Nästa artikel
Rosttest: Peugeot 207 1,4 X-line 5d (2007)
Rost

Rosttest: Peugeot 207 1,4 X-line 5d (2007)

Publicerad 23 september 2007 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Peugeot 207 når inte upp till godkänt resultat för sitt rostskydd. Bilen saknar invändig behandling såväl i balkarna under bilen som i dörrar, huv och baklucka. Huven och bakluckan är dessutom bristfälligt limmade.  Underredets bakre del har flera otätade skarvar. Sparklådskonstruktionen är av gammaldags konstruktion med skarvarna rakt nedåt och även här är tätningen dålig i bakkant.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Peugeot 207 når inte upp till godkänt resultat för sitt rostskydd. Bilen saknar invändig behandling såväl i balkarna under bilen som i dörrar, huv och baklucka. Huven och bakluckan är dessutom bristfälligt limmade.  Underredets bakre del har flera otätade skarvar. Sparklådskonstruktionen är av gammaldags konstruktion med skarvarna rakt nedåt och även här är tätningen dålig i bakkant.

Peugeot har också snålat med ytlacken på flera ställen, bland annat i motorrummet och i dörrarnas underkant. Plus i protokollet blir det för skärmkanterna bak, bränsletanken i plast och slitskyddet under bilen (framför bakaxeln). Bra är även de vältäckande plastinnerskärmarna i hjulhusen både fram och bak.  

Peugeot brukar dessutom ha en vettig galvning. Det gör att bilarna klarar sig hyfsat under de första tre-fyra åren, trots att ingen invändig behandling finns. Men sedan kommer rosten.

- Exakt hur galvningen ser ut på 207:an har vi dock inte lyckats få något besked om av Peugeot, säger Vi bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.