Bild
Nästa artikel

Volkswagen Golf till verkstad för säkringsbyte

Långtest

Det känns nästan löjligt, men vad vi förstår nödvändigt. Vi har beställt tid på verkstad för att byta en säkring på Volkswagen Golf.

Sedan en tid tillbaka lyser det i långtest-Golfens kombiinstrument att kurvljusen är ur funktion. Det är inget akut läge, men påminnelsen retar förstås i längden.

Varken säkringsdosans lock inne i motorutrymmet eller dosan inne i kupén ger information om vad säkringarna skyddar. Inte heller instruktionsboken är till någon hjälp. Det som återstår är att beställa tid på verkstad.

Lamp- och säkringsbyten som tidigare var givna "gör det-själv-åtgärder" är inte längre självklara. Det är på det här viset som vi konsumenter blir mer eller mindre verkstadsberoende.

En annan lampa av mer allvarlig typ har också tänts: ”Motoroljenivå för låg”. Stickan visade att nivån snabbt sjunkit mot det undre strecket, långt före oljebyteservice vid cirka 6 000 mil. Det blev till att fylla på mer olja, med kravspecifikationen VW 504 00. Där slapp vi i alla fall åka till verkstad.

Diskutera: Rimligt eller orimligt att säkringsbyten måste ske på verkstad?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Golf Masters 1,6 TDI/105 BMT

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Golf:

Modell: Masters 1,6 TDI/105 BMT
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 237 700 kr
Aktuell körsträcka: 5 144 mil
Förbrukning (dek.): 3,8 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,6 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW i3, 2014
Peugeot 308, 2014
Skoda Octavia, 2014
Suzuki SX4, 2014
Toyota Auris, 2014
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
Hyundai i40, 2012
Opel Ampera, 2012
Mercedes B-klass, 2012
Volvo V70, 2008

Kommentarer

#1
2014-03-12 09:20

Smart av bilfabrikanterna att göra så att man i princip måste till märkesverkstad för minsta lilla småsak som ett säkringsbyte borde vara.

Friska kulor till kassan på verkstäderna.

#2
2014-03-12 09:33

Ett säkringsbyte kan vara akut om det är en viktig funktion som fallerat. Det är skandalartat tycker jag att inte ha en förteckning över säkringarna tillgängliga i bilen. Vad gäller oljenivån tycker jag inte det är något att anmärka på det är väl ok att fylla på olja en gång mellan serviceintervall på 3.000 mi? Dessutom undrar jag varför detta inte dök upp när bilen gått 1500 mil?

#3
2014-03-12 10:14

Om oljeförbrukningen:
det är SKAM att folk godtar att VW m.fl. anger att uppemot en liter förbrukad motorolja per 100 mil är normalt. Jag hade flera japanska bilmärken där jag inte behövde fylla på mellan oljebyten...ofta uppemot 2000 mil eller över.
NEJ; en modern motorn ska inte dra mer än 1 liter motorolja mellan 2-3 tusen (!) mil. (mellan oljebyten). Allt annat är att inkompetensförklara sig självt angående motorteknologi.

#4
2014-03-12 10:25

VW är Europas sämsta bil. Oförståligt att kunderna inte klagar mer. Ägde själv en Golf DSG som vxl lådan byttes 2ggr bilen hade rullat 1200 mil. Och som ovanstående säger oljeförbrukning på 1 liter mellan service är normalt tycker VW och därför är VW aldrig mer en bil för mig. Urdåligt VW. Vänligen förklara varför det är "NORMALT" med 1 liters oljeförbrukning medans andra tillverkare inte förbrukar i närheten av VW.

#5
2014-03-12 10:26

All denna olja som försvinner på dagens "miljövänliga" motorer borde räknas in i miljöklassningen.

I jakten på några droppar bensin minskas kolvringarnas tätningförmåga, och det lär vara en anledning till att oljan försvinner.

Min gamla (franska) bruksbil behöver aldrig någon påfyllning mellan oljebytena, 2000 mil. Varför skulle jag då acceptera ett påstående att 1 liter per 100 mil är normalt?

#6
2014-03-12 10:47

Min VW med TSI 211 från 2011 dricker ingen olja.

#7
2014-03-12 10:51

Jag håller med flera andra här.

att kolla oljan varje gång man tankar var något man gjorde förr, och verkligen förr i tiden. Kolvringarna kan man nog överleva men lagkravet på att återvinna oljan i vevhusventilationen är enbart korkat.

Det fungerar hjälpligt om man minst en gång i veckan har motorn igång minst 1½ timme i sträck, hur ofta händer detta ?

att montera en "konventionell" vevhusventilation från tidigt 90tal hade räddat många motorer för att inte tala om miljö...

#8
2014-03-12 11:23

Vi brukar trycka ut en lista på säkringar till de kunder som vill ha, det brukar bli ca 10 a4 papper.

#9
2014-03-12 11:25

En fråga till Volkswagen Sverige. Vad hittar man översikten till säkringsdosan för att ev byta säkring själv.

#10
2014-03-12 11:35

Det är tråkigt att se hur delar av bilbranschen medvetet konstruerar bilarna så att det ska vara "omöjligt" för ägarna att göra något själva. Det verkar som att Volkswagen använder sig av det här "knepet" i väldigt stor utsträckning. Här borde EU stifta lagar som säger att lampor, säkringar med mera (alltså typiska gör-det-själv-grejer) ska kunna bytas av ägaren själv. Det här är ju bara löjligt. Att det sedan saknas information om alla säkringarna skyller tillverkarna på att de är så många och att bilens elektriska och elektroniska system ändras så ofta att det inte längre är praktiskt möjligt att tillhandahålla information om bland annat säkringarna. Även här måste det vara lag på tydliga säkringslistor med mera.

#11
2014-03-12 12:01

Pinsamt VW, gör om gör rätt.

#12
2014-03-12 12:06

På vissa bilar är det ju t.o.m svårt att byta hjul själv och tyvärr är Golf en av dessa. Reservhjulet skall bytas ut mot punkspray och kompressor och lampor har som sagt länge varit svåra att byta på många bilar.
Placeringen utav säkringar är också ett elände på många bilar då de ofta sitter under instrumenteringen och svårt tillgängligt.
Att man sedan inte heller anger i instruktionsboken vad säkringarna går till är lika ruttet som de flesta instruktionsböcker över lag.

För att byta något så simpelt som en glödlampa så är det inte ovanligt att det står att man skall uppsöka verkstad,alternativt är förklaringen på hur man skall göra så bristfällig att man kunde vara utan den.

På tal om oljeförbrukning så har det länge stått angivet att 1 liter olja/100 mil är acceptabelt. Minns att det stod ungefär likadant i instruktionsböckerna ifrån t.e.x Vw som Mitsubishi på -80 och - 90 talet men någon sådan förbrukning har jag aldrig varit med om. Om bilen drar 1 liter på 1000 mil på en äldre bil så brukar det läcka olja någonstans.

Samtliga utav mina bilar de senaste 10 åren har inte haft någon synbar förbrukning på oljan mellan service.

#13
2014-03-12 12:08

TSI-motorn i min Skoda Superb dricker tyvärr en hel del olja och jag har haft den inne på oljeförbrukningstest, vilket (förstås) var inom toleranserna. Så det är bara att fylla på och se glad ut. Lyckligtvis så kan man hitta olja ganska billigt på nätet, så det är ingen stor ekonomisk smäll. Visst kan man tycka att det är dåligt, när min förra BMW inte drog en droppe mellan servicarna. Men eftersom bilen i övrigt går bra så kan jag ta det här med oljeförbrukningen.
Dock är jag inte så modig som ViB att jag väntar tills bilen varnar för låg oljeförbrukning. Jag kollar oljan regelbundet.
Sen är det väl inte riktigt sant att det är bara VW:s motorer som drar olja. BMWs 2,5 liters sexa som satt i förra 3-serien före facelift är (ö)känd för att dra olja. Även Subarus turbomotorer verkar dra en del.

#14
2014-03-12 12:55

Nå Volkswagen Sverige förklara Er. Eller stoppar ni huvudet i sanden?

#15
2014-03-12 12:57

"Trasten" skriver att "Vi brukar trycka ut en lista på säkringar till de kunder som vill ha, det brukar bli ca 10 a4 papper".
Hur många säkringar finns det på en modern bil..200 eller ?? Och när man anger på display vilken säkring det är så varför inte också ange på displayen var den sitter, t.ex. säkring nr 14.. eller något.. men det är klart... allt för att de auktoriserade verkstäderna ska kunna ta rundligt betalt även för obetydliga småjobb...

#16
2014-03-12 13:38

Om man har hittat säkringsdosorna, är det då så svårt att hitta den trasiga säkringen?

#17
2014-03-12 13:51

Man får med alla versioner i den utskriften. Sen beror det på när bilen är tillverkad vilken säkringshållare som kunden ska kolla.

#18
2014-03-12 13:56

Tycker nyare bilar är mycket servicevänliga, bytte xeonlampa fram på min bil och det var väl inte så märkvärdigt!
Hissa upp bilen, ta av framhjulen, montera bort innerskärmarna, ta sedan bort fronten och nu kommer du åt lampan som du byter snabbt och lätt.
Montera sedan ihop bilen igen!
Lätt som en plätt!!

#19
2014-03-12 15:04
#20
2014-03-12 15:38

För i tiden kunde man själv byta radiorör och glassäkringar i bl.a TVn, ja det är mest elände med tekniska framsteg tycker vi väl?
Förvisso har moderna bilar en mängd säkringar, men med lite tålamod kan den händiga nog leta upp den som är trasig.

#21
2014-03-12 16:39

Är det inte lite omodärnt med säkringar som kan gå sönder. BMW F 700GS (Motorcykel) har löst det på ett modärnt sätt och i instruktionsboken står det: Alla strömkretsar är elektroniskt säkrade. Om en strömkrets kopplats från av den elektroniska säkringen och felet åtgärdats, är strömkretsen åter
aktiv när tändningen kopplas till.

#22
2014-03-12 18:48

Polisens tidigare bilar som var av märket Chrysler Valiant var försedd med automatiska säkringar som gjorde att säkringen provade om felkällan försvann genom en provåterinkoppling av strömmen så var det bara att köra vidare som om inget hänt. Der var nog en typ av bimetallsäkringar.

#23
2014-03-12 20:33

ViB!:
Min Passat -12:a gjorde likadant.
Det är VW's sketna säkringsbox till de datorstyrda modulerna som hanterar ljusen.
Det slutade med att jag tryckte till alla säkringar uppifrån. De två maxisäkringarna längst bak i lådan under motorhuven hade åkt upp lite.
Det hade också gjort att bi-xenonljusen flimmrade när de körde över gupp tidigare. Något som VW också vägrade erkänna.
Eländiga glappiga säkringar var bakom allt.

#24
2014-03-12 21:28

Av ren nyfikenhet kollade jag det lilla förvaringsfacket i instrumentbrädan till vänster om mitt vänstra ben på min VW Golf GT 2014 där bakom finns det bland annat finns en hel drös säkringar. I instruktionsboken står att läsa att man med lite våld ska dra bort det lilla facket. Jag lovar att om man tar i som föreskrivet så går plasten sönder
helt otroliga plastklackar förhindrar att den går att ta bort smärtfritt. Själv gick jag in från sidan och såg hur det såg ut där bakom. Och har nu åtgärdat problemet med att fila ner klackarna så där lagom. Så den dag jag eventuellt ska bytas någon säkring där så får jag inga problem att öppna det facket. Men rent för jävligt dålig konstruktion är det i alla fall.
TRO OM DET FINNS NÅGON ANNAN SOM PROVAT DETTA OCH HÅLLER MED MIG?

#25
2014-03-13 08:10

Det är ju en vag-produkt det säger ju allt.
Tveksamt om Wv verkstan klarar av att byta säkringar
De har ju visats sig att deras kompetens är skrämmande låg.

#26
2014-03-13 08:23

Vi kan i allafall skriva VW rätt!

#27
2014-03-13 10:12

Tyvärr stärker detta min misstro mot alla VAG produkter. Har för många dåliga erfarenheter från egen ägd Polo och vänners Golfar Passat osv. Äldre VW verkar varit bättre, ser ut som man blivit sämre med åren och framgångar i försäljning. Gamla Santana/Passaten var riktigt bra och driftsäker.
Själv var jag med och jagade säkringsbekymmer i en Golf i timmar utan att lyckas. Det blev en dag på verkstaden för vännen. Dyrt. Men AC är bra att ha, torkare likaså.
Egna Polon, ja vad sägs om en rasad växellåda, en utsliten fördelare, en kollapsad servo pump. Låsmekanism i båda framdörrar bytta, tack vare att mottagare av fjärrkontroll lagt av (dyr), total renovering av bakbromsar och hjullager. Bilen hade gått 7500 mil vid inköp. Jag sålde eländet när den passerade 12 000 mil. Blev dyar mil :)
Lägger man till vänners krånglande DSG lådor, hoppande kamremmar, rasade AC kompressorer, övriga fel samt VW nonsen om att det ändå går på maskinskadeförsäkringen så ,Nej tack jag tror jag håller mig till andra märken. Det finns tillräckligt många stollar, så dom klarar sig ändå, uppenbarligen.

#29
2014-03-13 13:24

På min Volvo V40 (MY13) måste man tydligen vara akrobat och lägga sig upp och ner vid passagerarsidans fotutrymme och sedan böja sig uppåt när man ska komma åt säkringarna.
Något som ViB visar i film på http://www.vibilagare.se/video/volvo-v40-arets-vintertestbil

Sanslöst.

#30
2014-03-13 14:19

Då ska du byta kupefilter på vissa bilar! Ujuj!

#31
2014-03-13 17:49

"Kurvljusen är ur funktion." Det är inte säkert att det bara är säkringen som gått. Säkringar går av en anledning. "Kurvljusen är ur funktion" kan vara allt från att nolla en felkod, med en påse bullar som betalning, till ett svindyrt verkstadsarbete. Hoppas garantin gäller!

#32
2014-03-14 09:25

Instämmer med Storstark, Hur kan man skriva att Golfen bara ska in för ett säkringsbyte innan man vet vad som är fel? Det kan väl lika gärna vara en dyr styrbox som en billig säkring när systemet har fallerat?

Instämmer även med Trasten om dagens Volvobilar som är allt annat än servicevänliga, en ogenomtänkt servicedetalj är kupefilter-placeringen som är lika idiotisk som hos Ford och förstör många mekanikers ryggar.

#33
2014-03-14 10:25

Ett grattis till wacom59 som lyckats googla fram samtliga fel en bil kan drabbas av och sedan förpackat det i en historia. Bra jobbat!
Du inser säkert att om den storyn var sann och normalen i verkligheten så skulle inte VAG sälja en enda bil och ledningen antagligen skaka galler?

#34
2014-03-14 10:52

Det är lite lustigt för om någon få % av alla sålda bilar av en modell har något problem så tycker en del att ALLA bilar av denna modellen har problem och att märket är skit.

Det finns "måndagsexemplar" hos alla tillverkare så jag håller med juppe, om det hade varit problem med ALLA Vag:s bilar så hade de inte sålt flera miljoner bilar varje år.

#35
2014-03-14 16:46

Så här vill nog många ha sina säkringar sittande i bilen.
http://img269.imageshack.us/img269/9557/dashqm.jpg
Och nu finns det säkringar som lyser när dom är trasiga.
http://www.designnotes.com/Merchant2/graphics/00000001/afux_toep.jpg

#36
2014-03-14 17:56

Saab 9000 hade säkringarna i ett fack i handskfacket, väl utmärkta med en lapp! Det var bättre förr! =)

#37
2014-03-14 19:55

trasten@ Citroen AX hade säkringarna ovanför instrument gruppen lätt åtkomligt via en inspektions lucka som man öppnade lätt ;-)

#40
2014-03-15 12:11

Precis Mistro :-)

#39
2014-03-15 12:18

Märkligare ändå hur många bilar som Renault och PSA säljer "Hacken" ?
Vad gäller säkringar så har jag inte bytt någon sådan i en bil sedan .... -90 talet!?
Så jag håller nog med om att det troligtvis är något mer som felar än en trasig säkring.
Hade en bil nu som tappade generatorremmen vilket ställer till det en hel del för en modern bils elsystem så det handlade inte om något litet problem egentligen. Bärgning till verkstad,byte av remspännare,laddning av batteri,återställning ( eller vad man nu gör för att "lära bilen allt rätt igen" )
Ett till synes litet fel blir snabbt ett stort problem för bilägaren och går bilen då att köra till verkstaden så måste man vänta i 3 timmar för att se om verkstaden kan laga bilen om man inte själv vill bekosta en lånebil.

#41
2014-03-15 18:39

Viktigare för er att ta reda på är väl snarare varför er bil dricker olja?...

#42
2014-03-16 06:32

Provlampa är mycket bra att ha på moderna bilar när man ska kolla säkringarna, mät mellan jord och polerna på säkringarna, finns ingen spänning är den kass.

#43
2014-03-16 13:18

Vilken underbar framtid vi bilägare går till mötes...
Bläddrar förtjust i en bruksanvisning för en T-Ford årsmodell 1926. Gissa hur många fel som man behövde åka till verkstad för att åtgärda?
Hörde förresten av en bilelektriker att det är problem att installera motorvärmare i en BMW. Varför?
Jo, bilens dator noterar temperaturökning i motorn utan att motorn är igång och larmar för överhettning.
Tekniska framsteg!

#44
2014-03-17 22:35

Mistro @ Om Du släckt ljuset när remmen gick av så har väl batteri och elektronik varit intakt, eller?

#45
2016-04-21 16:55

Är väl lite sent ute i denna tråden men jag var faktiskt till VW verkstad, Lecab och ville ha en säkringsplacering på en Golf 2010. de kunde inte ge mej den för den var på runt 90 sidor ..... men man blir inte längre förvånad över biltillverkarnas knep för att få in bilarna på verkstad.

#46
2017-05-05 18:03

Det var samma fel när C5-an kom, när värmare monterades i blocket, lyste röd varning för stor skillnad på oljetemp o kylvä.temp, det löstes med en kontaktvärmare på oljetråget istället

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.