Bild
Nästa artikel
Nya XC60 har fått helt ny design signerad Thomas Ingenlath men släktskapet med föregångaren är tydligt.
Interiören i de fullutrustade testbilarna är elegant med mängder av trä och läder. Framstolarna är desamma som i XC90 och tillhör de bästa på marknaden. En finess är ett bleck i stolarnas infästning som kollapsar vid en olycka och tar upp krockkrafter som annars skulle kunna ge ryggskador.
Infotain-mentsystemet Sensus har blivit snabbare. Vi tycker dock fortfarande att pekskärmen är svårare att hantera än vanliga reglage.
Instrumenten är tydliga och ratt-knapparna enkla att sköta. Layouten är identisk med den i XC90.
. Åttastegad automatlåda är standard liksom fyrhjulsdrift från Borg Warner (tidigare Haldex) av generation  5.
Mittplatsen i baksätet vinner inga komfortpriser men två fullvuxna reser bekvämt. Såväl takhöjd som benutrymme räcker till. Eluppvärmt baksäte är tillval för 2 900 kr.
För 30 900 kr extra får man ett ljudsystem från Bowers & Wilkins som kan simulera akustiken i Göteborgs konserthus.

Provkörning: Volvo XC60 (2017)

Provkörning

Volvo byggt en kompaktare suv som kan konkurrera med de bästa i klassen. En global säljsuccé väntar.

Morgonrusning i Barcelona. Jag har lämnat hotellet för den sista etappen av provkörningen av nya Volvo XC60 som går till flygplatsen via en avstickare upp i bergen norr om Sitges. Det är trångt på vägen. Skotrar och motorcyklar svärmar runt bilen som uppretade bålgetingar. Stressade spanjorer flackar fram och tillbaka mellan filerna och trafiken är så infernalisk som den bara kan vara i en storstad runt klockan åtta på morgonen.

Nya XC60 trivs utmärkt i detta kaos. Dieselmotorn slamrar visserligen en del men är rapp i starten och gör det enkelt att hänga med i trafikrytmen. ”PowerPulse” heter ett tryckluftssystem som blåser igång turbon i Volvos D5-motor för extra snabb respons. Den åttastegade automatlådan växlar snabbt och smidigt. Raka linjer, stora backspeglar, lättgående styrning och hög sittposition underlättar för föraren och gör det som kunde vara en relativt stressfull trafikmiljö till nära nog avkoppling. Så småningom lättar trafiken, jag lämnar staden och kör ut på motorvägen mot Sitges. Jag är ensam i bilen och passar på att testa ljudanläggningen från Bowers & Wilkins (extra utrustning som kostar 30 900 kr).
 
Före start har jag kopplat ihop min mobil med bilens trådlösa nätverk och Bluetooth-koppling. Jag kan därmed köra mitt eget Spotifykonto och streama ljudet till bilen utan att behöva använda dyrbar mobildata. Det låter riktigt bra, fattas bara annat för det priset, men för att justera ljudinställningarna krävs en hel del bläddrande i Sensus-systemets menyer. Volvo säger att man gjort pekskärmen snabbare och kanske är det därför den känns lite lättare att använda. Det krävs dock fortfarande att föraren tar blicken från vägbanan för att hitta rätt bland funktionerna. Dessutom blir skärmen full med feta fingeravtryck väldigt snabbt. Den tjusiga inredningen blir därmed genast lite mindre elegant.

"Nya Volvo XC60 är ingen billig bil men det behöver den inte heller vara."

Jag har styrassistenen Pilot Assist (extra utrustning som kostar 4 900 kr) aktiverad när jag pillar på pekskärmen. Den aktiva farthållaren håller avståndet till framförvarande bilar samtidigt som bilen själv styr för att hålla sig mitt emellan filmarkeringarna. Måhända är de spanska motorvägarna alltför krokiga för systemet. Bilen korrigerar hela tiden kursen och färden känns vinglig. När jag är färdig med pekskärmen och åter kan fokusera fullt på min körning slår jag därför av styrfunktionen och kör vidare med enbart den aktiva farthållaren aktiverad.
 
Nya XC60 går att få med alla säkerhetsfunktioner vi hittar i 90-serien. Dessutom har man tillfört några nyheter. Liksom tidigare slår bilen själv till bromsarna om ett hinder i form av en bil, cyklist, fotgängare eller stort djur dyker upp på vägen. Autobromsen klarar att bromsa till stillastående i hastigheter upp till cirka 60 km/tim. Om hastigheten är högre är det emellertid inte säkert att bilen hinner stanna innan kollisionen är ett faktum. I det läget hjälper XC60 istället föraren att göra en undanmanöver och styra undan hindret. Det fungerar så att när föraren själv styr, förstärker bilen manövern genom att lägga på bromskraft på de inre hjulen i svängen. Undanmanövern blir kraftigare och därmed effektivare än vad föraren själv skulle uppnå. Nästa nyhet handlar om att undvika frontkrockar med mötande trafik. Bilen använder en framåtriktad radar i kombination med en kamera för att bevaka området framför bilen. Om bilen av någon anledning skulle glida över vägens mittlinje samtidigt som ett mötande fordon närmar sig, varnar bilen samtidigt som den automatiskt styr tillbaka in i den egna filen. Det tredje och sista nya säkerhetssystemet är tillval och ingår i säkerhetspaketet Intellisafe Surround som kostar 5 900 kronor. Döda vinkeln-varnaren BLIS har kombinerats med en funktion som själv kan styra bilen. Radarantenner i de bakre hörnen spanar kontinuerligt ut mot kanterna. Om en bil hamnar i döda vinkel och föraren i detta läge försöker svänga ut i den upptagna filen tar bilen kommandot och styr själv tillbaka.

Testbilarna är fullutrustade med allt godis som finns på tillvalslistan, ett hastigt överslag ger ett pris kring 700 000 kr. Luftfjädringen à 26 900 kr är ställd i komfortläget och färden går behagligt utan att bli gungig. De spanska vägarna är förstås exceptionellt tysta men även vind och motorljud är väl dämpat. Dieselmotorn, vars morrande irriterat en smula i stadstrafik, smälter nu in i ljudkulissen och stör inte längre.
 
Jag lämnar motorvägen
och kommer in på en slingrig asfaltsträcka vars kurvor egentligen är alldeles för tvära för hastighetsbegränsning på 90 km/tim. Med körprofilsväljaren på mittkonsolen slår jag om till Dynamic och nu blir det liv i luckan. Gasresponsen snabbas upp, växellådan tillåter högre motorvarv, luftfjädringen blir styvare och styrningen fastare. XC60 byter karaktär och förvandlas till en bil som för sin storlek är riktigt rolig att köra! Även i höga hastigheter sker kurvtagning nästan helt utan krängning eller påtaglig understyrning.
 
Interiören är snygg och känns i mångt och mycket igen från XC90. Stolarna är desamma och håller mycket hög klass. De är inte lika fåtöljmjuka som i utgående XC60 men man sitter väldigt bra även i den nya bilen och kroppen känns pigg även efter längre etapper. Baksätet är bekvämt även för två fullvuxna. Bagageutrymmet har blivit tio liter större än i föregångaren och sammantaget erbjuder XC60 tillräckligt utrymme för de flesta.
 
Det har naturligtvis inte undgått någon att Volvo siktar uppåt och vill ta plats i bilvärldens finrum där tillverkare som Lexus, Audi, Mercedes och BMW återfinns. Med XC60 har man nått målet och i samband med detta även justerat prislistan så den ligger i nivå med konkurrenterna. Nya Volvo XC60 är ingen billig bil men det behöver den inte heller vara. Säkerhet, komfort, utrymme och körglädje kommer att ge Volvo nya välbeställda kunder över hela världen.

Den förra generationen överlevde i nio år och slutade sin bana med rekordförsäljning, en bedrift som blir svår för nya XC60 att upprepa då det går mycket snabbare i bilutvecklingen i dag än vad det gjorde för ett decennium sedan.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC60?

Volvo XC60 D5 AWD Inscription

Pris, kr: 505 900.
Mått, cm: L 469/B 200/H 166.
Tjänstevikt, kg: Från 1 814.
Max dragvikt, kg: 2 400.
Bagagevolym, l: 505.
Motor: Rak 4-cyl turbodiesel. Volym 1 969 cm3. Max effekt 235 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 480 Nm från 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor. 8-stegs automatlåda. Fyrhjulsdrift Borg Warner gen 5.
Prestanda: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,2 s.
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp 144 g/km.
Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC.
 

Plus: Säkerhet, komfort, utrymme, köregenskaper.
Minus: Pris, brister i förarmiljön.

Vad nytt? Första bil ut i 60-serien baserad på plattformen SPA.
För vem? Tjänstebilsförare som inte är begränsade till 7,5 basbelopp.

Motoralternativ och pris

(Motor, effekt, pris)

T5 AWD Aut Momentum: 254 hk, 422 900 kr.
T6 AWD Aut Momentum: 320 hk, 491 600 kr.
T8 AWD Aut Twin Engine Inscription: 407 hk, 658 800 kr.
D4 AWD Aut Momentum: 190 hk, 435 900 kr.
D5 AWD Aut Momentum: 235 hk, 465 900 kr.

Kommentarer

#1
2017-06-17 10:05

Tycker den förra modellen hade snyggare front, ja snyggare överhuvudtaget. Det ser inte bra ut där fram på varken denna eller XC90. Fronten görs sig bäst på S/V90.
Och när jag ser ratten, Volvo kan ta mig sjutton inte designa en snygg ratt.

#2
2017-06-17 10:53

För de pengarna, en Porsche Macan tack.

#3
2017-06-17 10:53

Var tvungen att kolla ratten ännu en gång efter Axa's inlägg. Och måste säga att den är häftig på ett retro 50-60 tals sätt, men det passar inte in i just denna moderna bilen.
Den sticker ändå ut lite med design på interiör och exteriör.
Fyrhjulsdrift där står det Borg Warner gen5, har dom helt lämnat Haldex?

#4
2017-06-17 11:42

Inte många kommer att köra ut från saluhallen med en bil under 500000 kr (rabatter undantagna).

I denna prisklassen hade jag själv valt något annat.

http://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-q5-2-0-tdi-190hk-sp...
http://www.bytbil.com/jonkopings-lan/personbil-grand-cherokee-limited-3-...
http://www.bytbil.com/uppsala-lan/personbil-f-pace-2-0d-awd-business-com...

#5
2017-06-17 11:54

Succé alla dagar i veckan.. Men diesel känns mossig.

#6
2017-06-17 12:42

Dyr men samtidigt prisvärd om man jämför med de konkurrenter Volvo vill jämföras med.

Kommer bli en vanlig syn på de svenska vägarna, bara att titta hur många Q5 och X3 det rullar där ute.

#7
2017-06-17 12:56

Jag tycker att den är ganska snygg även om den som alla SUV ser klumpig ut.
Jag undrar om det är bekvämare att ta sig in i baksätet på den här än i förra modellen som var dålig i det fallet.
När det gäller inredningen tycker jag den är riktigt sober, men när det gäller ratten kan jag hålla med om att det inte precis är det elegantaste jag sett , men den är åtminstånde rund utan någon idiotplatta nertill.
Men pekskärm hör inte hemma i trafiken, borde vara förbjudet i lag!

#8
2017-06-17 13:30

Är minsta motorn på 190 hkr? Nja, fortfarande en väldigt onödig bil med tanke på miljön. Att lättaste bilen väger över 1800 kg är också allt för mycket.

#9
2017-06-17 14:07

Det finns inga fel med denna, det är en fin bil.
Kommer att sälja här i Sverige men globalt så är det tveksamt hur starkt märke som Volvo är.

#10
2017-06-17 15:17

XC60n kommer med stor sannolikhet bli Sveriges största exportprodukt (som storebrorsan XC90n var under 2000-talet). XC60n är och har varit Volvos bästsäljande modell globalt sedan den presenterades i 2008, den nuvarande modellen har ökat med över 20% i år (en 9 år gammal modell).

#11
2017-06-17 17:48

En meningslös tungviktare som kommer att sälja bra. Säkerhetsutrustning som lockar föraren till att pilla och släppa fokus på körningen som han ändå har ansvar för.

#12
2017-06-17 20:16

Alltid så härligt okritiska... Men vad kan man vänta efter ännu en bjudresa med lyxboende på hotell?

#13
2017-06-17 22:19

9 av 10. Bra Volvo! Trodde aldrig jag skulle säga detta...

#14
2017-06-17 22:44

Så klart man måste dissa en Volvo annars vore man ju inte svensk. Det vet väl alla att det är trecylindriga 1,0 litersmotorer som gäller, då räddas ju världen ifrån undergång och alla pekpinnar och förnumstiga kommentarer kan läggas ned.

#15
2017-06-17 23:26

Bilen är snygg och kommer säkert att sälja mycket bra. Men man kan heller inte sticka under stol med att den är dyr, om man nu skall tro på listpriserna som är publicerade. Frågan är om den blir en volym bil trots det högre priset, eller om den kommande XC40 tar vid i prisklassen 300.000-400.000kr.

#16
2017-06-18 01:22

Nya Volvo XC60 är en riktigt snygg bil! Tyvärr alldeles för dyr för de flesta bilköpare... TV reklamen för XC60 tycker jag förresten är töntig och väldigt intetsägande!

#17
2017-06-18 06:09

Med det utseendet ska den vara dyr. Väldigt skönt att Svensson stämpeln är påväg bort. Dem gjorde helt rätt i att tänka om! Sen kan jag med 110 % säkerhet säga att dem som tycker att förra xc60 såg bättre ut kommer tycka annorlunda om 1-2 år.

#18
2017-06-18 08:49

Man måste alltså in i petskärmen även för att ändra kupétemperaturen? Det känns som nån datanörd fått bestämma hur allt ska skötas via skärmen, vad är de för fel på tydliga fysiska knappar? Dem kan man använda för de vanligaste funktionerna, och sedan fördjupa via skärmen för att göra "andra" inställningar.

#19
2017-06-18 09:34

rikast: Inte ens den billigaste Porsche Macan kommer under 700k med vettig utrustning. Macan har dessutom nästan inget state-of-the-art förarstöd överhuvudtaget. Det är två helt olika bilar som har två olika köpargrupper.

#20
2017-06-18 09:35

Reverend Benny: Borg Warner köpte Haldex Traction.

#21
2017-06-18 09:36

Styggavargen: De väger så. Mercedes GLC Hybrid väger också över 2 ton i hybridutförande. Generellt är dagens bilar väldigt tunga om du rör dig i lyxsegmentet.

#22
2017-06-18 12:31

Jag vet, även kombi och sedan bilar snittar uppåt 2 ton. Inget som direkt lockar mig. Sedan när går över till el kommer vikten att bli högre. Bilarna blir för tunga och svårkörda och körglädje försvinner.

#23
2017-06-18 13:56

Hultarn
Ja, det är kanske Volvos nya säkerhetstänk...

#24
2017-06-18 14:03

Christer
Att dissa Volvo har inget med att vara svensk. Eller hur tänker du nu?
Även om de rört sig bort från folkhemsbilen så är det fortfarande en Svennebil, för att det är svenskt (kinesiskt). Jag jämför med konkurrenterna, BMW, Merca och Audi. I princip har alla övriga saker som tilltalar mer än Volvo. Och de övriga har kommit ifatt Volvo på de områden Volvo tidigare var bäst på, säkerhet och funktion. Så varför ska man köpa Volvo? För att de är snyggast? Hm, det är ju snarare en smaksak. För att det är svenskt? Nej, varför det? Jag köper inte svenskt om det finns annan produkt som passar mig bättre.

#25
2017-06-18 17:02

Nu är det väl mer eller mindre bekräftat att XC60 varken är så värst rymlig eller praktisk.
Jag tänker som så att uppe på den här prisnivån så söks om man ska ha en SUV, det mesta och bästa på alla sätt o vis, och framför allt rymlig!
Det är lite så kan jag se att Volvo blir bäst i världen i Sverige och möjligen i Kina och det är inte illa iofs.

#26
2017-06-18 17:37

Jag måste ändå säga att jag tycker det är häftigt vad Volvo cars faktiskt levererar. Är ingen Volvoälskare men tycker det är kul att se vad dom tar fram och har även en del vänner som jobbar med utveckling eller är inblandade i någon form av byggandet.
Volvo är ju en relativt liten aktör om man jämför med jättarna och med det i åtanke så är det än mer imponerande.

#27
2017-06-18 21:39

"Axa 2017-06-18 14:03
Christer Att dissa Volvo har inget med att vara svensk. Eller hur tänker du nu? Även om de rört sig bort från folkhemsbilen så är det fortfarande en Svennebil, för att det är svenskt ."
Hela ditt svar säger att man skall dissa Volvo för att bilen är svensk( men har en kinesisk ägare) För dig är det tyskt som gäller, för en svensk bil är inte tillräckligt fiiin. XC60 är ju lite föraktfullt en svennebil.

#28
2017-06-18 22:36

Synd att inte Volvo har någon riktigt stor diesel motor! En V8 diesel med ett gott muller i skulle vara fint!

#29
2017-06-19 09:59

Christer
Du missuppfattar. Jag konstaterar att det fortfarande är väldigt svenskt med att ha Volvo. Den säljer ju bra i Sverige även om de blivit dyrare. Men att Volvo rört sig bort tidigare målgrupp.
För mig allmänt är det inte bara tyskt som gäller. Senaste bilarna har varit spanskt(tyskt), Volvo, tyskt, franskt, italienskt.
Men i den prisklassen som Volvo placerat sig i nu ser jag bara tyskt som vettigt. Jag dissar Volvo för att jag tycker inte den är lika bra som tyskarna. Men det verkar som att man måste hylla Volvo bara för att man är svensk, vilket jag vänder mig mot. Därav epitetet Svennebil, alla ska ha en för att det är svenskt...åtminstone alla smådirektörer...

#30
2017-06-19 11:42

Bra Axa. Nu förstår jag bättre vad du menar. Själv har jag alltid gillat Volvos säkerhetstänk och att dom konsekvent genom åren prioriterat detta. Det säger jag trots att jag aldrig ägt en Volvo. Dom har väl rört sig bort från billig (Nåja det var en överdrift i Sverige i alla fall) folkhemsbil för att dessa bilar gör andra tillverkare bättre och skulle Volvo hållit fast vid detta gamla koncept hade nog inte Volvo funnits idag. Volvo har koncentrerat sig på tjänstebilsförarna istället, med framgång.

#31
2017-06-19 14:12

Christer
Jo, vilket jag även tog upp tidigare. Volvos säkerhetstänk har ju varit unikt för dom men övriga har ju liksom kommit ifatt Volvo när det gäller säkerhet.
Det är ett smart drag av Volvo att röra sig upp till lyxsegmentet men jag tror att det hade fungerat även om de fortsatt i "folkhemsandan". V70 är i mina ögon sista modellen av "gamla" Volvo och den sålde väl bra även på slutet. Jag tror Volvo kommer få det tuffare i lyxsegmentet, tuff konkurrens och fler tillverkare som vill ligga där.
Men tjänstebilsförarna är glada...tills de gör om reglerna...

#32
2017-06-19 20:12

Tänk vad Magdalena Andersson är snäll med alla portföljnissar och andra väskdängare. En ny Volvo till alla för annars köper dessa MB eller det andra tyska som BMW eller en annan ändå. Nej vi måste hålla denna Kossa i spiltan och mjölka så vi får behålla lite grädde i landet. Att Svensken skulle kunna åka Volvo i folkhemmet är en utopi. Kinesiska Volvo tillverkar bilar som
eliten i Europa och övriga länder t.ex. Kina kan åka i men den mindre bemedlade Svensken får åka i lågprismärken från just
Östra länderna ( Korea,Kina och Japan m.m ) och detta är väl vad den Svenska Regeringen vill. Pengarna styr,eller hur ??

#34
2017-06-19 21:21

Undrar om tjänstebilsförarna kan välja XC60 framöver, har hört lite på omvägar att den tydligen släpper ut för mycket och därför ratas. Detta kunde lätt åtgärdas om man bantade bort 300-400 kg på bilen, säljer den utan fyrhjulsdrift i större omfattning. Men det är klart, då är den inte tyngst och saknar fyrhjulsdrift... vem vill köpa den då? Jag hade nog inte kunnat jobba som chef på Volvo, alla mina förslag hade gjort deras bilar osäljbara....

#36
2017-06-19 22:32

Axa: Jag äger numer bara tyska bilar. Aldrig mer. Det är en jädrans illusion att de skulle vara bättre överhuvudtaget. Jag är trött på dravlet att Tyskt på något sätt skulle vara bättre. Det är de inte.

#37
2017-06-19 22:46

Milky
Det beror på vad som menas bättre/sämre...

#38
2017-06-20 00:01

Nope, en jag känner på avstånd skulle ha ny tjänstebil, problemet var något att det inte gick att få nuvarande XC60 modell för den släpper ut för mycket. Låter inte helt orimligt, men jag kan inte verifiera uppgifterna. Ingen blir nog gladare om det vore sant, utsläppen måste minska genom att tjänstebilen som plockas ut är så snål som möjligt. Tyvärr brukar det vara precis tvärtom.

#39
2017-06-20 12:23

Vargen: Ett problem när det gäller tjänstebilar är att de är en arbetsplats för många. Det innebär att både säkerhet, komfort och ergonomi måste hålla högsta klass. Dessutom måste de fungera i ur och skur. Därför är många tjänstevagnar också större, fyrhjulsdrivna och med en del vettig utrustning i. Skall man spendera 5000-6000 mil om året bakom ratten å yrkets vägnar är det i allra högsta grad rättmätigt att bilen uppfyller ovan nämnda kriterier. MVH AL

#40
2017-06-20 13:17

Varför togs inlägg #33 och #35 bort? Något personligt?

#41
2017-06-20 13:23

"Det är en jädrans illusion att de skulle vara bättre överhuvudtaget. Jag är trött på dravlet att Tyskt på något sätt skulle vara bättre. Det är de inte."

Som Axa sa, det beror på vad man menar med bättre. Driftsäkerhetsmässigt är de nog inte bättre, men när det gäller kombinationen köregenskaper/komfort så tycker jag fortfarande tyskarna är i en klass för sig.

#42
2017-06-20 13:58

Skoda
Om jag tar ett exempel. En del tycker att tyskarna oftast har för hårda stolar, och hyllar ofta Volvos "fåtöljer". För min egen del och min kropp mår bäst i tyska hårda stolar där jag inte har problem att sträckköra. Så på den punkten är Volvo sämre för mig.

#43
2017-06-20 21:23

Axa, för mig är Volvos stolar bättre även om de var ännu bättre förr, Saab och Volvo stod i en klass för sig.
Jag har aldrig gillat de tyska betongbänkarna även om en del har modifierats med lättbetong.
Jo, jag vet att det finns tyska stolar som är suveränt komfortabla,
men tyvärr sitter nästan alltid i bilar i de högre prisklasserna.

Men ibland finns de som tillägg även till bilar i överkomliga prisklasser.
Jag har en känslig röv som är finsmakare!

#44
2017-06-20 21:33

Tyskarna gör överlag mera tilltalande bilar.
Säg vilken icketysk bil du vill och det finns alltid en tysk som är mer bil.
Man kan det där i Tyskland .. Fattas bara, får man inte göra stridsvagnar och kanoner måste man ju lägga krutet på något annat.

#45
2017-06-21 13:57

Kommer säkert gå jättebra för Volvo med denna bilen. Särskilt om man läser kommentarerna på nätet, youtube etc, där folk är väldigt entusiastiska över nya XC60 och tokdissar de tyska konkurrenterna med uttalanden i stil med "RIP Audi Q5" eller vad konkurrenten nu heter.

#46
2017-06-21 22:17

Saabium
Ja, det var ju specifikt exempel med stolarna som är individuellt. Sedan finns det ju mer generella skillnader om bättre och sämre.
Vad gäller kommentarerna på nätet så blir det löjligt. Att Volvo skulle ha tyskdödande modeller tror jag inte på. Visst de ger tyskarna en match. Men jag upplever att tyskarna har tajtare utvecklingscykler och det går ganska snabbt tills man upplever enskilda Volvomodeller som utdaterade.

#47
2017-06-22 19:03

XC60 2015 den absolut bästa bilen jag kört hittills i all avseenden ( > 100 000 mil Volvo o > 50000 mil blandade märken) lovar mycket gott för nya modellen som jag nog köper om nåt år Tyskt inte att tänka på även om de oxå gör bra bilar man får mer för pengarna i en modern Volvo!

#48
2017-06-28 10:41

Mja. Dyr, för mycket styrs via pekskärm, jag tycker bättre om knappar och en taktil feedback. Föredrar tysk "känsla". Har flera vänner som har mycket fel på sina nya Volvo´s (V90) strul i programvaror, karosspassningar, "spökfel" som inte är premium. Det verkar också som att det är ansträngt mellan vissa återförsäljare och Volvo Cars när det gäller dessa fel och vem/hur de skall åtgärdas. Apropå tunga bilar och förbrukning, min E220d -17 är nu "inkörd" efter ca 2000 mil och den ligger på 0,55 L/diesel mil blandad körning. under 0,5 på längre sträckor. Och jag spar inte på gasen. Den väger ca 1,8 ton. Ganska fantastiskt.

#49
2017-06-29 21:27

Varför har D4/T5 60 liters tank och D5/T6 71 liters tank?

#50
2017-06-30 08:26

Tung dyr klumpig ingen bil för vanliga Svensson skrämmande redogörelse från provkörningen ska man hålla på så när man kör bil att ha en sån klösbräda att hålla på med verkar inte trafiksäkert.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.