Nästa artikel
Opel Amperas rostskydd faller bort
Långtest

Opel Amperas rostskydd faller bort

Publicerad 2 februari 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vi Bilägares långtest visar att flera märken har undermåligt rostskydd. Redan efter två år lossnar rostskyddet på vår Opel Ampera.

Det är länge sedan som vi fann så mycket begynnande rostangrepp på våra långtestbilar redan efter ett par år. Det kan vara tecken på att kostnadsbesparingarna som genomsyrar hela bilbranschen drabbat just rostskyddet.

Vid uppföljningstestet med Opel Ampera kunde Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström riva bort slitskyddet för hand. Hela underredet är täckt med en produkt som påminner om tjock svart plastfolie och som har börjat släppa. Risken finns också att fukt letat sig in under resterande plastmassa, den som fortfarande sitter hjälpligt fast.

Vi Bilägare har redan tidigare påtalat problemen för Opel, men när bilen återkallades till Tyskland för att förstärka brandskyddet runt batteriet gjordes inget åt rostskyddet.

Opel har erkänt att slitskyddet på de först levererade bilarna inte håller måttet, men några fler inkallelsekampanjer har inte kommit.

Läs mer om rostangreppen på Opel Ampera och våra andra långtestbilar, bland annat Volvo V70, Hyundai i40, Peugeot 3008 och Ford C-Max, i Vi Bilägare nummer 1/2014. Tidningen finns i butik nu – klicka här för att läsa mer.

Diskutera: Vad borde Opel göra åt rostskyddet på Ampera?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Ampera

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW i3, 2014
Peugeot 308, 2014
Skoda Octavia, 2014
Suzuki SX4, 2014
Toyota Auris, 2014
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
Hyundai i40, 2012
Opel Ampera, 2012
Mercedes B-klass, 2012
Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-02 17:03
Leif Kavander

Så var den bilens rostskydd lika dåligt som Hondas.
ingen skillnad var bilarna tillverkas.
Säkrats att ge den bil som köps ny får ett extra rostskydd av den lyckliga ägare till en ny bil.

#2 • Uppdaterat: 2014-02-02 18:08
VW Polo 2012

Som ni skriver " Risken finns också att fukt letat sig in under resterande plastmassa, den som fortfarande sitter hjälpligt fast" Och det kan faktiskt vara sämre en inget rostskydd alls.

#3 • Uppdaterat: 2014-02-02 18:33
Krister_L (ej verifierad)

Jo så är det nog .... jag minns en slogan från min ungdom: Köp en Opel och bli belåten, se naturen genom plåten.

// Krister

#4 • Uppdaterat: 2014-02-02 18:59
true believer

Hahaha, vad var det jag sa köp en Sopel bli belåten, se naturen genom plåten!

#5 • Uppdaterat: 2014-02-02 20:12
Paddan 21

Opel var ju bra rostskyddade på tidigare modeller, men om dom inte längre har råd, så kanske nästa modell heter Opel Gevalia alltid nyrostad i reklamen.

#6 • Uppdaterat: 2014-02-02 20:57
N-iklas

Men förlåt nu är det ingen alls som vet att denna bil inte är tillverkad av Opel utan av GM i en fabrik i Detroit.

Opel har inget med detta att göra.
Traditionell amerikansk kvalitet.

#7 • Uppdaterat: 2014-02-02 21:41
VW Polo 2012

Hej N-iklas Så Opel har inget med det att göra?! Tror du på det själv ? Och bilen blir ju inte bättre av att Opel inte har med det att göra, så....

#8 • Uppdaterat: 2014-02-02 21:44
VW Polo 2012

Förresten, spelar roll för mig, byter i alla fall om tre år.

#9 • Uppdaterat: 2014-02-02 23:11
Roger Skagerström

Ska man anta att det är en kombination av ekonomi och miljölagstiftning? :P

#a • Uppdaterat: 2014-02-02 23:55
Tobo

En tysk kvalitetsbil från Opel, som rostar, som är tillverkad i Amerika.

En japansk kvalitetsbil (Honda CR-V), som rostar, som är tillverkad i Europa.

Saker och ting är inte alltid som man tror...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.