Provkörning: Volvo V70 Drive

Publicerad 2010-08-03 06:40
Provkörning

Det är med viss skepsis man äntrar Volvo V70 Drive. Kan en liten 1,6-liters motor och 109 hästar räcka till för denna bjässiga herrgårdsvagn? Miljövänlig, visst, men användbar? Det tar inte många mils körning att inse att det här konceptet fungerar riktigt bra.

Volvo har sedan en tid fem bilmodeller som klarar gränsen för miljöbilar, d.v.s. inte släpper ut mer än 120 gram Co2 per kilometer. Senast i raden är de större bilarna V70 och S80.

Den motormässiga basen i dem är en 1,6-liters dieselmotor på 109 hästar. Genom att bland annat trimma batteriladdningssystemet, generatorn laddar batteriet bara när motorn har låg belastning, t ex i utförsbackar, har man lyckats få ner utsläppet till 119 gram Co2 per kilometer.

Alltså precis under gränsen för att bilarna ska klassas som miljöbilar och få skattebefrielse i fem år.

Vi valde tjänstebilsklassikern V70 som provkörningsmodell och var aningen fundersamma över om inte den lilla 1,6-liters dieseln skulle göra att bilen känns undermotoriserad.

Skepsisen kom snabbt av sig, konceptet fungerar utmärkt, även om det förstås i vissa lägen, främst vid segdragna omkörningar, känns att det bara är 109 hästar.

Men då väger känslan av att köra miljövänligt och skattebefriat över och gör det lättare att acceptera lite jobb med växelspaken.

Utväxlingen är väl anpassad, bra acceleration på lägre växlar vid snabb körning i stadstrafik och skönt flyt på landsvägen - femman och i viss mån även fyran har klar överväxelkaraktär. En växelindikator på instrumentpanelen talar om när det är dags att växla upp eller ner.  

Förbrukningen då?  Den uppgivna bränsleåtgången, 4,5 liter per 100 kilometer, som baseras på EU:s körcykel och är uppmätt i laboratorium, kommer man inte ner till vid körning ute i trafiken.

Soppan räcker länge
Under de 150 mil med varierad körning som vi avverkade visade färddatorn mest hel tiden en förbrukning på 5,6 l per 100 km, medan den verkliga snittförbrukningen var 6,2 l per 100 km.

1,6-litersmotorn var snål redan innan Volvos fintrimning. Förbrukningssiffran låg då på 4,9 l/mil och ett utsläpp på 129 g/km. Sänkningen innebär att den som kör 1 750 mil om året sparar 70 liter diesel.

Den moroten kanske inte är så stor, men sedan tillkommer fem års skattebefrielse, vilket ger 7 000 kronor mer i plånboken.   

Det som är riktigt tilltalande ur ett förarperspektiv är den stora räckvidd som den låga förbrukningen ger, långt mellan besöken på macken. Volvo uppger att V70 klarar 175 mil landsvägskörning och 155 mil blandad körning.

Med våra förbrukningssiffror som grund kommer man inte så långt, men det blir ändå imponerade många mil.
 

Artikeln har
44
kommentarer

Det går alldeles utmärkt att stänga av antisladd systemet i v70. Man gör det dock i menyn och inte med en snabbknapp....
Har V70 Drive själv med momentum, buiss plus paketet. Jag är mäkta imponerad av denna. Har aldrig haft en volvo förut och hade en ganska negativ inställning efter allt man läst om volvo innan. Men jag kan inte finna något att klaga på gällande denna bil. Helt underbar kvalitet känsla och materialen är sjukt imponerande. Har suttit i både bmw 5 serie och Audi A4 men de var inte alls lika sköna inuti.

Lite info om byte partikelfilter a 12000:- typ. På de nya modellerna är Volvos partikelfilter självrengörande. Behöver alltså ej bytas. Viktigt när man väljer bil.

Kört min D3 nu i 3 mån. är van med min gamla 9-5 med 225hk/340nm så i D3:an är man äntligen gubbe på riktigt!
Körde nyligen med D3:an fullpackad till Nynäshamn Kungsängen på 0.49/snitthast på 100km/t (enligt färddatorn, så det måste man väl säga är bra. Detta kan jämföras med fullpackad 9-5 från Flen till Kungsängen på 0.90/snitthast 100km/t (E85) 2 vuxna/2barn + all tillhörande packning. Vad som är mest miljövänligt vet jag ej!? Du saknar handbroms i V70:an och kan ej heller stänga av antisladdsystemet vilket jag finner rent farligt du man inte kan kontrollera bilen själv utan måste förlita sig på att någon form av autopilot skall sköta bilkörningen åt dig. Ska man ut och glida en runda för skojs skull med nedvevade rutor kanske V70 Drive kan vara något...

Körde v70 drive igår och blev mycket positivt överraskad av en kombinationen liten motor i stor tung bil. Tyckte inte den gick ett dugg sämre än min BMW 318 2005a i bensin utförande som har 40nm mindre men 143 häst. Driven räcker långt för vanlig vardagskörning och till skillnad från exempelvis BMW´s tomma skryt om accelationssiffror och höga effekt på drivhjulen så litar Jag betydligt mer på volvos siffror både gällande förbrukning och effekt samt acc siffror som känns mycket mer realistiska.

Tillägg: ska vara 12000 kronor för 12000 mila servicen

Glöm ej att servicen kostar 6000 kr efter 6000 mil samt 12000 kr när det är tid med den servicen Där försvinner en del av vinsten. Prisuppgifterna kommer från en volvohandlare.

Vissa av inläggsskrivarna klankar ner på denna bil, troligen utan att ha kört den.Varför jämföra med småbilar som BMW 3 serie och Audi A4 ?Jag har en V70 Drive själv och visst den är ingen raket, men den fungerar mycket bättre än man kan ana innan man provkört.Starkare än en 940 (NM, inte hk) från -92 men halva förbrukningen.Ingen klagade -92 på att 940:n inte gick att köra.Väx upp och inse att inte alla kör med husvagn bakom bilen i 160 blås, bilen funkar faktiskt med den lilla motorn och den ÄR snål. På riktigt, inte bara på pappret.Om du behöver (vill ha) mer umppa, köp en D3:a.Men en V70 Drive behöver inte ursäkta sin existens, det finns det nog många andra bilar som behöver mer.

PG nu hittar du allt på. Om du går in på Volvos hemsida kan du se att max släpvagnsvikt är 1300 kg. En liten husvagn går men skall du ha en stor eller hästsläp så är inte någon miljöbil att rekommendera men handen på hjärtat, hur många kör hästsläp? Likaså har du hittat på om priset. DRIVe versionen är den billigaste V70 dieseln. Glöm inte bort att bilar som registreras som miljöfordon är skattebefriade i 5 år. Vilket drar ner kostnaden ytterligare jämfört med de dieslar som drar mer än 0,45l/mil

Det var mig ett jävla gnäll på folk. Den är inte törstig. Svag, nja, den är ju inte det piggaste som jag testat. Men å andra sidan så är den ju rolig att tanka...Den som köper denna bil stödjer ju onekligen svensk bilindustri, jo Faktiskt så gör du det! För lönerna går till svenska arbetare, som tack vare att ni köpt just en dylik bil får sin lön i Sverige.Ni som tycker att bilen är för slö/ful/törstig/what ever, köp nån annan bil då, men klaga inte.Jag har Aldrig haft en Volvo innan, jag har tyckt att det har varit en skitbil. Men sen testade jag denna "skitbil" och jag blev såld direkt. En helt underbar bil. Till skillnad från min fd skitbil till Mazda 6, som drog 0.71 l/mil bl körning (skall dra 0.61), så håller denna måttet. Mazdan var en skitbil på alla sätt, det enda som var bra var utrymmena (som iofs är bättre i min traktor-volvo)Men nu sparar jag ett par hundra i månaden, tack Sverige och Göteborg för det!//Gsson (en fd volvo-hatare, nu volvo-älskare!)

Att dra husvagn efter denna bil är i stort sett omöjligt eftersom max dragvikt understiger 1200 kg.Och hur är den att köra med släp, när man ideligen får motorstopp med tom bil? Den tål ju inte att man startar utan stödgas. Väldigt ovanligt för en diesel. Dessutom är dessa miljöbilar dyra i inköp, och en normalt motorutrustad Volvodiesel drar inte mycket mer, och är betydligt roligare att köra.Den ev. minskade bränsleåtgången uppväger inte den merkostnad den s.k miljödieseln har.Detta gäller samtliga märken, en hysteri verkar det som. Det finns ju dieslar på 160 hk o över det som inte drar mer än en halv till en dl mer/mil.

Skriv ny kommentar

Logga in eller registrera dig för att kommentera
Senaste nytt

Logga in

Omröstning

Volvo-teknik studerar föraren och aktiverar automatiskt hjälpsystem.
Visa tidigare undersökningar

Följ Vi Bilägare på Facebook

Få Vi Bilägares nyhetsbrev – gratis