Bild
Nästa artikel

Continental lanserar vinterdäck med gummidubbar

Nyheter

ContiFlexStud lovar lägre bullernivå, bättre isgrepp och mindre vägslitage.

Vanliga dubbdäck består av hårdmetallstift inbäddat i aluminium, men ContiFlexStud-stiften är omslutna av gummi. Enligt Continental ska gummihöljet göra att dubben får bättre kontakt med vägen. Islagskraften i asfalt lindras, men samtidigt ger metallkärnan bra isfäste, genom att stiftet kan tränga djupare ned i isen.

Den nya sortens dubbdäck är testade i nordiskt vinterklimat, dels av Continental själva på testbanor men också i verklig trafik av taxichaufförer i olika delar av Sverige. I testerna visade det sig att metalldubbarna inbäddade i gummi gav 7 procent säkrare grepp på isiga vägar, 20 procent mindre vägslitage och lägre kupébuller jämfört med vanliga dubbdäck. 

Enligt Continental slits gummikroppen på dubben i samma takt som däckens slitbana.

ContiFlexStud lanseras på prov denna vintersäsong för Continentals befintliga dubbdäck IceContact 2, men endast i dimensionen 235/45 R18. Däcktillverkaren planerar att utöka sortimentet av gummidubbade däck under 2019. 
– Nästa år kommer dubbtekniken i flera dimensioner i samband med att nästa generation dubbdäck IceContact3 lanseras. I IceContact 3 kommer de större dimensionerna få gummidubb, medan de mindre storlekarna får vanlig dubb, berättar Vi Bilägares däckexpert Nils Svärd.

Vi Bilägare kommer att inkludera Continental IceContact3 med gummiinkapslade dubbar i 2019 års test av vinterdäck. 

Diskutera: Vad tycker du om Continentals däcknyhet med gummidubbar?

Test Friktionsdäck Vi Bilägare 2018/14

Heta vinternyheter Continental, Nokian och Pirelli har lanserat nya dubbfria produkter inför vintersäsongen. De är självklart med när vi testar sju friktionsdäck av nordisk typ i dimensionen 205/55 R16. Som utmanande joker deltar ett kontinentalt friktionsdäck. Blir det en nykomling i topp eller biter beprövat gummi bäst? Bridgestone Blizzak WS80 Continental VikingContact7 Goodyear UltraGrip Ice2 Hankook Winter i*cept iz2 Michelin X-Ice Xi3 Nokian Hakkapeliitta R3 Pirelli IceZero FR Joker: Kontinentalt friktionsdäck   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 8 sidor (4,9 MB)

Test Dubbdäck Vi Bilägare 2018/13

Tryggare kan ingen vara Rattmuff på. Den första frosthalkan lurar runt hörnet och det är hög tid att se över bilens vintersulor. Här testar vi sju dubbdäck i dimensionen 205/55 R16. För att jämföra dubb och dubbfritt har vi ett nordiskt friktionsdäck som joker. Bridgestone Noranza 001 Continental IceContact 2 Gislaved NordFrost200 Goodyear UltraGrip IceArtic Nexen WinGuard WinSpike WH62 Nokian Hakkapeliitta 9 Yokohama IceGuard IG65 Joker: Nordisk friktion Dubbfri   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 8 sidor (3,8 MB)

Kommentarer

#1
2018-11-22 16:46

Det här med bullernivå är intressant. Om man tittar på nätet (Däck365, Däckonline för att ta ett par exempel) efter bullnivån på vinterdäck upptäcker man - märkligt nog - att det INTE anges ett decibeltal för dubbade vinterdäck! Alla odubbade vinterdäck, däremot, har ett angivet decibeltal. Beror detta på att man vet att folk inte skulle köpa dubbade vinterdäck om de fick se de (sky)höga decibeltalen?

#2
2018-11-22 16:25

Detta är ju inget nytt!!
Gislaved hade detta på 80-talet.
(Conti köpte Gislaved och la ner det)

#4
2018-11-22 16:50

Instinktivt för att spara dubb och lägre ljudnivå kör åtm jag lugnare med dubbat än med odubbat. Iaf på när det i princip är sommarväglag. Vad skulle hända med tysta dubbade kan man undra? Och hur gumminklädda är dessa efter 2000 mil? Men enligt testresultaten så verkar det ju lovande. Utvecklingen går framåt, som alltid. 2 steg framåt och ibland ett tillbaka men överlag alltid framåt.

#5
2018-11-22 17:33

Idén verkar lovande.

#6
2018-11-22 18:01

Vilken` fulrubrik ´.... Continental lanserar vinterdäck med gummidubbar??
Vadå gummidubbar??
Den verksamma dubben är av hårdmetall som den alltid varit!

#7
2018-11-22 19:27

Gummidubbar? Metallstift som sitter i gummi.... Öh? Det är ju så ett vanligt däck fungerar?
Vad är det för speciellt med det här? Dubben rör ju sig redan när den sitter i gummit i däcket..?

#8
2018-11-22 19:57

Håller med föregående... Ett vanligt dubbdäck där man bara isolerat dubben lite mer med mera gummi. Gummikant längre ner på dubben.
Hållbarheten däremot är jag mer tveksam till. Skulle tro att dubben släpper fortare eftersom påverkan på en så pass small gummidel är ju lika stor, om inte större som när dubben sitter fast i däcket.

#9
2018-11-23 09:47

Kör dubbfritt istället. De som bor söder om Dalälven behöver inga dubbar. De få dagar som det kanske skulle behövas, kör lugnare istället eller låt bilen stå. Det är ett elände att få dessa lossnade dubbar på vindrutan.
Inför hastighetsbegränsning på bilar med dubbdäck, max 80 km/tim, och inga omkörningar, eller lägg på en extra avgift som täcker alla skador på vindrutor för de som kör dubbfritt.

#10
2018-11-23 12:26

Ja för man får ju inte några stenskott på sommaren Lennart.... Och varför ska man få köra fortare med odubbade däck? Herregud vad less jag är på skelögda dubbhatare.

#11
2018-11-23 13:02

Varför negativa kommentarer till något som EVENTUELLT kan förbättra vintergreppet?

#12
2018-11-23 15:23

Ivarsson, jag blir less på dessa dubbivrare som river sönder våra vägar. Jag har kört dubbfritt i snart 10 år, var mycket tveksam. Men upptäcker så många fördelar, behöver inte vänta till sista stund att byta däck. Tystare. Bränslebesparande. Har i stort sett lika bra grepp på de vägar jag kör på. Ibland säkert bättre, för mesta tiden är det ju barmark. Nu pratar jag söder om Dalälven.
Jag körde säkert i minst fem år med sommardäck, innan jag skaffade vinterdäck. Då fanns det bara dubbade.

#13
2018-11-23 17:40

Om `"islagskraften" är mindre, vad är det då som får dubben att tränga in bättre I isen? Lite skeptisk till det påståendet.

#14
2018-11-23 17:43

Skall bli mycket intressant att läsa om detta däcket när det bli aktuellt med tester av dubbdäck inför nästa vinter, då lär vi få se om det håller vad det lovar.

#15
2018-11-23 18:08

Och jag blir jäkligt trött på 'surgubbar' som självklart alltid har rätt.
På -80 talet körde jag, året om, på de billigaste begagnade däcken.
Tog mig alltid fram, körde sällan fast och var inte med om några olyckor.
Men kanske var det mest tur.
Bra däck är en av de viktigaste säkerhetsutrustningar man kan ha på sin bil. Dubb eller dubbfritt, beror på var man kör och under vilka omständigheter.

#16
2018-11-23 20:40

Framför allt hur man kör. Många tror att de kan öka hastigheten när de bytt till dubbdäck. Det var inte uppfinnarens mening utan man skulle öka säkerheten i samma hastighet som innan.

#17
2018-11-23 21:52

LennartJ
Jag har åkt utan bälten i 30 år!
Och de går hur bara som helst.
Och jag bor norr över Dalälven!
Focus ; Hur gjorde du den undersökningen
då du får fram att; *Många tror att de kan öka hastigheten när de bytt till dubbdäck*

#18
2018-11-24 11:45

Johnna: För att mycket är marknadsföring. Sväljer du all marknadsföring och allt alla säger till dig med hull och hår? Normalt funtade och intelligenta människor ifrågasätter påståendet tills rimligheten påvisats.
Blåögda idioter gör det inte.

#19
2018-11-24 13:55

Aldrig mer...., och vad har det med däck att göra???

#20
2018-11-24 19:38

Nej, jag tar del av däcktester och bildar mig därefter en egen uppfattning.

#21
2018-11-24 19:48

Men om du vill 'mikylainen' kan jag vara en blåögd idiot och tro på allt DU säger.

#22
2018-11-26 00:24

Johnna, du är en trouble maker.

#23
2018-11-26 20:07

Ett problem med dagens dubb med aluminium runt hårdmetalstiftet är att aluminiumkragen nöts bort lite för snabbt så att dubben inte hålls fast i däcket som när det var nytt.
Dubbarna sitter kvar i däcket så länge det är lagligt, förutsättning att man kör som om man betalat betalat fordonet med sina surt förvärvade slantar.
Gamla tiders helståldubb, jag vill ha tillbaka nu.

#24
2018-11-26 21:22

Björnove: Jag tror tekniken fungerar såhär (även om jag är skeptisk till att dubbarna håller i längden)...
Pga det mjukare materialet så trycks dubben in när du rullar som vanligt. Däcket blir då tystare och asfalten slits mindre.
När du bromsar eller glider fastnar dubben lite.. och pga att det är mjukare material än vanligt så åker dubben ut lite mer än vanligt och böjer sig lite i motsatt riktning. Pga massan av bilen så trycks dubbens "förlängda stift" ner i isen. Så i praktiken får du mer dubb i materialet när du bromsar och tvärtom när du inte gör det. Lite skeptisk till långtidshållbarhet... speciellt om man gillar att fräsa dubbdäck. :) Sen tror jag att metalldubben måste ha bra kanter för att det här ska funka bra. ungefär som de nya övriga dubbtyperna. Slitna runda dubb funkar nog rätt kasst med den här lösningen.

Men det är bara en gissning.

#25
2018-11-26 21:29

PNI: Helståldubb har fördelen av att det inte innehåller större mängder tungmetaller iaf.

#26
2018-11-27 12:30

Liknande fanns redan 1990, då köpte jag vinterdäck som hette "Gislaved Nordfrost" med något som kallades "plastdubbar". Dessa bestod av ett hårdmetallstift inbäddat i en dubb av plast. Funkade jättebra, vill minnas att så gitt som alla dubbar satt kvar efter flera vintrars användning.
Så, inget nytt under solen!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.