Bild
Nästa artikel
Volvo XC40.

Rosttest: Volvo XC40 (2018)

Rost

Vi hittade begynnande rost på ett ställe. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

XC40 har huv av aluminium, resten av karossen är stålplåt. Även hjulupphängningarna är helt i stål och vi hittade begynnande rost i en av framvagnsbalkarna. Invändig behandling finns i dörrar, men saknas i baklucka.

Bakluckan är bra tätad, medan dörrarna är otätade i hörnen. Även de nedåtvända tröskelskarvarna är otätade och samma sak gäller många skarvar under bilen, speciellt på den bakre delen. Skärmkanterna bak är bra och vax finns i några av balkarna under bilen. Innerskärmarna fram är av plast och bak av filtmaterial. En smutssamlande ficka finns innanför innerskärmen vid bränslepåfyllningsrörets genomföring.    

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-03-20 11:32

Ok "begynnande rost" hur gammal är bilen?

#2
2018-03-20 13:11

Förutsatt att det är bilen på bilden så är den tillverkad i Sverige i november 2017. Den är alltså c:a fyra månader.

#3
2018-03-20 13:41

Jaha, nu har det smugit sig in fransmän även hos Volvo... ;-)

#4
2018-03-20 13:53

Fullt i klass med min gamla Civic som det kom rost på efter några månader på en lackerad yta.

#5
2018-03-20 15:46

Liiite bättre borde man kunna kräva på en relativt dyr bil med premium-ambitioner.

#6
2018-03-20 16:24

Snäppet snålare än PSAs arbete på Grandland, där är motorhuven och framskärmarna också aluminium och bakluckan i plast.
Känns som en svagare trea än den franska, verkligen inte bra på en dyr bil.

Smuttssamlande ficka vid bränsleröret bakom innerskärmen?
Det låter inte så bra, på gamla bilar var sådana detaljer riktiga rostfällor.

#7
2018-03-20 16:25

Tummen ned...
Helt förkastligt med begynnande rost i ett märke med premium ambition.
I Kina ja med tanke på vad som jag sett över åren därifrån, premium däröver är lika med att svetsarna är ganska så ok.
Inte bra alls.

#8
2018-03-20 20:14

På en bil för 400.000 borde man väl kunna förvänta sig något bättre. Särskilt när den är byggd i vägsaltets förlovade land...
Edit: den byggs tydligen i Gent.

#9
2018-03-20 16:38

Fast den byggs väl inte här...?

#10
2018-03-20 17:22

Så går det när man sätter ett Volvo märke på en Kina bil. Det gör inte bilen mycket bättre.

#11
2018-03-20 19:23

Skrämmande; (

#12
2018-03-20 20:12

Riktigt uselt av Volvo!!!

#13
2018-03-20 20:47

@L. Mäkinen ...haft min Civic nu i 4 år utan några större problem med rosten förutom två stenskott på huven som jag skitit i ta hand om . Får du rost på lackad yta så ör det flygrost från salt och järn som blandas gött på vintern.
Sedan kostar en Civic 170000 kr och Volvon över 400000.....

#14
2018-03-20 21:19

Rogerz,
Min Civic hade för tunn lack på höger tröskel enligt Honda Sverige och då lackades den delen om på garantin.
Det kostade mig 207000 kr att regelbundet åka tunnelbana för att bilen var tveksamt byggd. Det är förstås 15 år sen, men jag är inte sugen på samma fabrikat igen.

#15
2018-03-20 22:34

Om det går väldigt bra för någon och försäljningen slår nya rekord hela tiden, så är det väldigt lätt att man inte ser något behov av att anstränga sig, det händer överallt hela tiden.
Om man endast följer marknaden och inte har en egen vision och ambition som går bortom försäljningssiffrorna, så...

#16
2018-03-21 05:54

Alltså. Jag tror ju på Volvo när de säger att de vet vad de gör med rostskydd. Men det här är ändå SJUKT PINSAMT dåligt.
Begynnande rost på en bil som är några månader gammal? Vafan?

#17
2018-03-21 08:58

Dörrhörnet på bilden ser inte heller roligt ut.
Och redan rost! Men avgassystem i rostfritt har den väl? :)

#18
2018-03-21 11:09

Förvånade? Det är så här företag fungerar. Man bygger upp ett gott rykte under ett antal år, till lite högre kostnader. Därefter kalkylerar man cyniskt med att under avsevärd tid kunna leva på detta rykte, samtidigt som man sänker produktionskostnaderna, dvs kvaliteten på produkten. Det är sannolikt nu man börjar generera dom stora vinsterna. När tiden så småningom kommer ikapp kan man luta sig mot mångmiljardvinster, samtidigt som man sjösätter en förnekelse- och "åtgärdskampanj" för relativt sett, småsummor, för att skyla över det värsta.

#19
2018-03-21 13:04

Precis, problemet är att nybilsköpare struntar i kvalitet på lång sikt och de som köper begagnade är inte kunniga nog för att ifrågasätta det "goda ryktet".
Det är klokare att köpa ett bilmärke som tvingas att bevisa sin rätt att få finnas till varje dag.
Men så tänker inte många.

#20
2018-03-21 21:11

XC40, hmmm.. jag är skeptisk. Någon sade 0,4 liter/mil... andra som testat i verkligheten säger 0,8 liter/mil. Kina är nog nyckelordet. Kanske dags att köpa en S60 av utgånde Classic modell, den framstår som mer och mer attraktiv för varje dag som går. Kanske är jag ensam om att tycka att Volvo är på väg åt helt fel håll, enbart dyra SUV modeller eller ineffektiva nya modeller som V90 och XC modeller. Men Volvo kanske sänker priset med 80 papp och hittar köparna igen?. Jag tror inte på att XC40 blir någon storsäljare. Framåt tror jag många av Volvos bilar inte kvalar in på företagsmarknaden och tjänstebilar när miljökraven hårdnar.

#21
2018-03-22 08:51

XC40, snart en leksak med begynnande rost nära dig.

#22
2018-03-22 17:39

Samma dåliga betyg som Japanerna. De borde titta på tyskarna som verkar kunna det där..

#23
2018-04-23 12:16

Undrar hur det är med kompetensen hos dessa "rostnissar ? Redan när XC 90 kom ut så anmärkte man på att man såg för lite " smörja " under bilen. Volvo förklarade , för döva öron , att det finns stålsorter som gör just på detta viset . Det bildas en oxidation (rost) på ytan men just den bildar ett skyddande skikt . Courtenstål ex. beter sig på det viset .

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.