Bild
Nästa artikel

Honda CR-V rostar – efter bara ett år

Långtest

Honda CR-V är klent rostskyddad och redan efter ett år finns antydan till rostangrepp på Vi Bilägares långtestbil.

I början av 2013 tog Honda CR-V plats i Vi Bilägares långteststall. Ett år senare kan Vi Bilägares rostskyddsexpert konstatera att den japanska suven visar tecken på rost.

Normalt sett hittar man ingen rost på bilar som bara är ett år gamla, men Honda CR-V är ett undantag. På sikt riskerar rostangreppen att bli mycket allvarliga.

Bland annat har bilen angripits i de främre länkarmarna och i karossen, men mest allvarlig är rosten i de bakre krockbalkarna och i bottenplattans skarvar.

Läs mer om rostangreppen på Honda CR-V och slutsummeringen av 2013 års långtest i Vi Bilägare 18/2013. Klicka här för att köpa tidningen i pdf-format.

Diskutera: Vad tycker du om rostangreppen på Honda CR-V?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Honda CR-V 2.2 D Executive

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW i3, 2014
Peugeot 308, 2014
Skoda Octavia, 2014
Suzuki SX4, 2014
Toyota Auris, 2014
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
Hyundai i40, 2012
Opel Ampera, 2012
Mercedes B-klass, 2012
Volvo V70, 2008

Kommentarer

#1
2014-01-30 10:55

Hondas super kvalitet ,-)

#2
2014-01-30 10:56

Kan tyvärr inte påstå att jag är förvånad att det gäller en japansk bil, när ska de lära sig?
Har de kanske inget vägsalt i Japan?

Jag menar de säljer ju CR-V i USA och där förekommer det rikligt med salt i de norra delstaterna, så att de struntar i en liten marknad som Sverige kan jag förstå, men dessa problem lär väl också då dyka upp i Nordamerika så småningom och då lär det väl bli annat ljud i skällan misstänker jag.

#3
2014-01-30 10:58

Att ViB, generellt, testkör bilarna 4 000 mil, tycker jag är för kort körsträcka.

#4
2014-01-30 11:06

Leif Larsson:
Vi testkör bilarna under minst ett år och minst 4 000 mil. I dagsläget har vi åtta bilar som rullar längre än så. Inget annat svenskt biltest är längre och mer grundligt.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#5
Krister_L
2014-01-30 11:18

Som man saltar vägarna så är det inte undra på, här nere i Jönköping kom det ett 18-tal snöflingor häromnatten och det lockade naturligtvis ut en armada av saltströare. Saltet är ju oerhört aggressivt och ser dessutom plåt som sin värsta fiende, den ska bara förgöras.

// Krister

#6
2014-01-30 11:48

Ja detta med att salta bort snön istället för att ploga bort den verkar vara trafikverkets nya giv.
Härom dagen var det -16 grader och ymnigt snöfall under natten, det kom ungefär en decimeter nysnö, och nog mötte man plogbilen på morgonen med plogen uppfälld men med saltspridaren i turboläge...

Jag trodde vägsaltets verkningsgrad låg vid ca: -10 grader men det blev aldrig varmare än -13 under dagen ifall tanken var att vara ute i förebyggande syfte, så vilken verkan saltet gjorde vet jag inte mer än att skapa en jäkla sörja.

Men stål är väl dyrare än salt och ekonomin avgör, och i det här fallet lägger de över kostnaden på bilisterna i stället.

#7
2014-01-30 11:57

Prestigelös: Om du köper Renault, Volvo, Audi eller VAG bilar så slipper du tänka på rost ;-)

#8
2014-01-30 12:31

Hej Krister_L Ja det har du rätt i. Det borde Honda ha tänkt på.

#9
2014-01-30 12:37

Orättvis artikel! Man måste presentera och jämföra resultat från samma mätning från alla bilar i stallet! Sen kan man dra slutsatser!! Inte bara Honda, det verkar att ViB gillar inte alls Honda bilar.

#10
2014-01-30 12:47

Hej alfavita Jag tror att dom blev så överraskade av att den bilen jämfört med dom andra bilarna dom har, började rosta tidigare. Så att skriva att dom andra inte börjat rosta behöver man då inte skriva om.

mvh VW Polo 2012

#12
2014-01-30 13:13

Har inte alla Japanska bilar den nya trolleriplåten som aldrig rostar nu när dom slutade med rostskyddet för några år sedan.

#13
2014-01-30 14:10

Ja du VW Polo 2012, det som du tror är din personliga åsikt och alla har rätt att tycka och tro MEN antaganden och teorier bör bevisas. För att få en rättvis bild måste alla resultat redovisas.
Mvh Alfavita

#14
2014-01-30 15:41

Generellt kan jag säga att japanska bilar inte alls rostar lika mycket som svenska och europeisktillverkade bilar tex Saab, Ford, BMW, Volvo etc. Jag har en Toyota som aldrig har fått en gnutta rostskyddsbehandling och som efter drygt 4 år är absolut rostfri! Jag brukar faktiskt knappt tvätta bilen heller eftersom det är knapp någon idé att göra det eftersom dagen efter är den lika skitig i alla fall och Toyotan är som sagt absolut rostfri. DÄREMOT vår Ford Focus FFV är tyvärr lite smårostig "här och där" tex i bakskärmen där plåt och kofångare möter varandra. Den är vidare småbubblig på "hundbenet" dvs längst bak där passagerardörr och bakskärm möter varandra och samma sak på båda sidorna... Förra året lät jag faktiskt rostskyddsbehandla Forden och hoppas i alla fall att jag har förhindrat fortsatta rostangrepp.

Min erfarenhet är att man absolut INTE behöver rostskyddsbehandla en japansk bil eftersom de har verkligen ett mycket väl utfört rostskydd som inte syns med en massa svart "klet" medans de svensktillverkade bilarna inkl Volvo och de europeiska bilarna lever på forna dagars fina rostskyddsrykte som tyvärr inte alls stämmer överens med hur dessa bilarna tillverkas idag och därför SKALL man kosta på sig en extra rostskyddsbehandling på de bilarna medan de japanska bilarna tex Toyota kan man bara köra och njuta utav eftersom de absolut INTE rostar!!!! Jag fattar förresten inte heller hur ViB kan tro på deras expert på "Rostskyddsmetoder" eftersom de hela tiden säger att Toyota och andra japanska märken rostar samtidigt som jag ytterst sällan sett en rostig Toyota medans rostiga Saabar, Volvo, Fordar, Audi, BMW etc ser jag många av, varje dag.....

#15
2014-01-30 16:01

Ja du stoor .. Det där med att Toyota självläker och varar i 400 år har vi väl läst till förbannelse.
Men Du läste nog inte artikeln??

#16
2014-01-30 18:10

Jes_@ vänta tills på nästa rubrik står Mazda6 har börjat rosta ;-)

#17
2014-01-30 18:57

Dagens bilar har generellt sett ett mycket bra rostskydd när det gäller karossen jämfört med hur det var för ett antal år sedan, då rost ändå uppstår beror det ofta på stensprut och dylikt.
Att det däremot "fuskas" med rostskydd under bilen och i balkar och hålrum beror väl på att det inte syns utåt och är därmed inte värt att kosta på en extra dyrbar behandling, utan det får köparen i så fall själv stå för.

Att man sen ser citat: "rostiga Saabar, Volvo, Fordar, Audi, BMW etc" dagligen men inga Toyotor beror väl på dessa bilars överlägsna driftkvalitet gentemot japanarna eftersom de fortfarande rullar ;-)

#18
2014-01-30 18:58

Det där är inte bra! Som Honda ägare får man hoppas att Honda Sverige följer upp detta. Vad jag tycker om Salthysterin lämpar sig inte skrift, men jag vet att jag inte är ensam om att hata detta j...a saltande i tid och otid!

#20
2014-01-30 19:44

Så är det nog Leifer! Jag upplever inte min Civic särskilt bullrig , men det där är ju en personlig uppfattning som diskuteras flitigt av och till. Men det finns alltid utrymme för förbättringar.

#21
2014-01-30 22:34

Japansk ingenjörskonst.

#22
2014-01-31 09:49

Återigen, Honda och Toyota har bekymmer med rost. De visar ständigt på ett dåligt rostskydd i alla Vi Bilägares undersökningar och det kan jag även intyga då min förra bil som var en Honda CR-V. Efter tre år (MY 2007) så hade jag tydliga rostangrepp i skarvar och balkar under bilen.

Försäljaren hävdade envist att detta var pga av dålig tvättning från min sida och att Honda hade ett utomordentligt rostskydd. Jag rekommenderar en extra rostskyddsbehandling vid investering av en Honda.

#23
2014-01-31 09:55

Vem köper Honda till att börja med inte jag iaf ;-)

#24
2014-01-31 12:52

Oacceptabelt med rost på en såpass ny bil. Synd, det är ju bra bilar i övrigt.

#25
2014-01-31 15:48

Jo, man hade inte väntat sig något annat.. På varenda CR -V som jag haft har det varit samma sak med rost och Honda Nordic gör absolut ingenting åt detta. Att en sådan bra bil skall behöva ha sådana allvarliga saker som rost på nya bilar är bedrövligt. Men tittar man under bilen när den är ny så finns det ingen behandling alls. Det är väl helt naturligt att det rostar! Bra att Vi Bilägare gör sådana här tester. Det brukar ge resultat!

#26
2014-01-31 16:01

Rost på japanska bilar? Har en Toyota Auris 2007 som enligt Bilprovning och servicepersonal har ett enormt bra rostskydd. Offrade när bilen var ny någon tusenlapp på extra behandling. I stället för att sätta pengarna på onödigt skit rostskydda bilen om ni ska behålla den länge. Är det så svårt.

#27
2014-01-31 17:35

Men pulkkinen reijo, det finns fabrikat där man inte behöver fundera på sådana saker.
Jag föredrar bilar som är färdigbyggda och liksom bara att hoppa i å .. tuta o köra :o)

#28
2014-01-31 19:07

Nja Jes , utan vilja börja någon pajkastning så kan du ju gå in på vokswagengolf.se och se att det finns problem med Golf 7 ochså, så så väldigt färdigbyggda verkar inte alla exemplar vara där heller, därmed inte sagt att det inte är en väldigt fin bil, dock lite dyr och med snål garanti.

#29
2014-01-31 19:39

Jag gillar Honda, men omöjliga att äga i Sverige. De rostar bort. Japs generellt brukar ha klent rostskydd.

#30
2014-01-31 19:50

Mats Stenborg, det faktum att Honda har Sveriges mest nöjda ägare (Autopedia) och högst andrahandsvärde( AMS) motsäger ditt påstående ganska rejält! Jag är ingen märkesfanatiker och man får tycka vad man vill men ibland känner jag att jag måste kommentera vissa påståenden!

#31
2014-01-31 20:49

Håller helt med Z65!

#32
2014-01-31 21:00

Mats mfl:
Japanska bilar tex Honda, Mazda och framförallt Toyota har ett fantastiskt fint rostskydd från fabrik som absolut inte behöver ett extra kladd rostskydd! Min senaste Toyota är från 2010 och är absolut rostfri och har inte en tillstymmelse till rost trots ständig körning på Stockholmskt välsaltade vägar. Jag tvättar knappt bilen heller eftersom det är ingen ide eftersom den dagen efter ser likadan ut igen... Toyotan är som sagt absolut rostfri till skillnad från vår Ford Focus som är smårostig här och var...

#33
2014-01-31 21:27

Med tanke på artikeln så har du uppenbarligen fel!

#34
2014-01-31 21:45

@trasten:
Jag läste i ViB långtest finns en blå V70 som är 7 år gammal och på den finns tydligen begynnande rost i balkarna så har man en Volvo V70 skall man tydligen kosta på en extra rostskyddsbehandling för några tusenlappar innan det är för sent tillskillnad från Toyota som har ett utmärkt rostskydd från fabrik? När såg du en rostig Toyota senast? Svar: länge sedan. När sågs en rostig Ford, Volvo, Saab, VW senast? Svar: varje dag ses flera sådana på våra vägar...

#35
2014-01-31 21:59

Eftersom jag har jobbat som toyotamekaniker så har jag stirrat en massa toyotabilar i underredet. Tro mig det är ingen vacker syn! Bara för att din bil inte rostar där det syns när du kliver in på morgonen så innebär det inte att din bil är rostfri. Dom brukar se ut som hondan här, oftast värre! Då är det bilar som är 2-3 år gamla!

#36
2014-01-31 22:30

@Trasten:
Hur kommer det då sig att Svenskbilprovning inte anmärker mot rostiga Toyotor? Skulle va bra med lite klargörande fakta, tack!

#37
2014-01-31 22:37

Om bilarna ser ut som hondan där så är det inget som besiktningen bryr sig om! ÄN! På Prius är det oftast infästningarna till bakre bärarmarna. Där är plåten rätt så tjock så det rostar inte igenom i första taget! Men det är likafullt rost! Hade jag en Toyota och hade tänkt att behålla den ett tag så skulle jag nog rostskydda den!

#38
2014-01-31 22:46

Trasten:
Jag kan berätta att jag har ägt många Toyota bilar och den enda som verkligen rostade bort var en Toyota Camry från 1988 som var totalt upprostad efter ca 10 - 12 år. Sen har mina Toyotor knappt rostat alls och inte dagens fina Toyotabilar heller. Men som sagt min 88:a rostade utav bara helvete...

#40
2014-01-31 23:13

Trasten:
Jag håller med Bengt Dahlström som är infochef på Toyota att det är ju bara kosmetisk ytrost som inte alls påverkar trafiksäkerheten och som man dessutom inte ser så varför bry sig? Även bilens plåtfälgar får kosmetisk rost så ska man rostskydda dem? Knappast! Följ Toyotas rekommendationer att inte komplettera rostskyddet så är man säker på att de löser problemen OM det ändå skulle hända nått.

#41
2014-01-31 23:18

Rost är fult. Toyotor är inte vackra. Kombinationen är fasansfull :oD

#42
2014-01-31 23:25

Så vi har gått från ett fantastiskt rostskydd till ytrost som inte gör något för man ser det inte!! Toyota kanske ska tipsa Honda att man inte behöver lägga så mycket energi på detta för ingen ser det!

#43
2014-01-31 23:32

Fenomenal slutsats trasten
Jag lägger både mitt vapen och min sköld i detta ärende.
:o)

#44
2014-01-31 23:35

Jag packar ihop mitt vapenskrammel för ikväll också!

#46
2014-02-01 00:08

Sällan jag finner anledning men nu måste jag bara fråga.
Hur kan leifer tycka 25000 kr är rimlig kostnad för att rostskydda en gammal Mazda med tanke på hans senaste inlägg. Minns jag rätt att leifer själv spenderade en ansenlig summa för att rostskydda sin egen, inte rostbenägen ett par år gamla bil?
Varför undrar jag då!

#48
2014-02-01 13:06

Återigen blir vi varse att asiatiska bilar rostar precis lika j*vligt som nya 2014 som de gjorde förr. Vi ser det i den här artikeln, vi har sett det i oändligt många tidigare artiklar och vi ser det även i kommentarerna här i spalten! Detta är ju helt absurt.

Mercedes gjorde en stor produktionsmässig miss i och med 210-serien och som spillde över ett kort tag på efterföljande serier - allt beroende på den tidigare vd:n Jürgen Schrempps helt verklighetsfrånvända sparkrav - men asiaterna verkar tro att de gamla rosttraditionerna skall bevaras - ja, till och med vässas ytterligare! Helt ofattbart hur detta kan fortsätta. Det verkar som att man helt kallt bygger bilarna helt utan rostskydd och sedan vältrar över åtgärden och kostnaderna för detta på kunden - i den mån kunden är medveten om eländet. Kan vi inte enas om att vi ska sluta köpa det här asiatiska skräpet?!

#49
2014-02-01 15:48

Kapten/Who?

Själv valde jag bort Mercedes efter att den rostade bort och inte Mercedes tog sitt ansvar. Samma med en bekants Mercedes, efter det tog vi kontakt med Boo Wennerberg på VIB då det blev en artikel om det, var inte det bra att vi gjorde det? Då fick Lexus sälja en bil istället till mig istället för Mercedes, något jag inte ångrar en sekund. Däremot har många asiatiska bilar jag haft klarat rosten betydligt bättre än MB, och de ggr det varit något har dessa märken föredömligt tagit hand om problemen som jag berättat om förut. Så jag uppmanar att bojkotta/sluta köpa märken som inte tar sitt ansvar gentemot oss konsumenter i stället, är inte det sundare?

#51
2014-02-01 17:28

leifer, vad är nytt med TV-länken? Det var ju exakt det jag skrev om nedan (13:06)! Intressantare kanske med några av de andra märkena ...

#52
2014-02-01 17:57

leifer funderar också kring hur dåligt rostskyddet är på CR-V och anser att det inte är helt tydligt med denna artikel. Det är VÄLDIGT tydligt! I texten står bland annat: "På sikt riskerar rostangreppen att bli mycket allvarliga. Bland annat har bilen angripits i de främre länkarmarna och i karossen, men mest allvarlig är rosten i de bakre krockbalkarna och i bottenplattans skarvar." Detta är väl tydligt nog?!

#53
2014-02-01 22:30

Märkligt att japanerna som bygger så bra bilar i övrigt inte kan närma sig Europeisk nivå på rostskyddet. Deras bilar är uppenbart inte byggda för klimatet i norra Europa. Vill Japanska biltillverkare inte ha oss Nordeuropeér som kunder? Är vi inte tillräckligt många för att de skall bry sig?

#54
2014-02-17 07:47

Inget nytt nytt att Asiatiska bilar rostar, räkna in 5k på köpet av ny asiat bil till rostskydd och gör det helst direkt, då har man troligen en bil som rullar många år utan några större bekymmer för övrigt. Mina erfarenheter bygger på Toyota och Mazda. Toyota levererar dessutom bilar med nästan rostfria avgassystem ( min Avensis 2003, 29100 mil) har fortfarande original avgassystem på utan synbara fel.

#55
2014-11-26 12:31

Hade en Toyota Avensis 06:a innan, den började få lite anmärkningar på rost på främre länkarmar. Sålde den för jag vågade inte ha kvar den pga ökade kostnader. Dock är det nog den bil jag kört längst utan problem, den rullade igenom bilbesiktningen varje år utan problem. Totalt sätt var den billig att äga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.