Bild
Nästa artikel

Rosttest: Peugeot 2008 (2013)

Rost

Kaross av plåt, liksom avgassystem och hjulupphängningar. Motorhuv och baklucka saknar behandling på insidan och limtätningen i skarvar är snålt och ojämnt tilltagen. Bakluckans skarvar har flera partier utan tätning.

Dörrarna saknar behandling på insidan och har limmade skarvar som bara når ett par centimeter upp. Innerskärmar av plast runt om, stänklappar fram minskar blästringsrisken på karossidorna. Ingen som helst behandling på insidan av underredets balkar. Det finns också många otätade skarvar och ett klent, strövis anbringat slitskydd på utsatta partier. Plasttank i plåtband. Underredet ser billigt ut.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 2008 1,2 VTi ALLURE

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2018-08-07 09:23

Jaha!? Den här fick en 2, varför?
Autobild säger att den inte alls rostar: http://www.autobild.de/artikel/peugeot-2008-1.6-bluehdi-100-100.000-kilo...
"Da rostet nix!" och "Rost ist überhaupt kein Thema"

Mycket mer värd artikel än dessa fantasi-analyser i den här tidningen!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.