Bild
Nästa artikel

Rosttest: Renault Captur (2013)

Rost

Renault har kaross av plåt, förutom framskärmarna som är av plast. Motorhuven är väl luftad och har, liksom bakluckan, extra behandling på insidan och väl tätade hörn. Innerskärmarna är av plast runt om, samtliga dörrar har behandling på insidan och bakskärmarnas kanter är av bra konstruktion.

Det finns ingen skarv mellan sidotrösklar och underrede och heller inget för rosten att få fäste i – en bra konstruktion som Renault är ensam om. Trösklarna är behandlade på insidan och underredet har ordentligt tätade skarvar och bra slitskydd. Yttre längsgående hålrum har bra behandling men i de centrala saknas behandling.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Captur TCe 90 dynamique

Betyg: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.