Bild
Nästa artikel

Långtest 2008: Sommartest

Långtest

Vi Bilägares fem långtestbilar är både nya och kompetenta. Men ingen av dem fick full poäng i alla moment när vi tog ut dem på en veckas test för att utse bästa semesterbilen.

Att hitta fascinerande bakgrunder för bilfotografering är sannerligen inte svårt på Åland. Vi upptäckte, att det är en ovanligt välkomnande och tillgänglig plats, befolkad av vänliga människor som gärna hjälper till, visar tillrätta och berättar om sin märkliga ö.

Som ett nät över Åland går 53 mil asfalterade landsvägar. Förbudsskyltar är sällsynta, man kan åka bil nästan överallt. Ã-n är rena drömmen för ett gäng biltestare som ogärna lättar från sina förarsäten.

"En, som blivit trött vid denna världens ostadiga sinnelag och söker undandraga sig dess fåfänga uti ett stilla obscuro, kan aldrig finna angenämare reträtt."

Redan 1741 upptäckte Carl von Linné att Ã-land är en pärla för turister. Nu för tiden konstaterar 2 500 000 människor samma sak, varje år.  De flesta kommer i bilar, precis som vi.

Och precis som vi gjorde, upptäcker nog många en och annan svaghet hos sin bil på vägen mot semesterparadiset. Att tuffa mellan hem, jobb och stormarknad är en sak. Att stuvas knökfull med passagerare och packning och styras ut på långresa i glödheta högsommaren är något annat. Det kan bli mastigt för både fordon och folk.

Vi Bilägares fem långtestbilar är både nya och kompetenta. Men ingen av dem fick full poäng i alla moment när vi tog ut dem på en veckas test för att utse bästa semesterbilen.


Vad krävs då av en bra semesterbil?  En hel del. Föraren behöver roande köregenskaper och sittkomfort som räcker för långa körsträckor.

Passagerarna   måste ha bekvämlighet och utsikt. Packningen ska ha plats. Semesterkassan mår bra av låg bränsleförbrukning.

Och - inte minst viktigt - bilen måste klara av att bära sin last. Den får inte bli svårhanterlig eller svika om det uppstår kris och tillbud i trafiken.

Ã-land är inget avlägset resmål. Mellan Stockholm och Borgholm är det bara 44 mil och det klarar man lätt på fem och en halv timme. Men vi tog en del omvägar; den första till ett flygfält i Sörmland. Där avverkade vi den del av testet som inte lämpade sig för allmänna vägar, bland annat hur bilarna beter sig när de med full last plötsligt hamnar i en farlig situation och måste styras undan för ett hinder på vägen.

Vi bytte bilar med jämna mellanrum enligt ett bestämt schema:
Volvo V70 - Ford Mondeo - Audi A4 - Subaru Impreza - Peugeot 308. I förarprotokollen noterades bland annat:

"Volvo är härlig på krokvägar. Väldigt bekväm. Men motorn är inte särskilt rapp."

"Mondeo känns livligare och roligare än V70. Förarstolen tål långsittningar."

"Audi A4 har kvalitetskänsla och köregenskaper på topp. Men man känner sig instängd."
"Att komma från Audi till Subaru Impreza är en kulturchock. Seg växellåda, billig känsla, förvånansvärt klen motor."

"Peugeot 308 har härlig rymd.  Alert på kurviga vägar.  Fin motor, men surrig."

Vi lyckades ta oss ända till Borgholm utan att behöva tanka, vilket väl inte verkar så konstigt - om man inte åker Volvo V70 2,0 Flexifuel. Dess etanolmotor är törstig och efter cirka 50 mil börjar tankmätarens streck bli alarmerande kort.

När Volvotanken började eka tomt hade mätarnålarna i Ford Mondeo och Audi A4 inte ens nått halvvägs. Dieselbilar är bekväma.

Linné tog 26 dagar på sig att uppleva Ã-land. Vi hade bara två och fick ligga i från morgon till kväll för att hinna se så mycket som möjligt.  Vi for kors och tvärs genom underskön natur på lugna, öde vägar.

"Vägen låg genom de skönaste lundar man någonsin ser, som vida uti skönhet övergingo alla orter i Sverige och tävlade med alla i Europa…"
för att citera Linné.

 På Ã-land bor bara cirka 25 000 människor permanent och de skapar inga trafikstockningar. Vi misstänkte att det nog ser lite annorlunda ut i juli då det dagligen kan rulla uppåt 35 000 bilar över bron och befolkningen ökar till en halv miljon.

- Men turisterna håller mest till på västsidan. På östra sidan kan man bada näck nästan var som helst även mitt under sommaren, tipsade redaktör Rolf Nilsson på Ã-landsbladet.

Vi hann bekanta oss med både Långe Erik och Långe Jan. Personalen på Eketorp borg klädde upp sig i sina bästa medeltidskläder och välkomnade såväl oss som bilarna i sin fantastiska återuppbyggda ringborg.
Det blev ett test med både lek och Alvar.

Hotell Borgholm fägnade oss med Karin Franssons finsmakarmeny medan vi summerade testveckan. För en gångs skull var testlaget enigt. Bland våra fem bilar finns en som vi alla traktar efter när redaktionen stänger i juli.
Anledning:  härligt baksäte med bra utsikt, lastutrymme som klarar både väskor och prylar,  bekväm fjädring och låg ljudnivå och en förarplats som är trivsam även efter hundra mil.

Segraren förvånade oss inte ett dugg. Att det finns en bil som klarar familjens semesterbehov bättre än andra inser man varje gång det blir skollov och bilköerna ringlar mot fjällen eller grönbetet. Var och varannan bil är en Volvo V70. 

Få bilar kan mäta sig med Volvo V70 när det handlar om transport av folk och last. Men att åka svenskt inte bara smakar, det kostar också. Vår V70 är dyrast i teststallet. Å andra sidan behöver man inte plocka på utrustning för över 50 000 kronor som vi gjort. Bilen är mer än hyfsat utrustad även i grundversion.

- Fast om jag skulle betala min bil själv vete sjutton om jag inte skulle välja Ford Mondeo, sa Erik. Då fick jag pengar över att åka på semester.

Så här blev testlagets önskelista inför semestern:
1. Volvo V70.
2. Ford Mondeo.
3. Peugeot 308.
4. Audi A4.
5. Subaru Impreza.

Hela testet finns i Vi Bilägare nr 9/2008

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.