Bild
Nästa artikel

Produkttest: 16 kupévärmare (2012)

Test

Att vintertid starta färden i en iskall bil med nödtorftigt skrapade rutor är inte bara olustigt. Det är dessutom ohälsosamt och trafikfarligt. Den elektriska kupévärmaren som gör att föraren slipper bli nedkyld och som håller rutorna is- och imfria är därför en välsignelse. Vi har testat 16 kupévärmare.

I en kupévärmare skickar en motordriven fläkt ut luften genom ett keramiskt PTC-element som värmer luften. Kupévärmaren drivs med 230 V och ansluts via en stickpropp till ett jordat uttag. Men vilken skarvsladd som helst duger inte.

Installationen av ett uttag i bilens kupé ska vara fackmannamässigt utförd. Det är då smart att samtidigt låta installera en elektrisk motorvärmare som värmer motorn som gör att man undviker kallstarter.

Bruket av PTC-element i kupévärmaren är en smart teknik. När elementets temperatur stiger så förändras dess elektriska motstånd så att effektuttaget sjunker. De fungerar alltså självreglerande.

Alla kupévärmare kan ställas på golvet på bilens passagerarsida. Det är dock ingen idealisk placering. Den tvingas leva i en smutsig miljö och slåss om utrymmet med fötter. Med de flesta följer en platta för fast montering.

Ett fast placeringsalternativ är exempelvis vertikalt på kardantunneln. Viktigt är att placera kupévärmaren så att luften får fri väg ut i kupén och inte värmer upp saker som kan ta skada.  

Ramlar något över och täcker luftflödet på den obevakade arbetande kupévärmaren är det viktigt att den slår av på ett säkert sätt. På alla provade kupévärmarna ser ett överbelastningsskydd till den saken.


I regel består detta av en bimetallsäkring. Man kan man få igång kupévärmaren igen genom att dra ut kontakten och vänta i cirka 20 minuter. Många kupévärmare har dessutom en smältsäkring som kan gå om överbelastningsskyddet fallerat. Har denna gått kan kupévärmaren lämnas till en serviceverkstad. I Cotechs fall måste den kasseras.

Testade i 25 minus
Vi har låtit testa kupévärmarna. Mätningarna utfördes vid Calix köldlaboratorium i Eskilstuna av ingenjörerna Roger Eriksson och Per Nyström. Den misstrogne läsaren fruktar därför naturligtvis att mätningarna gynnat Calix egna kupévärmare. Men så icke! Mätningarna utfördes under överinseende av Vi Bilägares utsände.

Effektåtgången mättes i rumstemperatur på -25 grader. Kupévärmarna hade då stått över natten i kylan. Effektförbrukningen mättes med en digital effektmätare. För de kupévärmare som har flera effektlägen mättes det högsta. Det finns godkända toleranser angivna för dessa apparaters effektförbrukning, högst fem procent över, max tio procent under angivet värde.

Flera kupévärmare levererade inte inom tillåtet intervall. Men det går dock inte att dra några slutsatser om modellen i fråga utifrån denna siffra. Beroende på PTC-elementens tillverkningsmetod varierar värdet stort inom intervall och kupévärmaren i paketet intill i butiken kan uppvisa helt andra siffror.

Inför provningen i köldkammaren monterades värmeavkännande element mitt i utgående luftström i fläktgallret samt vid insuget. På så sätt fick vi ett mått på den temperaturökning som kupévärmaren gav den genomströmmande luften.

Vi lade också märke till att det var stor skillnad på luftströmmens styrka från olika kupévärmare varför vi mätte vindhastigheten med en vindmätare. Dessutom mättes ytan på PTC-elementen på de olika kupévärmarna.

Stora skillnader
Vi tänker sedan oss en teoretisk modell där luften tar form av en kubikmeter stor slinga som går från kupévärmarens utblås till insug. Med hjälp av dessa tre värden kunde det beräknas hur lång tid de olika kupévärmarna skulle behöva för att värma upp en kubikmeter luft från -25° till +25° enligt denna modell.

Snabbaste kupévärmaren skulle behöva 28 sekunder, den långsammaste skulle behöva drygt två minuter. De flesta höll sig inom intervallet 50–80 se-kunder. Märk väl att dessa siffror är en teoretisk konstruktion! Den kan säga något om skillnaden mellan olika kupévärmare men ingenting hur lång tid det kan ta att värma upp en bilkupé i levande livet!

Sladdarna på alla kupévärmare utom Calix och Modernums blev mycket stela vid -25°. Endast stor försiktighet hindrade höljet från att spricka. Detta är en mycket allvarlig anmärkning, en sprucken kabel kan bli livsfarlig!

Inte bara bilens storlek avgör valet av kupévärmare. Det begränsas även av elnätet. Kolla även säkringens amperetal! 5 A säkring medger max effektuttag  å 1 150 W. 6 A medger max 1 380 W,  10 A – max 2 300 W och 16 A – max 3 680 W.

Biltemas, Clas Ohlsons och Julas priser är katalogpriser, övriga är ungefärliga och varierar mellan olika butiker.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Calix Slim Line 800
Calix Slim Line 1400
Calix Slim Line 1600
Calix Slim Line 1800
Car Heater 36-4586
Car Heater 36-4178
Cotech 36-4545
Defa Termini 34-7431
Anslut 411-075
Anslut 411-108
LTC 1200 411-112
LTC 1200 Timer 411-111
Modernum MK Mini
Modernum MK 1300 SP
Modernum Cyklon 1400
Modernum MK 1700 SP

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Kupévärmare

Calix
Slim Line 1600 och 1800 är högre än 800 och 1400 och har två effektlägen men ger tyvärr ifrån sig ett högt visslande ljud som är rätt påfrestande. Men värme ger de! Slim line 1800 var bäst i vårt test, Slim line 1600 kom trea. Minsta Calix Slim Line 800W hade dock ett mycket blygsamt resultat.

Calix har ett smart system för montering, en vridbar platta kan klämmas fast på undersidan. Men en trådbygel kan sedan kupévärmaren placeras upprätt i varierbar vinkel eller parallellt med underlaget. Med en rem kan den även monteras på stolens framsida. Man bör kunna hitta en bra placering i nästan varje bil.

Köp av en kupévärmare från Calix är ett tryggt köp, sladdarna är mjuka även i sträng kyla.

Clas Ohlson
Clas Ohlson säljer tre kinesiska lågprisapparater varav två med namnet Car Heater som båda har två effektlägen. En trådbygel framtill höjer utblåset något, en plåtvinkel medger vertikal placering på väggyta. Den dyrare Car Heater är rätt klunsig och har en stor plastfot som medger olika vinklar. Den fick överraskande bra testvärde.

Cotech är Clas Ohlsons egna märke. Cotechs kupévärmare har en utfällbar trådbygel framtill och den vanliga fästplattan för montage på vägg etc. Toppmodellen hos Clas Olson kommer från norska DEFA. Den är liten och nätt. Fästplatta för montage på vägg med mera medföljer.

DEFAs sladd är hårdare än Calix/Modernum vid kyla men något mjukare än de övriga.

Jula
Kinatillverkade Anslut 411-075 har lågt pris, två effektlägen, ett litet utfällbart stöd och ett originellt tippskydd, välter den känner en strömbrytare av detta och kopplar ur. Den är rätt klunsig men klår sin större namne i vårt test.

Anslut 411-108 är lägre och plattare och den vanliga fästplat-tan medföljer för montering på exempelvis kardantunneln. Samma fäste följer med kupévärmarna från LTC.

LTC 1200 Timer-varianten har tre effektlägen och en enkel timer som kan försena igångsättningen stegvis en timme upp till 12 timmar. Den har ganska blygsamma prestanda och vi kunde inte få den att fungera tillsammans med en yttre timer. Enklare varianten LTC 1200 utan timer synes därför vara ett bättre köp.

Modernum
Modernum är ett annat välkänt märke i bilvärmebranchen med huvudkontor i Södertälje och tillverkning i Vadstena. Det säljs via bland annat Biltema och OKQ8. Testets till formatet minsta, MK Mini, och största kupévärmare, MK 1700 SP, kommer från Modernum.

Dessa samt MK 1300 SP tillhör en serie som har sina rötter i 1960-talet medan Cyklon 1400 ingår i en ny som kom för fyra år sedan. Den liknar Calix nya Slim Line-serie och många komponenter kommer också från samma håll.

Inte oväntat får stora MK 1700 högt värde, men att lilla Mini överglänste sina större syskon var överraskande. I likhet med Calix är kupévärmare från Modernum trygga köp, sladdarna är mjuka även i sträng kyla.

Leverantörer

Calix:
www.calix.se

tel 016–16 80 90

Clas Ohlson:
www.clasohlson.se

tel  0247–44 400

Jula:
www.jula.se

tel 0511–246 00

Modernum:
www.modernum.se

tel 08–550 111 60

Kommentarer

#1
2012-02-07 09:17

Drömmen vore att kunna använd bilens PTC-element (på de bilar som har det, oftast dieslar). Bilen har ju även en inbyggd kupéfläkt och termostat. Så en 12 V transformator med ett uttag i fronten och med möjlighet att programmera en tid i bilens instrument hade löst det. Så bra det hade varit. De inbyggda PTC-elementen är ofta upp till 3000 W. Men allt kräm behöver man ju inte använda.

När bilen är igång måste motorn upp i varv för att PTC-elementet ska ge full effekt annars klarar inte generatorn att ge så hög effekt. Bieffekten av den kraftiga generatorn är att även motorn kommer upp i arbetstemperatur snabbare eftersom den belastas hårt av generatorn. Har generatorn även kylslingor så värmer även dessa kylvattnet. Men allt detta fungerar bara när man kört iväg. Därför måste man ändå ha en separat kupéfläkt för att få bort is innan körning, tyvärr.

Själv använder jag mig av isborttagningsspray. Det går inte åt mycket för att isen ska smälta. Tunn is smälter omedelbart. Men är rutan mycket kall så fryser det snabbt på igen när man tar bort vattnet med torkarna.

#2
2012-02-07 09:24

Kupévärmare är för mesar.

#3
2012-02-07 09:45

En kupévärmare ska man absolut ha å tänk såhär:
- Vill jag ha en billig och halvtaskig värmare? Köp en från Biltema, Jula eller Clas Ohlsson.
- Vill jag ha en bra men klumpig värmare? Köp en från Modernum. Jag har en sån.
- Vill jag ha en liten, effektiv och lättplacerad värmare? Köp en Calix Slimline. Jag har den oxå å det är definitivt den smidigaste och BÄSTA värmare jag nånsin ägt. Den e liten å lätt att fästai konsollen mellan stolarna främre stolarna och den e så tunn bara ca 3 cm. En helt underbar värmare som verkligen kan rekommenderas. Kostar visserligen ca 100 spänn mer än Modernum men verkligen värd varje extra krona! Tror att jag betalade ca 800 spänn för den häromåret. Köp den!

#4
2012-02-07 11:15

Varför är det en nackdel att den låter mycket? Du skall ju ändå inte sitta i bilen när den är igång, låter den hör du åtminstånde att den är igång när du står utanför.

#5
2012-02-07 11:56

Märkligt att inte Defa var med?

#6
2012-02-07 13:08

Mistro:
Defa Termini 34-7431 fanns med i testet.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#7
johan44
2012-02-07 13:16

ställ värmaren på passagerarsäten eller lutad mot växelspaken och rikta den frammåt/uppåt, avfrostad framruta på nolltid.

Isborttagningsmedel, är inte det spolarvätska till ohyggligt literpris? Blomspruta och konc spolarvätska funkar toppen.

#8
mcregor
2012-02-07 14:09

Till flera Modernum-modeller finns ett enkelt, billigt och bra ställ som gör att fläkten blåser varmluften snett uppåt. Jag har sådana i båda våra bilar placerade på mittplatsen i baksätet och "fastsatta" med mittplatsens säkerhetsbälte så att dom inte ger sig ut på egna flygfärder om det tar stopp plötsligt.

#9
2012-02-07 17:14

Förstår inte varför stela kablar på en modern kupévärmare vid -25 grader skulle vara en viktigare egenskap än tex värmespridningen och hur effektivt fläkten sprider den varma kupéluften som väl borde vara viktigare men som knappt nämns vad jag ser?
En modern kupévärmare är av slim-modell och fastmonterad som den ska vara där kablaget ligger i samma läge hela tiden.
Så jag skulle förstå om kabeln är stel vid -25 vore en viktig egenskap på en motorvärmarsladd men inte riktigt på en modern kupévärmare som ändå ska fastmonteras.
I mina ögon testas det som jag gissar anses vara viktigt enligt Calix synsätt även om testerna görs tillsammans med vibilägare.

Enligt mina erfarenheter som monterar mycket både motor och kupévärmare varje år är Defa hela klart steget före Calix och håller dessutom bättre kvalitét än Calix.
Defas smidiga och effektiva Termini-kupévärmare finns i några olika utföranden, men den minsta utan steg räcker utmärkt för en normal personbil och funkar i regel bra utan att normalstolparnas säkringar går (kan även vara en viktig egenskap som nämns vilket är bra!).
Dessa Defa-värmare har även hela 5 års garanti vilket inte heller ens verkar reflekteras över vad jag kan se vilket självklart borde vara med.
Den är åtminstonde den bästa moderna slimvärmaren enligt min uppfattning.

#10
2012-02-07 17:23

Håller helt med Hanzzon här.
En kupevärmare ska ju vara fast monterad, allt annat är ju dumt,och då ska den också vara så liten och smidig som möjligt.
Om kabeln blir stel vid -25 spelar ju ingen roll, den behöver man ju int röra.

Det vore bättre om ViB testade de usla motorvärmarna som finns idag, där vissa blockvärmare skulle behöva tillsatsvärme för att inte själva frysa sönder.

#11
2012-02-07 19:39

Jag har den där billigaste från Jula. 99:- och den går ca 18 timmar om dygnet. Hela natten hemma, och sedan hela tiden på jobbet. Funkar kanonbra. Dock kan jag tycka att den är dålig på grund av en sak, detta gäller även de flesta andra kupévärmare.

Det finns vissa som tycker det är skönt med fast montage, alltså att borra fast ett fäste för att sätta värmaren i. Jag vill inte borra i min bil, så jag har kupevärmaren liggandes på golvet, och den lilla armen som man fäller ut är alldeles för kort, den höjer typ bara upp kupévärmare 1½ cm. vilket är för lite, vill ju inte att all luft skall cirkulera på golvet och mot stolen.

Likadant är det med de kupévärmare jag haft tidigare i varierande priskalsser, varför inte göra en rejäl arm att fälla ut så att du kan vinkla värmaren 45 grader eller mer? Kanske något för tillverkarna att ta till sig. Ett problem som kan ske när man borrat är väl när kupévärmaren går sönder, och man den man hade ej finns att tillgå längre, då blir det till att borra fast ett nytt fäste, mao fler borrhåll i inredningen.

#12
2012-02-07 19:50

Det här testet måste vara bogus. Jag har sett flera såna här test men kan inte köpa hur det kan vara skillnader på flera värmare.
Det borde vara fysikaliskt omöjligt.

1. Inneslutet rum.
2. Effekt förbrukas.
3. 99.9999% produceras värme. Någon promille fläktoljud såvida ni inte har något annat bra förslag på var energin tar vägen.

För samma effekt. Hur f-n menar ni att det ska vara skillnader? Alla som har mer än IQ daggmask och har passerat en fysiklektion inser att detta inte är möjligt. Fysiskt spelar fläkten mindre roll. Så länge det finns lite cirkulation kommer konvektionsströmmarna sköta resten. Kan "Vi Bilägare" förklara fysiken tack?

#13
2012-02-07 19:54

Det jag försöker säga är att det finns inte en chans att en värmare med lägre effekt värmer något fortare än en som förbrukar mer. Annars har ni uppfunnit energi ur tomma intet. Fort, patentera det. Ni kommer bli rika! ......

#14
2012-02-07 20:14

milkylainen, läs på lite om PTC-element. Det är ett element (halvledare) som har en egenskap att själv "strypa" effekten när elementet når en viss temperatur. Om en tillverkare lovar mer värme än vad den ger har de lurat kunden. Där med inte sagt att det förbrukar mer ström än vad den ger i värmeeffekt. Ju mer värme elementet ger desto snabbare värmer den upp bilen till önskad nivå. Har du ett för litet element blir avkylningen större och du får inte den temperaturen du önskar, utan eldar mest för kråkorna.

#15
2012-02-07 21:10

Det som gäller är mycket cirkulation på luften ur värmaren.
Går att se i tabellen där ett med stort luftintag slår ett mindre med större effekt och litet intag av luften.
Och det blir inte så hett framför heller, om man skulle glömma den nära stolen m.m.
Men får ju inte köras för länge för då blir det varmt framför även med stort flöde på luften.

Vilken värmare är bäst i ett garage?
Ett oljefyllt på 2000w som värmer mest i taket eller ett fläktstyrt med samma förbrukning.
Värmaren får varmare luft att jobba med och ger också ut varmare luft när det är en fläkt i dito som cirkulerar runt den i garaget eller rummet.
Förutsatt att watten är lika hela tiden.

Varför har en del braskaminer fläkt?

#16
2012-02-07 22:16

Men snälla. Kan jag få en förklaring av någon som läst mer termodynamik än jage? Ett PTC-element producerar BARA värme. ALLT som går in blir värme. Okej. Några mikroskopiska enheter blir nog potentiellt fotoner också. Det finns ingen "verkningsgrad" på värmeelement. De är i praktiken alltid 100%-iga. Allt annat strider mot termodynamikens lagar. Om dispersionen i rummet är frågan så mäter man hur fort det tar att värma en bil från samma position med alla värmare. Alla andra tester är irrelevanta. Men som att som här, ange att en 1.2kW värmare skulle vara sämre än en 800W-värmare när båda har en någolunda likvärdig fläkt, det tror jag så mycket jag vill på. Alla har fläktar som flyttar ett par kubikmeter i timmen, hyfsat likvärdiga. Att det skulle spela någon roll på ett utrymme som i bästa fall är runt 2 kubikmeter tror jag inte på.

#17
2012-02-07 22:32

Montera en sådan här i bilen så blir motorn fortare varm än med vanlig motorvärmare, kopplar man sedan in en enkel batteriladdare som monteras i bilen så kan man köra sin vanliga kupéfläkt samtidigt som pumpen pumpar runt vattnet genom kupé elementet så att både motorn och kupén blir varm.
http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=%7bver%2f7%2fver%7d%7bst%2f3ec%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconrad%2dswe%2fs%7d%7bl%2f01%2daa%2fl%7d%7bp1%2f60c7a74102cd299b5773c02040557627%2fp1%7d%7bmd5%2fe1032647b9a45eedd06d0c65a8d85c9e%2fmd5%7d&act=load_tpl&tpl=01-aa/tpl_read_prod_rating.htm&prod_index=857490&cat_index=SHOP_B2C_TAB_CAR_TOPOFFER&otp1=tablink3

#18
2012-02-08 09:01

PREVIA, exakt en sådan har jag letat efter i många år.
Den var ju liten och smidig och det är ju en smart temperaturreglering på den.
Det finns såna här, men jag har aldrig sett dem med pump och de är så stora att de är omöjliga att placera i en modern bil.
De var ganska vanliga förr, men det var på den tiden man hade så god plats bredvid motorn att man nästan kunde sätta sig där och jobba.
Det är ju en avsevärt billigare och miljövänligare variant på de bränsledrivna värmare som funnits länge.
De fungerar ju oftast på samma sätt.

De idiotiska små fjuttpluppar som ska in i blocket eller de ännu sämre anliggningsvärmarna har ju så låg effekt att de knappt värmer sig själva.

#20
2012-02-08 14:57

Jo, det skulle inte hindra mig, jag litar på jordfelsbrytaren.
Men jag skulle vilja se en kommentar från Conrad.

#21
2012-02-08 15:18

Det skulle också vara intressant vad man egentligen grundar sina åsikter på?
Saxat från Elsäkerhetsverkets hemsida: "Eftersom bristerna inte innebär någon direkt eller omedelbar fara för person eller egendom har verket bedömt att produkten inte behöver tas tillbaka från konsumenter och återförsäljare."
???
Märkligt uttalande.
Är den farlig eller inte?

#22
2015-01-03 11:32

Troligtvis är det sladdens kontakt elsäkerhetsverket slår ner på. Det sitter två termostatellement i pumpen och rotorn i vattnet är helt avskiljd med magnetdrivning likt akvariepumpar. Det går att köpa sådana som är CE märkta om man tror att det skulle vara säkrare.
http://www.tradera.com/slangvarmare-motorvarmare-2000watt-inbyggd-cirkul...
Grilltändaren man använder ute är inte heller spolsäker men är godkänd att använda ute i det fria vilket är underlikt.

#23
2012-02-08 22:21

Japp, PREVIA, ännu bättre och med 2kW effekt, helt perfekt.
Det är ju så det ska vara istället för de löjliga motorvärmare som säljs och som knappt värmer sig själva.
Hur mycket kan en anliggningsvärmare på 500W höja motortemperaturen vid en timmas inkoppling?
15 grader?
Trams.
Vad ska man ha den till?

#24
2012-02-09 08:05

Jag beställer en iaf, ibland måste man fråga sig om man är man eller mus :o)

#25
2012-02-13 17:25

Varför bara jämföra kupévärmare. Vet någon om det finns en jämförelse mellan motorvärmare och kupévärmare. Har kupé nu, men är inte så nöjd. Funderar på att byta till motorvärmare nästa år, men är osäker på hur mycket bränsle en motorvärnare verkligen drar och effekten på miljön. Min bil är min arbetsplats och jag hoppar i och ur hela dagarna. Vill ha smidigast möjliga system. Har sett exempel som man kan styra med telefonen. Har någon erfarenhet av det här?

#26
2012-10-19 15:13

haren utgammal defa slagvarmer som motorvarmer og den fungerer
utmerket nå i sin 3.bil

#27
2015-10-23 21:33

Det hade inte varit helt fel att uppge vilka decibel som kupevärmarna har. Inte bara i bilen som de används. Ja, även i husbilar där man ska sova och andra utrymmen.

#28
2016-01-17 00:20

Håller med FOTord :

I en bil är det oviktigt med ljudvolymen (eftersom man aldrig sitter i bilen då den är igång).....men desto viktigare att den är liten och smidig så den inte tar upp benutrymme på passagerarsidan.

I husvagn/(husbil) är det däremot oväsentligt om den är av modell större, bara den är tyst !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.