Bild
Nästa artikel

Volvo XC60 – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägare är en av de första tidningarna att få provköra Volvo XC60. Se filmklipp med guidad rundtur av bilen!

Hallå Barcelona och Tommy Wahlström. Hur är det att köra nya Volvo XC60?
– Riktigt bra faktiskt, den här gången är jag imponerad! Jag gillar mycket med XC90 men det är ju egentligen en alldeles för stor och klumpig bil i vardagslag. XC60 är mycket tajtare, smidigare och behändigare.
 
Ja, den är ju både kortare och lättare.
– Absolut, men det handlar inte bara om yttermåtten. Även känslan är annorlunda. Mindre långfärdsbuss och mer sportbil om jag nu ska dra till det lite.
 
Vad är det som är så bra då?
– Jag gillar drivlinorna, framförallt bensinmotorn i T6 som vi fått köra här tycker jag verkligen kommer till sin rätt i den här bilen.

Är det något spontant som du inte gillar?
– Det är väl ingen hemlighet att jag inte är något större fan av pekskärmar. Även om Volvo nu gjort sitt Sensus-system lite snabbare så tycker jag nog fortfarande det tar för mycket uppmärksamhet från körningen. Å sedan kan vi ju prata pengar. Volvo kliver nu på allvar upp i prislistan och tar plats vid Audi och Mercedes.

Hela provkörningen av bilen läser du i Vi Bilägare nr 08/2017, i butik den 30 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration.
 
Diskutera: Tror du att Volvo XC60 kan bli en storsäljare?

Kommentarer

#1
2017-05-16 16:26

Har tomten druckit för mycket glögg? När har XC60 varit en långfärdsbuss? Har de lyckats göra den lättare, eller väger den mer än 2 ton nu??? Det är den stora gåtan.

#2
2017-05-16 16:41

Nya Volvo XC60 blir definitivt en storsäljare om man ska tro de journalister mfl som har kört / testat den. För oss med små plånböcker får (tyvärr) köpa billigare bilar typ Toyota men visst skulle jag hellre sitta i den nya XC60:n men ekonomin tillåter tyvärr inte det, än...

#3
2017-05-16 16:44

Är det drömmen i livet? Att kunna köpa så dyr bil som möjligt?

#4
2017-05-16 16:44

Styggavargen - Tommy jämför nya XC60 med XC90, apropå "mindre långfärdsbuss och mer sportbil".

#5
2017-05-16 16:45

Förra modellen har ju riktigt kort dyna i baksätet vilket gör den jobbig på långfärd. Men rätt okej bil för två personer. Sen är ju surfplattan inte alltid populär hos alla.

#6
2017-05-16 17:01

MPV är långfärdsbuss, en XC är det inte... men det är klart, han relaterar till "busskänslan" när han KÖR XC modellerna (det har jag förstått).

#7
2017-05-16 17:03

Jag kan förstå att en del vill ha ljus klädsel i kupén men att ha det även i bagagetutrymmet måste ju vara hjärnsläpp...

#8
2017-05-16 17:07

XC60 är en storsäljare, men varför? Den lastar inte mycket, den är inte snål, den är inte billig? Och i början vet jag att XC60 sålde inte alls bra, tror det var typ år 2009 eller så. XC90 var inte heller någon storsäljare, och inte ens Volvo ville göra XC90 modellen?. Men som sagt, vindarna vänder .. Volvo är nästan sin egen konkurrent, som lyckas vända det till sin egen fördel. Man prånglar ut allt tyngre modeller som slår undan säkerheten för andra märken och till slut, så blir man tvingad att köpa Volvo mot sin egen vilja? Jag kommer att köpa Volvo nästa gång, om ca 3 år när min Octavia blivit helt osäker (pga för lätt bil). Grannen bytte sin V60 (nästan ny) mot en XC60 förra veckan. (som exempel på att Volvo är sin egen konkurrent och fiende, men samtidigt lyckas göra vinst på det).

#9
2017-05-16 17:36

Jag tror att XC 60 kan bli en storsäljare, många följer ju strömmen och köper SUV och har råd eller är beredda att på annat sätt finansiera en bil för ca 500 000kr.

#10
2017-05-16 18:34

Hm, jag tycker utseendet var betydligt bättre på den förra modellen. Tycker inte om fronten på nya XC90 som de nu överfört till XC60.
Den kommer säkert att sälja men i den klassen är det snarare prestigen som lockar mer än något annat. Hur det nu kan vara prestige i att ha Volvo? Snarare att man kan visa att man har råd.
Som privatist är det för dyrt och till priset opraktiskt. Skoda kommer med sina två SUVar, Seat har sin Ateca, Quashqai är väldigt prisvärd...
Det finns många alternativ som är mer prisvärda, snyggare och mer praktiska. Iallafall om man är privatist.

#11
2017-05-16 21:21

Ateca? mindre än 500 liter bagage, och vikten på 1300-1600 kg i SUV kostym? Hmm... Quashqai, den är inte mycket bättre. Småbilar som väger som stora kombi-bilar.

#12
2017-05-17 00:49

Stygga
Nåja, nu säger inte jag att mindre SUV är bättre än stor kombi. Men om man ska ha SUV tycker jag det finns bättre alternativ än XC60.
Sedan har ju inte tex Octavia såå mycket större bagagevolym än Ateca och de väger ungefär lika.

#13
2017-05-17 07:40

Jovisst, när man ser XC60 så tänker man genast "sportbil".............

#14
2017-05-17 07:56

Nån som fastnat med skägget i brevlådan

#15
2017-05-17 08:18

Biltestare gillar alltid de största motorerna...

#16
2017-05-17 08:30

@Hackenbush, ingen har sagt att den ser ut som en sportbil. Det här är inte första gången du rycker saker ur sitt sammanhang. Trollar du eller har du svårt att läsa en text?

#17
2017-05-17 08:49

Det är inte första gången som bilföretag/biljournalister pratar om sportbil och suv i samma mening. Man försöker få sina klumpiga suvar att verka sportiga och det är lite löjligt. Jag retar mig på det.
Varför inte säga som det är, att det är en klumpig bil men att den är trevlig att köra. En bil behöver ju inte klassas som "sportbil" för att vara trevlig att köra.

#18
2017-05-17 08:58

En riktigt snygg bil från Volvo som säkert kommer att bli en succe. Kan man få en hybrid/eldriven/bränsleceller i någon form.

#19
2017-05-17 08:58

Ja, det är ju nån slags trend att bilar ska vara "sportiga", med sänkta chassin, löjligt låga däcksprofiler och rattpaddlar.
Att det är byngligare att ta sig i och ur en låg bil, att de där däcken ger mer buller och mindre komfort och att rattpaddlar är något som används av ytterst få - det är är en annan sak.

Att det dessutom ska göras sportiga offroad-bilar är ju också motsägelsefullt.

#20
2017-05-17 09:43

@hackenbush, klumpig? Har du kört den? Här är en biljournalist som gjort det och som bevisligen inte tycker den är klumpig. Tror du behöver vidga dina vyer och provköra något mer modernt. SUV är inte lika med rambyggd USA-pickis med plats för familjen längre.

#21
2017-05-17 10:10

Jodå Swemba, jag skulle kunna provköra en men min åsikt är inte att den som helhet är klumpig (läs körning) men den ser klumpig ut tycker jag i själva designen. Just den klumpiga designen gör att jag inte skulle vilja äga en men provköra visst ok så långt kan jag sträcka mig.

#22
2017-05-17 11:35

Denna bil kommer att bli Volvos nya storsäljare, förbaskat bra jobbat Volvo.

#23
2017-05-17 12:07

Swemba
Allt är relativt. Den må se sportig ut i jämförelse med traktor men inte annars. Den är säkert smidigare än en traktor men säkert klumpigare än en småbil...

#24
2017-05-17 12:12

Tragisk biltyp för tragiska människor med tragiska liv...

[Jag har sett flera av dina alster.
Du må skriva hälsosamt korta kommentarer, men de är endast och alltid tomma invektiv. Du ligger nära gränsen för att betraktas som ett "troll".

Roy J, i egenskap av moderator]

#25
2017-05-17 12:55

Bilen blir en kanon hit!..oavsett pris, minsta motorerna kommer sälja bäst.

#26
2017-05-17 12:55

Styggavargen: XC60 har faktiskt varit en succe redan sedan starten. År 2009 - det år som Vargen pratar om - sålde den mer än både BMW X3 och Mercedes GLK. Audi Q5 sålde mer dock, men blev faktiskt omkörd av Volvo XC60 under 2016 i takt med att totalmarknaden för premium-SUV växer.
Angående XC90 så ville Volvo utveckla modellen redan under 90-talet. En del krafter internt var dock rädda för att tippningsrisken, liknande det som man kunnat se i USA hos större SUV. Men i takt med att nya tekniska lösningar togs fram, och i samband med att Ford tog över, så såg P28 dagens ljus år 2002. Då var den utrustad med ett "antivältsystem" som visade sig mycket effektivt. Tippningsrisken är därför inte högre än hos andra vanliga personbilar (enligt NHTSA). XC90 inte bara är en stor succe, den är också Sveriges största enskilda exportprodukt någonsin. Så det var tur att bilen byggdes. MVH AL

#27
2017-05-17 14:38

Den lär sälja bra och jag kommer aldrig förstå varför. Det är en jäkla tur att alla inte gillar lika.

#28
2017-05-17 16:05

Var finns filmklippet?

#29
2017-05-17 22:32

A.L, jämfört med andra SUV:s, jag pratar om att ingen köpte XC60 då... men nu 6-7 år senare är den 3:dje mest sålda bilen i Sverige. Vad hände tror du? Vi pratar inte om så mycket förändringar genom åren, eller hur? Lite facelifts då och då...

Angående XC90, den var den sista utvägen, Volvo personvagnar saknade pengar i kassan och utvecklingskostnaderna sköt i höjden så XC90 blev sista utvägen som då såldes på andra marknader. Säkerheten var dragplåstret, en stor och tung vagn på över 2 ton slår som bekant ut det mesta när det kommer till resultatet i en kollision. Det var mest passiv säkerhet på den tiden. S80 sålde sämre än väntat med mycket kvalitetsproblem.

#30
2017-05-17 23:46

Vargen; Det som har hänt är att marknaden för kompakta SUV:ar har vuxit, och det med besked. Det gäller inte bara i Sverige utan i hela EU. År 2009 sålde exempelvis XC60 i dryga 40000 exemplar, att jämföra med år 2016 då den såldes i 80000. Samma förhållanden ser vi hos andra tillverkare, där BMW säljer mer av X3/X4 2016 än vad man gjorde år 2009, där Audi säljer mer av Q5 och där MB slår nya rekord med sin GLC. Volvo är alltså inte ensamma om att sälja stora mängder SUV.
Angående XC90 så togs den inte fram när Volvo hade pengabrist. Den sista Utvecklingen finansierades nämligen av Ford, (c:a 600 miljoner) även om P2x- plattan redan var förberedd för en SUV. I samband med att Wolfgang Reitzle fick syn på det som skulle bli XC90 ritades bilen om och kvalitetskänslan förbättrades under hans överinseende. Han ansåg nämligen att XC90 som den var tänkt från början inte höll måttet, en uppfattning som jag delade. Men Reitzles intåg i utvecklingsprocessen försenade projektet men gjorde bilen till en bättre och mer förädlad produkt. Den blev som sagt Sveriges största enskilda exportprodukt någonsin.
Och Vargen; visste du att den har väldigt låga skadeföljder, både för de åkande som de fordonen som den möter. I samband med utvecklingen placerades det nämligen en balk i nederkant som skulle träffa motståndarbilens defirmationszon. En lösning som även Scania använder på sin lastbilar.

Så XC60 säljer bra, dels då det är en bra produkt men också på grund sv att marknaden för medium premium SUV exploderat.
MVH AL

#31
2017-05-18 07:53

Man kommer ju aldrig från att en XC90 på 2,2 ton är ödeläggande för en bil som väger mer normalt, typ 13-14-1500 kg. En "kompakt SUV" som XC60 väger 2 ton, nästan lika illa där. För mig är en "kompakt SUV" inte en stor XC60, snarare då en Captur som inte väger mer än en vanlig bil, typ 1300 kg. Den mosar inte andra bilar och de som är åkande.

Den omtalade "låga" krockbalken sitter fortfarande högt jämfört med en vanlig bil, se detta test där Golf möter XC90. Jag skulle tro att det knappast blir bättre i verkligheten när förarna bromsar och nosen dyker. https://www.youtube.com/watch?v=h49Buti4bkY

#32
2017-05-18 10:43

Riktiga drögar. Hög bil som väger 2 ton i händerma på fel person är rena mordvapnet. Det är väl det som kallas krocksäkerhet. Märklig trend också, detta att vanliga bilar görs till crossovers och stora suvar försöker man göra sportigare.

#33
2017-05-18 11:05

1950, kallade man amerikanska bilar för tunga plåtschabrak för att de var stor och tunga och vägde ofta runt 2 ton.
Idag 2017 är många Suvar lika tunga, runt 2 ton men det tycker man plötsligt är ok.

#34
2017-05-21 00:46

Ni är roliga, ni tycker jag jobbig som ogillar SUV, och är kritisk till varför vi helt plötsligt måste köpa dessa onödigt tunga och klumpiga modeller. Opraktiska och dessutom trånga. Det finns nästan inget rätt med en SUV. Nu läggs det energi på att göra dem smidigare, sportigare och med bättre vägegenskaper. Men för 17 gubbar, det är en helt vanlig bil med dess egenskaper man försöker få en SUV att vara!? Tänk på mycket utvecklings kostnader och tid bilbranchen lagt på fel saker, istället för att försöka få ned utsläppen på vanliga bilar. Jag blir riktigt arg när jag tänker på hur dumt SUV är. Dessutom lär man förr eller senare tvingas köpa en. Sjukt..

#35
2017-05-21 05:00

Vargen, man kan se SUV-trenden som en del av fossilsamhällets sista dödsryckningar. Sedan lär man bli ordentligt tvingad till sänkt förbrukning och utsläpp, vare sig man vill eller inte, och då kommer det inte funka med SUV, i så stor utsträckning som nu, även om de råkar vara eldrivna. Ibland blir det värre strax innan det blir bättre.

#36
2017-05-28 13:27

Telsa kom med modell S 2012, att bara erbjuda 40km körning på ren el 6 år senare i sin nyaste modell imponerar föga.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!