Bild
Nästa artikel

Vinterdäck med gummidubb – första intrycken

Däck

Continental har tagit fram dubbdäck där kroppen är i gummi istället för metall. Vi skickade vår däckexpert Nils Svärd för syna den nya tekniken i sömmarna.

Hej Nils, du är visst nära alpina-VM och kör slalom. Men inte på skidor.
– Det stämmer bra! Jag är i Östersund där Continental har valt att lansera sitt nya dubbdäck IceContact3. På andra sidan Storsjön ser vi Åreskutan.
 
Vad är nytt?
– Det är två större förändringar med generationsskiftet. Till skillnad från IceContact2 har IceContact3 fått symmetriskt mönster, alltså med bestämd rullriktning, och inte ett asymmetriskt mönster sparat in- och utsida. Detta ska ge bättre motståndskraft mot slask- och vattenplaning jämfört med det gamla mönstret som prioriterar sidogrepp och kurvbeteende.
 
– Men den största förändringen är dubben. Conti har tagit fram en ny dubb där kroppen är i gummi och inte metall. Sedan finns det ett litet metallstift som ger isgrepp. Continental hävdar att ”FlexStud”, som den nya dubben kallas, ska ge 20 % lägre vägslitage. De har inte använt tekniken till att utöka antalet dubb – utan precis som innan har ICeContact3 190 dubbar i standarddimensionen 205/55 R16.
 
– Det är också två olika typer av dubb i samma däck. En optimerad för acceleration/broms, en för kurvgrepp. Detta såg vi tidigare på Nokian Hakkapeliitta 9 och nu följer Continental efter.

Gummidubb mot traditionell dubb i förstorat utförande.

Vad är dina intryck så här långt?
– Det är svårt att säga något bestämt efter bara olika provkörningsmoment på plogade isbanor - det krävs ett seriöst jämförelsetest innan man kan dra några större slutsatser. Om tre veckor sätter jag igång med vårt stora vinterdäckstest och där kommer den nya dubbtekniken självklart vara med!
 
– Jag kan i alla fall säga att vägbullret har förbättrats. Vi har kört både IceContact2 och IceContact3 på barmark och gummidubben ger bekvämare frekvenser för örat att lyssna på.
 
Något som inte är så bra?
– FlexStud kommer bara till större storlekar, 17-21 tum. IceContact3 i 14-16 tum får traditionella aluminiumdubbar. Så där försvinner en nyhet. Continental säger att FlexStud är en premiumprodukt och kommer få ett premiumpris. Så förmodligen innebär det en prishöjning från dagens nivåer. Efter vintern kommer de officiella priserna och leveranserna sätter igång lagom till nästa vintersäsong.

Mer detaljer om det nya däcket och en fördjupning om reglementet kring dubbdäckens vägslitage kommer i nr 04/2018.
 
Vårt stora vinterdäckstest publiceras som vanligt i höst.

Diskutera: Vad tycker du om vinterdäck med gummidubb?
 

Kommentarer

#1
2019-02-07 09:54

Kommer Toyo Ice Freezer vara med i det nya testet? Jag tycker att det är ett intressant dubbdäck. Visserligen ”bara” 115 dubbar i standarddimension, men det är ett seriöst konstruerat däck.

#2
2019-02-07 11:00

På vilket vis är Nils Svärd däckexpert? Har han någon utbildning på området däckkonstruktion el liknande? Det samma får man ofta höra på nyheterna på Tv, att de är "experter" eller "expert", riktigt kul att lyssna på.......

Vad jag tycket om gummidubb, inte en aning, jag är ingen expert på området och jag har ingen utbildning heller på området.....vad gäller vanliga dubb och vad jag tycker så tycker jag inte om det utan föredrar numera friktionsdäck sedan jag/vi började köra på det sedan 2007.

#3
2019-02-07 11:28

Fast dubben är väl metall fast i en gummikropp?

#4
2019-02-07 11:33

Håller med Shogun när det gäller att föredra friktionsdäck även om jag just nu kör på dubbade. Låter nog detta experiment med "gummidubbar" pågå några år innan jag eventuellt kan överväga att ändra min uppfattning.

#5
2019-02-07 13:03

Jag tycker dubbdäcken har för många dubbar. 190-200 är för många. Sliter för mycket på vägbanan. Man gjorde ju nya regler och då fick många 90-100 dubbar. Det är lagom. Men sen kom tillverkarna på hur de kunde kringå regelverket och så vart man uppe i 190-200.

Nu är ju dubbar inte bara dubbar. Dubbar ser olika ut. Kormorran/Riken/Tigar Stud 2 har vanliga runda dubbar, ett lågprisdäck. Nokian Nordman har 4-sidiga och långsmala, Yokohama kör med ”Ninja-dubb” som är långsmala med förstärkta/tjockare yttersidor, GoodYear kör med tre-kantiga och Toyos dubbar ser ut som USA:s militära högkvarter sett uppifrån.
Kanske dags att ViB gör en specialartikel om just dubbar? De är ju rätt olika mellan däcken. Dubbar är inte bara dubbar...

#6
2019-02-08 08:07

Intressant. IC2 har som enda(?) vulkade dubbar som gör att man inte tappar dubb, med den tekniken kan man skippa alu metallkroppen runt själva hårdmetalldubben, bara gummit i dubbkroppen fäster tillräckligt bra på den mindre ytan.

Låter ändå som jag fortfarande har bästa möjliga dubbdäck till min sportbil med IC2, vulkade dubb och asymmetrisk mönster för bästa kurvgrepp.
Men visst funderar jag på friktion på allt, man ser ju det enorma vägslitaget med dubb och friktionsdäcken blir allt bättre, våra Ice Zero FR är riktigt bra på is och säkert mycket bättre än en budget dubbdäck mitt i livet med slitna och tappade dubb... Värt ett test?

(edit: budget dubb är redan sämre från start än bästa friktionsdäcken enligt ViB test, så jag ändrar till bästa dubbdäck, dubben tappar sina vassa kanter långt innan de är NEDslitna...)

#7
2019-02-07 16:06

Onehp, Det är nog inte så enkelt att få ett metallstift att fästa i det mjuka gummi som vinterdäck har, så det behövs nog ett mellansteg som den nya dubben innebär.
Sen är det lite kul med dessa olika utformningar på dubbar. Påminner lite om de olika former på nålar som finns i pickuper.

#8
2019-02-07 16:54

Jag har två bilar, den ena med Hakka 9 och den andra med Continental dubbfria. Denna vinter med en lång period med `varannandagsväder´ och lömsk ishalka har mina dubbfria fått bekänna färg. Vilken bil tror ni fått stå ;)

#9
2019-02-07 19:38

Onehp, Teknikens Värld har redan testat slitet dubbfritt mot slitet dubbdäck och kommit fram till att ett slitet dubbfritt greppar bättre på is. När dubbarna är nedslitna så har dubbdäck inget annat som greppar, men dubbfritt har iaf mjuk yta med greppande lameller även om mönstret är slitet.

Toyo har dubbfri-teknik i sina dubbdäck, skulle vara intressant om de är en gyllene medelväg.

#10
2019-02-07 19:43

Det var ca 50 dubb i Gislaved Nordfrost på 90 talet. Märkligt att man idag har uppåt 200.

#11
2019-02-07 20:29

Roy J: jo visst ett mellansteg fortfarande, men i (hårdare) gummi isf metall. Med mellansteget kan man se till att stiften fastnar ordentligt i den vulkningen, med mellandelen i däcket är det inte lika noga, lika bra för då ska alla 190 fastna i däcken i samma processsteg antagligen.

#12
2019-02-07 20:30

Rikard, Gislaved hade ”basdubbning” som innebar 50 dubbar, det gick att kompletteringsdubba. Gislaveds konkurrenter hade mer. Michelin hade 130 dubbar i sitt vinterdäck på 1980-talet, och fick beröm av Teknikens Värld för bra dragkraft och broms på snö och is men sidgreppet var dåligt. Min mor hade de däcken på sin Saab-Lancia. De lät väldigt mycket. :)

#13
2019-02-08 08:11

Raphael
Jag menar nog snarare att man kolla hyfsat fräsha dubbdäck av bästa modellen mitt i livslängden, mot detsamma men då senaste bästa friktionsdäcken.
Idealisk att man kunde säga att bästa dubbdäcken blir sämre än bästa friktionsdäcken efter x antal mil...
Edit: men mycket beror på testomständigheterna. En sak är en preparerad isbana vid - 15 grader C, en annan är blöt is runt nollstreckan...

#14
2019-02-07 22:06

@Raphael, nej det gick inte att kompletteringsdubba Gislaveds däck, corden låg alltför ytligt för att det skulle gå att borra för dubben!

#15
2019-02-08 09:56

Onehp, Teknikens Värld gjorde det. Mitt i livslängden. Testade däck som rullat 1 000 mil motsvarande två vintrar. Det är väl mitt i livslängden?
Och jag mindes fel, det var inte Michelin utan det var Continental de testat.

https://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack-ar-farliga-126172/

#16
2019-02-08 12:43

Javisst är dubbfritt alldeles utmärkt - i alla fall så länge det inte är halt.....-;)

Nej allvarligt talat. Dubb har en uppenbar fördel på riktigt vinterväglag och det är troligt att de även ger någon form av säkerhetsvinst i de miljöerna. Frågan man som köpare skall ställa sig är hur ofta man kör på ett sådant underlag.

Själv åkte jag fulldubbat förra året eftersom jag körde mycket uppe i Norra Sverige. I år har jag dock valt att lägga på dubbfritt igen eftersom jag inte kör så mycket i en miljö där dubben behövs och då kan det vara bekvämt att slippa oljudet från däcken.. Jag anpassar alltså mitt däckval efter omständigheterna och det är egentligen det enda svar och rekommendation som man kan ge till den som skall byta däck i år. Köp de däck som bäst representerar den körmiljö som du kör i. Alltså: Mycket asfalts och barmark samt effektiv halkbekämpning så väljer man friktionsdäck, kör man däremot mer på is och snöiga vägar så väljer man dubb.

MVH AL

#17
2019-02-08 13:41

Raphael
Den minns jag. Snart 10 år gammal. Tål att upprepas med tanke att man testar vinterdäck varje år...

#18
2019-02-08 13:53

A.L
Ett problem är ju att halkbekämpningen är direkt löjligt dålig i stora delar av Sverige. Särskilt i städerna som inte ligger i Norrland, där snö och halka behandlas som en extraordinär händelse - som är helt omöjligt att förbereda för.
Seriöst. Om man skötte snöröjning lika dåligt i exempelvis Östersund som Örebro, skulle regerande kommunpolitiker bli mer eller mindre lynchade.

#19
2019-02-08 13:57

AL, som Teknikens Världs test visar så har du bara fördel med dubb under de två vintrarna sen vinner dubbfria. Så sett till däckets livslängd så ger dubbfria mer säkerhet. Du behöver byta till nya dubbdäck efter bara 2 säsonger/vintrar för att bibehålla det greppet på blankis. Det blir väldigt dyrt.

#20
2019-02-08 14:00

Jag förvånas över att Continental frångår sin assymetriska design och väljer V-mönster som flera av konkurrenterna. Just greppet i sidled brukar Continental vara kända för, körkänslan. Även om andra kan vara lika bra eller bättre på broms och acceleration.

#21
2019-02-08 16:56

Ser man på fotot, tycker jag mönstret ser ut exakt som mina Michelin Latitude North 2. Industrispionage *S*

#22
2019-02-08 20:24

Körde alltid förr på Nokia Hakka och inte en dubb försvann och ingen blev nedsliten heller. Perfekt. (vet att Nokia hade en variant där dubbarna lossnade) Däremot hade jag en gång Firestone med Sandvikens dubb och dom blev helt nedslitna på en månad. Dubbningen skedde på en däckverkstad i Finland. Katastrof.

#23
2019-02-08 21:19

Sabbisse, 50 dubb kallades basdubbning, det gick att köpa dem med fler dubbar men då var det väl i tillverkningen det gjordes och inte hos däckverkstan.

#24
2019-02-08 21:24

Ulf, jag tycker mönstret ser ut som Vredestein Wintrac Ice och några till..
som Pirelli Cinturato Winter, men det är inte dubbat. Många vinterdäck liknar varandras mönster. Michelin Alpin 5 - jämför med Vredestein Snowtrac 5. Och Michelin Alpin 6 ser ut som ett äldre Dunlop WinterSport.
Och nya Continental Viking 6 ser ut som Pirelli IceZero FR. Osv osv...

#25
2019-02-08 21:45

Ang halvslitna däck, ViB kan väl göra testet isf TV, och så testar man även på riktigt blöt blankis. Kanske dubbat visar sig vara bättre då ändå...

#26
2019-02-08 22:40

Det är riktigt blöt blankis hos mig, för det är töväder. +1 grad och regn. Grusvägen här är bara is. Jag kan både accelera och bromsa. Har dubbfria, kör andra vintern med dem. Hankook w616. De enda dubbar jag har, det är på mina skor. Michelin har faktiskt dubbfria friktionssulor på skor, med lamellteknik och allt. Men inte som löst tillbehör, utan de kan bara köpas ihop med en vinterkänga. Och de kostar över 1 000 spänn. För ett par skor! Det fick bli dubbar istället, som jag kan ta av och på de kängor jag redan har. Men visst hade dubbfritt varit att föredra, dubbarna låter för mycket på bar asfalt och så är de obekväma att gå med!

#27
2019-02-10 10:02

Klimatförändringarna innebär kortare och mildare vintrar. I Mellansverige har vintern krympt från november - mars, till januari - februari. Det är nu 10 februari, regn och plusgrader på dagen. Inte precis skidväder. Och enligt prognoserna kommer det fortsätta... Det gör ju att man kan fråga sig om man verkligen ska köra på dubbdäck i 6 månader när vintern bara är i praktiken typ 1 1/2 månad? Jag tror att allt fler kommer att välja dubbfritt.

Och i Svalbard smälter permafrosten, i Himalaya smälter glaciärerna och Antarktis smälter...

#28
2019-02-10 15:34

Raphael. Ett test behöver inte nödvändigtvis representera verkligheten. Men måhända att TV:s resultat är en av anledningarna till att det har varit svårt att påvisa någon generell säkerhetshöjande effekt hos dubb? Eller så anpassar trafikanterna sitt däcksval efter sin körmiljö?

Å andra sidan har det också kommit underlag som just visar att dubben fyller en viss säkerhetsfunktion när det råder vinterväglag. När det är halt har det visat sig att dubben är inblandade i färre olyckor än bilar som åker på friktionsdäck.

Så jag vidhåller nog att individen själv i första hand behöver anpassa sitt däcksval efter vilken miljö som han eller hon kör i.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.