Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Golf Sportsvan (2014)
Rost

Rosttest: Volkswagen Golf Sportsvan (2014)

Publicerad 23 oktober 2014 (uppdaterad 28 november 2016)
I stort sett är rostskyddet i Golf Sportsvan väl utfört. Materialval i för bättre komfort riskerar dock att bli framtida rostrisk.
Volkswagen Golf Sportsvan har en kaross helt i stålplåt, men grundkonstruktionen är vettig. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade, men bara dörrarna är invändigt vaxbehandlade. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dessa är de flesta skarvar bra tätade. Balkarna under bilen är dessutom invändigt behandlade.

De delar av underredet som inte täcks av sköldarna har behandlats med ett PVC-baserat slitskydd. Bakre ljuddämparen och ändröret är rostfria, men inte resten av avgassystemet. En framtida rostrisk är det skumgummiliknande och starkt fuktsugande material (se bild) som används för ljuddämpning i A-stolparnas förlängning.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-23 10:46
Raphael

Förstår inte hur ni kan ge en bil helt i plåt en fyra när ni ger en bil med kaross delvis i aluminium och plast en trea... Aluminium och plast är mindre benägna att rosta än vad plåt är. Särskilt viktigt tycker jag att det är med en baklucka i annat material än plåt, för bakluckan utsätts för stenskott och grussprut som urholkar ett rostskydd där. Det har vi sett på flera bilar, inte minst från Volkswagenkoncernen i form av Skoda med rostiga bakluckor.

#2 • Uppdaterat: 2014-10-23 11:52
McTar

Raphael: Just bakluckan borde vara förskonad mot just stenskott och grussprut. Den sitter skyddad pga färdriktningen.

#3 • Uppdaterat: 2014-10-23 13:04
hultarn

Ja, det är väl inte precis stenskott som är problemet. kruxet är väl snarare att allt möjligt virvlar upp och lägger sig där, särskilt saltet.
Men, en plastbaklucka eliminerar problemet. Det har ju funnits i många år på en del fabrikat, andra har inte ens övergivit bränsletank i plåt.

#4 • Uppdaterat: 2014-10-23 16:09
Peugo

Tolkar jag bilden fel (och minns fel från provkörningar, tyckte det låg en skumgummibit nere vid dörren nuförtiden) men är inte skumgummit tänkt att lösa problemet med knäckta dörrar? http://www.vibilagare.se/reportage/volkswagen-kovander-betalar-knackta-dorrar-1450
Dörr-rost har ju också varit ett klassiskt problem för VW-bilar men tiden får utvisa hur det blir på den fronten. Lite modernare materialtänkande hade man vågat hoppas på från ett så stort och marknadsledande företag som VW?

#5 • Uppdaterat: 2014-10-23 16:28
jete

"Materialval i för bättre komfort riskerar dock att bli framtida rostrisk". Håll koll på era i. De stör när de hoppar in omotiverat här och där i texten. Ni är dock inte ensamma om felet i Sverige, ni är många. Låt en kollega läsa texten före publikation.

#6 • Uppdaterat: 2014-10-23 20:00
Peugo

Nej, jag har märkt att man inte rättar till, man tycks hellre spara in mera på kostnaderna för att få mera luft i priserna, tyvärr. Franska "typfel" är småpotatis mot vad VW-koncernen har lyckats med, tyvärr än en gång.

#7 • Uppdaterat: 2014-10-23 20:18
Peugo

Kan jag spara medmänniskors pengar ens lite så tycker jag att jag har lyckats. Det finns andra alternativ än franska bilar och tyskarna har ju en bil som kanske ger verklig kvalitet och det är Opel?

#8 • Uppdaterat: 2014-10-23 20:29
Audi A5 SB

Själv vill jag bespara mänskligheten franska bilar. Franska bilar är nämligen, bortsett från att inte vara bra i kvalitet, ett hot mot allas vår välfärd. Och säkerhet;-)

Det blir nog en ny Sportsvan till frun ganska snart - fantastisk bil, i många avseenden.

#9 • Uppdaterat: 2014-10-23 20:43
Peugo

Vad fel du har, men du har rätt till din egen "tro". :)
Sportsvan blev ingen klassledare, franska regerar ännu också den klassen. PS. Du vet väl att finska Tuulilasi ansåg Sportsvan som farlig i älgtestet (se en annan tråd) för att den överstyr och sedan understyr (blir allt för länge liggande på fel fil) och det är bilens dåliga ESC som styr och inte du som chaufför? Nya Golf har också grymma problem som lastad, på vintern är det inte alls en kul bil att väja för någonting. Det här är inte på skoj utan på riktigt testat. Vill du ha en länk till Golffens "älgtest" så kan jag ge dej?

#a • Uppdaterat: 2014-10-23 20:47
Audi A5 SB

Citat: "Sportsvan blev ingen klassledare, franska regerar ännu också den klassen."

Ojdå, en bil som inte ens hunnit bli registrerad i statistiken "blev inte";-)

Säkrast är att inte köra "franskt";-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.