Bild
Nästa artikel
Subaru Levorg hamnade på första plats i 2016 års vinterbilstest av långteststallet.

Vintertest: Vintervägarnas vinnare

Långtest

Det blev Subaru Levorg som segrade i årets vintertest. Isiga och snöiga vägar var familjekombins gebit.

Fyra av fem testförare satte Subaru som etta i vintertestet (en hade Opel först). I ett förarprotokoll fanns en talande sammanfattning: ”Levorg hamnar i en klass för sig tack vare fyrhjulsdriften, i alla fall när det gäller vinteregenskaper. Subaru går lugnare och har inga problem när andra slirar – den bara sticker i väg. Det kan vara en egenskap som gör att många väljer friktionsdäck istället för dubbdäck, bara man kommer ihåg att när det gäller bromsförmåga har alla bilar fyrhjulsbroms. Modellen gör det tydligt varför så många i norra Sverige gillar Subaru. Det är trygg framkomlighet till rimligt pris. Bilen är ju nästan 100 000 billigare än Audi men jag tycker inte att man försakar något speciellt i den japanska bilen jämfört med den tyska.”

Drivförmågan infriade alla förväntningar, liksom motor och växellåda. Levorg är verkligt bekväm och enkel att köra, att växellådan är steglös tänker man knappast alls på. Funktionen är mycket bättre än i äldre varianter av samma system, men vid start från stillastående är mappningen lite väl hysterisk och när gaspedalen trampas i botten matchar det skenande ljudet inte riktigt fartökningen. Motorn är blott en 1,6-liters boxerfyra med turbo. Den får jobba ganska hårt och bränsleförbrukningen är testets klart högsta utan att vara exceptionell.

Levorg har en okonstlad, lätt sportig framtoning och känns mer hanterlig än exempelvis Subaru Legacy/Outback. I låg fart arbetar fjädring/dämpning lite stressat men från cirka 70 km/tim och uppåt finns ett härligt flyt i framfarten och en tydlig kommunikation mellan föraren och vad chassit har för sig. Köregenskaperna är så stabila och ESP-systemet så välkalibrerat att det kan vara svårt att riktigt begripa hur halt väglaget egentligen är. En av displayerna kan visa hur och när systemet verkligen gripit in – det kan vara klokt att ta lärdom av den.


Instrumentering och knappflora är ovanligt riklig och det tar sin tid att begripa riktigt vad som visas på vilken skärm eller vilken av alla rattknappar som går till vad. Den övriga inredningen har viss ”bruksmässighet” snarare än elegans men är genomtänkt när det gäller upplagsplatser och såväl pekskärm som klimatreglage kan användas med handskarna på.

Strålkastarna är knappast sista skriket i konstruktion men på skenet är det verkligen inga fel. Minus: Klen kupébelysning, mittbälte bak med fäste i taket som gör hanteringen bökig, ingen autobroms (gäller även Mazda MX-5) och baklucka som trillar ned om den öppnas och har aldrig så lite snö på sig. ”Spelar i en egen liga när det gäller att hantera kniviga lägen”, löd en träffande sammanfattning.
Fakta Vintertestet 2016

Förutsättningarna för vintertestet av Vi Bilägares nya långtestbilar kunde inte ha varit bättre. På vägarna i Funäsdalen pendlade kvicksilvret mellan 15 och 35 minusgrader när bilarna sattes på prov under vecka 2 2016. Testmomenten innefattade bland annat mörkerkörning, väghållning i vinterföre, samt värmemätning i kupé och stol. Bilarna som testades var Audi A4, Mazda MX-5, Opel Astra, Subaru Levorg och Toyota Avensis.

Subaru Levorg

Plus: Säkra köregenskaper, utmärkt framkomlighet, enkel att köra, bra sikt/strålkastare, tillräcklig värme.

Minus: Bakluckan känslig för snö, bitvis svårskött färddator/multimedia, klen kupébelysning.

Kommentarer

#1
2016-03-18 14:17

Tidningen missar det stora minustecknet: frigångshöjden!
Outbackens goda 200mm är här minskat till 130mm. Till och med mindre än VW Passat Alltrack som gjort sig känd för att dra magen i marken vid sämre vägskick.

#2
2016-03-18 14:30

Skönt att en japansk bil vann å inte Volvo eller vw

#3
2016-03-18 14:36

Allt är inte markfrigång. Det handlar om hur det sitter. Min Saab har nån dumjävel satt stänkskydd mitt under bilen på. De tar i precis överallt.

#4
2016-03-18 15:03

Nja stora backspeglar hyllas alltid men de skymmer sikten på ett trafikfarligt sätt i många fall, vilket aldrig nämns.
Hur vore det att tänka lite längre än näsan räcker?

#5
2016-03-18 15:07

Kul att man gillar växellådan så mycket för jag antar att det är en CVT.

#6
2016-03-18 15:27

Gillade denna bil när jag provkörde den. Men två saker störde mig. 1: Att stolarna saknar ställbart svankstöd, även i värsta versionen. Dumsnålt! 2: Den röriga förarmiljön. 3st informationsskärmar med en massa plottrig information!!! Varför? Dessutom har Subaru en momentan bränslemätare som i varje fall jag inte begriper mig på. En digital skala med en massa streck, som går från + till - och utgår från mitten. Ovanför den står det "l/100km". Om den står på minus, ger bilen tillbaka bränsle då??? :P
Överst i bild: http://www.rolfesubaru.com.au/images/2015-outback-page/2015-outback-gall...

#8
2016-03-18 16:15

Vore ju ganska surt om inte Subaru vann detta.

#9
2016-03-18 17:26

En fyrhjulsdriven bil vann vintertestet. Knappast förvånande!

#10
2016-03-18 17:41

@Rutger, BMW har en mätare där man i ekoläge kan se om den momentana körstilen bidrar till att öka eller minska snittförbrukningen. Kan vara något liknande här, kanske?

#11
2016-03-18 18:14

Lite märkligt att ingen här observerat vad som skrivits om Subaru på forumet!

#12
2016-03-18 19:33

Swempa - Ingen aning, men det skulle kunna vara en förklaring.

Saabnisse - Jodå, jag har läst det och det avskräcker i varje fall mig från att köpa en Subaru. Har även en kusin med dåliga erfarenheter så det bidrar också, liksom att jag inte sitter bra i Subarus stolar.

#14
2016-03-19 10:32

blg

Hur kan du jämföra makfrigången med Outback? Det är ju en upphöjd modell medan Levorg är en standardbil. Det är som att jämföra V70 AWD mot XC70....

#15
2016-03-19 16:32

Frågan är om utgången av detta test blivi samma om Audin prövats i Quattro?

Subarun är måhända fyrhjulsdriven, och det är något jag värdesätter högt, men med tanke på hur ful bilen är kommer den aldrig hitta in på min garageuppfart. Att fyrhjulsdriftens funktion dessutom är ifrågasatt gör knappast saken bättre.

MVH AL

#16
2016-03-21 14:32

Rutger#6. Den lilla mätaren hjälper dig att köra snålare. Visar momentan förbrukning och skall helst inte visa på plus. Jag strävar efter att den inte ska över på plussidan, då gasar man onödigt mycket. Tillsammans med automaten och farthållaren inkopplad syns det tydligt hur den fungerar. Al. Quattron hade säkert frusit den oxå. Saabnisse. Har läst på forumet och min Forester bensin/automat är förutom strålkastarbyte helt felfri efter 7500 mil. Nöjd även med förbrukningen 8,5 l blandat och på landsväg 7,0.

#17
2016-03-21 15:48

Ok benny, jag har ingen personlig erfarenhet, ville bara uppmärksamma det som stod på forumet.

#18
2016-03-22 13:08

Saabnisse. ville bara tala om att det finns en nöjd på forumet. :-)) Till saken hör även att strålkastarna blev bytta utan snack när jag klagade trots att garantin gått ut. Så jag kan ju inte vara annat än nöjd. Dessutom är bilen väldigt trevlig att köra. Nästan som mina Saabar varit.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.