Bild
Nästa artikel

Citroën C4: Plus och minus

Webb-tv

Citroën C4 är en bekväm milslukare med en något okänslig, ekonomitrimmad växellåda. Vi pekar ut plus och minus med modellen.

 

Läs hela testet av Citroën C4, där bilen ställs mot Mazda 3 i en tuff duell, i Vi Bilägare nummer 3/2011. Tidningen finns i butik från 22 februari och kommer till prenumeranter 16 februari.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën C4?

Kommentarer

#1
2011-02-17 09:13

Jag har alltid haft ett gott öga till Citroën, så jag hoppas att detaljkvaliteten har förbättrats.
Märkligt dock att så många tillverkare aldrig lyckas få till rostskyddet ordentligt. och när ska Citroën lära sig konstruera effektiv belysning?
Men de bygger komfortabla bilar.

#2
emellertid
2011-02-17 10:36

Jag har aldrig gillat Citoträngs men har ett gott öga till den gamla "paddan"

#3
bilfreak
2011-02-17 14:19

Jag kollade på Euro Ncaps krocktest, C4an fick bra poäng men Astolpen och taket vek sig betänkligt ! Vad hade hänt med lite högre belastning ? Bilen ser proper ut , men hur är det med kvaliten numera ?

#4
truebeliver
2011-02-17 17:12

citroen är ju en kvalitets bil! det är snarare kvalitets känsla eller som Roy J skrev detaljkvaliteten som man kanske har synpunkter på

#6
Börje Uno von Lööw
2011-02-18 19:28

Franskt skit.

#7
Jager
2011-02-18 20:11

Börje von Troll: genomtänkt kommentar, den har du funderat på hela dan, va?

#8
truebeliver
2011-02-18 20:37

han kör nog tyskt skit så det ryker om det han har inte mycket att komma med heller än sin toma skalle citroen är ingen bil det är mer det fattar han förstås inte kör du din tyska och amerikanska skit eller vad de heter.

#9
Gunnar Andersson
2011-02-18 21:18

Nu har även Citroen anammat den vansinniga idén att slopa reservhjulet. Jag har haft 4 cittror på raken, och alla har varit till min fulla belåtenhet, men jag kommer aldrig att köpa en bil utan reservhjul.

#10
Börje bilkunnig
2011-02-19 00:00

Jager: Nej, detta vet man utan att fundera. Men varför krångla till något så självklart med en massa ord?
Elfel och allt som beskriver franskt skit...

Gunnar: Håller med. T o m Dacia Sandero har ett rejält reservhjul. Sparar en biltillverkare in på en massa onödigt lyx finns det pengar över till t ex sidoskyddslister och reservhjul.

Jag blev tvungen att byta hjul nyligen. Genom mitt jobb kommer jag i kontakt med många som är glada ett de haft ett reservhjul.

Vid väääldigt många tillfällen hjälper inte någon dålig reperationssats och ett hjul har förmågan att gå sönder när man minst anar det.

#11
2011-02-19 00:04

Slopa reservhjulet helt och hållet är ju vansinne för vad gör man när det är hål i sidan på däcket pga nån fyllskalle tyckt det var en bra ide att kasta ut sin urdruckna flaska som du nyss kört över?

Japp varit med om ovanstående och hur mycket tror ni punkteringsspray funkar? Då funkar t o m nödhjul max fart 90 Km/H bättre även om det känns lusigt på motorväg men fram kommer man till målet.

#12
fredrik52
2011-02-19 19:09

Citroenbilarna är sig lika c4 inget undantag.

http:// gt.expressen.se/nyheter/1.1943458/bilreparationen-kostade-73-000

#13
Jager
2011-02-19 21:03

Börje... är det inte du som hyllar Dacia sandero? det verkar ju konstigt eftersom de byggs av "fransk skit" om än av lite äldre snitt... så du kanske skulle funderat en gång extra på den kommentaren i alla fall?

#14
Börje bilkunnig
2011-02-20 00:21

Dacia innehåller beprövade franska delar och inte så mycket elektronik.

#15
Jager
2011-02-20 16:02

så det är bara ny skit som är skit?

#16
Anonymouss
2011-02-20 16:45

Men mycket i Dacia är sådant som används länge och blivit beprövat.

#17
bilfreak
2011-02-20 17:40

Biltillverkare, behåll reservhjulet trots jakten på kilon !

#18
Anonymouus
2011-02-20 19:48

Hellre franskt än tysk-tjeckiskt iaf!

Min 10 år gamla Felicia är en katatrof! Tydlingen inte bara för mig för i begtest stod det att de är usla enligt bilprovningen. Krockfarlig. Törstigare än betydligt större japaner av samma årsmodell.
Rostar, bullrar, oanvändbar stol. När man t ex stänger handskfacket tror man bilen ska ramla ihop. För slööö! Missnöjda ägare. Inget andrahandsvärde. Den är helslut efter några tusen lugna mil. Tror han innan mig körde rätt lungt.

Vad säger du om det skoda prisvärd?

#19
Anonymoous
2011-02-20 19:53

Fabia inte mkt bättre. Slööö, trång inv. Halva röven får bara plats på stolen. Sidoskydden på sittdynan hamnar inte där de ska.

Fast lite bättre än i min Felicia där man sitter på kanterna av stolen och bara har en mjuk grop under röven. och det även på passagerarsidan där det inte suttit så många.

kört andra småbilar, mkt bättre.

#20
Börje bilkunnig
2011-02-20 19:55

Skodahatartrollet: Köp en Sandero. Där sitter man som i en stor bil.

Eller t ex Corolla 2001 elelr äldre.

#21
Fredrik52
2011-02-20 22:32

Hallå eller!! vilken massa pladder.. Inget ont om citroen som kan vara fantastiskt roliga fina bilar på många sätt. Fransmännen har alltid gått sin egen väg (se top gear) och bryr sig inte ett smack om varken tysk eller engelsk eller övrig europeisk design och konstruktion. Franska bilar kan vara fantastiska på sitt säregna sätt MEN.. ibland och ibland ofta haltar konstruktioner och kvalitet..

#22
Fredrik52
2011-02-20 22:44

Faktiskt som exempel kan många av renaults modeller vara relativt enkla och ibland billiga att reparera i jämförelse med konkurenter. Om nu någon bil är billig att reparera idag. Dom har dessutom hög säkerhet rätt gott rostskydd och är lite udda och roliga mot många konkurenter. Fast det där med kvalitet släpar ibland efter fast det blivit mycket bättre senare år.

bilreparatören

#23
truebeliver
2011-02-21 21:52

tycker specielt gamla hydraul cittror är jobbiga kostar bara pengar hela tiden läcker olja hit och dit gasklockor som behöver fyllas på titt som tätt vad är meningen med en sådan bil om man ska ständigt laga. och byta. förstår folk att de äe skeptiska till hydraulfjädring som mest är bara tarms inte ett dugg bekvämare än vanlig fjädring

#24
boriss
2011-03-01 08:20

de håller mottet idag och är klar billigare än tyska bilar,därmed lägre kvalite...med komfor mannen! komfort är a och o i denna klassen! C4 vinner för andra gången!

#25
2011-03-15 15:42

Varför alltid jämföra Franskt med Tyskt?
Varför denna övertro på Tyska och Japanska bilar?
De går också i sönder fast nybilspriset är horribelt!
Många äro dem som helt övertygat köper en begagnad bil utav "premiumkvalite" för samma pengar i tron om den skulle vara bättre än en ny bil made in France!
Varför jämför folk äldre bilar med nya?
( hade en Skoda,Renault,Saab o.s.v för 10 år sedan = bara skräp samt = aldrig mer! )
Roligt också att höra att renault har rätt hyfsat rostskydd.....någon som känner till bilar med bättre rostskydd?
Renault är "hyfsade" på allt numera men det hjälper inte för folk har bestämt sig sedan 30 år vart skåpet skall stå!

#26
mendefera
2011-03-22 13:41

Citroen har alltid gjort bilar som kunden behöver! inte vad kunden vill ha! Det är skillnad gämfört med andra märken. Nothing moves you like a citroen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.