Bild
Nästa artikel
Seat Ateca är byggd på samma grund som nya Volkswagen Tiguan och kommande Skoda Kodiaq.

Seat Ateca – rapport från provkörningen

Provkörning

”Såväl komfort som köregenskaper håller hög klass och även kupéutrymmena imponerar.”

Vi Bilägares Mikael Schultz är nyss hemkommen från Spanien där han provkörde Seats nya suv Ateca i trakterna runt Barcelona.
 
Hej Micke, vad är Ateca för bil?

– Seats första suv genom tiderna. Den heter Ateca och är byggd på samma tekniska plattform som nya Volkswagen Tiguan och Skodas kommande Kodiaq-modell. Den nya Seaten finns både som fram- och fyrhjulsdriven och kunderna har fyra olika motoralternativ att välja på, två bensinare och två dieslar. Effekterna varierar från 115 till 190 hk. Jämfört med VW Tiguan är Seat Ateca betydligt kortare och lägre, men breddmåttet är detsamma. Även priset är klart lägre för Seaten än för VW:n.
 
Hur är den att köra?
– Jättetrevlig, tycker jag.  Jag har hunnit prova två fyrhjulsdriva versioner, den ena med 150 hk-diesel och den andra med 190 hk-diesel. Båda med sjustegad dubbelkopplingslåda. Dessutom har jag kört en tvåhjulsdriven bil med manuell växellåda och bensinmotor på 150 hk. Såväl komfort som köregenskaper håller hög klass och även kupéutrymmena imponerar. Däremot är det lite snålt med plats för bagage, åtminstone jämfört med koncernkusinen Tiguan.
 
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Officiell lansering blir i slutet av augusti och priserna börjar på 209 400 kr för den enklaste versionen med bensinmotor på 115 hk, manuell växellåda och framhjulsdrivning. Dyrast är Ateca Xcellense (högsta utrustningvsnivån) med 190 hk-diesel, sjustegad dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrivning. Den går på 317 400 kronor. Så prisspannet är stort, nästan 110 000 kronor. 
 
Diskutera: Vad tycker du om Seat Ateca?    

Kommentarer

#1
2016-06-16 11:08

Ser ju ut som de allra flesta i klassen, tycker jag. Det är en enda stor kompromiss, dessvärre.

.

#2
2016-06-16 13:06

Är inte alla bilar det?

#3
2016-06-16 13:07

En bil innebär alltid kompromisser på ett antal olika sätt.
Det här verkar vara en bra kompromiss.

#4
2016-06-16 16:41

Ni talar klokt och jag instämmer. Men jag menar att SUV av idag är extra många kompromisser, vilket gör att i slutändan är de precis likadana.

#5
2016-06-16 17:47

Tror att denna kan bli populär.
Estetisk ser den ganska bra ut och vill man ha SUV eller något liknande så har den ett bra pris.

#6
2016-06-16 20:45

Hur är fjädringen tro, stenhård och sportig eller mjuk och bekväm?

#7
2016-06-16 21:47

Brittiska recensenter är ganska överens om att fjädringen är, säg, "bestämd", men inte obekväm.
Se t ex http://www.autoexpress.co.uk/seat/ateca/95880/new-seat-ateca-tsi-petrol-...

Där står dock "knee room isn't the best", medan https://www.carwow.co.uk/SEAT/Ateca
skriver "here’s an abundance of headroom in the back and front of the Ateca and rear-seat
legroom won’t be a problem even if a 6’3” passenger sits behind an equally lanky driver".
Eftersom jag själv och sonen båda är runt 6'3'' så hoppas jag att det senare stämmer!
Atecan verkar superintressant tycker jag.

Om man söker på "seat ateca review" så får man upp minst ett halvdussin provkörningar från
Brittiska tidningar.

#8
2016-06-16 21:54

Ja, britterna är ganska förtjusta i Seat överlag. Om jag inte minns fel blev ju senaste Seat Leon vald till Årets bil i England efter lanseringen.

#9
2016-06-17 14:54

Jag tycker brittisk och kanske även all bilpress är helt färgad av gamla topgear ideal, typ att endast bilar med sportambitioner och premiumkänsla får bra betyg, komfort och funkis verkar helt bortprioriterat, synd tycker jag

#10
2016-06-17 20:30

I eftermiddags fick jag av en ren slump veta att en Ateca är på turné i stockholmsområdet just nu. Idag var den i Täby (på måndag i Sätra tror jag), så jag stack iväg dit efter jobbet och kunde provsitta. Kändes riktigt bra faktiskt, och helt ok med plats i baksätet bakom mig själv. Bra! Och bra takhöjd också. Bagageutrymmet räcker för rimligt mycket packning. Inte för en hel bilsemester med fyra pers, men då går det ju att skruva på en takbox. Ser fram emot provkörning i augusti!

#11
2016-06-18 05:50

Det fina med en SUV är de är lite högre så det är mycket lättare att ta sig in eller ut än en vanlig bil. Hustrun som har problen med ett knä blev stormförtjust i vår hyrda Renault Captur. Seat säljs inte i Australien längre. Annars hade vi nog tittat på den också.

#12
2016-06-20 10:23

ToRy, förra sommaren såg jag många små/medel SUV's (typ Quashqai) med takbok, hade de köpt en mellanklass kombi hade de inte behövt en takbox. Snacka om hur osmart det är att åka runt med takbox bara för att man skall ha SUV för att det är trendigt. Ibland undrar jag hur folk tänker!?

#13
2016-06-20 11:31

Styggavargen.

Jag har beställt en Hyundai Tucson och innan du rabblar fantasisiffror på hur tung och törstig den är så kommer en redovisning här.
Vikt: 1,425 kg
Deklarerad bränsleförbrukning: 0,49 l/m
Bagagevolym (VDA): 513 liter

Idag har jag en i40
Vikt: 1,599 kg
Deklarerad bränsleförbrukning på 0,49 l/m
Bagagevolym (VDA): 553 liter.

Jag har tänkt att skaffa en takbox för de två/tre gånger per år som jag faktiskt lastar mycket.
Är det inte bättre att köpa en bil efter behov istället för att hela tiden sträva efter en som lastar mycket?
Jag behöver inte dessa 553 liter mer än 2 till tre gånger per år. Ska jag köpa bil efter ett eventuellt lastbehov så får det ju bli en lastbil ifall jag skulle få för mig att flytta.

Anledningen till att jag skaffade i40 från första början var utrymmet i baksätet. Där får utan problem två stycken barnstolar plats utan att påverka stolarna fram. Detta är mycket svårt att hitta i en "mellanklasskombi" som du anser är en bättre bil. Tucsonen har också extremt bra utrymme i baksätet.
Vi kollade på många bilar innan vi bestämde oss för en Tucson men det är få som har bra plats i baksätet. Ett annat plus var ju helt klart "recliner-funktionen" på baksätet.

Ytterligare en anledning till att vi valde en "SUV" är att det blir lättare med i och urlastning av barnen. Bara positiva saker :D

#14
2016-06-20 12:01

Jag instämmer helt i att mycket lastutrymme är något som vi (och många andra skulle jag tro) behöver sällan. Nästan alla stora kombibilar i Sverige åker omkring med måttligt fyllt lastutrymme nästan jämt. Och har man takbox på säg 2-3 veckor för en bilsemester, så är det väl inget korkat i det? Det är en annan sak om man har ett fritidshus säg som man kör till var och varannan helg och då behöver ha med last av något slag,

Om jag ska köra skrymmande saker till återvinningsstationen så hyr jag en släpkärra; jag väljer inte att äga och köra en pickup varje dag för dessa mycket sporadiska tillfällen! ;-)

#15
2016-06-20 15:56

Deeds, du får en mindre bil som lastar mindre men samma förbrukning? Blir det en vinst? Det är en förlust enligt mig. SUV får du en liten bil som drar lika mycket som en stor kombi. Skall vi sedan hoppa upp ett segment, en stor SUV då drar det iväg ytterligare. Med SUV släpar du runt på 200-500 kg extra, helt i onödan... effektivt? Inga miljövinster görs...

#16
2016-06-20 16:06

Men om jag inte behöver stort lastutrymme men behöver utrymme i baksätet.. Varför ska jag då skaffa en bil som lastar mycket?
Bilen drar lika mycket som min gamla men lastar inte lika mycket.. För mig blir det ingen förlust. Att åka omkring med massor av outnyttjat utrymme är däremot en lite slöseri. Jag köper en bil efter mina behov.. Inte efter dina lastbehov

#17
2016-06-20 16:31

Deeds, du behöver inte bli arg? Jag menar bara, bilen är gjord för att transportera personer och last. Om vi nu säger att jag inte behöver så stort lastutrymme, varför räcker inte en golf i så fall? Eller en Mini? Eller varför kör en del runt med minibussar med plats för 7, är de i praktiken har två barn? Jag är negativt inställd till SUV fenomenet utifrån den praktiska aspekten, varför tillåter vi producera bilar som är små men som väger som stora bilar? Är det utveckling? Jag är minst lika kritisk till vissa kombimodeller som kommer ut nu V90 samt Mercedes där bilarna väger in på 2 ton (nästan). Slutsatsen är att vi drar på oss onödigt mycket utsläpp. SUV har dessutom problemet med högre luftmotstånd.

#18
2016-06-20 16:47

Jag är absolut inte arg, sorry om du uppfattade det så.

Jag kan inte ha en golf pga att jag vill ha ett stort utrymme i baksätet. De flesta bilar jag testat måste man ställa in så att man sitter som klistrad i framrutan och med benen i damsits om barnstolen (bakåtvänd) är bakom. Detta lyckades vi undkomma med i40. Där kan man sitta helt bekymmersfritt i framsätet med en barnstol bakom. Dock är i40 en stor och "tung" bil och vi utnyttjar sällan den stora lastkapaciteten så därför blev jag glatt överraskad när vi testade Tucsonen och upptäckte att det var jättebra utrymme i baksätet samt ett bagage som passade oss bättre och som slipper eka 90% av året

#19
2016-06-21 09:38

Deeds - du skulle absolut kunna ha en Golf men då en Golf SV som har väldigt gott om utrymme i baksätet om man skjutit det i sitt bakersta läge. Dock är bagageutrymmet klart sämre än i en Golf SC men ändå för många helt OK. Dessutom är sitt- och instegshöjden högre i en SV så den passar även mig som är lite äldre utmärkt. Sen är säkert din Tucson både lite tuffare och är troligen även lite rymligare i bagageutrymme så visst finns det anledningar att välja den istället men just Golf finns i flera utföranden där det skiljer rätt mycket i utrymmena "inombords".

#20
2016-06-21 10:32

Där ser man Pi! :)
När vi kollade så kollade vi på den "vanliga" golf kombin och den avfärdades snabbt. Måste sett kul ut i bilhallen när vi släpade med oss barnstolen och satte in i otaliga bilar. :P
Tucsonen tror jag kommer bli kanon. Dels så har den de utrymmen som jag efterfrågar plus att jag efter mina år med i40 är väldigt nöjd med både märke och återförsäljare. Har enbart haft små problem som fixats snabbt och smärtfritt och framförallt konstnadsfritt ;) Maskinellt så har i40 gått felfritt i snart 8.000 mil.
Detta är enda gången hittills som jag hållit mig till samma märke två gånger i rad.

#21
2016-06-21 11:14

Det blir säkert bra med din nya Tucson, Deeds.
Även jag brukar hoppa mellan märkena när det är dags för bilbyte men denna gång byttes vår Golf Variant mot en Golf SV. Sen har vi i o f s 2 bilar till i hushållet, en Kia Picanto -13 och en ny Mazda 3, så lite erfarenheter från olika märken får man ju trots allt. Det jag personligen uppskattar mest med Golfen, förutom högre insteg och sitthöjd, är att den är relativt tystgående (i alla fall jämfört med de övriga 2 vi har) samt inte minst förarmiljön som definitivt slår väldigt många andra bilar när det gäller tydlighet och enkelhet att använda. Inte minst kontrasten och "lättlästheten" i instrument och färddator vilket blir allt viktigare ju äldre man blir.

#22
2016-06-21 12:51

Om jag får den någon gång ja!!!! :P Att vänta på en bil är olidligt.. Beräknad leverans är nu mellan 11:e och 15:e juli. Känns som jag väntat i en evighet!

#23
2016-06-21 13:27

Jo - när man väl bestämt sig så vill man helst ha den omgående. Därför köper jag ingen bil där jag tvingas vänta typ 12 w på leveransen. Under den tiden hinner det ju hända en del i bilbranschen och jag vill inte råka in i situationen att jag hellre valt nåt annat än den jag valt och fortfarande inte fått levererad beroende på andra händelser i branschen under leveranstiden.

#24
2016-06-21 19:31

Pi, öppnade munnen först....annars finns alltid Octavia, sjukt mycket plats i baksätet. Bilen är snål då den är lätt och har lågt luftmotstånd :-) Men det vågar man väl knappt säga när det är SUV som gäller. Men jag har nog kanske aldrig förstått vitsen med SUV, vad som är så bra? Jag ser bara en massa nackdelar, och det erkänner jag. Många vill sitta högt har jag förstått i alla fall, för att kunna se mer... men när alla har SUV är vi tillbaka till ett noll-läge igen. När du sitter högt förlorar du sikten intill fordonet och om bilen är en större SUV måste du ha kameror runt om för att förvissa dig att inga barn/föremål kommer i kläm så att säga. Många större SUV's i USA är utrustade med detta av just den anledningen. Så om 5-10 år sitter vi här i Sverige och kör runt i 2.2 - 2.8 ton tunga bilar.. antagligen själva i dem. Hur bra är det?

#25
2016-06-21 23:00

Testade även octavia... Did not work.. Visst stolarna får plats men passagerarsätet måste flyttas nästintill längst fram och det innebär att min sambo inte blir att sitta speciellt bekvämt. Jag som kör kan inte heller sitta optimalt. Vi har valt stora och bängliga barnstolar men säkerheten först säger dom ju. Köpte de som va bäst i test och de va aningen stora. Men som sagt. Octavian fungerade inte. Superben funkar det dock i men den är i dyraste laget.

#26
2016-06-23 09:31

Deeds, jag håller med om att passagerare sidan blir lite lidande, i mitt fall måste jag montera öglor som fästs i glidskenorna och då kan inte framstolen skjutas lika långt bak längre och passageraren får lite mindre plats för benen. Dock upplevde jag att barnstol och utrymmet för denna blev stort i baksätet, detta kunde varit lite mindre och gett frampassageraren lite mer plats. Jag har lite tur, den som sitter fram som passagerare är en tunn tonåring eller liten fru :-)

#27
2016-06-23 11:06

Ser ut att vara en trevlig bil. Högt och bra in/ursteg ser det ut att vara. Saknar bild med inredning i reportaget,
Off topic: Grattis till vettigt bilval deeds.
Stygga vargen lär aldrig begripa att det finns personer som inte vill krypa i och ur bilen så det är ingen mening att argumentera med honom och hans fantasier. Octavia provades när vi bytte bil senast, (föll på att den var trång med uselt in/ursteg) men valet blev en Forester SUV pga utrymmena. Tucsonen föll på mållinjen men kanske nästa gång.

#28
2016-06-24 08:38

Styggavargen - att "sitta högt" är för mig att enkelt ta sig i och ur bilen och det kravet uppfyller min Golf SV. För mig som är kortväxt är stora SUV:ar obekväma att ta sig i och ur - de är helt enkelt för höga. Ett typexempel är nya XC90 som jag aldrig skulle kunna välja av den orsaken. Men "vanliga" bilar som t ex vanliga Golfen är tyvärr lite för låga för att vara bekväma att ta sig i och ur även för en kortväxt person som jag - kanske främst för att man med stigande ålder inte är riktigt lika vig som en 30-åring. Sen gillar jag inte heller stolar med höga sidostöd för även dessa stöd hindrar även de ett bekvämt i och ursteg. Och när man använder bilbälte så ser jag inget behov av att sitta som i ett skruvstäd när man kör på vanliga vägar - man sitter tillräckligt fast i stolen ändå.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.