Bild
Nästa artikel

Ljustest: Opel Astra, Volkswagen Golf, Ford Focus

Ljus

Överväldigande bra, men bara på den dyraste versionen. Läs mer i ljustestet av Opel Astra, Volkswagen Golf och Ford Focus.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Fords kombination av xenon och halogen fungerar bra även om helljuset räckvidd inte räcker till betyget 3.

Opels Matrix-system är överväldigande bra, men finns bara på den dyraste versionen, inte som option på övriga modeller.

VW Golf med halogenlampor ger en bra och fyllig ljuskägla såväl på helljus som halvljus, men förstås inte med xenon- eller LED-lampornas vitahet.

Ford Focus (Xenon/H7):
Halvljus, längd: 84 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 166 m.
Helljus, bredd: 14 m.
Helljus, betyg: 2/5

Opel Astra (LED):
Halvljus, längd: 103 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 248 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 5/5

Volkswagen Golf (H7/HB3):
Halvljus, längd: 88 m.
Halvljus, bredd: 21 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 188 m.
Helljus, bredd: 24 m.
Helljus, betyg: 3/5

Kommentarer

#1
2016-01-21 10:07

Känns rätt fel att ens jämföra dessa 3 olika tekniker.
Om nu Ford och Opel testas med det "bästa" dom har att erbjuda så borde ju även Golf vara utrustad med detta. Tror inte Golfen piskat Opel ändå men hade varit ett mer rättvist test.

#2
2016-01-21 10:11

Vad kostar Opel med dessa lyktor?

#3
2016-01-21 10:15

Jag har i många år kört vintertid Luleå-Arvidsjaur-Sorsele-Nalovardo och mött hundratals testbilar , många olika märken Mercedes,Audi,Vw , med mera ,alla med e-ljusbågar varför har inte bilindustrin fixat ljus på bilarna som räcker

#4
2016-01-21 10:27

@Japsen: De finns bara som standard från högsta Dynamic-nivån (ej tillval på lägre nivåer), Astran kostar då från 194 900 kr med rabatt.

#5
2016-01-21 10:43

Hade varit kul att se/läsa hur Astran står sig mot andra LED bilar som t.ex. Seat Leon och andra i klassen som erbjuder Full-Led.

#6
2016-01-21 11:10

Vilken bil som piskar vem är nog helt beroende på vilka krav man har men som helhet anser jag ändå, trots provkörningar av bl a denna Opel, att Golf är "svårpiskad" i klassen. Avseende ljustesten är jag snarast överraskad att Golfens konventionella ljus ändå står sig såpass bra i jämförelsen - det hade jag definitivt inte väntat mig.

#7
2016-01-21 11:28

@Reverend Benny
Det är Full-Led med Led Matrix systemet. Iaf enligt opel själva

#8
2016-01-21 11:32

Varför finns de ljusen inte som tillval på övriga Astra-modeller?

#9
2016-01-21 11:39

Tror visst Peugeots 308 full LED hade bästa ljuset i tester hittills, om jag minns rätt.
Den fick full pott på både hel och halvljus med något avdrag för viss bländningsrisk.

#10
2016-01-21 14:30

Tanken var att ta tre standardutrustade bilar med standard "paket" och en likvärdig motor.
I den vanliga Golfen är dyraste strålkastarna Bi-Xenon tillval.

Golf är 7000 billigare men trots det måste den kompletteras med två "paket" för 14 500 och 6 700 för att försöka efterlikna funktionerna - totalt 21 200 extra, vilket slutar på 14 000 dyrare än Astra utan att strålkastarna är lika bra.
Om man nu ska titta på strålkastare.

Råkar ha ett test av Touran med LED liggande nära och där är halvljuset längd 80 bredd 22, helljus längd 177 bredd 18.

Volvo XC90 med LED - halvljus längd 101 bredd 26, helljus längd 228 bred 32 meter.

(Personligen är det den elektriska handbromsen av "fel" typ, avsaknaden av mekaniska drg-låsknappar i dörrarna, inkräktande hjulhus fram, taklamporna fram, klimatsystemet i standardutförande, dålig instruktionsbok, att bakljusen inte brinner annat än när halvljuset är på, karossens billiga utförande i små detaljer (om man ser noga efter) en yttre design som saknar all flärd och exklusivitetskänsla och en opersonlig och karaktärslös allmän känsla, inte olik Toyota som gör att nuvarande Golf inte fungerar för mig.
Och så avsaknaden av rejäla balkar i bakre delen av karossen... som är en otrevlig sak.
På dessa punkter vinner Astra stort och klart.

Annars är denna modell 7 mer en bil som liknar just det jag vill ha och som är mycket lik gamla tiders Opel med en mängd små finesser, jag trivs nog så bra i Golf och det är lätt att se varför den säljer - det är först när man börjar kritiskt granska och tänka efter istället för att bara åka och titta på landskapet utanför fönstret, som det positiva intrycket av Golf börjar fläckas av allt mer irritation och obehag.
Jag kan inte peka på någon ny bil överhuvudtaget i hela världen - ens om om priser var 100 miljoner - jag med iver och längtan skulle vilja ha, ej heller denna Astra.
Nya Opel GT kanske? första bilderna är intressanta.
Möjligen en Zafira med den gamla 1.4 T motorn, inte så snabb men med världens bästa motor och en underbar förarplats.
Kanske gamla Astra som har betydligt fler finesser, men helst en Senator 1993, den bästa bil jag någonsin kört och åkt i, ingen ny bil kommer i närheten. )

(Allt DETTA sagt för att påpeka att jag inte menar att speciellt kritisera Golf på något orättvist sätt.)

#11
2016-01-21 14:43

Angående LED-ljuset i Astra och andra bilar i klassen. Från testet:

" Golf-klassens i särklass bästa ljus "

" Vi testade Astras nya strålkastare på en rad olika typer av nattsvarta senhöstvägar och de fungerade
hela tiden klockrent. Det spelar ingen roll om du kommer ifatt eller möter en annan bil. Bländningsrisken är alltid lika med noll, samtidigt som ditt eget ljusutbyte är mångfalt bättre än med
konventionella strålkastare. Imponerande! "

#12
2016-01-21 15:01

Det är nästan det viktigaste, så många avancerade strålkastare har ju kritiserats för att de inte hanterar automatiken utan misstag och fel.

#13
2016-01-21 20:13

I Finland får man Ledlamporna för 930€. GM försöker väl lura på folk den dyraste bilen för Astra kommer väl köpas pga lyset.

#14
2016-01-22 15:14

308:an fick nedanstående värden i ett tidigare test:

Peugeot 308:
Halvljus, längd: 109 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5.

Helljus, längd: 173 m.
Helljus, bredd: 21 m.
Helljus, betyg: 3/5.

Förvisso bra men bäst värde - tillsammans med Astran då - tror jag faktiskt att 508:an fått:

Peugeot 508:
Halvljus, längd: 163 m.
Halvljus, bredd: 25 m.
Halvljus, betyg: 5/5.

Helljus, längd: 220 m.
Helljus, bredd: 28 m.
Helljus, betyg: 4/5.

Jag har kört 508:an många gånger och den har en makalöst bra belysning (xenon).

#15
2016-01-22 15:42

LarsA, det är inte nya 308ans Full LED test du presenterar där.
http://www.vibilagare.se/test/ljus/ljustest-kompakta-som-kan
Som jag skrev tidigare tror jag 308 vinner åtminstone på halvljuset som är det viktigaste. Full pott på både hel och halvljus med något avdrag för viss bländningsrisk. Slår alltså även Astran vad jag förstår.

#16
2016-01-22 16:02

Där ser (!) man ffodil ju ljusare, desto bättre!

#17
2016-01-22 16:44

Lars A, hade just 508an (dock ej med xenon) före nuvarande 308SW Allure som har full LED. Det är väldigt stor skillnad, t.ex. upptäcker jag numera vilt ute i åkern, vägkanten som är på väg ut i körbanan i god tid med bara halvljuset som man inte hade en chans att se tidigare. Många situationer jag märker nu som känns mycket tryggare med full LED-strålkastare och kanske tom. redan räddat oss från någon viltolycka. Menar att hur viktigt ett bra ljus är märker man kanske först av riktigt när man väl har det.

#18
2016-01-22 17:38

Mötte en 508 idag på morgonen, uppfattade det som om den bländade.
Tror det är svårt att förbättra ljuset så mycket mer utan att riskera bländning(halvljus)
Adaptiva lösningar av olika slag har ju däremot den fördelen att de ger möjlighet till betydligt bättre ljus utan att riskera bländning.
Har adaptiva LED-ljus på min Passat och upplever en stor skillnad i positiv riktning jämfört med min gamla Golf(bi-xenon).
Behöver ej blända av vid möte mm och hittills har ingen blinkat på mig med helljuset för att de blivit bländade.
Däremot är känslan fortfarande fel, man vill ju blända av pga gammal vana ;-)
Den bästa grejen är att vid möte så lyser fortfarande det som om det vore helljus på min sida av vägen+dike mm.

#19
2016-01-22 17:39

Det ja egentligen ville säga är att adaptiva lösningar har stora möjligheter i sig :-)
Som vi ser på exempelvis Opel Astra.

#20
2016-01-23 19:56

195' för en Astra med vettigt ljus - vem betalar det för en Opel?

#21
2016-01-24 12:22

Japsen, inte de med fördomar från förra seklet, i all fall.

#22
2016-01-25 12:13

Det finns många som lyckats köra eller köpa en av de specifika årsmodeller eller med just den detalj eller utrustning som det varit något fel på ända tillbaka till 60-talet och baserat på denna erfarenhet tror man sig sedan veta precis hur det ligger till.
En enda sådan erfarenhet räcker för bergfast övertygelse för resten av livet.

Vidare har detta kombinerats med stor försäljning av enkla, tråkiga, snålutrustade standardmodeller som alla kommit i kontakt med och mycket liten försäljning av lyxiga och påkostade modeller som väldigt få kommit i kontakt med och lika få ens hört talas om.

Krydda sedan detta med en katastrofalt opedagogisk och meningslös reklam och marknadsföring som inte säger något eller förklarar något och resultatet blir en allmänt dålig image och ett ifrågasättande som inte kommer att försvinna helt fören om kanske 40 år när berörda generationer lämnat världen.

Man kan föreställa sig gammelfarfar på 96 år som berättar för sina barnbarn om den där hemska skitbilen Opel han körde en gång för 56 år sedan "akta er för den, ren skit ska ni veta...".
Utan tvivel en absolut korrekt beskrivning av framtiden.

Det är svårt att få någon att acceptera att de visserligen utifrån sin unika erfarenhet har en orsak till negativ uppfattning, men att den allomfattande och generella slutsats de drar av denna erfarenhet och den bergfasta övertygelse de sedan bär med sig resten av livet är fel.

Och varför skulle de bry sig det allra minsta om ifall de har fel?
De har inget att förlora på att ha fel, de trivs med tillvaron och saknar inget och därför finns det ingen orsak för dem att någonsin bry sig om att ifrågasätta sin övertygelse.

Att andra bilar vimlar av fel och brister och andra Opel som just de inte har någon erfarenhet av, varit utan brist och fel och kanske erbjudit något de inte har en aning om eller ens kan förstå - är de totalt ointresserade av att veta eller bry sig det allra minsta om.

Så är det och så förblir det så länge samhället envisas med att förakta och håna moral och rättfärdighet.

Och därför kan man uppröras över att en Opel kan var dyrare än 49.95 på överskottslaget.
Att man inte får betalt för att ta emot en betraktas nog som rent förolämpande.
Och tanken på att betala är förmodligen inte mindre grotesk.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.