Nästa artikel
BMW:s nya batterier klarar 70 mil
Nyheter

BMW:s nya batterier klarar 70 mil

Publicerad 20 april 2018
I en intervju avslöjar BMW:s utvecklingschef Klaus Froehlich vad deras kommande batteripaket levererar.
BMW jobbar på nya batteripaket för nästa steg i sin elstrategi, paket som inte ska tvinga tillverkaren att behöva kompromissa med designen för att få plats med batterierna. Dessa nya batterier vill BMW har klart till steg fem i sin elektrifikationsstrategi, som börjar år 2021 med ett helelektriskt flaggskepp. 

Det är med Autonews som Froehlich berättar om planerna och hur det kommer finnas tre olika alternativ. 30e-paketet som ger 60 kWh och har en räckvidd på upp till 45 mil, 40e med 90 kWh och en räckvidd på 55 mil och 50e med 120 kWh och en räckvidd på 70 mil.

Vidare kommer laddhybriderna få en dubblerad räckvidd när de bara går på el (upp till 100 km). BMW vill att elektrifierade bilar till 2025 ska stå för 15-25 procent av tillverkarens globala försäljning. 

Diskutera: Vad tror du om BMW:s elplaner? 

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-04-20 11:48
L. Mäkinen

Visioner för framtiden kan alla kasta ur sig.

#2 • Uppdaterat: 2018-04-20 13:54
Styggavargen

Går för långsamt, redan borde bilar ha rejält mycket lägre utsläpp. Om det är ladd hybrid som övergångs fas vet jag inte. Men om bilar redan idag fanns som ladd hybrider hade vi kunnat kapa utsläppen rejält. Något måste göras snabbt nu för att rädda klimatet.

#3 • Uppdaterat: 2018-04-20 15:18
Klarsynt

Tyvärr innebär det väl att dessa blodsbatterier bara är ännu större och ännu tyngre och därmed innehåller än mer av de sällsynta jordartsmetaller som bland annat barn i Kongo, och vår planet som sådan, far så illa av, vid brytningen.

.

#4 • Uppdaterat: 2018-04-20 21:09
L. Mäkinen

Not...
Det finns företag som återvinner batterier redan nu om än i liten skala.
Jag tror inte att den kommer gå att få levererad förrän 2025, om ens då.

#5 • Uppdaterat: 2018-04-20 22:53
Svenne60

Det här är inga bilar som vanliga bilister har råd att köpa. Och de är inte bättre ur miljösynpunkt jämfört med bensinbilar. Ett slag i luften,men politikerna blir glada för att de kan fortsätta snacka om sin "kraftsamling" för miljön.

#6 • Uppdaterat: 2018-04-22 23:35
liebhaber

På tal om "bromsdamm" från elbilar så är det mycket mindre än från vanliga bilar eftersom drivningen används även för bromsning. Bromsarna används därför mycket mindre enär regeneringen går in i stället.

#7 • Uppdaterat: 2018-04-23 11:31
wacom59

Är splittrad i frågan. Elbilar känns bra för miljön, men så kommer batteri frågan. Sen kommer frågan om ekonomi. Billigare per mil? Ja, tills staten "kompenserat" skatterna för bortfallet. Sen funktionen. Hur funkar laddning, elförsörjning när många har elbilar? Värme, räckvidd i kyla? Sen nämns att bromsarna knappt används! Hur blir det i salt Sverige? Körförbud på bilprovningen för obrukbara sönderostade bromsar?
Det finns mycket som lockar med el, men även flera frågor

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.