Bild
Nästa artikel
Nytt vitare ljus i långtestbilen BMW i3.

Fuskxenon ger vitt ljus

Långtest

Ljusbilden i långteststallets BMW i3 har snyggats till med nya Eagleye Plasma XenonH7-lampor. Frågan är om de har några andra fördelar än de rent estetiska?

Vår i3:a har utrustats med nya, blåtonade lampor i strålkastarna. Koreanska Eagleye Plasma Xenon gjorde ingen direkt succé i det test av H7-lampor vi publicerade i nr 18/2014 av Vi Bilägare. Däremot såg de fräcka ut så lite på skämt bytte vi ut originallamporna i vår elbil mot det par vi använt under ljustestet.

Jag kan inte säga att ljuset blivit direkt bättre, men det vitare skenet är faktiskt behagligt för ögat och ser lite tuffare ut. LED-strålkastarna kostar 8 500 kr som tillval medan Eagleye betingar ett pris av 113 kr/par. Vi fick alltså vitt sken 8 387 kr billigare än om vi satsat på att köpa LED-ljus. LED har dock  fördelar som lång livslängd och låg elförbrukning.

Diskutera: Har du testat några liknande lampor?
BMW i3

Modell: i3 REX
Årsmodell: 2014
Inköpspris: 410 700 kr
Aktuell körsträcka: 2 513 mil
Förbrukning (dek.):  0,6 l/100 km + 13,5 kWh/100 km
Förbrukning (ViB): 1,0 l/100 km + 20,8 kWh/100 km

Kommentarer

#1
2015-03-22 09:05

Jag fattar inte att bilar för flera hundra tusen kronor idag inte har xenonljus som standard.
Av allt skärp man stoppar in i bilar så borde ju bättre ljusbild vara det första.
Det kostar tillverkarna kanske en dryg tusenlapp istället för halogenerna, men kunden får fortfarande betala tio gånger så mycket som extrautrustning.
Jag tar ingen bil på allvar 2015 som inte har bättre än halogenljus som standard.
Det gäller oavsett segment, mörkret är lika för alla.

#2
2015-03-22 09:30

Hur halvljuset lyser 50 meter framför bilen har inte så stor betydelse om något kommer i vägen och man måste bromsa. Du hinner knappt reagera i t ex 90 km/tim om en älg kliver upp på vägen med ljus 50 meter fram. Visst lyser xenonljus starkare men inte längre än gamla H4-lampor för då hade halvljuset bländat mötande. Vad som däremot är avgörande är att halvljuset verkligen står rätt och varken för lågt eller för högt. Alla har ju besiktigat en bil och om ljuset står aningen lågt lämnas det helt utan anmärkning och man kör ännu ett år med för lågt ställt ljus.

Xenon är dyrt när det ska bytas och det finns fortfarande tekniker som gör H4/H7-lampor precis lika bra rent praktiskt. Jag har t ex på min MR2:a en förstoringslins och vanlig H7 och halvljuset är extremt bra eftersom det är inställt precis så som det ska. Överdriv inte att xenon är så mycket bättre rent praktiskt för det är det inte. Jo det känns ljusstarkare men lyser inte längre än annat ljus.

Helljus behandlar jag inte alls här för de flesta kör bara korta stunder med det ljuset.

#3
2015-03-22 10:54

Jag har provat biltema, mtec, eagleye, osram och Phillips.

Utan tvekan är osram cool blue intense bäst tätt följd av Phillips whitevision.
Mtec cosmos white blue 4750k är vitast, men skillnad i ljusbild är stor.
Sämst är Biltemas blåa.
Subjektivt naturligtvis

#4
2015-03-22 11:02

Hur bra halv och helljus lyser är idag inte så intressant för biltillverkarna, det viktigaste är tydligen att lyktorna ser fräcka ut med disco-dioder.

#5
2015-03-22 15:24

Bosse.

Du har fel. Xenon är utrustade med projektorlinser med avskärmning. Kastlängden är längre med betydligt bättre ljusstarka över det belysta området. Jag har gått från halogen till xenon för knappt 10 år sen och skulle aldrig gå tillbaka. Det är en enorm skillnad.

#6
2015-03-22 15:26

Förvisso förbättras halogen med en vettig lins men är aldrig lika bra som en xenon. Det är nästan dubbla ljusstyrkan.

#7
2015-03-22 15:29

Xenon är oslagbart bäst!
Annat är bara skitsnack från de som ej har det på sina snikbilar!

#8
2015-03-22 16:31

Men xenon kostar skjortan om man ska gå efter instruktionsboken: "Xenonlampor får endast bytas på auktoriserad verkstad!"
Det betyder upp till 2500:- för en lampa!
När man kan köpa två xenonlampor för ca 600:- och byta själv.
Med ljuset avslaget förstås!

#9
2015-03-22 18:49

Det är inte svårare att byta xenon än en vanlig halogen. Allt annat är bara skitsnack.
Anledningen till att det står som det gör i manualerna är för att Xenon har en högspännings tändpuls.
Om man nu är dum nog att stå med bilen påslagen eller kommer åt "guide-me-home" på fjärren medan man skruvar så kan man bli grillad. Högspänningspulser genom kroppen är inte att leka med.
Spänningen är tillräckligt hög för att driva mer än tillräckligt mycket ström för att vara dödligt.
Bäst är att dra ut elen på bilen eller veta vad man gör helt enkelt. Då är de lika ofarliga som valfri glödlampa.

#10
2015-03-22 20:05

Jag pratade med en bilprovare om just det här med att byta xenonlampor själv, han ansåg att det förutom det självklara att ha spänningen frånkopplad också var viktigt att bära skyddsglasögon och handskar om man skulle råka tappa lampan, den har högt gastryck och exploderar.
Sedan är det ju det här med tillverkarens gardering mot stollar och att verkstäderna blir blåsta på enkla pengar.

#11
2015-03-22 22:04

Philips är oftast testvinnare.
Vad kostar en ljusinsats med xenon vs glödljus?
Vad kostar xenonljusen i service/rep under bilens livslängd,vs glödljus?
Hur ofta bländar xenonljus vs glödljus?

#12
2015-03-22 22:38

@ ENTJ1, man kan nog räkna med att xenon fördyrar med ca 6000:- vid nyinköp av bil.
Vid 15000 mil har man nog bytt xenonlampor minst en gång, material ca 1200-2400+arbetskostnad ca 1000:-.
Halogenlampor kanske sju byten, material ca 800:-, arbetskostnad ca 5000:-, men allt beror ju på bilmodell och vad man kan göra själv.
Bländningsrisken är betydligt mindre med xenonbelysning eftersom bilen då måste vara utrustad med lastkännande ljusinställning.

#13
2015-03-23 01:21

S60/V70 04á

DÅ STARTAR VI !

Huvudstrålkastare/glödlampa, byte
Borttagning

Borttagning av huvudstrålkastare
-Slå av tändningen.
-Nollställ strömställaren för utvändig belysning
-Ta bort strålkastarbladets mutter.
-Ta bort strålkastarbladet.
-Lossa stötfångarhöljet, på aktuell sida, samt lossa clipsen för grillen, enligt Hölje .
-Ta bort de övre skruvarna från höljets styrning.
-Ta bort den nedre/främre och lossa bakre skruv.
-Spänn ut styrning och ta bort skruv på yttersidan till strålkastare.
-Spänn försiktigt ut höljet och ta bort den innersta skuven till strålkastare.
-Ta bort de översta skruvarna till strålkastare.
-Placera skydd/tejp som skydd ovanför höljet vid strålkastare.
-Böj ut höljet försiktigt och placera nedre kant av höljets ände på styrning och håll höljet i läge.
-Lösgör strålkastre.
-Dra ut/loss spolarslang.
-Dela/lossa kontakter.
-Ta ut/loss strålkastare.
-Ta bort strålkastartorkarmotor, enligt Motor strålkastartorkare, byte .
Övrig information
-För byte av glödlampa, se Glödlampa huvudstrålkastare, byte .
-Vid problem med imma i huvudstrålkastaren, se Vid problem med imma .
1.Blinkers.
2.Positionsljus.
3.Halvljus.
4.Helljus.

Ditsättning

Ditsättning av huvudstrålkastare
-Sätt dit strålkastartorkarmotor, enligt Motor strålkastartorkare, byte .
-Placera strålkastare i läge.
-Placera slang för spolning genom hål på konsol till torkarmotor.
-Dra ut höljets överkant försiktig och placera strålkastare på plats.
-Äntra översta skruvarna.
-Kontrollera urluftningsslangarnas placering.
-Dra ner höljet från styrning.
-Äntra yttre och inre skruvarna.
-Tryck in strålkastare och dra fast översta skruvarna.
-Dra fast yttre och inre skruv.
-Sätt fast hållare/styrning för höljet.
-Sätt dit stötfångarhöljet enligt Hölje .
-Sätt dit strålkastartorkararmen.
-Sätt dit muttern.
-Kontrollera och ställ in ljusbild, enligt Strålkastare, inställning .

och sedan...............

Ballast bi-xenonlampa, byte
Borttagning/Ditsättning
Obs! Eftersom bilderna i informationen återanvänds mellan olika årsmodeller och/eller modellvarianter, kan vissa avvikelser förekomma. Den väsentliga informationen i bilderna stämmer dock alltid överens.

Säkerhetsföreskrifter
Slå alltid av strömmen till strålkastarna före arbetet. Rör inte spaken för hel- och halvljus under arbetet på grund av den höga spänningen och explosionsrisken.
Ta ur nycklarna och lås bilen.
Låt lampan kallna. Använd skyddsglasögon och handskar vid arbete med lampan.
Bi-Xenon-lampans glaskropp är fylld med olika gaser och metallångor och står under tryck. Vidrör därför aldrig lampans glaskropp. Berör lampan endast vid sockeln. Lampan ska endast användas i slutna strålkastare.

Förberedande arbete
Se Säkerhetsföreskrifter .
Ta bort huvudstrålkastare enligt Huvudstrålkastare/glödlampa, byte .
Obs! Koppla isär strålkastarens kontaktstycke och arbeta med strålkastaren losstagen från bil.

Borttagning av ballast
Lossa skruvarna. Använd torx 20 med hål i.
Koppla isär kontaktstycken.

Ditsättning av ballast
Koppla ihop kontaktstycken.
Sätt dit skruvarna. Dra åt.

Vad kostar xenon vs glödljus över bilens livslängd?

#14
2015-03-23 02:09

volvo s60r front bumper removal hid ballast headlight fog droopy lip: https://youtu.be/Sxor1Ovx96s
För att byta ballast kan det bli lite dyrt,lika bra att ta bägge sidorna om man tycker att det är tråkigt att skruva.
Byter man ballast en gång under bilens livstid,flera ggr,eller ingen gång...?
Kostar lätt 5000 spänn för ett skitfel.

#15
2015-03-23 10:06

@ENTJ1 , som jag skrev tidigare beror ju allt på vilken bilmodell det gäller.
Som jämförelse tar det ca 4 minuter att byta xenonlampa på vänster sida på en Saab 9-5 och ca 7 minuter på höger.
Men att byta p-lampa kan vara ett helsike.

#16
2015-03-23 12:58

Avensis xenonstrålkastare "tappar" ibland reflektorns beläggning kostar ca 7000 styck/per sida ,plus arbete.
Så vad kostar xenonljus i snitt vs glödljus under bilens livslängd,givet att det varierar.
Läsare av tråden kan väl berätta om sina egna eventuella kostnader.
Subaru hade iofs krackelerad plast på/i vissa glödljusstrålkastare som gjorde att byte erfordrades,även där ett hyfsat dyrt jobb.

#17
2015-03-23 20:21

Om man inte anser att xenon i halvljus, är en extrem förbättring jämfört med halogen, innebär det också att man anser att LingLong däck är lika bra som premiumdäck, att dubbfria däck bromsar lika bra som dubbdäck på vintern och att bilbälte inte är en särskilt nödvändig anordning...

#18
2015-03-24 06:13

@ENTJ1
Det var på förra modellen av Avensis 03-08 som xenonstrålkastarna tappade sin styrka. Det blev någon beläggning i reflektorerna och på linsernas insidor. Men dom byttes på goodwill, till ingen kostnad för kunden. Förutsatt att bilen var svensksåld, och skapligt servad.

#19
2015-03-24 06:38

Har själv bytt xenonlamporna av D1S-typ på min Octavia för ett par år sen, inte speciellt svårt, ett par små pilliga skruvar var väl det största irritationsmomentet. Då var det betydligt mera nervpåfrestande att byta H4:or på min gamla Saab 900, åtminstone tills man gjort det ett par gånger och lärt sig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.