Bild
Nästa artikel
Toyota Prius Plug-in.

Rosttest: Toyota Prius Plug-in (2017)

Rost

Testbilen har redan fått lackskador av blästring. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Baklucka i plast och huv av aluminium, resten plåt. Ingen aluminium i länkarmar och både bränsleröret samt hela avgassystemet är i plåt. Dörrarna har god invändig behandling men hörnen är dåligt tätade. Innerskärmarna är av plast fram, filt bak.

Underredet täcks av stora plastsköldar men har mycket sporadiskt slitskydd. Skarvarna på bottenplattan är dock bra tätade, till skillnad från den nedåtvikta tröskelskarven. Skärmkanterna fram är utsatta för blästring från framhjulen och på testexemplaret har lacken redan tagit skada. Även dörrarna är utsatta för blästerrisk. Slutbetyget blir en trea.  

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2017-11-28 13:11

Lackskador på en nästan ny bil. Ni har väl inte använt den utomhus?

#2
2017-11-28 13:33

Dåligt av Toyota att inte konstruera så att blästringsskador undviks på en ny bil.

#3
2017-11-28 13:50

Trist med lackskador men ändå tur att det inte blir lacksläpp som VW och Opel har haft problem med, med den grova kross som man idag grusar med så får man kanske ställa in sig på skyddsfolie eller stänkskydd

#4
2017-11-28 16:03

Fel betyg som vanligt! En Toyota rostar absolut inte. Se på de som rullar i verklig trafikmiljö. Mina Toyotor har aldrig rostat trots eftersatt skötsel och inget extra rostskydd och välsaltad Stockholmstrafik. Betyget borde minst vara en 4:a.

#5
2017-11-28 16:56

Simon no1. Vad har Opel haft för problem med lack släpp?? Har aldrig hört talas om det, att Toyota är dåligt skyddad är väl allmänt känt

#6
2017-11-28 17:03

Stänkskydd löser problemet....1340 kr på Toyota.

#7
2017-11-28 19:54

Löjligt, en Toyota kan inte rosta, de har en magisk plåt och en japansk polare till Joe Labero uttalar en trollformel och vips är de rostskyddade!

#11
2017-11-28 22:44

hullsjön - även om det är länge sen och många andra också haft lacksläpp-problem så har detta också drabbat Opel - tror det var i samband med övergången till lösningsmedelsfri färg kanske under 2:a halvan av 80-talet eller nåt sånt.
Intressant att just Shogun benämner saabnisse för troll....

#15
.
2017-11-29 05:03

Det är tråkigt att mäktiga biltillverkare aldrig lärt sig att lägga manken till redan på ritbordet.
Nu tycker jag ändå just denna modell ser så osmaklig ut att rostskydd blir en ickefråga.

#16
2017-11-30 17:30

La märke till en allvarligare sak än lackskadorna.
Vi Bilägare har ju inte nämnt att bilen varit inblandad i en trafikolycka!!!!
För bilen måste väl vara krockskadad med det utseendet??

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.