Bild
Nästa artikel

Ljustest: Opel Insignia, Ford Mondeo, Skoda Superb (2017)

Ljus

Det blev en klar vinnare när Vi Bilägare testade ljuset i Insignia, Mondeo och Superb. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Det framgår med önskvärd tydlighet att det är Opel, utrustad med LED Lux, som har det bästa lyset. Insignia med LED har mycket bra räckvidd på helljus och bra längd också på halvljus dessutom med ett skarpt ljus tack vare hög ljustemperatur.

Skoda har ett bra halvljus med fin bredd men inte så långt helljus. Ford med halogen har inte riktigt lika bra belysning.

Ford Mondeo (H7/H15)
Halvljus, längd: 78 m.
Halvljus, bredd: 13.
Halvljus, betyg: 2/5

Helljus, längd: 163 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5

Opel Insignia (LED):
Halvljus, längd: 91 m.
Halvljus, bredd: 27.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 220 m.
Helljus, bredd: 24 m.
Helljus, betyg: 4/5

Skoda Superb (Xenon):
Halvljus, längd: 103 m.
Halvljus, bredd: 26.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 159 m.
Helljus, bredd: 8 m.
Helljus, betyg: 2/5
 
 

Kommentarer

#2
2017-09-19 15:08

O_o, vad äger du för bil? Tycker du klankar ned på alla märken i olika sammanhang, och sällan kommer med något positivt. Därmed blir jag lite nyfiken?

#3
2017-09-19 15:39

H4 på en bil som kostar över 200 tusen är milt sagt kasst.
H4 hadde man på gamm Saab mfl gamm bilar.
Likadant det får vara hur bra ljus som helst det är ändå kasst när det inte finns högtrycks spolning av strålkastarna.
Att skicka ut gumman i höst mörkret och så får hon en älg på huven pga dyngiga lycktor.
En ren säkerhets detalj.

#4
2017-09-19 15:59

mso1000, är väl inte H4 dock (utan H7 eller H15) men håller med annars om att halogen är för dåligt idag. Egentligen borde väl alla kunna ha LED numera som standard. Då får man ju även med automatisk nivåreglering och slipper blända andra av misstag. Så en trafiksäkerhetsfråga även.

#5
2017-09-19 16:49

"Att skicka ut gumman i höst mörkret och så får hon en älg på huven pga dyngiga lycktor."
Men att få en älg på huven pga inga lyktor alls - under några omständigheter - är således inget problem då?
Väldigt intelligent tänkt.

#6
2017-09-19 17:05

I sann "tillvalsanda" måste ju en billig halogen-lösning erbjudas trots mediokert resultat i tester. Obegripligt!

#7
2017-09-19 18:39

Fordens belysning är ju mest ett skämt... Eg är väl inget av dem "lysande". :)
3/5 och 4/5 är ju nätt och jämt godkänt.

#8
2017-09-19 18:58

Borde inte lyktspolning vara standard i Norden? Finns det ens som tillval till Opeln? Hur bra sikt har man när lyktorna är smutsiga?

#9
2017-09-19 19:23

Bra belysning är viktigt.
Fat man undrar ju lite var Opels utlovade 400 meter tog vägen.

#10
2017-09-19 20:31

Jag skulle inte låna ut bilen till sonen med en bil utan spolning av lycktorna.
Det är en direkt livförsäkring för en som inte har vett att sakta ner när sikten blir dålig.

#11
2017-09-19 23:37

"Fat man undrar ju lite var Opels utlovade 400 meter tog vägen."

Tyvärr klarar vi bilägares testmetod inte av att hantera variabla strålkastare eftersom man använder metoden med hel och halvljus, om hel och halvljus inte finns annat än när man stänger av systemet kan man inte mäta hur det fungerar.

#12
2017-09-20 14:53

En bil Som Skoda Superb med endast 8 meter brett helljus som dessutom är sensationellt kort är rena trafikolyckan.

#13
2017-09-20 14:44

Exakt N-iklas. Strålkastartvätt borde finnas på alla bilar.

#14
2017-09-20 14:58

"Exakt N-iklas. Strålkastartvätt borde finnas på alla bilar."
Jovisst, även om alla inte har någon som helst nytta av det.

Dock undrar man ju hur strålkastartvätt skall hjälpa det mediokra helljuset på Superb???

#15
2017-09-20 16:09

Ett sådant test skulle vib göra. Kör dessa bilar på saltdränkta vägar i fem nil och gör om testet. Resultatet skulle inte bli lika och betygen annorlunda.

#16
2017-09-20 16:38

Resultatet för Superb beror på att ViBilägare ej kan testa Skodas system fullt ut.

#17
2017-09-20 21:59

Tyvärr har Skoda inget "system"... det är väl därför det är så dåligt...

#18
2017-09-20 22:05

"Ett sådant test skulle vib göra. Kör dessa bilar på saltdränkta vägar i fem nil och gör om testet. Resultatet skulle inte bli lika och betygen annorlunda."

Vi bilägare har redan gjort det, även om det inte var just dessa bilar, men Astra var med den gången och resultat blev att Astas stålkastare med mesta möjliga smutts på glasen, lyste precis lika bra som de jämförande bilarna med rena glas.

Praktiska effekten blir alltså inte sämre än någon annan.
Men helt överlägsen med rena glas, sammantaget ger det en otvivelaktig fördel.

#19
2017-09-21 10:08

Här hör man vilka som inte kör E4 i svarta höst mörkret med saltslask på vägen.
Utan mätsystem så märker man en markant skillnad som förare direkt man kör spolningen.
Undrar hur det ser ut när han som inte har spolning åker in på macken efter 10 mil och rengör, antagligen bättre än han med spolning som inte svängde in men bara en mil.
Jag är i alla fall helnöjd med Adaptiva bi xenon ljuset på min bil (med spolning)då jag nu efter 30 år kunnat skippat extra ljusen helt.

#20
2017-09-21 10:08

Sedan kan man ju undra hur man mäter fram dessa fakta.
Adaptiv Bi xenon ställer ju in ljus bilden efter hastighet och även en del andra faktorer som avläses i kamera systemet .
Är det någon som vet.
Att bara slå på helljuset när bilen står still så hamnar väl systemet i typ std konfig eller har jag fel.
Det är den känsla jag har iaf.

#21
2017-09-21 16:50

"Xenonstrålkastarna (nedan kallat system) säkerställer automatiskt en optimal
ljuskägla framför fordonet baserat på aktuella kördata.
Systemet arbetar automatiskt i följande lägen: stadsväg, landsväg, motorväg,
regn, dimma, anpassning av strålkastarnas lysriktning för upplysning vägbanan i
kurvområdet.
Systemet arbetar så länge ljusomkopplaren står i läget auto."

Så står det i instruktionsboken till Skoda Superb.
Det kunde ju vara intressant att veta vilket läge "systemet" hade när testet gjordes.
Och som ni alla kan se så har N-iklas fel..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.