Bild
Nästa artikel

Opel Amperas rostskydd faller bort

Långtest

Vi Bilägares långtest visar att flera märken har undermåligt rostskydd. Redan efter två år lossnar rostskyddet på vår Opel Ampera.

Det är länge sedan som vi fann så mycket begynnande rostangrepp på våra långtestbilar redan efter ett par år. Det kan vara tecken på att kostnadsbesparingarna som genomsyrar hela bilbranschen drabbat just rostskyddet.

Vid uppföljningstestet med Opel Ampera kunde Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström riva bort slitskyddet för hand. Hela underredet är täckt med en produkt som påminner om tjock svart plastfolie och som har börjat släppa. Risken finns också att fukt letat sig in under resterande plastmassa, den som fortfarande sitter hjälpligt fast.

Vi Bilägare har redan tidigare påtalat problemen för Opel, men när bilen återkallades till Tyskland för att förstärka brandskyddet runt batteriet gjordes inget åt rostskyddet.

Opel har erkänt att slitskyddet på de först levererade bilarna inte håller måttet, men några fler inkallelsekampanjer har inte kommit.

Läs mer om rostangreppen på Opel Ampera och våra andra långtestbilar, bland annat Volvo V70, Hyundai i40, Peugeot 3008 och Ford C-Max, i Vi Bilägare nummer 1/2014. Tidningen finns i butik nu – klicka här för att läsa mer.

Diskutera: Vad borde Opel göra åt rostskyddet på Ampera?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Ampera

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW i3, 2014
Peugeot 308, 2014
Skoda Octavia, 2014
Suzuki SX4, 2014
Toyota Auris, 2014
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
Hyundai i40, 2012
Opel Ampera, 2012
Mercedes B-klass, 2012
Volvo V70, 2008

Kommentarer

#1
2014-02-02 17:03

Så var den bilens rostskydd lika dåligt som Hondas.
ingen skillnad var bilarna tillverkas.
Säkrats att ge den bil som köps ny får ett extra rostskydd av den lyckliga ägare till en ny bil.

#2
2014-02-02 18:08

Som ni skriver " Risken finns också att fukt letat sig in under resterande plastmassa, den som fortfarande sitter hjälpligt fast" Och det kan faktiskt vara sämre en inget rostskydd alls.

#4
Krister_L
2014-02-02 18:33

Jo så är det nog .... jag minns en slogan från min ungdom: Köp en Opel och bli belåten, se naturen genom plåten.

// Krister

#5
2014-02-02 18:49

Detta förvånar mig inte alls eftersom de allra flesta Europatillverkade bilarna rostar betydligt mer än tex Toyota. Europabilarna ska rostskyddskompletteras av köparna då de både har dåligt rostskydd från fabrik och inte heller lika bra plåtkvalitet som Toyota har.

Opel! Gör om gör rätt...

#6
2014-02-02 18:59

Hahaha, vad var det jag sa köp en Sopel bli belåten, se naturen genom plåten!

#7
2014-02-02 20:12

Opel var ju bra rostskyddade på tidigare modeller, men om dom inte längre har råd, så kanske nästa modell heter Opel Gevalia alltid nyrostad i reklamen.

#9
2014-02-02 20:57

Men förlåt nu är det ingen alls som vet att denna bil inte är tillverkad av Opel utan av GM i en fabrik i Detroit.

Opel har inget med detta att göra.
Traditionell amerikansk kvalitet.

#11
2014-02-02 21:41

Hej N-iklas Så Opel har inget med det att göra?! Tror du på det själv ? Och bilen blir ju inte bättre av att Opel inte har med det att göra, så....

#12
2014-02-02 21:43

Hur det än är, så ramlar tydligen rostskyddet av från denna Opel.

#13
2014-02-02 21:44

Förresten, spelar roll för mig, byter i alla fall om tre år.

#14
2014-02-02 23:11

Ska man anta att det är en kombination av ekonomi och miljölagstiftning? :P

#15
2014-02-02 23:55

En tysk kvalitetsbil från Opel, som rostar, som är tillverkad i Amerika.

En japansk kvalitetsbil (Honda CR-V), som rostar, som är tillverkad i Europa.

Saker och ting är inte alltid som man tror...

#16
2014-02-03 08:25

Tobo@ Opel bygger iaf rejäla grejer än Toyotas leksaksbilar ;o) Och denna Opel är ingen riktig tysk Opel utan GM´s japanska verk :o))

#17
2014-02-03 09:25

Själv bildåre, frugan miljö muppe i världsklass oroar sig ständigt för klimatet och sorterar allt som går att sortera och fodrar att vi skall åka så miljövänligt som det bara går, minsta gemensamma nämnare Opel Ampera, får väl åka in och ge den en extra omgång på underredet så den inte rostar!!

#18
2014-02-03 11:47

Nä Ampera är långtifrån så bra som den kunde ha varit om Opel fått göra och tillverka den helt och hållet istället för att bara stå för chassi och teknik.
Då hade den exempelvis sett ut som en förlängd Meriva med linjer snarlika Insignia.

Nästa generation däremot har GM lovat ska tillverkas i Europa och bli mer äkta Opel.

MEN annars råkar Vi bilägares bil vara en av de allra första tillverkade, man kan kanske gissa att det har något med saken att göra, det är ju möjligt att senare tillverkade inte har detta fel.

Om det bara rör 100 eller 200 bilar av de första kan man ju anta att en återkallelse av dessa få fallit mellan stolarna som sådant lätt gör.

#19
2014-02-03 12:31

Är det bara JAG som har svårt för dina fabler "N-iklas"?
Opel har INGET med denna Ampera att göra men de har stått för chassit och tekniken?
Då köper jag hellre ditt sistnämnda att bilarna förhoppningsvis är bättre idag.

#20
2014-02-03 15:07

Opel ROSTAR!!!!! Vad är nyheten i detta? Opel har alltid rostatt. Köp en Opel och var belåten, se narturen genom plåten.

#21
2014-02-03 15:52

Nu måste jag rycka ut till Opels försvar, Opel rostar i dag inte mer än tex MB ellerAudi eller VW, alla har problem i Sverige. men min erfarenhet av ett antal tjänste Oplar på företaget är att de är de minst kostnadskrävande vad det gäller underhåll och service och några rost problem har vi aldrig haft på Opels bilar!
Kör nu en Zafira Tourer disel OPC line och bättre bil vet i katten om jag kört överhuvudtaget och jag har kört längre och kortare perioder i alla de så kallade högstatus bilarna, har liksom aldrig förstått motorjournalisternas ständiga mantra om att VW har så hög kvalitet, eller är det så att VW serverar bättre konjak efter maten på pressträffarna??

#22
2014-02-03 16:43

Nej, det är inte varken VW's, Hondas eller Mercedes, eller ens motorjournalistenas fel att rostskyddet ramlar av på denna bil. Och vi har inte läst att den börjat rosta ... än. Men Det Är Opels ansvar, vare sej ni gillar det eller ej.

#23
2014-02-03 17:18

Jes:

Ta på dig glasögonen och läs :) Den har visst börjat rosta:

Citat: "Gravrost har börjat sprida sig på motorvaggen [sic!] på vår Opel Ampera."

#24
2014-02-03 17:55

Visst f.n rostar eländet. Men att tro att allt med Opel är som med rost burkarna på 60 talet (när slogan sattes) är rent infantilt. Då skulle Audi fortfarande inte vara annat än en förklädd folkvagn Passat och heta Audi 80. Alla bilar rostar, mer eller mindre! Toyota oxå! Vakna, kom ut ur sandlådan och se världen utanför.
I detta fallet har Opel/GM misslyckats. Gör om gör rätt och stå för detta.
Samma gäller alla tillverkare, oavsett brand name! Fel blir det alltid, frågan är hur dessa fel hanteras.! Där kan man ge eloge till Toyota!
Nej jag blir inte trött på avslöjande om olika bilmärkens brister, det är bra kundupplysning, trött blir jag på alla pajaser som uttalar sig mot bättre vetande! Väx upp!
Har ni inget bättre att komma med så håll er till nåt instagram eller liknande forum för fårskallar.

#25
2014-02-03 18:01

Kim J. Du har inte en bil, du har ett transportmedel. Jag har arbetat i över 20 år inom GM. Jag kommer ihåg en gång när våran chef kom in i vårat lunchrum och talade om att Opel har ett problem som dom behöver hjälp med. Opel har problem med rost. Ingen reagerade. Då betonade chefen än en gång att Opel har problem med rost. Då frågade någon. Och? det är väl Opels signum. Dom var ju först med att använda återvinning av sina bilar. Av jord är du kommen, och jord skall du åter bliva.

#26
2014-02-03 18:03

Sant, missade det. Den har redan börjat rosta :o/

#27
2014-02-03 19:42

Opel har inget alls att göra med – tillverkningen..

Eftersom det är ett fel orsakat av tillverkningen handlar det om - tillverkningen - det borde ju inte vara svårt att förstå.

Annars är det fronten, fälgarna, designdetaljer, chassit som kommer från Astra och minst 80 % av tekniken liksom sammansättning och utprovning av alla komponenter.

Men inte tillverkningen.

#28
2014-02-03 19:49

Rost på motorvagga/länkarmar/bakaxlar hittar man efter ganska kort tid på alla märken och är överhuvudtaget inget problem under bilens livstid då materialet där är mycket tjockare än karosseriplåt.
Sen skulle jag lägga en tia på att skadan på underredet i det här fallet från början beror på en närkontakt med något hårt, en sten/isvall/farthinder/trottoarkant.

#29
2014-02-03 21:29

Sicke trams. Trots Opel har erkänt problemet finns tydligen ett par insnöade här som sjukligt förnekar:o/

#30
2014-02-03 22:34

Opels sorgefläckar är inte enbart Opels fel. Under namnet Opel säljs Renault/Nissan transportbilar och bussar typ lättare, inga höjdare av bilar precis. Och Amperan är inte något undantag. Hur mycket av den bilen kommer från USA?

#31
2014-02-04 08:35

Ett mycket användbart tips är att använda gammal motorolja och spruta under bilen, samt i karossens hålrum. Kom bara ihåg att parkera bilen på en grusplan efteråt i några dagar tills oljan droppat av.
En eller två gånger per år räcker för att hålla rosten i schack, har använt denna metod i decennier med mycket gott resultat.
Dessutom får du användning av gammal använd olja som annars skulle gått till spillo.

#32
2014-02-04 08:48

Hehehe att Opel väcker känslor är ju helt tydligt, men var sa jag i mitt inlägg att inte Opel som alla bilar rostar? men jag refererade till min erfarenhet av de tjänste Oplar vi haft på företaget och på DESSA bilar fanns inga rostproblem, jag refererar inte till några andra bilar, Klart???? Dessutom har Opel gjort fel får de väl för fan räta till sitt misstag med rostskyddet, inget mindre än så.
Till sist min Zafira klår det mesta på vägen, bara så ni vet!!!!

#33
2014-02-04 10:18

Vad ska man då göra om man har ex en Ampera eller annan ny bil? Som man vill behålla några år.
Låta riva bort allt sltskyddet och rostbehandla underredet?

Jag har en mondeo från 2000 (känd för att rosta) och där sitter slitskyddet kvar fortfarande. Och knappt någon rost alls i unbderredet, men något längs plåtkanterna.
Linoljebehandlad.

#34
2014-02-04 11:42

Det finns en gammal regel som säger att man inte ska köpa första årsmodellen av en bil (oavsett märke). Kan vara att vi stött på en förklaring...

Sedan är det ju så, jag har sett en tidigare som varit inne på samma sak här i kommentarsfältet, att kombinationen miljölagstiftning och krav på låga kostnader ibland leder kapitalt fel. Titta bara på Mercedes från tidigt 00-tal.

Slutligen kan jag konstatera att det GM jag kommit i kontakt med, alltså de senaste 30 åren, haft som paradgren att sälja stora mängder billigt skit. Vissa uttalanden från nuvarande VD säger mig att de börjar bli medvetna om problemet, men Opel Ampera (i synnerhet första årsmodellen kan jag tro!) är sannolikt resultat av den GM-filosofi jag lärt känna och bilen är tydligen rätt amerikansk i utförandet även i övrigt (vilket ju kan förklara en del, troligen är rostskyddet gjort för Kalifornien, nog sagt!).

Hoppas för Opels skull (och GMs kvarvarande arbetare) att de lärt sig nu.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.