.

Autoindex: Fakta

Det statistiska underlaget bygger på synpunkter från privata bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2009–2015. Frågorna som ställs handlar om bilkvalitet och egenskaper, bemötande hos återförsäljare och verkstäder samt om lojalitet och referenser till det egna märket. Undersökningen genomfördes i januari–mars i år.

Kommentarer

#1
2016-05-17 09:23

Det är ju 8 st. som hamnar på samma siffra, då bör ju de dela samma placering.
Det blir 21 platser och inte 25.

#2
2016-05-17 10:07

Vad säger sådana här listor igentligen? Dom mest fanatiska bilägarna vägrar att se brister på bilmärket dom har ingått äktenskap med.

#3
2016-05-17 11:57

HT19, inget säger någonting, man måste tänka själv :)
Dom mest fanatiska motorjournalisterna vägrar att se brister på bilmärket dom har ingått äktenskap med.
Osv...

#4
2016-05-17 13:00

Jag har provkört ett antal Subarus men aldrig riktigt kommit fram till varför Subaru hamnar så högt i kundnöjdhet. När man kör bilarna (iofs korta sträckor) så sticker de enligt mig inte ut särskilt positivt utan känns bara OK. De är inte heller helt problemfria utan dras med åkommor som alla andra bilmärken. Kanske någon som har tidningen ViB eller en Subaru kan berätta vad som ligger bakom entusiasmen?

#5
2016-05-17 13:35

pinjong, har väl att göra med att det alltid är 4wd på Subaru (undantaget den bakhjulsdrivna sportbilen) och att man har boxermotorer. Tror driftsäkerheten och problemfriheten också varit förhållandevis hög i långa loppet, klart bättre än VW t.ex.

#6
2016-05-17 14:08

Jag har också funderingar runt Subaru. Upplever dem vid provkörningar som bullriga, men ser ganska många rostiga, och inredningen känns långt ifrån up-to-date. Men här ingår ju även verkstäder och återförsäljare och annat, så det är väl så. Föga förvånande att VW tappar efter Dieselgate, lika lite förvånande som att Vidstige återigen skulle hitta ett skäl att hacka lite på VW i en artikelkommentar. Men som sagt, listor av den här typen ska tas med en stor nypa salt vilket väl inte minst bevisas av att en tänkt medelnöjdhet ska ge betyget 500 -jämfört med resultaten för de märken som redovisas.

#7
2016-05-17 15:11

Många av er ställer samma fråga som mig. Vad säger det här, inget. Varför får tex Fiat 757 poäng VW 794?
Går bilarna ofta sönder? Eller är man missnöjd med återförsäljare/verkstäder? Har ju själv gjort undersökningen och det är en j...vla massa frågor om säljare/verkstad. Och det har väl inget med driftsäkerheten av bilen? Min far kör Subaru, så jag har kört den rätt mycket, jag är inte imponerad över bilen, detaljkvalitén eller hur den är att köra osv. Så redovisa svaren fullt ut hade gett en bättre bild en att Lexus kammar hem första plats o Volvo 3e.

#8
2016-05-17 15:55

Lexus, Subaru och Honda är volymmässigt små i Sverige och sådana tillverkare tenderar att locka entusiaster som verkligen gillar sitt märke och entusiaster har allt som oftast en större acceptans och överseende med sitt märkes fel och brister.

Därför tycker jag att det är en större bedrift av Volvo som ju är marknadsledande i Sverige att hamna trea, gäller för övrigt även volymsäljaren Toyotas sjätteplats, än av Lexus och Subarus första och andraplatser.

Det tyder också på en målmedveten satsning av Volvo för att öka kundnöjdheten kring bilägandet som ser ut att bära frukt, för det är inte bara driftsäkerhet och problemfrihet som räknas in i slutänden utan den totala ägandeupplevelsen.

Ett synsätt som Lexus sedan länge förstått och varit marknadsledande på men som Volvo nu också anammat på ett framgångsrikt sätt, och det med en mycket större kundgrupp bakom sig.

#9
2016-05-17 16:37

Eftersom åsikter från Subaruägare efterfrågas..Har haft en Outback sedan 04. 24000 mil senare kan jag konstatera att detta är den absolut bästa bil jag haft. Inga fel förutom slitage. Är 70 så jag har haft åtskilliga. Hade innan denna en sk 'premiumbil', v70, som jag bytte ut efter 4000 mil. Frekventa fel på länkarmar, dörrlås, nonchalant bemötande på Volvoverstäder i Stockholm var orsaken så jag bestämde mig, aldrig mer..
Och nu åker hustrun i en Outback 12. Det finns säkert körgladare bil men, enligt mig som prioriterar felfri, är Subaru just detta..

#11
2016-05-17 17:37

Vad bra för Toyota klarar 6. plats applåder.
Bästa är 1. plats Lexus och medel är 14. plats Ford dvs räkna halva 7. plats Audi.
100% Lexus, 75% Audi och 50% Ford.
Tur att jag valde rätt minst 75% och uppåt dvs betyg 4 och uppåt. Jag skulle aldrig att köpa ny bil omdöme under 75% eller under 4 betyg. Tur att Jag valde rätt Toyota :-)

#12
2016-05-17 17:46

Haha. Och Seat hamnar sist i redovisad lista. Ja, jag har en, har inte deltagit i någon undersökning men är jävligt nöjd.

I övrigt så känns det här lika seriöst som dagens fråga i Metro.

#13
2016-05-17 17:56

Japanskt såklart!!

#14
2016-05-17 18:12

inte förvånad av att japanarna är i topp, men jäkligt kul för volvo att komma på 3e plats, snyggt jobbat.

#15
2016-05-17 18:14

Axa, nä sant, idag har Seat ungefär samma kvalitet som Skoda och VW. Inte topp men inte heller botten. En medelmåtta alltså.

#16
2016-05-17 19:42

Vidstige, så kan det vara. Nu beror det på vad man menar med kvalitet. Är driftsäkerheten slutar med ok så är jag nöjd. Kvalitet för mig är även skön och snål motor och ett för mig tilltalande skal för ett bra pris.

Men som jag skrev tidigare, jag ger inte så mycket för autoindex. Hehe och det beror inte på att Seat hamna sist utan så har det varit även innan.

#17
2016-05-17 19:54

Japanskt i toppen men även i botten 3 av de 7 sista är japaner. Men grattis till Lexus som lyckas igen!
Det vore intressant att se resultatet i detalj. Som nöjdhet med själva bilen service försäljning osv .
Om det redovisas så kanske vissa bilmärken kan se att kunderna är mindre nöjda med tex verkstäderna eller återförsäljare och göra något åt detta ,vilket vi kunder skulle tjäna på

#18
2016-05-17 20:00

Autoindex är ett index, inte en mätning av bilens driftsäkerhet.

Autoindex låter dessutom folk skicka in sina svar själva, och de har vad jag kunnat se ingen kontroll på bortfall eller dess egenskaper. Därvid är urvalsförfarandet helt uppåt väggarna.

Detta index skall och bör därför tolkas med extra stor försiktighet.

MVH AL

#19
2016-05-17 21:00

Det skulle vara mycket intressant att jämföra denna åsikts och märkeslojalitetsundersökning med samma rankning enligt indextal från försäkringsbranchens statistik -maskinskadeförs. och bilprovningens statistik.

#20
2016-05-17 21:09

Kul att Volvo placerar sig bra och extra spännande att följa märket framöver när man har bytt ut alla modeller och motorer till det helt nya med premium inriktning och där alla saker man utvecklat under Ford-tiden är 100% borta. Vad betyder det vad gäller kundnöjdhet? Kommer grejorna hålla ihop lika bra eller bättre? Håller den nya egenutvecklade fyrcylindriga motorn lika bra eller bättre än den gamla femman?

För Volvo handlar det ju också om den nya tydligare premium-inriktningen med högre priser kan behålla den folkliga anknytningen i Sverige. Det tror jag man kan göra om det visar sig vara genuin hög kvalitet så att folk vill köpa och ha dom bilarna länge som begagnade. Då gäller det också att reda ut det sämre rostbetyg dom nyare Volvo-bilarna har fått av Vi bilägare och vad det betyder i praktiken.

#21
2016-05-17 21:20

Kul att Peugeot hör till de bilmärken som klättrar. Jo, jag har en. Så jag är förstås väldigt partisk i frågan :).

#22
2016-05-17 21:24

Förövrigt är väl resultat som förväntat-inte mycket nytt. Överlag så kallade premiumbilar i topp och bilmärken som inte tillhör det i botten. Premiumbilägare är ofta entusiaster och älskar sina bilar även om kvaliteten ibland brister, icke premiumbilägare har inte det bekräftelsebehovet-många gånger tvärtom nedvärderar sitt bilinnehav. Mina åsikter baseras på den erfarenhet som jag har från arbetskamrater och vänner. En på arbetet och en i bekantskapskretsen äger Dacia och ursäktar sitt bilinnehav-trist och billig bil-mycket för liten peng-tar mig från plats A till B. De premiumbilägare jag känner : Rolig och dyr bil-mycket bil för dyra pengar-fantastisk att köra från plats A till B.

#23
2016-05-17 22:27

Hur gott är Lasagne jämfört med Pizza?
Jag skulle nog säga att Pizza ligger på runt 900 i gott-het.
Vad ligger Lasagne på tro?

#24
2016-05-17 23:18

Vore bra om alla olika biltillverkares försäljningsorganisationer presenterade något liknande som Lexus har där kunder förklarat vad som man inte tyckte var bra med bilen man köpt och det som var bra så kunde bilköpare bilda sig en uppfattning om den tilltänkta bilens egenskaper och kunden kunde se om man överhuvud taget behövde bry sig om en provtur med bilmodellen.
http://www.lexus.se/car-models/rx/rx-450h/#RatingsReviews

#25
2016-05-18 09:09

@Previa, vad människor tycker om sina bilar finns att läsa överallt på nätet. Det behövs inte att tillverkaren själv visar upp denna information - tvärtom! Det är nog den minst trovärdiga kanalen för kundrecensioner.

#26
2016-05-18 09:14

Precis som påpekats är den typen av påstådda kundomdömen totalt ointressant som underlag. Särskilt för att göra storskaliga jämförelser mellan olika märken och modeller.

Det är högre sannolikhet att dra hem storkovan på ett lotteri än att hitta representativ information i den typen av underlag.

MVH AL

#27
2016-05-18 16:53

Jag förstår inte riktigt vad som är det negativa med denna lista.
Listan är besvarad av ägare till bilen de ska bedöma i sin helhet, vad kan vara fel?
De som gnäller på tillförlitligheten i listan är nog bara missnöjda med sitt eget märkes dåliga resultat.

#28
2016-05-18 22:23

@Robban97,

Ponera att du äter en god oxfilé och jag en god ryggbiff. Vi är båda mycket nöjda med våra rätter. Du ger din rätt 8 av 10 i betyg och jag ger min 9 i betyg.
Du förstår säkert att man inte kan dra slutsatsen att ryggbiffen var godare än oxfilén?
För att kunna dra en sådan slutsats hade jag varit tvungen att smaka på din mat och du på min.

Lexusägarna har inte uttalat sig om Fiatbilarna. Resultaten i listan är därför ej jämförbara.

#29
2016-05-19 06:20

Lexus måste ha "tur" runt om i världen som har så lyckliga och nöjda ägare när de alltid och år efter år hamnar i/på toppen i så gott som alla undersökningar som görs, oavsett vad det är man mäter. Sedan kanske många av dessa ägare varit ägare till andra märken och jämför med just Lexus och då ser den stora skillnaden jämfört med andra märken. Det har jag gjort. Så jag är inte förvånad över Lexus placeringar runt om i världen år efter år........men visst det kan ju bara vara "tur"att man placerar sig som man gör år efter år runt om i världen........;o)

#30
2016-05-19 11:58

Pinjong#4. Ganska enkelt egentligen. Jag har sedan 2012 kört Forester (bensin) och kört 9000 mil nu. Strul med strålkastare som Subaru Nordic bytte kostnadsfritt utan snack. Den bara fungerar utan några problem i övrigt. Bekväm även på långkörningar, mycket bra automat, bra dragbil och bekvämt in/ursteg. Fyrhjulsdriften. Listan kan göras väldigt lång med plus, kort sagt den vinner i längden. Jag och hustrun var väldigt tveksamma när vi köpte den. Med problem i ryggen, var ett av våra krav att jag skulle ha ett bekvämt insteg utan att slå i huvudet och sitta bra. Efter att ha provat samtliga märken som säljs i Östergötland var det bara Subaru som uppfyllde kravet så vi "chansade" och har inte ångrat oss.

#31
2016-05-19 12:01

Bra liknelse Swemba, spot on.

#32
2016-05-19 21:02

Du gjorde ett bra försök Swemba, men tyvärr är inte alla intresserade av fakta. I alla fall inte sådan som går på tvärs med deras egen subjektiva uppfattning.

MVH AL

#33
2016-05-19 21:31

Nyheter i Norge har lagt fram redan idag och se på nätet: http://www.sb.no/kjor/motor/forbruker/lexus-med-ny-knockout/s/5-73-207046
Toyota klarar sig fjärde plats :-)

#34
2016-05-23 12:23

@Swemba
Jag förstår hur du tänker.
Men syftet med denna enkät är ju hur nöjda bilägaren är med SIN bil (oxfilé) inkl verkstad etc., man ska alltså inte bedöma andras bilar (ryggbiff) etc.
Så betyget jag ger på min oxfilé har ju inget med din ryggbiff att göra.
Därför måste resultatet ge en bra bild vad folk tycker om SIN bil och SITT märke.
Sen köper jag vissa personers resonemang om att vissa märken har mer trogna kunder, men det borde väl finnas en anledning till detta, (om anledningen är att bilen är bra ska jag låta vara osagt).
Tex Saab som har/hade mycket trogna kunder, trots att ägarna förmodligen får/fick lägga rätt mycket pengar på verkstadsbesök.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.