Bild
Nästa artikel
Honda Jazz.

Rosttest: Honda Jazz (2016)

Rost

Att snåla in på behandlingen ses inte med blida ögon av Vi Biägares rostskyddsexpert.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.

Nej, det här duger inte. Täckkåporna undertill är av filt, inte plast, med en extra tjock och fuktsamlande massa till ljudisolering på insidan. Dessutom är det endast sparsamt behandlat med slitskydd undertill. Endast sista decimetern på avgassystemet är rostfritt. Även bränslepåfyllningsröret är i plåt.

Karossen är av ovanligt tunt lackad plåt med dåligt tätade hörn på huv, baklucka samt dörrar. Endast bakluckan har invändig behandling. Inte heller balkarna undertill är behandlade. Tröskellådan har nedåtvänd skarv med dålig tätning. Flera övriga skarvar är helt otätade.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2016-12-05 13:31

Betyg 1? Skulle vara intressant om Honda i Sverige fick kommentera det betyget.

Ironin i sammanhanget är att det är svårt att hitta nån mer driftsäker och problemfri bil än Honda Jazz!

Tyvärr riskerar ju Vi bilägares rostbetyg att resultera i att folk undviker bilen i Sverige, är det verkligen bra konsumentupplysning då?

#2
2016-12-05 14:23

Tyvärr riskerar ju Vi bilägares rostbetyg att resultera i att folk undviker bilen i Sverige, är det verkligen bra konsumentupplysning då?
Svar ja. Bilen kommer förmodligt börja rosta! Och om du nu har missat det så är det ett rosttest.

#3
2016-12-05 14:38

Ändå lämnar de 12 års rostskyddsgaranti, måste finnas massor med kryphål i garantin om bilen är så dåligt rostskyddsbehandlad.

#4
2016-12-05 15:17

HT19, inte säkert det kommer bli några problem med rost ur funktionssynpunkt alls under dom 12 åren. Men det kan ju faktiskt också handla om att en kompletterande behandling skulle göra att det blev ett riktigt bra rostskydd enl dom som gör detta rostbetyg, men nu vet man ju inte ens det. Känslan blir ju att man ska unvika denna bil och det kan ju bara inte vara meningen, är ju bland det bästa du kan köpa om du vill ha en driftsäkert bli och dessutom en mycket bra smålbil överhuvudtaget!

#5
2016-12-05 15:31

Hade det varit bättre att inte gjort något rostskydds test då?

Nu yrar du mer än vanligt Vidstige...

#6
2016-12-05 15:38

Håller med Vidstige, detta är inget test utan en vild gissning. Så har det åtminstone varit förut när man haft facit i hand.

#7
2016-12-05 15:39

HT19, ja jag undrar om detta test verkligen är lämpligt som ett test för nybilsköp. Det riskerar att lura folk. Kanske vore bättre att förpassa testet till avdelningen för begagnat tester.

#8
2016-12-05 16:03

Förefaller oöverstigligt svårt att begripa. Testet är en PROGNOS!! Handlar om sannolikheter där konstruktionslösningar som man erfarenhetsmässigt sedan tidigare vet fungerar/fungerar ej, bedöms.
Sedan utvisar tiden om det blir bättre eller sämre. Det sistnämnda brukar då resultera i en framtida sänkning av betyget så som skett fört.ex VW. Tycker dessa tester är mycket värdefulla och ger den eventuella köparen möjlighet att pruta till sig en rostskyddsbehandling i samband med affären. Tyska AutoBild gör långtester om minst 10000 mil. Därefter plockas bilarna ned i beståndsdelar och allt slitage dokumenteras. Yttre och invändigt rostskydd granskas, som hos VIB. Eventuella anmärkningar avseende krypande rost omfattar huvudsakligen japanska bilar, vare sig dom heter Honda, Toyota eller Lexus.

#9
2016-12-05 16:42

Lasse J, Vi bilägare granskade nyligen VW Golf som var 8 år gammal och det var kraftig rost i underredet, närmast värre än dom Prius man jämförde med. Vi biliägare fortsätter ge Golf 4 i betyg, fortsätter ge Prius 2 i betyg. Om man inte reviderar betygen efter verkligheten så är prognosen noll och inte värd. Nu är det ju förmodligen så att normala människor som läser såna här tester och ser dessa rostbetyg som trovärdiga, knappast blir sugna på att köpa en bil med 1 i betyg, eller hur? Tror du dom tänker, aha, om jag betalar själv för en kompletterande rostskyddsbehandling så kommer den ha ett utmärkt rostskydd? Nej, svenskar tänker inte så överlag och kompletterande rostskyddsehandlingar är ganska ovanliga här. Med moderna material är frågan om det ens behövs, Volvo har ju t.ex. slutat med det.

#10
2016-12-05 16:48

Honda en gång Japans BMW idag sämre än Dacia...

#11
2016-12-05 18:29

Som jag skrev ovan har äldre versioner av Golf fått betyget sänkt till en trea, dvs reviderat efter verkligheten. Nya Golf version 7 anses vara värd betyget 4. Rätt eller fel får framtiden utvisa. I VIB:s Volvo V 70 långtestbil kröp tydligen rosten rejält i balkarna, alltså fjärmat från ägarens blickar. Verkligheten stämde tydligen med larmet från några "visselblåsande" volvoanställda angående volvos försämrade rostskydd.
Volvo är därför knappast något sanningsvittne att hänvisa till vad gäller rostskydd. Har för övrigt inte en susning om hur folk tänker. Min övertygelse är emellertid att dom måste vara beredda att ta konsekvenserna av sina beslut.

#12
2016-12-05 18:58

Lasse J, som jag skrev, Golf som man jämförde med Prius var mer rostig än Prius. Även en revidering från 4 till 3 reflekterar inte verkligheten eftersom man fortsätter ge Prius betyg 2. Varför nya Golf skulle vara värd 4 är oklart. Hur folk tänker är avgörande för hur bra rosttestet fungerar som konsumentupplysning. Har det effekten av att folk undviker Honda Jazz så har den misslyckats, bättre småbil är svår att hitta, särskilt om man fokuserar på problemfrihet.

#13
2016-12-05 19:26

Jag ägde en Skoda som hade fått betyget 4 av Vi bilägare. Bilen behövde lackas om rostlagas efter knappa 12 månader....sen kom lite andra rostskador som jag inte orkade bry mig om att anmärka på...så dessa betyg är inte mycket att hänga i granen då flertalet bilar som fått dåliga betyg håller sig riktigt fina i verkligheten...

#14
2016-12-05 19:29

Men folk får väl tänka själv också, Vidstige. Lasse J har förklarat vad dessa "rosttester" grundar sig på. Skall jag ha bilen i typ 3 år så struntar jag antagligen i betyget - om jag överhuvudtaget läser ViB och deras "rosttester". Men skulle jag vara spekulant på en 8 år gammal bil med dåliga rotbetyg, och om jag kollar ViB, så skulle jag nog kolla roststatus tämligen noga. Varken du eller jag har möjlighet, kunskap eller verktyg för att se hur förutsättningarna att klara rostangrepp är på helt nya bilmodeller. Då är det väl bra att i alla fall EN biltidning i Sverige försöker sig på en prognos - även om den inte jämt stämmer med utfallet. Jag uppskattar i alla fall dessa prognoser som ju faktiskt också beskriver lite runt de problem dom upptäcker - liksom styrkorna. Sen får man som sagt tänka själv också.

#15
2016-12-05 19:39

Pi, frågan är just hur folk tänker. Jag tror risken är stor att nån som tänker sig köpa en sprillans Jazz och läser rosttestet helt avskräcks av det och undviker köp. Och även om du byter in efter 3 år vill du ju ha ett högt restvärde. Risken är f.ö. också att Vi bilägares nybilstest påverkas av rosttestet och sänker även helhetsbetyget samtidigt som modellen inte får något plus för hög driftsäkerhet.

#16
2016-12-05 19:46

Jag håller med Pi och Lasse J. Jag tycker det är givande att läsa dessa tester och se hur olika bilar är byggda. Även bland dom som får säg 4 i betyg så kan man ju läsa sig till skillnader i hur dom är byggda och skyddade och det tycker jag är bra information. Har svårt att förstå att det skulle vara bättre om ingen gjorde dessa tester... Bara för att flera då kanske skulle köpa denna Honda... Dom som vill ha en Honda köper den säkert ändå, men får nu veta att det kan vara klokt att kosta på den en rostskyddsbehandling ifall dom har för avsikt att behålla bilen några år.

#17
2016-12-05 23:39

Samma diskussion varje gång en japansk bil blir rosttestad :) Min erfarenhet är nog som flera andra här att japanska bilar håller bättre mot rost än vad betygen visar, men samtidigt finns det nog andra tillverkare som är bättre på rostskydd än Toyota och Honda. Jag har en gammal Avensis -99 som hållit ihop bra så här långt, men den har också en trea i rostskyddsbetyg. Har å andra sidan provkört 8-9 år gamla Lexusar som varit enligt mig oacceptabelt rostiga i underredet för att vara premiumbilar. Skulle jag köpa en ny japan och köra den länge skulle jag nog kosta på mig en rostskyddsbehandling. Det är ändå ingen jätteinvestering...

#18
2016-12-06 08:16

Fast en halvdålig konstruktionslösning kan säkert inte kureras till 100 % via en rostskyddsbehandling - det visar väl om inte annat bilar med reella rostskyddsproblem som vi sett många av genom åren. Ligger t ex fuktig sand eller annat ständigt kvar så hjälper nog inte en rostskyddsbehandling speciellt mycket. Däremot - om grundkonstruktionen är bra men det som saknas är rostskyddsmedel så kan det säkert bättra på rostskyddsprognosen.

#19
2016-12-06 08:25

Det är klart att det är bra att testa rostskyddet. Alltid är det någon biltillverkare som tar åt sig av kritiken. Så heja VIB ! Sedan finns det ju alltid fanatiker som försvarar sitt bilmärke med näbbar och klor.

#20
2016-12-06 08:30

Den som vill ha Hondan, kan gott kosta på sig en rostskyddsbehandling. Är inte så dyrt, och problemet är löst.

#21
2016-12-06 08:52

Jag förstår inte kritiken, hur många år hade ni tänkt behålla Honda jazzen? I evighet? Tillverkarna vill sälja bilar, ju fler ju bättre tänker tillverkarna, det finns således incitament till att strunta i att bygga det perfekta rostskyddet. Utvecklingen av bilar går framåt och äldre modeller åldras snabbt så det finns incitament till att bygga bilar som saknar det perfekta rostskyddet. Tillverkarna vill tjäna pengar och konsumenter vill köpa billigt så det ju fullt förståeligt att det ser ut som det gör

#22
2016-12-06 08:56

Leif Larsson, med en etta i betyg så vet man ju inte om en rostskyddsbehandling räcker. Egentligen ger betyget fler frågor än svar.

#23
2016-12-06 08:59

Vidstige, testinformation om betyget 1 är, enligt faktarutan: 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående."

#24
2016-12-06 09:09

Vidstige - är det bättre att strunta i dessa rostskyddsomdömen så att en köpare av t ex en Jazz efter 5 år upptäcker att den var undermåligt rostskyddad vid leveransen och börjat rosta ? Nja - jag skulle nog i den situationen gärna ha haft kunskapen om det tveksamma rostskyddet redan före köp så hade jag i alla fall haft en möjlighet att välja och agera på ett annat sätt.

#25
2016-12-06 09:18

Pi, återigen, grundprobemet med Vi bilägares nybilstester är att man har en prognos om rost vad gäller kvalitet men ingenting annat. Japanska märket t.ex. har överlag mycket god driftsäkerhet, nåt som många i Sverige skulle kunna uppskatta men kanske missar då eftersom det inte vägs in i dessa nybilstester. Snarare blir man kanske avskräckt när man ser en etta i betyg och det samlade betyget i nybilstesterna drar garanterat ner av en etta. I detta fall tycker jag det är extra olyckligt då Jazz just hyllas i annan media som grymt driftsäker och problemfri.

#26
2016-12-06 09:21

Leif Larsson, ja och hur tror du folk reagerar när dom läser det och tar det på allvar? Jag skulle säga att det är troligare att man undviker köp då än att göra en kompletterande rostskyddsbehandling. Det senare är både dyrt och ger ett osäkert resultat. Jag tror dessutom att en sån här Jazz klarar svenska förhållanden i 12 år och 24,000 mil utan nedslag på bilprovningen, troligen längre än så. Därmed undrar man vad som är poängen med testet.

#27
2016-12-06 09:33

Vi gjorde en rostskyddsbehandling på vår Mazda 2, efter det att vi köpt den. Och detta oavsett vilket rostbetyg ViB gav den.

#28
2016-12-06 10:49

Vidstige. Det faller väl på sin egen orimlighet att man på ett tillförlitligt sätt kan bedöma driftsäkerheten på sikt i ett kort nybilstest. Däremot kan man få viss vägledning via dom långtester som bl.a VIB utför.
Köpa bil hör till dom största investeringar en familj gör. Är det inte bra med någon form av vägledande konsumentupplysning för att på sikt undvika onödiga utgifter? Skulle du köpa ett hus utan besiktning?
Tror och troligt är inte speciellt gångbart faktaunderlag!

#29
2016-12-06 11:03

Lasse J, ja nån form av vägledning om driftkvalitet har jag eftersökt. Japanska bilar är överlag bäst i världen där. Vore det inte intressant att veta? MEN, när man läser Vi bilägares nybilstester, vad får man fram då? Jo det enda som nämns om kvalitén är att rostskyddet är dåligt. Blir man sugen på köp då? Och då är dessa rosttester omdiskuterade och i bästa fall hyggliga prognoser med oklar detaljnivå. Så som jag ser det så vore det bästa för VIB som läget är nu att ta bort rosttesterna från nybilstester och bara ha med dom i begtesterna, då kan man få en mer täckande bild där om långsiktig kvalitet. Problemet för nybilstesterna är även att "dålig rostskydd" påverkar det samlade betyget och det är väl då heller ingen slump att japanska märken ytterst sällan vinner Vi bilägares tester.

#30
2016-12-06 11:24

Konsumenten förlorar inget på att få reda på att Honda har kasst rostskydd!
Ditt försvar av japanska bilar är verkligen underhållande att läsa..

#31
2016-12-06 11:35

I VIB:s nybilstester får man fram det som man vanligtvis får fram i nybilstester oavsett vem som utför dessa. Variationer i bedömningarna handlar ofta om detaljer samt tycke och smak.
Som jag ovan påpekat utför VIB långtidstester som kan ge vissa fakta angående driftkvaliteten och som jag nämnt tidigare utför tyska AutoBild tester omfattande minst 10000 mil, varefter man demonterar och mäter eventuellt slitage.
Finns inga japanska bilar i topp i dessa tester, ett förhållande om vilket man självklart kan lansera en konspirationsteori om man är lagd åt det hållet. Vad ska vi nu göra? Ta bort rosttesterna på nya bilar? På vilket sätt underlättas därigenom nybilsköpet? På begtesterna finns utfallet av rostskyddet redovisat, t.ex på VIB:s långtestbilar. Vi kanske ska lägga ner all konsumentupplysning och låta marknaden ta ansvaret för att frivilligt leverera högvärdiga produkter till konsumenterna. Finns det några tecken på att detta skulle fungera?

#32
2016-12-06 12:21

Med tanke på vad VIB hr för kriterier när dom bedömer rostskyddet, så här skriver VIB om Rostskyddsbetygen. (Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har)." slut citat. med andra ord är denna bil än mer rostbenägen än betyget visar, all den stund bilen är billig och har liten status !!!!!!!!!!

#33
2016-12-06 12:29

Lasse J, är det ett problem med rost idag på japanska bilar och i förhållande till bilprovningen? Ja eller nej? Finns nån konspiration här så gäller det hur bra dessa betyg fungerar när en rostskyddsfirma som lever på att kleta rostskyddsmedel under bilarna gör betygen. Vad gäller Autobild betvivlar jag det du säger då japanska bilar ofta har mycket robust mekanik, särskilt då Honda. Att ta bort rostbetygen på nybilstester handlar om att möjliggöra för läsarna att göra en bedömning utan ett tveksamt betyg för kvalitet och som därmed också riskerar att sänka helhetsbetyget. T.ex. göra Honda garanterat mer driftsäkra bilar än VW, ändå vinner VW alla tester över Honda. Nån information om att Honda är mer driftsäkra får man inte heller i dessa nybilstester. Letar du efter bra konsumentupplysning så är det alltså så att Vi bilägare inte har det just nu när det gäller japanska märken. Det blir vinklat och snedvridet. Dålig konsumentupplysning är väl knappast vad du efterfrågar?

#34
2016-12-06 13:29

Det är din rätt att tvivla hur mycket du vill, men AutoBild:s tester finns tillgängliga. Om jag förstått din övertygelse så är Hondas superba driftsäkerhet det primära och rostskyddet av underordnad betydelse.
Tillåter mig därför att lämna denna fruktlösa diskussion med att återuppliva den gamla nidversen om SAAB, mer japanskt märkesorienterad. "Köp en Jazz och bli belåten, se naturen genom plåten"!

#35
2016-12-06 13:44

Lasse J, sa inte att rostskydd saknar betydelse, men har man en äldre bil så är prio 1 att bilen fungerar och går igenom bilprovningen. Om det är synlig kosmetisk rost eller inte är en annan sak men dessa rosttester gäller hur som helst underredet, det du inte ser. Hur bra kvalitet det är på lacken får du alltså inte alls reda på. Sen har jag bekatana som kör urgamla japanska bilar, och visst, dom har synlig rost. Å andra sidan borde det vara omöjligt enl vi bilägare som ju då felaktigt dömmer ut alla japanska bilar ur rostsynpunkt. Ironin saknas inte heller då dagens japanska bilar har bättre rostskydd än förr, knappast nåt som Vi bilägare heller ger dom cred för.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.