Bild
Nästa artikel
Toyota C-HR.

Rosttest: Toyota C-HR (2017)

Rost

Vi hittade tydliga rostangrepp efter bara 200 mil. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Kaross av stålplåt. Behandling finns i motorhuv, baklucka och dörrar, men samtliga hörn i dessa delar har dålig tätning. Innerskärmar av av filtmaterial bak, av plast fram. Skärmkanterna bak är av gammaldags konstruktion med smutssamlande hylla som kan medföra rost. Trösklarna har nedåtvänd skarv utan tätning.

Mycket plast under bilen, under denna är slitskyddet dåligt och den lackering som finns väldigt tunn. Testbilen hade inte gått mer än cirka 200 mil men vi fann tydliga rostangrepp inne i länkarmarna fram. Hålrum och balkar under bilen saknar behandling, men de flesta skarvarna undertill har bra tätning.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2017-06-09 13:57

Om inte annat så borde den vara svår att hålla ren med alla dessa "skrynklor".

#2
2017-06-09 14:26

Ja de där bucklorna ser inte för bra ut enligt mig. Ang artikel så är det precis enligt mina egna erfrenheter av Toyota. Har haft ett par som maskinellt gått jättebra oavsett ålder och mil. Men vid 10 år och över 20k mil så är många Toyotor som kexchoklad under.

#3
2017-06-09 14:30

200 mil och rost är dåligt, känns inte som ett så stort märke som Toyota skulle tabba sig så.
Frågan är väl vem som tillverkar länkarmarna och om man inte missat något vid upphandling av komponenter till bilen.

Men man lär sig av misstagen som det brukar heta, får hoppas Toyota löser det framöver.

#4
2017-06-09 14:34

Ingen fara, det målas över vid första sevicen eller återkallalse, vilket som kommer först.

#6
2017-06-09 14:36

Det här visar tydligt hur otillförlitliga ViBs rosttester är.
Att man observerat rost innebär endast att ViBs testare inte vet hur rost ser ut.
Toyotas bilar kan inte rosta, de är tillverkade av en speciell magisk plåt som inte kräver någon behandling, det är därför lackskiktet är så tunt som möjligt för att minska vikten och möjliggöra den låga bränsleförbrukningen.

#7
2017-06-09 15:08

De går ju i ur och skur med, inget lätt klimat i Sverige med slask och salt. Till och från frissan, måste bli flera hundra mil per år för dess permanetade brukare. Toyotas hissnande effekt på låga varvtal inbjuder ju dessutom till ett tempo som verkligen frestar på dess tekniskt revolutionerande uppbyggnad.

#8
2017-06-09 15:22

Min Honda Civic behövde rulla mer än det dubbla innan rosten blev störande och jag fick den delvis omlackad.

#9
2017-06-09 15:46

Men då har du nog kört utomhus Mäkinen.

#10
2017-06-09 16:46

Så förutom den skitfula designen så rostar den också, bilen uppfyller verkligen alla negativa fördomar om Toyota.

#12
2017-06-09 17:30

Nu får väl alla dessa eviga Toyotahatare ge sig!!! Denna Toyota är helt underbart designad och har ett rostskydd som är helt outstanding sett i det längre perspektivet. Jag har haft en Toyota diesel Avensis årsmodell -11 som jag köpte ny 2010 som rullade drygt 3000 mil tills jag sålde den i december förra året och köpte en ny likadan. Varför? Jo, för att den gått i stort sett problemfritt alla dessa år. Har åkt in och ut i varmgarage och hade ingen rost alls trots uselt rostskyddsbetyg och fick aldrig någon extra rostskyddsbehandling. Toyotas bilar rostar definitivt inte! Nån skrev här om att man ist borde sett massor av rostiga Toyotabilar på deras reklammationsavdelsningar, verkstäder och på våra vägar. Men icke, har knappt sett någon rostig Toyota, någonsin! Att bilar rostar någonstans är väl inte konstigt alls. Tvätta bilen och vips efter några timmar är bromsskivorna röda av rost. Är det konstigt / farligt? Nä, inte alls! Lika som lite ytrost på en grov länkarm är HELT ofarligt. Det är det faktiskt på i princip ALLA nya och gamla bilar oaktat märke. Toyota tillverkar bilar med riktigt BRA faktiskt / fungerande rostskydd!

#13
2017-06-09 17:46

Hej Stoor kör man bara lite drygt 400 mil per år så låter det som om man bara kör dessa få mil på sommaren och slipper salt och sand. Och då rostar ingen bil sönder och samman på 7 år :)

#14
2017-06-09 17:58

Polo:
Min Toyota körs sommar som vinter och tvättas ca varannan / var tredje vecka oavsett årstid och hade / har inte en tillstymmelse till rost trots "undermålig / dålig" rostskyddsbehandling!

#15
2017-06-09 18:00

3000 mil, i stort sett problemfritt låter inte övertygande Stoor.
Jag har haft många bilar, som inte heter Toyota och som gått betydligt mer än 3000 mil Helt problemfritt.
Jag har också haft en så där bil som aldrig ska gå sönder, men en dag, märkligt nog på fin nyasfalterad motorväg och i solsken började det ryka blått bakom bilen. Och jag försäkrar att vi inte hade valt en ny påve i bilen ... Strax efter sackar bilen och samtliga varningslampor, alla de man inte vill se lyser i både rött och gult, snyggt men inte roligt.
Toppen, dvs översta delen av motorn hade tydligen ramlat av.

#16
2017-06-09 18:58

Helt ny C-HR har blivit ännu hemsk som rostar snabbt efter bara 200 mil än jag har haft tidigare ägt en Auris modellår 2016 gått över 2000 mil i 1 år och var ingen rost undertill och inte heller främre länkarmarna efter jag varit hos Gör-det-själv-hall hos OKQ8 för att hissa upp och nyfiken hur den ser ut.
Aldrigt mer för mig Toyota!

#17
2017-06-09 19:04

Stoor: Vafan. 3000 mil på nästan 6 år? Du ska ju ha en cykel... Konstigt att din magiska Toyota hållt i 3000 mil. Återkom när bilen är 30000 mil+.

#18
2017-06-09 19:34

Stoor, ledsen att knäcka dina föreställningar, det finns ingen magisk plåt på Toyota, bara vanlig stålplåt som i de flesta bilar.
Karossplåten kan ha olika legeringsämnen som ökar hållfasthet och pressbarhet. Den ska också ha en sammansättning som lämpar sig för svetsning. Korrosionsbeständighet kommer alltid långt ner på listan över önskvärda egenskaper.
Däremot förvånar det mig över anmärkningen att länkarmarna var angripna. Jag vet inte hur de är utformade på den här modellen, antingen är de smidda och då är korrosionen mest kosmetisk, eller är de av pressad plåt och då är det allvarligt.

#19
2017-06-09 19:39

Vilken skojig design. Det ser ut som att bilen håller på att smälta. I morgon så här dags återstår nog endast en pöl.

#20
2017-06-09 20:13

Nu får ni ge er, den är ju riktigt snygg vilket också syns på försäljningen. Den är en formidabel succé för Toyota och marknader där den inte var tänkt att säljas skriker efter den.

Acceptera bara att smaken är olika.

Jag tycker tex att nästan alla BMW är avskyvärt fula, speciellt GT-modellerna och 6-serien.

#22
2017-06-09 21:27

Jag har kollat och det är pressad plåt i länkarmarna och då är det illa om det rostar så snabbt. Men det går ju att åtgärda med en snabb rostskyddsbehandling, men helt klart är det här en bil som inte är avsedd att användas på våra grymma saltvägar.

#29
2017-06-10 09:52

Det är mycket dåligt då Toyota inte längre är ett lågprismärke. Vi provkörde C-HR innan vi köpte vår Renault Captur men den var otroligt långsam trots att den har har en liknande 1,2 liters turbomotor som Captur. Dessutom är den ca. 65000:- dyrare. Dock rostar ingenting i Sydney så ur den synpunkten hade den nog varit OK.

#30
2017-06-10 10:29

Pressad plåt i länkarmar på Mazda 3 också. Vår hade en hel del ytrost vid första bytet till sommarhjul (typ 3 månader gammal). Såg inte kul ut.

#33
2017-06-10 20:21

Där bilder på C-HR på höger fram sidorutor ser lite grå prickiga är så konstigt byggd Toyotafabrik att tillverkar till återförsäljare efter okontrollera från fabriken.

#35
2017-06-11 04:48

Om den hade varit dubbelt så dyr så skulle den fått en 1a kanske en nolla, för VI BILÄGARE bedömer fortfarande enligt prisklass, inte så mycket efter hur andra bilar rostar, och här deras förklaring hur dom bedömer. ( Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.) Ja det är så konstigt att jag hajar noll !!!!

#36
2017-06-11 05:13

Om den har 12 års garanti för rostskydd kanske man kan anta att Toyota löser detta "efter vägen"?

#37
2017-06-11 08:19

Rostskyddsgarantin hjälper sällan oavsett bilmärke.

#38
2017-06-11 09:30

Enligt min erfarenhet av Toyota sedan mitten av 1980-talet och framåt så tar märket ansvar för sina produkter även efter köpet, så skulle länkarmarna bli ett problem är jag övertygad om att kunden går skadeslös ur detta.

#39
2017-06-11 11:40

Vilken nivå!! Ni har jag rensat bland kommentarerna men snart är det dags att börja rens bland medlemmar igen. Det var ett tag sedan någon fick lämna detta forumet men det är flera som närmar sig..

#40
2017-06-11 12:49

Sorry ! Det var bara lite frestande.
Hur som helst, när en vara är i förfall redan i affären måste det finnas enorma brister i tillverkningsledet. Det oavsett vara.

#41
2017-06-11 13:31

Noll och inget värde har Vi-Biägares rostskyddstester skulle jag säga.
Där ser man, bilmodellen som får samma tvåa i rostbetyg som mina Toyota och Lexusbilar bilar erhållit, C-HR kommer nu kanske bara klara besiktningen utan anmärkning som min Lexus LS 400 i 24 år 36 000 mil , som Lexus RX 350 11år och 19 000 mil ,och Prius 17 år och 16 000 mil. Dessa bilar har ingen synlig rost på karosserna utom Priusen som har en repa från 2003 på en dörr som jag inte åtgärdat, ser ut på,samma sett som 2003 då man ser bara plåten i repan.Nu vet jag inte hur många år till man kan köra bilarna innan man får något påpekande om trafikfarliga rostangrepp vid besiktningen men jag vet inte om man bör köra sina bilar så många fler år sett till hur mycket säkerheten ökar på nyare bilmodeller med flera nya säkerhetssystem och bättre krockprestanda jämfört med dessa äldre bilar.
Några bilköpare av premiumbilar med mycket bättre mycket bättre värde i rosttest än Toyota och Lexus verkar inte mer nöjda med sina bilars skydd mot rost då man även fått åtgärda bilarna vilket mina bilar sluppit hitills.
https://nordicaudi.com/forum/thread/19652
Skulle man trott på VB rosttest skulle mina bilar varit bortrostade för länge sedan och nyare premiumbilar likt Audi med bra rostbetyg fortfarande varit förskonade från något rostangrepp.

#42
2017-06-11 13:48

Har du varit så fast i Toyotakoncernens modeller så länge PREVIA tror jag knappast du hunnit få erfarenhet av Audi också.

#43
2017-06-11 17:34

Tack för rensningen, Deeds!

Det visar vilken nivå vissa av märkestalibanerna, i detta fallet Toyotahatarna, håller sig på.

#44
2017-06-11 20:15

Konstigt att man får en kommentar raderad av vibilägare/Deeds när kommentaren gällde det faktum att just vibilägare.s samarbetspartner Rostskyddsmetoder AB påstår att denna bil redan efter 200 mil hade rostangrepp.
Min kommentar var då att bilen kanske redan när den var ny hade dessa angrepp.
Vad var Toyotafientligt i det?
De kollade ju inte på bilen förrän efter 200 mil.

#45
2017-06-11 23:00

Häftigt PREVIA att du har en LS400. Vilken årsmodell är det?

Jag minns väl första gången jag körde en sådan. En riktig komfortkung när den kom.

MVH AL

#46
2017-06-12 17:34

A.L@ LS 400 1993.

#47
2017-06-13 00:54

Lite ytrost har ingen dött av :P

#48
2017-06-13 08:21

Tunn lack? Nääää... fråga Toyota Sweden så får ni höra att den ligger inom deras gränsvärden på 80-120. Min Rav4 är som en schweizerost på front, huv och tak.. Men Toyota hävdar att det är normalt.
Bilen är inte ens 3 år gammal och den ser ut som jag hade haft den i 10 år i lacken.
Toyota hänvisar bara till återförsäljare och vägrar titta på bilder på min bil.
En oberoende lackfirma sa att de blev förvånad över hur tunn lacken var och det skulle egentligen behöva omlackeras.
Lokala toyotaversktaden har dock varit klockren.. men de får ingen hjälp från Toyota SWE.

#49
2017-06-13 08:57

Omöjligt Patrik Eveborn! Dels kan inte Toyota rosta ö.h.t och dels tar de ansvar för sina produkter i all evighet (de är ju evighetsmaskiner ).

MVH AL

#50
2017-06-13 09:15

Toyota är den enda bil jag vet som har evighetsplåt.

#51
2017-06-13 12:27

Hacken
Det kan nog stämma.
Jag hörde från en ytlig bekant som har en Facebookvän som känner en som arbetar på Toyotas forskningsavdelning i England. Personen sa att Toyota på 90-talet hittade svärdet Excalibur som de sedan klonat och smitt till bilplåt. Det är sant! Så Toyota har sannerligen en magisk plåt. Nackdelen är att det finns risk att plåten fastnar i stora engelska stenar när det är fullmåne och Merlin har namnsdag...

#52
2017-06-13 14:31

Det finns alltid biverkningar förstås.

#53
2017-06-18 20:01

Hur länge ska denna gissningslek med Vi bilägares spåkula fortsätta? Visst även jag håller med om att Toyota kunde rostskydda bilarna lite mer för svenskt klimat men man måste ändå se på fakta och verkliga problem i frågan i jämförelse med konkurrenternas rost problem, exempelvis VW får ju i snitt 4/5 i betyg av Vi bilägare medans Toyota får i snitt 2/5 och underkänt i betyg.
En rapport från hur verkliga bilar rostat som varit i trafik ett antal år är väl vad man verkligen vill veta? I den uppvisar Toyota Avensis näst minst verkliga rostskador av alla medans den billigare Corolla rostar lite mer likvärdigt som exempelvis Golf eller Volvo S80 (som klassas bättre av Vi bilägare). Visst brukar Toyota kunna få ytrost på insidan av de 3mm tjocka bärarmarna men de betydande är väl hur många bilar som kommer få underkänt hos bilprovningen för allvarliga rostskador i tex bärarmarna i jämförelse med konkurrenter inom tex den 12-åriga rostskyddsgarantin?
I Bilprovningens statistik gällande rostskador finns inte en enda Toyota-modell med som sämre än genomsnittsbilen oavsett ålder, det borde vara väsentligt och om Vi bilägare bedömer detta rätt borde tvärtom samtliga Toyotamodeller ligga under medel i Bilprovningens rostskador: https://www.google.se/search?client=ms-android-sonymobile&ei=i39EWYu...öjar&oq=rost+bilprovningen+avslöjar&gs_l=mobile-gws-serp.3..33i160k1.50099.55966.0.56217.13.11.1.0.0.0.288.1624.1j8j2.11.0....0...1.1j4.64.mobile-gws-serp..1.11.1392...0j41j0i22i30k1j33i21k1.u27oyydt7_4

#54
2017-07-26 20:21

Rostskyddsgaranti är väl för genomrostning av karossplåt och inte några delar i chassi? För övrigt så tycker jag att denna bils design inte faller mig i smaken!