Bild
Nästa artikel
Volkswagen Golf GTE.

Rosttest: Volkswagen Golf GTE (2017)

Rost

Grus och fukt bakom plastsköldarna men skarvarna under är vältätade. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Kaross och chassi är av plåt med noggrant tätade skarvar i karossen. Dock har bara dörrarna invändig vaxbehandling. Underredet täcks av stora plastsköldar och där bakom samlas mycket grus och fukt. Skarvarna under plastsköldarna är emellertid vältätade och balkarna har god invändig behandling. De delar som inte täcks av plastsköldarna har ett rejält slitskyddslager. 

Bakre ljuddämpare och slutrör är rostfria, övrigt avgassystem av stålplåt. Innerskärmarna är av plast fram, men filtbeklädda bak. Fuktsugande skumgummi under främre dörrstolpe. Betyget blir en stark trea.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2017-11-29 13:14

Låter som en sedvanlig VW-konstruktion. Det funkar, men är inte bäst.

#2
2017-11-29 13:14

Att lacken trillar av på Golf, Passat , Audi med rost under och stora kostnader för ägarna, har VIB missat det? Märkligt! Konsumentupplysning?

#3
2017-11-29 13:18

Lacken trillar inte av på ALLA VAG-bilar Shogun. De har haft problem med vissa årsmodeller.
Du får det att låta som om lacken ramlar på ALLA vag-bilmodeller och årsmodeller hela tiden. Ingen av alla de VAG-bilar jag ägt under åren har tappat någon lack alls.

#4
2017-11-29 14:04

Jag har inte heller sett att någon lack trillar av på någon av VAG-bilarna, däremot gillar jag inte vissa andra delar av konstruktionen, avgasrör t.ex., men de brukar ju ändå klara 10-12000 mil så många kanske låter sig nöja med det.

#5
2017-11-29 15:26

Det finns inget som heter en stark/svag trea, en tre är en trea men jag förstår att man vill loska upp Golf GTE.
Betyg tre rakt över vart det och då får man väl anse att en trea är gott.

#6
2017-11-29 16:18

Fast av beskrivningen att döma så borde rimligen denna bil ha ett lite högre betyg än motsvarande Prius och den fick ju en 3:a. Så helt ologisk var nog inte betygsättningen. Sen är det väl de som betygsätter som avgör om dom kan använda benämningen "stark" eller inte.

#7
2017-11-29 16:29

Shogun, ge dig.
Naturligtvis så faller lacken av på ALLA VW precis som pedalerna fastnar på ALLA Toyota....
Nä, jag trodde inte det, så sluta rapa skit om VW och dra upp gammal, som i dag är åtgärdat.

#8
2017-11-29 16:36

Golf GTE är en riktigt fin bil som förtjänar en extra rostskyddsbehandling för den lycklige som blir ägare till den. Golfar har iaf tidigare varit rostbenägna så 5 -7000 kr för en extra behandling är nog väl investerade slantar.

#9
2017-11-29 16:51

Alla tidigare rosttester av Golf 7 gav en 4, nu 3, vad har hänt?

#10
2017-11-29 17:32

Att bakre ljuddämpare och slutrör är rostfritt, väldigt bra. Av den anledningen att det kan dröja flera månader innan bensinmotorn är igång och kan torka ur.
I mitt fall, som privatäger en GTE, så går den mestadels på el. Dessutom helt avsaknad av rost.
Saabnisse, en laddhybrid körs på helt andra sätt än en fossil.

#11
2017-11-29 17:55

Pi. Nej det är fel! Hade Prius fått 2 i betyg och Golf GTE en 4:a i betyg så hade jag inte reagerat!
Nu fick de tre testbilarna betyg 3 och då är det plötsligt viktigt att tänja betyg 3 till en framkant och en bakkant.
De hamnade alla på betyg 3 för att bilarna gemensamt fortsatt saknar något till betyg 4 men att ingen av dem har ett rostskydd illa nog för betyg 2 alltså 3. Betyg 3 är vad som räknas.
Det är viktigt ser jag att jag fortsatt upplyser dig om verkligheten i din iver.

#12
2017-11-29 18:39

Jag tycker nog en stark 3a är bättre än en vanlig klen en.
Om världen varit fyrkantig och allting antigen svart eller vitt hade det dock varit en annan 5a.

#13
2017-11-29 19:11

Papillon. Det är klart att du tycker bättre för att så är meningen med en stark 3:a.
Men det är bara ett tyckande, står det 3 så är det 3 för det är vad som läses i en betygsättning.
3+ är enbart ett tomt smicker som aldrig kan avläsas i en seriös bedömning.

#14
2017-11-29 20:15

Tvärnit
Eller så kan det vara så att en 4 kräver ett visst antal kriterier men GTE uppnår samtliga utom en vilket resulterar en 3. Andra 3or kanske faller på fler kriterier för en 4.

#15
2017-11-29 20:25

Lennart J, det är nog värre med en laddhybrid.
Att inte ha hela avgassystemet i rostfritt är småsnålt, det är ju inte precis någon billig bil.

#16
2017-11-29 21:09

Axa. I min mening så jämnas alla skälen till varför ut sig till betyg 3. 3 och inget annat.
Det roliga i detta att klyva hårstrån blev ju nu att Hyundai Ioniq Plug-in med betyget "en väldigt stark trea" är segraren av dessa tre bilar.
Sug på den.

#17
2017-11-29 23:04

Tvärnit
Jag har inga synpunkter på vilken bil som får 3 eller 4 i betyg, jag lade bara fram en hypotes till varför någon är en stark 3a och inte bara en 3a.

#18
2017-11-29 23:12

När vi var på besiktning av lacksläpp på min sons Audi A6 Avant på Lecab i Karlstad så sa han som undersökte bilen att det är väldigt vanligt på Golf, Passat, Audi med lacksläpp. Men vad vet han som jobbar med bilarna varje dag.......uselt är det i varje fall att man som kund ska betala för att lacken ramlar av och få det åtgärdat, och detta på en bil som ska vara premium......jojo. Enligt teknikern som bedömde sonens bil använder man förmycket återvinningsplåt. Är det så illa hos VAG? Och ute i trafik så ser man ofta VAG bilar som tappat lacken i stora shook, speciellt bakluckan är vanligt med rost under. Så var det på min sons A6 fast på bakskärmen, men sedan visade det sig att det var över hela karossen, dörrar, skärmar.

#19
2017-11-29 23:21

Man "ser" som vanligt det man vill se...:)

#20
.
2017-11-30 06:09

Förbryllande att en vanlig biltekniker kan avgöra plåtens ursprung Shogun. Men i varje fall, min erfarenhet förtäljer att de sk premiumbilarna med några år och många mil bakom sig, och som hanteras av hormonstinna ynglingar tenderar att få några fler problem än medelbilen.

#21
2017-11-30 09:54

Det luddiga begreppet "premium" har inget med tillverkningskvalitet att göra. Det är bara ett nyare ord för det lite mera skämmiga uttrycket "status."

#22
2017-11-30 10:30

Shogun
Jag känner en som känner en som har en kusin som känner en via Facebook som har en syssling som har kört Audi som inte haft lacksläpp...

#23
2017-11-30 12:51

Pi, jag håller med att man ser och blundar för det man vill, gör teknikern det på Lecab också? Men fakta är fakta att de inte tog sitt ansvar, och att det är vanligt förekommande enligt teknikern på Lecab, är det okey?

#24
2017-11-30 15:33

Axa:
Jag håller verkligen med dig och "skit i" vad hen skriver eftersom denne person verkar köra en hatkampanj mot allt vad VW koncernens bilar heter. Och du, vet d varför hen gör det? Enkom därför att hen inte har råd att köpa äkta premiumbilar från Audi och Mercedes utan håller sig till "buskar" från Japan. Jag har heller inte råd med dyra bilar utan har också köpt två Toyotabuskar men en dag kanske jag får råd med en riktigt fin bil från tex Audi, BMW eller en hybrid från VW men då ska det vara en dieselhybrid.

#25
2017-11-30 16:14

Mja lille Stoor att du vet absolut ingenting så att är det mig han pekar på så köper jag den bil som jag tycker.

En dag att du får råd...ja där ser man!

#26
2017-11-30 17:25

Shogun = Fablernas värld

#27
2017-11-30 17:38

Dieselhybrid från VAG finns faktiskt Stoor. Jag körde en Audi Q7 hybrid med dieselmotor vid ett besök i Tyskland nyligen.

#28
2017-11-30 18:47

Papillon:
Jag vet att det finns stora suvar med dieselhybrid men det jag efterfrågar är vanliga personbilar med dieselhybrid och där finns väl stort sett bara Volvo V60 med laddhybridmotor.

#29
2017-11-30 18:48

Tvärnit:
Då ska du också ge faderullan i vad hen än gör för att provocera även dig.

#30
2017-11-30 19:06

Mja... det beror sig allt på vem som vi syftar på.
Tvärnit är tvärnit.
Shogun är Shogun osv osv
Vem är du?

#31
2017-11-30 19:11

Tvärnit skrev;
"Tvärnit är tvärnit.
Shogun är Shogun."

Tror jag inte på.

#32
2017-12-01 00:15

Vem gör/satsar en dieselhybrid idag? De är väl inte dumma i huvudet heller! Volvo ska sluta med dieselmotorer överhuvudtaget i kommande generationer bilar, ett klokt beslut. Nox dödar.

#33
.
2017-12-01 17:24

Att Volvo pv fn inte satsar på nya dieselmotorer utan enbart utvecklar de befintliga är en kostnadsfråga Shogun, inget annat.

#34
2017-12-07 06:04

Det är väl dags att tänka på miljön och sluta salta?Saltet som slöngs på vägen allför ofta och onödigt skapar i sig stora miljö firureningar och har enbart syftet att slita ut produkter så nytt kan säljas.helårsdäck och friktionsdöck t.ex.är ljuv musuk flr dom som tjänar pengar på det.
Även då flera länder i Europa forbjuder dessa däck.
I denna sammanhang så har Sverige som vanligt en dubbelmoral och miljön gjör sverige ingenting för.Bularna och bikarnas delar rostar bara på några år och måste bytas samt bilar like så och det betyder ner produktion som gjer mer utsläpp i miljön.salta vägar är miljöbov.

#35
2017-12-15 07:15

Lacksläpp antar jag tillhör bilarna kring 08-11 antar jag och det finns fler än vw på marknaden kanske ofta tyska.
Tror det labbades med olika leverantörer av grund lacker på vattenbaserade / lösningsmedelsbaserade och därför är dom flästa rostfria och vissa hel förjäkligt fula med rost.
Jag kan ha fel men jag har personligen inte sett en enda Skoda med lacksläpp som passaterna.
Jag ägde en octavia 09a 37000 mil som gått taxi i Göteborg och helt felfri lack utan rost

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.