Bild
Nästa artikel

Äntligen enklare att tanka

Långtest

Svåröppnad tanklucka och kurvljus ur funktion – som tur var kunde dessa problem på vår långtest-Golf åtgärdas inom ramen för garantin.

Det gäller att passa på så länge tvåårsgarantin består. Vi har tidigare anmärkt på kärvande dörrhandag inifrån och svåröppnad tanklucka. Vår VW Golf har nu varit inne på verkstad och i ett av fallen är problemet löst – en ny tanklucka och ett nytt fäste, bytt inom ramen för garantin. Om vi uppmärksammat detta för sent hade det kostat 969 kronor.

Problemet med det kärvande innerhandtaget gick inte att lösa med en gång. Här krävdes det ett större ingrepp än förväntat. En ny komplett dörrklädsel måste beställas från Tyskland innan arbetet kan påbörjas.

Enbart klädseln är kostnadsberäknad till 2 674 kronor inklusive moms.

Varningsmeddelandet om ”kurvljus ur funktion” krävde också verkstadsbesök. Här visade det sig att en av lamporna redan gett upp – hur ofta har kurvljuset använts? Precis som med många lampbyten i dag krävs det att demontering av olika detaljer görs för att komma åt lampfästena, så också med kurvljuset.

Här hade vi förväntat oss en faktura, lampor räknas ju som förbrukningsvara, men VW-verkstaden tog också lampbytet på garantin.

Det lär bli ett annat mottagande när vi nästa år står garantilösa.

Diskutera: Har du behövt åtgärda småfel innan garantin gick ut?

Volkswagen Golf

Modell: Masters 1,6 TDI/105 BMR
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 237 700 kr
Aktuell körsträcka: 5 268 mil
Förbrukning (dek.): 3,8l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,6 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW i3, 2014
Peugeot 308, 2014
Skoda Octavia, 2014
Suzuki SX4, 2014
Toyota Auris, 2014
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
Hyundai i40, 2012
Opel Ampera, 2012
Mercedes B-klass, 2012
Volvo V70, 2008

Kommentarer

#1
2014-04-09 15:55

Där ser ni bra Vib, låsproblem på VAG produkt som vanligt tack vib!

#2
2014-04-09 20:20

Kärvande innerhandtag? Ny dörrklädsel beställd från Tyskland? Kurvljus ur funktion? Ny tanklucka och nytt fäste? Min bil har gått nästan 10 000 mil och jag har inte upplevt vare sig små eller stora fel, men så har jag ingen VAG-produkt heller utan en riktig kvalitetsbil och premiumbil - en Citroën C3 Picasso. Dessutom var min bil billigare i inköp, ändå så håller den högre kvalitet. Och dörrklädseln är som när bilen var ny - helt felfri och utmärkt kvalitet.

#3
2014-04-09 20:50

Som vanligt när det skrivs om en bil som haft några fel så har plötsligt alla sålda bilar från tillverkaren samma fel, i alla fall för de som hatar bilmärket.

#4
2014-04-09 20:58

Och den egna bilen blir bara bättre och bättre ju mer man skriver om den!

#5
2014-04-09 21:01

Ja, en C3 Picasso är ju premiumbilen personifierad. :-)

#6
2014-04-09 21:04

Trasten, så är det tänkte precis samma sak min Golf är förstås problemfri än så länge. Letade efter långtidstest på Citroen för att jämföra test mot test istf jäviga inlägg. Hittade bara en hos ViB. Inte helt färsk men ändå:
http://www.vibilagare.se/test/langtest/langtest-2007-arets-sorgebarn-15146

#7
2014-04-09 21:10

Det testet måste vara falsifierat för det vet ju alla att Citroen bygger felfria Premiumbilar!
Eller? ;-)

#9
2014-04-09 21:53

Här måste jag nog hålla med true beliver; Citroen är en kvalitetsbil för de som inte vet;-)

#11
2014-04-09 22:01

Ja "vi som vet" får väl nöja oss med andra märken;-)

#12
2014-04-09 22:37

Ironi eller språk är inte din starka sida, true beliver;-)

#14
2014-04-10 07:31

Placera plastlocket i avsedd hållare på luckan så undviker du att det skaver lacken medans du tankar!!!

#15
2014-04-10 07:37

Att tycka att Citroen är bra bil är en personlig åsikt och helt ok att skriva då.

#16
2014-04-10 10:04

En del vägrar inse hur patetiska deras lögner är ...

#17
2014-04-10 10:14

Oavsett vilket fabrikat bilen har, så är detta väl knappast acceptabelt?
Tycker någon verkligen det?

#18
2014-04-10 10:47

Absolut inte "hultarn" men det är roligt att läsa om hur mycket bättre andra bilar blir så fort det pratas om fel på ett fabrikat.
Detta är absolut inga fel som jag skulle ha accepterat på någon nyare bil och det är klart att det blir lite extra irriterande då det handlar om ett fabrikat som förknippas med kvalitet i en hög utsträckning och som dessutom tar bra betalt för detta.
Raphael tillsammans med några andra här får vi inte till att erkänna fel på deras bilar om vi så utsätter dem för tortyr. ( en del är obotliga då det kommer till deras relation med bilen )

#19
2014-04-10 18:03

Vi får nog lära oss att acceptera fel även på nya bilar - bara dom åtgärdas av tillverkaren och det inte är allvarligare än på denna Golf så ser jag inga större problem. Kan säga att det byttes betydligt dyrare grejor på min Corolla -02 men inte dömer jag ut den bilen för det. Allvarligast var egentligen de höga servicekostnaderna - inte att det var några garantireparationer. Sen är det ju en annan sak om reparationsbehovet fortsätter efter att garantin gått ut men bilen fortfarande är relativt ny - DET är inte kul däremot.

#20
2014-04-10 18:44

Tycker det verkar som kvalitetskontrollen missat eran bil, sånt där får inte släppas igenom på bandet... Helt oacceptabelt.

#21
2014-04-10 19:01

Måste bara fråga er som anser att fel som åtgärdas som garantiåtagande är "oacceptabla" - hur gör ni när dessa uppträder på er egen bil ? Lämnar ni tillbaka bilen och vill ha en ny ? Jag håller absolut med om att det inte är bra när det finns behov av flera garantiåtgärder men "oacceptabelt" är betydligt kraftfullare så hur hanterar ni sådana fall ?
Bara en enda gång av alla mina nybilsköp under ca: 45 års bilägande har en bil jag köpt ny inte krävt ett enda garantiåtgärdande och inte heller nån reparation under mitt ägande - och det var inte en Toyota utan en simpel Ford. Dessutom den nyköpta bil som jag kört längst med innan byte. Men den är undantaget som bekräftar regeln.

#22
2014-04-10 20:14

Jämför det med att köpa en nyproducerad lägenhet. Den listan på garantiåtgärder var inte och leka med, och då kostade lägenheten som två Aston Martin!

#23
2014-04-11 06:20

Har fortfarande inte fått nåt svar på detta med "oacceptabla" fel och hur ni själva skulle hanterat sådana fel på er nya bil....

#24
2014-04-11 08:08

Blev nog någon missförståelse där men ett oacceptabelt fel för mig är ett sådant som bilfabrikanten inte vill ersätta och man måste kämpa för sin rätt för. Om bilen sedan är 1,2 eller 4 år så anser jag att uppenbara fel ( kända sådana ) utan gnäll skall ersättas.
En del kör tydligen runt med brister på sina bilar utan att bry sig antingen för att de inte orkar åtgärda dessa eller helt enkelt inte ser problemen som några problem egentligen.

På en dyrare bil så förväntar jag mig en högre kvalitet på allt men tyvärr är det inte alltid så att man får denna högre kvalitet.
Ibland undrar man hur en bil kan släppas igenom en kontroll med väldigt uppenbara problem.
Också konstigt att en del bilar går sönder efter en vecka medan andra precis likadana bilar tillverkade i samma fabrik rullar på i 10 år eller mer.

#25
2014-04-11 08:18

Mistro - OK - men det var ju inte riktigt vad du skrev tidigare. Och i detta fall var det ju inga problem med att få VW att ta det som garantiåtagande. Och ju mera avancerade och teknikspäckade våra bilar blir - desto mera får vi nog också acceptera ett och annat besök hos bilverkstan för garantiåtgärder. Sen vill inte jag heller behöva ta till storsläggan för att få hjälp med det som rimligen är fabrikationsfel även om garantin utgått men där kan det tyvärr bli lite problem ibland.

#26
2014-04-11 09:24

På ett sätt är det ju oacceptabelt att helt nya bilar har några fel alls men det verkar ju ofrånkomligt idag och då har man bara att förlita sig till tillverkaren.
Bra kvalitet vill en del tillverkare saluföra istället för längre garantier men den så kallade goda kvaliteten lyser ju tyvärr med sin frånvaro även på dyrare bilar och vi flyttar allt mer vår fokus ifrån bilens ursprungliga syfte och detta kommer knappast att leda till färre fel.

Är man inte nöjd med ett fabrikat så kan man ju byta om man tror att det blir bättre och det är ju också ett sätt att visa upp sitt missnöje.

#27
2014-04-11 10:09

Kan nog hålla med dig om det mesta i ditt senaste inlägg Mistro och själv överväger jag definitivt att inte välja nåt märke med mindre än 5 års garanti vid nästa bilbyte. Det säger dock inte mycket om bilens faktiska kvalitet men det är trots allt bättre än de 2 år som svenska och många tyska tillverkare fortfarande envisas med. Sen är det nog så att de flesta märken idag drabbas av garantiåtgärder och tyvärr tror jag inte dessa blir färre eftersom vi får mer och mer avancerad teknik i våra bilar. Skall man vara ärlig så är det egentligen konstigt att dom fungerar såpass bra som dom gör trots detta för rent allmänt fungerar ju bilar avsevärt mera problemfritt idag än för t ex 20--30 år sedan. Men NÄR det går sönder nåt så är det ju tyvärr avsevärt dyrare att åtgärda i många fall. Och vanlig, sketen underhållsservice (i praktiken främst byte av olja + filter) har ju i många fall dragit iväg till närmast astronomiska summor - i alla fall om man relaterar det till verkstans arbetsinsats.

#28
2014-04-11 17:16

Om vi tar golfen som exempel så kan man ju vid nybilsköp *lägga till* ett antal år/körsträcka på den vanliga 2 åriga garantin. Det kostar väl från 2000-7000 beroende på antal år/körsträcka. Vad denna förlängda garanti *innehåller* vet jag inte.

#30
2014-04-12 09:37

Peter E, jag lade till förlängd nybilsgaranti på min Golf. Den innebär att ursprungsgarantin 2 år förlängs med ytterligare två år med max antal mil 12.000 till en kostnad av 4.500kr. Tyskarna är ju experter på att ta betalt för alla "extra tillägg" och det finns det många av. Blev litet bränd på min BMW där dyra reparationer inträffade ett par månader efter att den 2-åriga garantin gått ut och där bemötandet från BMW Group var så dåligt att servicechefen skämdes och bad mig om ursäkt!

#31
2014-04-12 18:57

Bland Världens mest värdefulla varumärken finns VW, BMW, Toyota, Mitsubishi, MB, Tata, Hyundai o.s.v. och IKEA på 53:e plats. Någon som håller med om listorna? Enligt Brand-finance-Brandirectory, antar det är enligt amerikanarna...Audi finns inte ens med bland de hundra...

http://brandirectory.com/league_tables/table/global-500-2014

#32
2014-04-13 02:43

Pensionären: Sett det där med... BMW Sverige borde skicka ut ett extra julkort till personalen på servicemottagningarna för de har nog räddat deras skinn X antal gånger. Maken till dumsnål generalagent får man leta efter.

#33
2014-04-13 22:34

Ja "Pi" och jag har varit med länge nog för att förundras över hur dålig kvaliteten har blivit på det som vi kallar för slitagegrejor.
Man hör ofta folk berömma sina bilar med att de bara har bytt slitagegrejor på sina bilar men exakt VAD innebär detta då?

Tittar man på Vib långtestbilar så ser man hur fruktansvärt dyrt det är att köra kanske 10.000 mil med en bil. En sträcka som idag långt ifrån är självklar. På den tiden hinner både det ena och det andra gå sönder och det mesta räknas som just slitagedelar. Är det t.e.x OK att byta bromsklossar,skivor,spindelleder,hjullager o.s.v på bilar som knappt har rullat 6000 mil? ...Lägger man då till detta svindyra service där i princip ingenting kontrolleras utav värde för kunden,..ett par uppsättningar sommar och vinterdäck,torkarblad o.s.v och vi pratar om betydande summor redan innan de så kallade riktiga rep. inträder.

För inte särskilt många år sedan ansåg jag att en bil som kanske var 5 år gammal var en "ny" bil och med det menat en bil som bör hålla i minst 10 år till utan större problem men så är det inte längre idag. Folk kan knappt byta sina glödlampor eller hjul själva och bilar som knappt är inkörda faller i sönder.

#35
2014-04-14 12:20

true, man får intrycket av att du inte gillar tyska bilar.

#34
2014-04-14 12:21

Jag körde en kompis VW golf 5 variant 08:a med endast 4000 mil,den med 1,6 L, och som går både på E85/Bensin och jag kan säga, slöare bil har jag aldrig kört den var rent av livsfarlig faktiskt, vilken befrielse det var när jag hoppade in i min 25 år gamla cittra som är pigg och rolig som attan, och mycket trevligare än denna nyare tyska åbäke. Och växellådan var hemsk. trist grå inredning och allmänt ful bil.

#36
2014-04-14 12:44

Hackenbush@ Nej, jag säger bara vad jag har upplevt, inte för att klanka ner de populära tyska märkena, haft ett antal betydligt piggare och roligare tyska vagnar, och nej jag är inte märkesfanatiker, är bilen bara billig, rolig, billig i drift så varför inte? skulle inte tveka att köra tyskt ;-)

#37
2014-04-15 09:43

Nej, förresten jag hatar tyska bilar, var fel av mig att jag skulle välja, över min döda kropp att jag väljer tyskt, bläää

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.