Bild
Nästa artikel

Rosttest: Skoda Octavia (2013)

Rost

Nya Octavia har kaross av plåt och överlag ett väl utfört rostskydd. Motorhuven är visserligen inte behandlad på insidan men tätningen är omsorgsfull. Även dörrar och bagagelucka har ordentlig tätning.

Rostskyddsbehandling finns i dörrar, i både de övre balkarna vid framskärmarna samt i trösklarna. Underredet har ett mycket omfattande och väl utfört slitskydd. Under täckande plastskivor finns också väl tätade skarvar. Fram innerskärmar av plast med utmärkt passform, bak av filtmaterial med sämre passform som kan släppa in grus och smuts.

Vid vindrutestolparna finns ljudisolering som kan suga åt sig fukt.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Octavia 2,0 TDI

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2013-07-08 17:31

Inte så dåligt pinkat!!

#2
2015-06-14 17:10

Ljudisolerande filtmaterial? Haha det hjälpte inte ett dugg, skoda och VW är bland de bullrigaste bilarna på marknaden. Gör om och gör rätt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.