Servicekostnaderna har varit rekordlåga men nu börjar åtgärderna kosta när garantin har gått ut.

Nästa artikel
Tesla Model 3: Krångel som börjat kosta
Långtest

Tesla Model 3: Krångel som börjat kosta

Publicerad 2024-01-16 14:40 (uppdaterad 2024-02-16 12:48)

Servicekostnaderna har varit rekordlåga men nu börjar åtgärderna kosta när garantin har gått ut.

Årets värdeminskning är brutal på vår Tesla men kostnaden för service är fortsatt låg. Systemet med digital kommunikation är dock tidskrävande och bäddar för missförstånd.
DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

För drygt ett år sedan upptäcktes rost i underkant av bakluckan på vår då treåriga Model 3. Vi lärde oss snabbt att alla verkstadsärenden hos Tesla startar och slutar i telefonappen. Som bilägare är man förvisad till digital kommunikation, trots att du står mitt emot en kundmottagare ute på en av märkets verkstäder.

I appen finns förutbestämda kategorier för respektive ärende och när allt är ifyllt och klart börjar en språklig berg- och dalbana som ofta leder till missförstånd.

Att som bilägare försöka förstå arbetet som är utfört på en svensktalande bilverkstad är nog så svårt med alla tekniska termer för olika chassi- och reservdelar. Teslas kommunikation, som sker på engelska, gör saken ännu mer komplicerad. I vissa sammanhang fungerar världsspråket utmärkt, men för att beskriva verkstadsärenden är svenska ett bättre alternativ, vilket Teslas personal borde hålla med om. De arbetsbeskrivningar vi har tagit del av är ibland så svårtydda att vi knappt förstår vad som gjorts på bilen. 

»En språklig berg- och dalbana som ofta leder till missförstånd.«

För vår del har den bristande kommunikationen inneburit att vi tvingats lämna in bilen fyra gånger för omlackering och justering av bakluckan. Efter första lackeringen dröjde det bara några veckor innan rosten kom tillbaka. Omlackeringen var det inget fel på men eftersom grundproblemet med skavandet mot karossen inte åtgärdades – vilket vi påpekade – kom rosten tillbaka när lacken åter nötts bort. 

När vi åter skapar ett ärende i appen föreslår Tesla en mobilservice, vilket förvånar då det handlar om lack. När serviceteknikern anländer visar det sig dock att ett kablage till bakluckan ska återkallas och bytas. I samband med detta inspekteras luckan, justeras och en ny tid bokas för lack. Detta lackeringsarbete behöver dock göras om på grund av rinningar och när allt är klart och skall monteras visar det sig att stötfångaren som luckan tagit i (och därmed också behöver bytas) fått en transportskada, vilket kräver ytterligare ett besök, ärendets fjärde. 

Rostskyddsexpert Håkan Wessman granskar hjulhusen där vissa Model 3 har stora problem med lackskador. 

Vid missljud från länkarmsbussningar byter Tesla ut hela länkarmen. Vi har även bytt hjulspindlar bak.

Färdigheten hos landets servicerådgivare ligger ofta i erfarenheten av tidigare kunders problem, vilket gör att rätt delar ligger på hyllan redan vid första verkstadsbesöket. Denna kunskap saknas hos Tesla, eller så går den förlorad i strömmen av korta textmeddelanden.

Under fjolåret har vi även fått främre länkarmar utbytta på båda sidor efter tilltagande missljud från hjulupphängningen. Knirrandet försvann men dök senare upp i bakvagnen, vilken försökte tystas genom byte av bakre hjulspindlar. Ljudet var kvar när vi hämtade bilen (!) och försvann först efter ett återbesök då man bytte höger bakre länkarm. 

Att kunna komma ut till kunden för ganska omfattande arbeten, som inte kräver fordonslyft, är en stor fördel hos Tesla men att kommunikationen brister skadar upplevelsen. 

Nivågivaren känns igen från vår V90 – tillverkas av Delphi.

2023 avslutades med en reparation av spolarvätskebehållaren som endast kunde fyllas till cirka en fjärdedel. Efter första besöket konstaterades att pump och nivåvakt behövde beställas, vilket gjorde att vi fick hämta ut bilen igen. Då gick inte tanken att fylla alls, vilket gjorde att bilen fick stå på redaktionen tills nya delar anlände cirka två veckor senare. Dessa byttes gratis av en mobil tekniker.

Bilen har nu gått över 8 500 mil och nybilsgarantin har upphört, vilket förhoppningsvis även gäller strömmen av problem.

Verkstadsnota Tesla Model 3 0–8 450 mil

2020

  • Justering höger strålkastare: Garanti
  • Åtgärd felmonterad dörrlist: Garanti
  • Injustering bakaxelvagga efter fyrhjulsmätning: Garanti
  • Återkallelse för kontroll av trasiga elkontakter: Garanti
  • Åtgärd läckage höger drivaxel bak: Garanti

2021

  • Byte dator självkörningssystem: Garanti

2022

  • Egen service, kupéluftfilter, 5 213 mil: 332 kr
  • Service, översyn bromssystem och nya monteringsfjädrar, 5 756 mil: 2 213 kr

2023

  • Åtgärd elkablage baklucka, 6 401 mil: Garanti
  • Byte övre länkarmar fram, 7 380 mil: Garanti
  • Åtgärd bakre hjulspindlar, 8 008 mil: Garanti 
  • Byte övre länkarm bak, 8 034 mil: Garanti 
  • Byte spolarvätskebehållare, pump och nivåsensor, 8 407 mil: 2 798 kr

Totalt: 5 343 kr

Totalt/mil: 0,63 kr

DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (24)

  • 2024-01-22 21:39 Stor betydelse har det på…
  • 2024-01-17 20:37 Mr Snoid skrev: J.L skrev:…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.