Bild
Nästa artikel

Långtest 2008: Volvo V70 – för folk och flytt

Långtest

Just när allt var packat och klart gick trailern sönder. Vi måste fixa flytten ändå. Det blev en skytteltrafik med karmstolar, bord, sängkammarbyrån, jätteteven, ljudanläggningen, frysboxen och massor av andra prylar. Ibland såg någon tvivlande ut men lugnades strax med beskedet: Lugn bara. Det går. Vi har ju en Volvo V70.

Nya V70 lastar 40 liter mer än gamla modellen och en villigare, tåligare och mer praktisk kombi är svårt att hitta. Baksätet fälls i tre delar mot normalt två och det ger en utomordentlig flexibilitet - långa prylar kan staplas i mitten och det blir två bekväma yttersäten över för passagerare.

I lastutrymmet går det att hasa in tunga grejor. Mattan är invikt runt kanterna och kan lätt borstas och dammsugas ren. Lasten kan knytas fast i ett klurigt förankringssystem med öglor som löper i spår och fälls ned i golvet när de inte behövs.

Nya V70 rör sig mjukt och tyst och baksätet är ovanligt sittvänligt - även om sittdynan är på gränsen till för kort. Det är lätt att kliva in genom de kantigt skurna bakdörrarna och de stora sidorutorna ger fri sikt nära bilen.

Vår Testvolvo anlände sent till stallet och har fått gå hårt för att komma ikapp de andra bilarna. Hundramilsetapper har varit legio men ingen har klagat. Förarsätet passar lång som kort och ett reglage som ställer om sittdynans vinkel fixar komforten för alla typer av ben.

Det mesta är genomtänkt i nya V70. Det som inte är standard går att köpa till. Vår bil är utrustad för hela 57 600 kr, bland annat med herrgårdsvagnspaket (för 9 900 kr). Det innehåller bland annat en baklucka som öppnas och stängs elektriskt med en knapptryckning. Väldigt bekvämt!


Volvo V70 är teststallets enda miljöbil men etanolmotorn är inte den roligaste drivkällan till V70. De 145 hästarna har ofta svårt att orka. Under vardagskörning med lätt last duger motorn men om föraren begär något extra - exempelvis en kvick omkörning - känns maskinen tunn. Fullastad med passagerare och packning blir V70 2,0F rent trött.

För att motorn ska få lite mera kraft har utväxlingen gjorts låg, vilket innebär att det surrar lite väl mycket i Volvon. Dessutom går det åt bränsle. Vi kommer inte ens 60 mil på en tank sprit. Med bensindrift ökar räckvidden med cirka 20 mil.

Bilar som går på miljöbränsle måste servas var 1 000:e mil. Innan sommaren måste Volvon in på verkstad för andra gången. Där ryker 2 700 kr från semesterkassan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.