Bild
Nästa artikel

Däcktest 2017: Friktionsdäck

Däck

Yttertemperatur ända ned till minus 26 grader fick de olika dubbfria däcken tampas med vid vårt test. I år har vi testat sex premiumvarianter, ett lågprisdäck, samt, som jämförelse ett anonymt däck för "kontinentala vintrar".

Läs hela testet!

Här kan du köpa Vi Bilägares test av 7 dubbfria vinterdäck 2017 i digital form. I testet får du utförlig information om alla testade däck, såsom pris, hårdhetstal och vikt. Du får också reda på en mängd betyg på hur däcken klarar sig i olika körförhållanden: Is, snö, vått, samt torrt underlag. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Sommardäck är konstruerade med ett stabilt mönster och ganska hårt gummi som inte ska krokna i värme – tvärt emot vinterdäck. De senare har massor av små skåror som ska gripa tag i isens eller snöns ojämnheter och ett gummi som ska hålla sig smidigt och inte blir hårt och stelt vid kyla.

Gummits hårdhet mäts i grader Shore vilket är ett mått på hur trögt det är att trycka ett metallstift in i däckets slityta. Nya sommardäck ligger på 60 till 65 grader Shore (ju högre värde desto hårdare gummi). Vinterdäck hamnar mellan 45 och kanske uppåt 62 grader Shore. Nordiska odubbade däck är normalt något mjukare än de kontinentala (centraleuropeiska). Begagnade vinterdäck kan bli aningen styvare när de ligger i garaget sommartid. Men när man börjar köra med däcket återfår det snart sina goda egenskaper. Därför är det bra att verkligen byta till vinterdäck i tid.

Enligt alla goda råd numera, så ska man skruva av sommarhjulen och montera vinterdäck när temperaturen går under +5 grader C. Då har man rätt däck på bilen om och när det plötsligt fryser på och blir förrädiskt halt. Enligt polisens bedömning råder det vinterväglag om det finns snö, is, modd eller frost på någon del av vägen. Då föreskrivs vinterdäck mellan 1 december och 31 mars. Dubbdäck är tillåtet från och med 1 oktober till 15 april. 
Det finns därmed ett glapp mellan när vintern verkligen sätter igång och när vinterdäck föreskrivs. Förhoppningsvis minns alla det kaos som utbryter när kung Bore överraskar med snö, is och kyla. Det sker vissa vintrar betydligt tidigare!
 
Byter man själv gäller det att hålla reda på att man använder rätt bultar och att hjulen dras med rätt moment. Det vanligaste felet är antagligen att man drar alldeles för hårt, av rädsla för att hjulen ska lossna. Därför behövs en momentnyckel alternativt en korrekt momentstav och sedan efterdragning efter några mil. Att överlåta bytet till en gummiverkstad som lagrar däcken, byter och håller koll på slitaget är faktiskt värt en hel del. Men glöm inte man ändå måste efterdra.
 
Självklart har vi även testat årets dubbdäck. Det testet läser du om här.
 
Diskutera: Vilka vinterdäck använder du?
 

Så gjorde vi testet

Körning på is och snö utfördes på testbanor i White Hell utanför Ivalo i Finland sista veckan i januari.
Det är ovanligt tidigt på säsongen, vilket innebar att vi vissa dagar hade mycket låg yttertemperatur, första dagen minus 15–16 grader och andra dagen ned mot minus 25. Därefter gav kylan med sig för tillfället och vi hamnade omkring minus sex grader C.
Testerna kördes med Volvo V40, V60 och V70. De elektroniska hjälpmedlen, antispinn och ABS användes vid körning.
Bedömningar och mätningar på våt och torr väg gjordes i april i Tammerfors. Där utfördes också mätning av bränsleförbrukning. Även dessa tester gjordes med Volvo V40 och V70.
Däckens uppförande på torr väg kontrollerades på testbana vid sidoförflyttningar och i ett undanmanöverprov, samma förfarande som i de vanliga biltesterna.  
Mätning av buller gjordes med särskild ljudmätare, men det gjordes också en subjektiv bedömning av två personer i bilen – föraren och en passagerare placerad i baksätet.
 

Testade däck
  • Bridgestone Blizzak WS 80
  • Continental ContiVikingContact 6
  • Goodyear Ultra Grip Ice 2
  • GT Radial Champiro Winter
  • Michelin X-Ice XI3
  • Nokian Hakkapeliitta R2
  • Pirelli Ice Zero FR

I testet hade vi också med ett anonymt däck för så kallade "kontinentala vintrar" för att påvisa på skillnaderna i egenskaper.
 

Kommentarer

#1
2017-10-16 17:50

Ja då var 17" Goodyear ice2 monterade och provkörda i morse.
Efter några mil så känns det som dom går märkbart billigare än 18" sommardäcken och även tystare.
Åkte 2000 mil på Nokian R2 förra vintern och dom funkade super bra och hoppas dom här funkar lika bra.

#2
2017-10-16 18:18

Folk har redan börjat byta till dubbdäck.. Såna som kör på E4:an. Och så undrar man varför det inte något kvar av vägarna varje år. E4:an är ju i princip bar hela vintern tack vare all trafik.

#3
2017-10-16 19:17

Nokian Hakka R2 har jag bara dåliga erfarenheter från. Kommer att bli Goodyear när jag byter däck.
Åkte inte Nokian dit för något fusk nyligen?

#4
2017-10-16 20:02

Det var många år sedan som Nokian erkände att de hade fuskat, det var väl 2012 tror jag?

Jag vet inte hur jag ska göra än. Jag väljer mellan Hankook W616 och Bridgestone WS80 för jag kan få dem till bra priser.

Teknikens Värld testade vattenplaning och där gjorde Bridgestone bra ifrån sig (varken Aftonbladet eller ViB testar Vattenplaning) tyvärr gav TV inte mätresultat för broms i vått utan bara poäng och Bridgestone var skaplig och liknande andra som Michelin Xi3 men hos ViB var det 10 meter mellan Michelin och Bridgestone till Bs nackdel.

Aftonbladet testade Hankook W616 men det fanns inte med vare sig hos TV eller ViB. Hankook har framförallt jämna egenskaper på underlagen, det lockar mig. Bridgestones fina resultat i vattenplaning innebär det funkar fint i slask också.

Vet ju inte vad det blir för vinter än, men regn och vått brukar det bli, snö som slaskas bort. Förra vintern var rätt ont om snö för några år sen mer snö. Bridgestone har bra isgrepp och i snö, Hankook undrar jag om det inte är bättre broms och kör i vått.

Kollat tester i USA och Kanada.... Bridgestone får bra betyg även på vått. Hm... Hankook hittar jag inga tester på, tydligen för nytt där än..

*förvirring* haha... eller så är det rätt små skillnader egentligen. TVs test indikerar det..

#5
2017-10-16 21:43

Lite komiskt att jämföra testerna, Hakka R2 är bäst på vått av de nordiska i ViB men närmast livsfarliga på samma underlag enligt TV. På is gör temperaturskillnader vid mätningarna givetvis stor skillnad men svårare att förklara skillnaden på vått?

#6
2017-10-16 22:32

TV testar vattenplaning och "älgtestet", det gör inte ViB eller Aftonbladet, men ViB och Aftonbladet testar acceleration det gör inte TV... Så testerna skiljer sig åt i momenten. Just vattenplaning är ju rätt viktigt, och älgtestet. De kör slinga i ViB - som jag uppfattat det - men älgtestet är mer extremt.

#7
2017-10-17 13:44

många företag som rekommenderar ViB så de bör vara pålitligt https://goo.gl/hw1uVv , https://goo.gl/nmhW73 , https://goo.gl/N3v2TP denna rankades högt 2017 bland sommartesterna https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/image/5918/uncropped/0/... Något som bla gjorde att jag köpte de däcket hos däckskiftarna ;)
jag gillar dock inte att man rankat bridgestone så högt i år bland friktionsdäcken... körde med de märket 2014 och det är de värsta jag gjort. Hakka R2 är vad som gäller för mig i år

#8
2017-10-17 13:48

Någon som kör med friktionsdäck i Norrland? Eller är dubb det självklara? Känns som friktionsdäcken är riktigt bra numera.

#9
2017-10-17 16:13

Jakob, då tror jag det var modell WS70 du körde på. Bridgestone WS80 är en ny modell som kom för ett par år sedan, framförallt är stabilitet på torrt och vått förbättrat. WS70 var ok i snö och is men för mjukt och instabilt i torrt och vått, passade extremvinter bättre än mer blandat väder.

#10
2017-10-17 16:17

Viceroy, nordiska friktionsdäck är som bäst i norr! Dubbdäcken är bättre i mellansverige med svart is och regn på is, alltså där is snabbt tinar, fryser på, tinar och fryser på och med mycket regn. Det kallare vädret i norr passar den mjuka gummiblandningeb hos nordiska friktionsdäck bäst.

#11
2017-10-17 18:03

I däcktestsartiklarna dyker det ofta upp skribenter som inte vet skillnaden mellan Norrbotten och Norrland och jag kan ärligt säga att jag inte känner en enda person i Norrbotten som väljer dubbfritt före dubbdäck. De dubbfria däck man ser här i trakterna sitter på bilar som körs av besökande sörlänningar eller på baltiska lastbilar som kör på utslitna sommardäck.

#12
2017-10-17 18:16

"Det var många år sedan som Nokian erkände att de hade fuskat, det var väl 2012 tror jag?"
Fel, det var i fjol. I finska test så köpte dom däcken till testen från Vianor (som Nokian äger), så jag litar inte på deras tester ännu heller.
Goodyear UltraGrip Ice2 är i mitt tycke det bästa friktionsdäcket ifall man ser på hur den presterar i det verkliga livet och i alla väder.

#13
2017-10-17 18:40

Dubbfria om man inte bryr sig, men vi andra kör på dubbdäck.

#14
2017-10-17 22:02

Dubbdäck dominerar i norr, dubbfritt dominerar i söder. Det är vad köparna väljer och speglar deras tro, men om man ska gå efter däckens egenskaper vore det tvärtom. De nordiska dubbfria fungerar bättre på isen och snön i norr än i regnet och barmark i söder, och dubbdäcken fungerar bättre i regnet i söder får de är hårdare i gummiblandning än dubbfria och därmed skyfflar undan regnet bättre och bromsar bättre i vått. Och svart is och regn på is är de bättre på än dubbfritt. Dubbfritt är utmärka på torrare is i norr än blötare söderut.

#15
2017-10-17 22:32

Den enda gång jag hade dubbdäck körde jag av vägen :) Jag kör dubbfritt.

#16
2017-10-18 00:20

Jag har köpt detta däcktest och undrar varför ViB valt att hemlighålla namnet på det kontinental däcket. Faktum är att bilister speciellt i södra Sverige kan ha nytta av denna typ av däck.

#17
2017-10-18 00:28

Det kontinentala däcket är bara ett exempel, en jämförelse. Som vi ser i testet utmärker det sig på torrt och vått, vilket kan förväntas, men testet visar ju inte hur det valda däcket presterar i förhållande till andra kontinentala däck. Det är bra det är anonymt då luras ingen att köpa just det däcket eftersom det däcket måste jämföras med andra av samma typ för veta hur bra/ dåligt det är. Teknikens Värld har i numret ute nu test med alla typer av vinterdäck, inklusive några kontinentala.

#18
2017-10-18 01:15

Helt logiskt tycker jag ändå inte det är att hemlighålla det kontinentala däcket. Varför kunde man inte testat fler av denna sorts däck, när det faktiskt finns fördelar med dem?

Det finns för närvarande inte ett ord om något nytt däcktest på Teknikens Världs sida.

#19
2017-10-18 01:42

Jag prenumererar på TV och numret kom i förra veckan, finns ute i handeln nu. Det dröjer säkert innan det kommer upp på webben, det är ju bättre för dem att man köper tidningen.

ViB skulle kunna ha ett eget test med bara kontinentaldäck men det blir väl för mycket och omfattande. Och dyrt. :)

#20
2017-10-18 07:44

Norrland ! mellan Gävle i södra Norrlands kustland och Kiruna långt upp i landskapet Lappland Norrbottens län är de drygt hundra mil, Mellan Gävle och Malmö ca åttio mil. E4 längs Norrlandskusten saltas regelbundet även vägar från denna in mot landet, är osäker hur saltning utförs norr om Umeå ( Skellefteå Piteå Luleå och Haparanda ) men helt klart är de ju beroende var i den stora delen av Sverige du kör bil hur du väljer vinterdäck. Jag som bor i de södra kustdelarna har åkt på friktionsdäck i Sjutton år utan problem. Alltså så skiljer de rejält på förutsättningarna var i den landsdelen du bor och kör i temperatur och snömängd vid val av vinterdäck.

#21
2017-10-19 09:53

Vikeroy. Jag kör i Norrland med friktions däck.
Är +50 och kör fjällen kusten och Stockholm och är nöjd och byter aldrig till dubb igen.
Tycker mig veta när det är vatten halka /blixt halka och då taggar man ner och tar det försiktigt.
Likadant i stan i korsningarna där alla slirat får man vara medveten och inte ligga en meter bakom en bil med nya dubbdäck.
Tycker det funkar bra ändå och bilen blir tystare än med sommar däcken.

#22
2017-10-19 18:12

"Norrland" är ett geografiskt område som utgör nästan 60% av Sveriges yta, du kan bo och leva hela ditt liv i "Norrland" utan att sätta vare sig fot eller däck norr om polcirkeln..

#23
2017-10-19 23:17

Vorwärts. Ja åker man skoter i fjällen 5ggr per vinter mellan Camp Gauto och Borgafjäll så vet man nog vad vinter är. Inte itusan behöver man norr om polcirkeln för att få rejäl vinter.
Och har man en ny bil med nyaste tekniken kan dubbfritt vara ett alternativ i Norrland
Kör man däremot en 4-10 år gammal bil så är det 100% dubb.

#24
2017-10-20 18:33

Friktionsdäck och sunt förnuft är en oslagbar kombination!

#25
2017-10-24 16:24

Dubbdäck i all ära men de gör inte den nyttan som meningen var eftersom många ökar hastigheten med tiotals km/tim och tror att däcken är förlåtande i alla lägen. Dessutom är det vinter en dag högst vartannat år där jag bor. Då stannar jag hemma eller tar bussen. Dessemellan kan jag använda mina vinterdäck utan dubb.

#26
2017-10-24 16:33

@john2008, håller med eftersom de kontinentala friktionsdäcket torde vara det bästa valet för nästan halva Sveriges befolkning - de som bor i Götaland.

#27
2017-11-11 12:24

Jag hoppas att ni även börjar testa friktionsdäck på is utan att rugga upp isen först (för att simulera en dubbdäckspåverkad is i trafiken). Alla dubbdäcksmotståndare får vatten på sin kvarn på falska grunder. Om dubbdäck förbjuds blir eventuell is inte uppruggad utan istället polerad av alla friktionsdäck och fästet blir då ofanligt mycket sämre än era istest visar. Detta måste också framkomma om diskussionen om dubbdäck ska bli rättvisande.

#28
2017-11-14 15:27

Det brukar vara ett gott råd att inte köra snabbare än att däcken får fäste, oavsett dubbat eller ej.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!