Bild
Nästa artikel

Rosttest: Saab 9-3 2,8T XWD (2008)

Rost

Att svenska bilar ska vara extra väl rostskyddade förväntar sig nog de flesta, men Saab 9-3 är inte mer än medelmåttig. Bilen har dock ett plus i att motorhuven är gjord i rostfri aluminium. Både fram och bak sitter väl täckande innerskärmar och de mest utsatta skarvarna under bilen är väl tätade. De yttre balkarna undertill är invändigt behandlade med vax, liksom dörrar och baklucka.

Men flera rostfällor avslöjades vid vår granskning. Bakdörrarna är exempelvis hopfogade med en framåtriktad skarv vars springor är helt otätade och enbart skyddas av en (fuktsamlande) gummilist. Även framdörrarna har en otätad skarv under en plastlist.

- Den här bilen kommer att med tiden att rosta i dörrarna, precis som alla andra Saabar, fastslår Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström.

En annan miss är att underredet bara delvis är täckt av ett tunt lager slitskydd, medan stora partier är helt obehandlade. Det finns också flera otätade skarvar under bilen. Saab har heller inte kostat på några stänklappar, vilket innebär risk för blästringsskador.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Läs mer om: Saab 9-3

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.