Bild
Nästa artikel
Vi Bilägares BMW i3 drar uppmärksamhet till sig. Efter 260 mil är det dock flera saker som förbryllar med den lilla elbilen.

Tung start för vår BMW i3

Långtest

Tidningens nyinköpta BMW i3 REX har rullat sina första 2 600 kilometer. I protokollet finns mestadels stadskörning, men även en längre resa mellan Stockholm och Karlskoga.

På trånga och trafiktäta gator är den lilla BMW:n en mycket trevlig bekantskap. Den höga sittpositionen ger en bra överblick av trafiksituationen och svängradien är enastående liten. Dessutom är drivlinan som klippt och skuren för att kvickt och smidigt ta sig mellan höghusen.

Tyvärr är det inte bara rosor som delas ut till vår supermiljöbil. Under perioden har en rad elektroniska ”buggar” visat sig. Bland annat har autobromsystemet och farthållaren trilskats. Båda problemen har uppkommit i samband väta:
– När jag gjorde en längre resa med farthållaren inkopplad i regn råkade jag flera gånger (minst tio!) ut för att farthållaren omotiverat kopplades ur. Det skedde när en omkörande bil svängde in framför och skvätte ned fronten med en vattendusch. Rätt obehagligt faktiskt, eftersom BMW:n motorbromsar ganska kraftigt, skriver en av förarna i sin rapport.

Problemet med autobromssystemet (se bild) uppkom efter tvätt. Varningen låg kvar i bilens informationsystem till nästföljande dag då allt fungerade korrekt igen. Ett annat problem som har med fukt att göra är läckande sidorutor. När bilen tvättas med högtryck sipprar det in vatten i de övre hörnen på de rutramslösa dörrarna.

Vi har även haft problem med uppkopplingen av telefon (iPhone 5S) i bilen. Upprepade gånger har samtalet brutits av en monoton ton i högtalarna, vilken inte tystnar förrän samtalet avslutas. Fjärrfunktionerna BMW iRemote, som bland annat styr klimatisering, låsning och laddning fungerar desto bättre, vilket även gäller appen Connected Drive som bjuder på allt från valfria RSS-nyheter till Wikipedia Local.


De senaste dagarna har dock iRemote plingat till i telefonen och meddelat att laddningen plötsligt avbrutits. Tre gånger – på två olika uttag – har det hänt att bilen inte tar emot ström. Om det har med sladden  eller något annat att göra är ännu oklart. Även detta ska naturligtvis ses över vid det första verkstadsbesöket. Vad åtgärderna består av återkommer vi till i kommande nummer.
Efter en trög start hoppas vi nu på medlut i vår lättrullande BMW i3.

Diskutera: Vad tycker du om BMW i3?

BMW i3

Modell: REX
Årsmodell: 2014
Inköpspris, kr: 410 700*
Aktuell körsträcka: 262 mil
Förbrukning (dek.):
0,6 l/100 km
Förbr. (ViB:s):
Bensin:
1,4 l/100 km
El: 1,53 kWh/100 km

*Inklusive miljöbilspremien

Kommentarer

#1
2014-06-25 10:19

Verkar onekligen som den buggigaste bilen i det aktuella testfältet. Elektronik som inte klarar väta, det trodde jag var utrotat sedan Lucas... :)

#2
2014-06-25 10:23

Som jag alltid sagt, ju mer elektronik i bilarna ju mer är det som kan kladda. Jag är inte förvånad.
Sidoprofilen på denna bilen är makalöst ful.

#3
2014-06-25 10:41

Hur klarar andra bilars auto-broms en sådan vattenkaskad? Nu pratar jag inte om lite skvätt från våt vägbana, utan mer som när man möter en lastbil som dränker bilen i en våg av vatten (det har hänt ett par gånger). Tvärnitar bilen då?

#4
2014-06-25 13:12

Vad jag förstår så kopplas autobroms systemet ut när man kör över 30-40 km/h, så det bör inte vara några problem.
När det gäller den automatiska avståndsfunktionen på farthållaren så tvärnitar ju inga "vanliga" bilar när den justeras eller om farthållaren kopplas ur, det är ju bara elbilar detta gäller.

Jag gillar skarpt denna bilen, men som vanligt med all ny teknik idag så finns det barnsjukdomar. Det finns en anledning att man inte springer och köper en sådan bil som privatkonsument direkt när den släpps.
Man kanske skulle införa en rabatt på ny teknik då man kan anses vara Betatestare ;-)

#5
2014-06-25 13:58

Man skall nog inte generalisera att bilar med avancerad elektronik behöver betyda att man får fler fel på bilen även om man kör första modellen.

#6
2014-06-25 14:02

Avancerad teknik kan ju vara beprövad teknik.
I just detta fallet så tror jag det handlar om mkt ny teknik som inte verkar testats tillräckligt på fältet.

Sen är det ju både fördelar och nackdelar att saker kan fixas/korrigeras med hjälp av patchar idag.
Nackdelen är ju att tillverkarna inte testar sin kod/hw tillräckligt, fördelen är att det går att "uppdatera" en bil så det känns modern länge.

Att köpa en helt modell är aldrig riskfritt om man är rädd för barnsjukdomar ( första års upplaga) å andra sidan så finns ju garantier om problem skulle uppstå :-)

#7
2014-06-25 14:48

Den är så ful!

#8
2014-06-25 17:37

BMW är alltid BMW dvs kvalitet precis som Audi och Mercedes dock ingen allemansbil men kvalitet är det. In i minsta detalj!

#9
2014-06-25 21:47

BMW är nog den av de tre tyskarna som tappat mest i trovärdighet när det gäller kvalitet.
Det finns åtskilliga tjänstebilsägare som håller med om detta och gått över till andra märken.
När det gäller BMW i3 är det ju bara en ganska obekväm, svindyr, stadsbil och bör betraktas som en sådan.
Det vore intressant att veta hur man resonerar när man är villig att betala upp mot 400' för den bilen.

#10
2014-06-26 06:42

Skrattretande ful.

#11
2014-06-26 06:50

saabnisse....har du någon som helst underlag för dina fabulösa uttalande?

Försäljningsstatistiken talar emot dig. Tycker mest du verkar vara avundsjuk.

Detta är en av de första tillverkade av en helt ny typ av bil. Några initiala fel är nog ofrånkomligt. Nu blir det intressant att se att BMW sköter kundkontakten på ett bra sätt (vilket de naturligtvis kommer göra ett detta fall när det står ViBilägare på hela bilen. Synd att ni inte kan vara mer anonyma).

#12
2014-06-26 13:19

Någon annan tidning jämförde denna och e-Golf........ 1-0 till VW.

#13
2014-06-26 14:29

@Peter E
Vilken tidning var det? Hade varit kul att läsa testen.

Är ingen BMW fanatiker men detta är nog den första BMW;n jag skulle kunna tänka mig köpa när tekniken mognat lite (som med all ny teknik).
Fräsch, lite vågad design, kul teknik och lite nytänkande. Skönt med en tillverkare som vågar sticka ut lite och inte gör det genom att bygga ett månbil ala Prius.
Vi lär nog se mkt av denna teknik användas i framtida bilar inom BMW koncernen och av andra när patent löpt ut.

#14
2014-06-28 16:42

2600 kilometer?! Var för inte uttrycka sig i meter, så låter det ännu längre.

#15
2014-06-28 23:13

SiggeN : Det är väl inget hemlighet att BMW inte är ett under av kvalitet. Gå in på forum och läs så ser du det.

Stoor : Vad bor du i för bubbla?

#16
2014-06-29 08:44

Jag gillar kolfiberchassit! Och att den är eldriven! Men varför måste den se ut som en farmor-Anka bil?! Utseendet och den korta räckvidden hindrar mig från ett köp. Än är det bara Tesla av elbilarna som väcker habegär, men är för dyr. Det är bara till att vänta på lägre pris på Teslan...

#17
2014-07-08 12:49

Skulle vara kul om ViB till nästa omgång köpte en "vanlig" BMW. Är själv nyfiken på hur F30 är att äga under en längre tid. Den skulle troligen ge en rättvisare bild över märket i allmänhet än i3, där det inte finns så mycket konventionell teknik.

#18
2014-07-16 23:01

Är säkert något som tar in vatten, en parkeringssensor eller så. Eller så är det bara en omprogrammering så är den som ny igen!

#19
2014-08-03 15:45

Utseendet är såklart en smaksak, men om man jämför med vanliga 1-3-5-serien tror jag att 9 av 10 som nu kör BMW inte skulle välja i3:an.

#20
2014-08-03 16:43

Patent löpt ut? Vilka patent skulle BMW vara ensamma om i den här bilen?

#21
2014-08-03 17:33

http://worldwide.espacenet.com/searchResults?compact=false&ST=advanc...
Jag har inte tittat närmare på listan men nog har BMW patent inom området.

#22
2014-08-06 13:00

Jag har samma problem med att min adaptiva farthållare som hoppar ur under körning. Händer både i regn och solsken och även utan hinder framför. Har tid för felsökning hos BMW om två veckor, de har för övrigt inte hört talas om problemet. Har ViBilägare fått något svar angående problemen?
mvh Johan

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.