Bild
Nästa artikel

Provkörning: Volvo V70 Drive

Provkörning

Det är med viss skepsis man äntrar Volvo V70 Drive. Kan en liten 1,6-liters motor och 109 hästar räcka till för denna bjässiga herrgårdsvagn? Miljövänlig, visst, men användbar? Det tar inte många mils körning att inse att det här konceptet fungerar riktigt bra.

Volvo har sedan en tid fem bilmodeller som klarar gränsen för miljöbilar, d.v.s. inte släpper ut mer än 120 gram Co2 per kilometer. Senast i raden är de större bilarna V70 och S80.

Den motormässiga basen i dem är en 1,6-liters dieselmotor på 109 hästar. Genom att bland annat trimma batteriladdningssystemet, generatorn laddar batteriet bara när motorn har låg belastning, t ex i utförsbackar, har man lyckats få ner utsläppet till 119 gram Co2 per kilometer.

Alltså precis under gränsen för att bilarna ska klassas som miljöbilar och få skattebefrielse i fem år.

Vi valde tjänstebilsklassikern V70 som provkörningsmodell och var aningen fundersamma över om inte den lilla 1,6-liters dieseln skulle göra att bilen känns undermotoriserad.

Skepsisen kom snabbt av sig, konceptet fungerar utmärkt, även om det förstås i vissa lägen, främst vid segdragna omkörningar, känns att det bara är 109 hästar.

Men då väger känslan av att köra miljövänligt och skattebefriat över och gör det lättare att acceptera lite jobb med växelspaken.

Utväxlingen är väl anpassad, bra acceleration på lägre växlar vid snabb körning i stadstrafik och skönt flyt på landsvägen - femman och i viss mån även fyran har klar överväxelkaraktär. En växelindikator på instrumentpanelen talar om när det är dags att växla upp eller ner.  

Förbrukningen då?  Den uppgivna bränsleåtgången, 4,5 liter per 100 kilometer, som baseras på EU:s körcykel och är uppmätt i laboratorium, kommer man inte ner till vid körning ute i trafiken.

Soppan räcker länge
Under de 150 mil med varierad körning som vi avverkade visade färddatorn mest hel tiden en förbrukning på 5,6 l per 100 km, medan den verkliga snittförbrukningen var 6,2 l per 100 km.

1,6-litersmotorn var snål redan innan Volvos fintrimning. Förbrukningssiffran låg då på 4,9 l/mil och ett utsläpp på 129 g/km. Sänkningen innebär att den som kör 1 750 mil om året sparar 70 liter diesel.

Den moroten kanske inte är så stor, men sedan tillkommer fem års skattebefrielse, vilket ger 7 000 kronor mer i plånboken.   

Det som är riktigt tilltalande ur ett förarperspektiv är den stora räckvidd som den låga förbrukningen ger, långt mellan besöken på macken. Volvo uppger att V70 klarar 175 mil landsvägskörning och 155 mil blandad körning.

Med våra förbrukningssiffror som grund kommer man inte så långt, men det blir ändå imponerade många mil.
 

Modellfakta

Volvo V70 Drive

Pris:  277 000 kr.
Modell: Femdörrars, femsitsig kombi.
Mått: L 482/B 186/H 154.
Tjänstevikt: 1 614 kg.
Motor: 4-cyl turbodiesel. Cylindervolym 1 560 cm3. Max effekt 109 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 240 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Femväxlad, manuell, låda.
Prestanda: Acc 0-100 på 12,8 s. Toppfart: ca 190 km/tim.
Bränsleförbrukning blandad körning: 4,5 l/100 km.
C02-utsläpp: 119g/km.
Konkurrenter: VW Passat, Ford; Ford Mondeo, Audi A6.

Vad nytt? Volvo V70 i miljöbilsversion.
För vem? För familjer och tjänstemän med behov av en stor kombi.  
Bra köp? Ett av de bästa köpen i stora kombiklassen.

Plus: Snål, miljövänlig motor, rymlig, säker.
Minus: Omkörningsaccelerationen.

Kommentarer

#1
jalle
2010-08-03 11:49

Törstig och svag, oj vilken bra bil.

#1
Svante
2010-08-03 12:16

Jag kan tänka mig att kraften räcker någorlunda vid en provkörning men en eller två personer.
I praktiken, med hela familjen och en standard "svensson med V70" packning ändå upp till taket där bak, kommer den kanske vara rent av farlig vid omkörningsförsök på svenska landsvägar? Är det någon som testat prestandan under dessa förhållanden?

#1
Letho
2010-08-03 12:25

Vilken annan bil som helst skulle med dessa prestanda bli "nedklassad" och på motorjournalistiskt sätt betecknas som omodern och farlig.
Min Subaru Impreza Sport D, 150 hkr, drar lastad och med sin konstanta 4-hjulsdrift 0,58 l/mil.

#1
Benny H
2010-08-03 12:36

Verkar vara samma visa med denna som med andra s.k miljöbilar! Förbrukningen är åtskilligt högre än vad som anges. Varför ska det vara så svårt att göra tester under verkliga förhållanden? Andra märken och Volvo själv har modeller med mer effekt och liknande förbrukning i praktiken så varför köpa denna bil?

#1
Johan
2010-08-03 13:25

BMW 320d EDE och Audi A4TDIe är två mycket rappare och trevligare alternativ. Finns tyvärr ej som kombi om man vill ha miljöbil.

#1
Krister
2010-08-03 13:55

Kan bara hålla med tidigare, törstig.
Otroligt att man kan mixtra med div parametrar så man kan nå den teoretiska nivån för ett labb-test så att man blir klassad som miljöbil, men i verkligheten inte är bättre än någon annan.
Min ICKE miljö-diesel på 170hk är ju snålare (6,0 l per 100 km) men garanterat roligare att köra.

#1
Jägaren
2010-08-03 14:52

KRISTER: Ja, visst är det otroligt så som det går att trixa sig fram med förbrukning och utsläpp. Varför i hela friden spikas inte ett program som motsvarar verklig körning? Och till råga på allt tycks inte ens färddatorn kunna räkna...

#1
Boris
2010-08-03 16:07

Volvo 240 hade 82 hk när den kom. Det var tillräckligt då, varför skulle det inte räcka idag?
Man kan avstå från de omkörningar som kräver super-ax och 150 hästar. Man kan acceptera att det går lite segt i uppförsbackar när man har full packning o husvagn (1 vecka om året). Hur stor uppoffring är det?
Fatta vilka under man kunde göra med bränsleförbrukningen - 0,2 l/mil?

#1
Mattias
2010-08-03 17:49

Jag har en sånhärinna bil. Jag ligger på 0.5 l/mil. Efter 2 tankningar. Då vi körde till nrkpg från gbg, så gick den med 3 vuxna, 2 barn och mkt med packning. Då gick den på 0.46 l/mil. Jag är imponerad av en så pass stor bil. Jag kör lugnt bara. Så jävla slö är inte bilen heller, det är bara att växla ned så har man kraft... Jag har aldrig gillat volvo innan. Men jag är faktiskt helt såld!

#1
Svante
2010-08-03 19:00

Boris, en Volvo 240 väger max 1400 kilo. Finns inga tillbehör som tynger ner den ytterligare. En V70 startar på strax under 1600 kg och varje extratillbehör som plockas på adderar vikt. Till det lägger vi på passagerare och packning som adderar några hundra kilo till.
Bilen gör 0-100 på "håriga" 12.8 sekunder, innan man börjar lasta bilen så det är sannerligen ingen raket vi talar om.

#1
Boris
2010-08-03 21:06

Svante: om de extra 200 kg på V70 kräver 77 hk extra (Volvo V70 D3, 163 hk, är den mest sålda bilen), så vore det väl idé att banta bort några av dessa kg.
-
(Jag klarar att köra min 200 kg båt på 4 hk).

#1
Christer W.
2010-08-03 21:42

Mattias, du vet väl att man inte får kommentera bilarna här om man faktiskt äger en? På detta "forumet" sysslas det med rykte och hörsägen enbart, samt fördomar :)

#1
Lasse
2010-08-03 23:03

Jag gillar inte heller bilen så värst men provkör den innan ni yttrar er, puckon!

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-03 23:47

Volvon duger säkert åt många, särkillt som "närförortsbil". Vore dock intressant om ViB testade att dra släp med den? Hur känns det?
Det är nog bara att vänja sig med små motorer i stora bilar, VW lär stoppa in en 1.4 turbo (bensin) i den uppdaterade passaten som kommer i vinter...

#1
Felix
2010-08-04 00:57

Vad många tycks glömma bort är att testbilar för det mesta inte hunnit blivit riktigt "inkörda", alltså gått mindre än 1000 mil, och därför drar mer bränsle.

#1
Mattias
2010-08-04 02:32

Christer W.
Jo, det är la sant. Surt att det skall vara så. Det finns ju faktiskt ingen bil som är lika bra som Volvon i denna klass. Jag menar då stor bil, som är miljöklassad. Passaten finns, men den låter för mkt. Samt att jag kör en Caddy i jobbet. Skitbil, man blir lätt allergisk mot Caddy man vissa helger spenderar > 100 mil i en dylik! =/

#1
magnus
2010-08-04 09:14

Titta gärna på servicekostnaderna innan ni köper Volvos 1.6D motor. Korta serviceintervall, omodernt partikelfilter som kräver dyr service gör att D3 motorn känns mer köpvärd i längden

#1
Svante
2010-08-04 12:03

"Jag klarar att köra min 200 kg båt på 4 hk"
Härlig kommentar Boris. Inte särskilt relevant men ändå underhållande ;-)
Angående dessa stora bilar med relativt små dieselmotorer så tror jag att många kommer att trimmas för att kunna leverera mer mos när kraften behövs utan att förstöra förbrukningen vid normal körning. Det man inte kommer åt är den skrala kraften på låga varv men det går kanske att leva med eller botas med automatlåda.

#1
Svante
2010-08-04 12:18

Lite teoretiskt svammel: Spånade lite på vikt/effekt förhållandet på denna sköna familjeracer och det hamnar på ca 15kg/hk.
Det är i paritet eller snäppet sämre än en Citroen AX 1.4D från 1987 som lyckas klämma sig under 15kg/hk.
Dagens bilar måste banta! :-)

#1
Jan Fredrikson
2010-08-04 16:19

Det är alltid intressant med god bränsleekonomi, men jag vet inte om det här är så imponerande? Gamla 850 med VAG-diesel gick utan extrem snålkörning på ca 0,6. Jag körde själv en 93:ans AUDI 100 2,5-liters diesel i 20.000 mil med förbrukningar på 0,53-0,58/mil. Det sitter lika mycket besparing i gasfoten som i avancerad teknik!!
Janne

#1
Christer W.
2010-08-04 16:47

Jan, som sagts många gånger innan, man kan inte jämföra förbrukningen på äldre dieslar med nya sftersom lagkraven för dieslar hela tiden skärps. Dessa lagkrav gör det hela tiden svårare att hålla nere förbrukningen. Förr struntade man i vad som kom ut ur avgasröret.

#1
PA
2010-08-04 17:46

Min Citroen C5 tourer-08 110 hdi har i grunden lika motor som i Volvo V70 drive. Med 4 personer i bilen+ last klarar jag en snittförbrukning på 0,51-0,52 vid körning till sommarhuset i Skåne (testat flera ggr.) Har nu kört nästan 5000 mil utan problem. Varför inte spara pengar och köpa en C5 tourer istället. Mycket bil för pengarna samt hög kvalité.

#1
PA
2010-08-04 17:47

Min Citroen C5 tourer-08 110 hdi har i grunden lika motor som i Volvo V70 drive. Med 4 personer i bilen+ last klarar jag en snittförbrukning på 0,51-0,52 vid körning till sommarhuset i Skåne (testat flera ggr.) Har nu kört nästan 5000 mil utan problem. Varför inte spara pengar och köpa en C5 tourer istället. Mycket bil för pengarna samt hög kvalité.

#1
PA
2010-08-04 17:48

Min Citroen C5 tourer-08 110 hdi har i grunden lika motor som i Volvo V70 drive. Med 4 personer i bilen+ last klarar jag en snittförbrukning på 0,51-0,52 vid körning till sommarhuset i Skåne (testat flera ggr.) Har nu kört nästan 5000 mil utan problem. Varför inte spara pengar och köpa en C5 tourer istället. Mycket bil för pengarna samt hög kvalité.

#1
pg
2010-08-09 17:59

Att dra husvagn efter denna bil är i stort sett omöjligt eftersom max dragvikt understiger 1200 kg.
Och hur är den att köra med släp, när man ideligen får motorstopp med tom bil? Den tål ju inte att man startar utan stödgas. Väldigt ovanligt för en diesel.
Dessutom är dessa miljöbilar dyra i inköp, och en normalt motorutrustad Volvodiesel drar inte mycket mer, och är betydligt roligare att köra.
Den ev. minskade bränsleåtgången uppväger inte den merkostnad den s.k miljödieseln har.
Detta gäller samtliga märken, en hysteri verkar det som.
Det finns ju dieslar på 160 hk o över det som inte drar mer än en halv till en dl mer/mil.

#1
Mythbuster
2010-08-10 12:46

PG nu hittar du allt på. Om du går in på Volvos hemsida kan du se att max släpvagnsvikt är 1300 kg. En liten husvagn går men skall du ha en stor eller hästsläp så är inte någon miljöbil att rekommendera men handen på hjärtat, hur många kör hästsläp? Likaså har du hittat på om priset. DRIVe versionen är den billigaste V70 dieseln. Glöm inte bort att bilar som registreras som miljöfordon är skattebefriade i 5 år. Vilket drar ner kostnaden ytterligare jämfört med de dieslar som drar mer än 0,45l/mil

#1
pg
2010-08-11 16:16

V 70 har mycket riktigt 1300 kg i släpvikt. Men redan V 50 som har 1200kg tillåten dragvikt kändes bedrövligt klen vid start i uppförsbacke.
Sedan vidhåller jag detta med hysterin kring centilitrar, och att den sk miljöbilen är dyrare i inköp. Det hjälper inte att skattebefrielsen hjälper till att dra ner priset på bilen i jämförelse.
Även om ekonomin totalt sett är densamma, skulle det aldrig falla mig in att köpa en miljöbil, när det finns bilar som drar endast några centiliter mer per mil trots 160 hk eller mer.

#1
Basse
2010-08-11 22:04

Gammal sanning då som nu. Den mest miljövänliga bilen är den som inte skrotas / nytillverkas. Alltså, vårda den gamla pärlan, den med kat, och om den drar 2 dl mer per mil än en sk miljöbil spelar i miljösammanhang ingen roll.

#1
Mythbuster_se
2010-08-11 22:27

PG, ingen tvingar dig att köpa miljöbil. Helt ok. Men av V70 diesel är DRIVe varianten den billigaste. Det finns två varianter som kostar mindre (utan någon hänsyn till skattefrihet). Dels bensin 2.0 och dels Flexifuel 2.0F. Fast då är 2.0F också en miljöbil. Så att den är dyrare i inköp är rent påhitt. Enda sättet att få ihop dyrare är om man gör en formel med pris per hk eller likande. Fast då kan man inte kalla det "dyrare i inköp". Kolla gärna själv priserna på Volvos hemsida.
Bamse, flera olika miljöutredningar visar att max 10% av bilens miljöbelastning är från tillverkningen.

#1
Mattias
2010-08-13 02:35

Det var mig ett jävla gnäll på folk. Den är inte törstig. Svag, nja, den är ju inte det piggaste som jag testat. Men å andra sidan så är den ju rolig att tanka...
Den som köper denna bil stödjer ju onekligen svensk bilindustri, jo Faktiskt så gör du det! För lönerna går till svenska arbetare, som tack vare att ni köpt just en dylik bil får sin lön i Sverige.
Ni som tycker att bilen är för slö/ful/törstig/what ever, köp nån annan bil då, men klaga inte.
Jag har Aldrig haft en Volvo innan, jag har tyckt att det har varit en skitbil. Men sen testade jag denna "skitbil" och jag blev såld direkt. En helt underbar bil. Till skillnad från min fd skitbil till Mazda 6, som drog 0.71 l/mil bl körning (skall dra 0.61), så håller denna måttet. Mazdan var en skitbil på alla sätt, det enda som var bra var utrymmena (som iofs är bättre i min traktor-volvo)
Men nu sparar jag ett par hundra i månaden, tack Sverige och Göteborg för det!
//Gsson (en fd volvo-hatare, nu volvo-älskare!)

#1
pg
2010-08-15 02:23

överreklamerad vill jag påstå. Inte är de futtiga centrilitrrarna värda den minskade körglädjen och andvändbarheten. Med ca 0,5 dl mer får du en bil som du kan dra i stor sett obebränsade laster med och som tilltatalar dig i ela fartregistret. Detta gäller inte ënbart Volvo. Är detta en hysteri bland Volvoägare? Volvoägare som inte tidigare varit med om bränslesnåla bilar?
Vad skulle ni säga om prestanda som mera liknar 60 taltets dieslar om de omsatts i dagens bilpark.
Dom här nya miljöbilarna är inte bättre prestandamässigt, men drar mindre bränsle. Men nog borde man kunna kräva mer av dagens miljöbilar.

#1
Seken
2010-08-15 12:16

Nu blir ju skattepremien mer, eller betydligt mer, än 7000 kr, beroende på vilken annan dieselvariant man jämför med. Dessutom tillkommer för t.ex. Göteborgare gratis boendeparkering (värd 5000 till 7000 kr/år gissar jag.). Plus 2 timmars gratis stadsparkering, värd ofta 50 kr/gång. Det blir pengar på ett år. Totalt sett får de som gillar att axa, med flera, punga ut med ganska mäktiga bidrag till miljöbilisterna.

#1
pg
2010-08-16 01:41

Nu bor ju inte alla i en storstad, men visst blir det pengar om man utnyttjar alla de skattetekniska fördelarna som stadsbo.
Men som stadsbo, finns kollektiva färdmedel. Om man nu vill vara så miljövänlig, åk buss eller tunnelbana, köp en riktig bil med en kraftig diesel i stället, den är mer användbar. Eller hyr en bil vid behov.

#1
Seken
2010-08-16 02:04

Jag har inte miljöbil för att inbilla mej själv eller andra att jag är extra miljövänlig. Utan jag tycker det är kul att politikerna styr över pengar från andra skattebetalare (inkl. cyklister och kollektivtrafikåkare) till såna som mej. Jag tackar och bugar. Dessutom är det attans bekvämt att köra runt i stan och uträtta ärenden utan att behöva dona med parkeringsautomater. Eller trängas på överfulla spårvagnar och bussar.

#1
pg
2010-08-16 21:55

När politikerna inser att deras kommuner tappar parkeringsavgifter samtidigt som trängseln på gatorna ökar, kommer dessa miljöpengar att dras in. Det är bara en tidsfråga. Dessutom kommer snart helt nya direktiv från EU. Där kanske du kan kamma hem någon poäng om du bor i en storstad och behöver in till centrumkärnan. Dit kommer det inte att vara möjligt att köra annat än sk. miljöbilar. Exemplet har jag hämtat från Tyskland där det i vissa städer går att köra in även med miljöklass 2 fordon mot en avgift.
Men vi måste värna om att ha rätt att färdas med bilar som inte är miljöklassade. Det är ju långt ifrån alla som har råd med en miljöbil. Många miljöbilar har problem med bränslet och tekniken verkar inte helt bekymmerslös så länge bensibolagen agerar som de har gjort i vissa fall.

#1
Seken
2010-08-17 22:04

PG, som du skriver så har alla inte råd med en miljöbil. Många har inte råd med bil överhuvudtaget. Ska vi andra (bidragsvägen) göra det möjligt för alla att köra bil? Sen får man väl riva lite i städerna och bygga mer parkeringshus. Och de som inte hade råd med bil, kan väl inte betala parkering heller. Så antingen får vi införa gratis parkering, eller ge parkeringsbidrag. Vad var det Peter Dalle sa i den gamla TV-serien: "Det tänkte jag inte på."

#1
Messerschmitt
2010-08-29 21:37

Varför kan BMW behålla effekten och ändå komma under 120gCO2/km med vissa modeller, medans Geely (fd. VolvoCars) får stypa sina. Vad gör de för fel?

#1
Pälle
2010-08-31 00:25

Vissa av inläggsskrivarna klankar ner på denna bil, troligen utan att ha kört den.
Varför jämföra med småbilar som BMW 3 serie och Audi A4 ?
Jag har en V70 Drive själv och visst den är ingen raket, men den fungerar mycket bättre än man kan ana innan man provkört.
Starkare än en 940 (NM, inte hk) från -92 men halva förbrukningen.
Ingen klagade -92 på att 940:n inte gick att köra.
Väx upp och inse att inte alla kör med husvagn bakom bilen i 160 blås, bilen funkar faktiskt med den lilla motorn och den ÄR snål. På riktigt, inte bara på pappret.
Om du behöver (vill ha) mer umppa, köp en D3:a.
Men en V70 Drive behöver inte ursäkta sin existens, det finns det nog många andra bilar som behöver mer.

#2
uff
2010-10-02 13:20

Glöm ej att servicen kostar 6000 kr efter 6000 mil samt 12000 kr när det är tid med den servicen Där försvinner en del av vinsten. Prisuppgifterna kommer från en volvohandlare.

#3
uff
2010-10-02 13:22

Tillägg: ska vara 12000 kronor för 12000 mila servicen

#4
Positivt överraskad
2010-11-14 08:55

Körde v70 drive igår och blev mycket positivt överraskad av en kombinationen liten motor i stor tung bil. Tyckte inte den gick ett dugg sämre än min BMW 318 2005a i bensin utförande som har 40nm mindre men 143 häst. Driven räcker långt för vanlig vardagskörning och till skillnad från exempelvis BMW´s tomma skryt om accelationssiffror och höga effekt på drivhjulen så litar Jag betydligt mer på volvos siffror både gällande förbrukning och effekt samt acc siffror som känns mycket mer realistiska.

#5
markus
2011-01-07 02:50

Kört min D3 nu i 3 mån. är van med min gamla 9-5 med 225hk/340nm så i D3:an är man äntligen gubbe på riktigt!
Körde nyligen med D3:an fullpackad till Nynäshamn Kungsängen på 0.49/snitthast på 100km/t (enligt färddatorn, så det måste man väl säga är bra. Detta kan jämföras med fullpackad 9-5 från Flen till Kungsängen på 0.90/snitthast 100km/t (E85) 2 vuxna/2barn + all tillhörande packning. Vad som är mest miljövänligt vet jag ej!? Du saknar handbroms i V70:an och kan ej heller stänga av antisladdsystemet vilket jag finner rent farligt du man inte kan kontrollera bilen själv utan måste förlita sig på att någon form av autopilot skall sköta bilkörningen åt dig. Ska man ut och glida en runda för skojs skull med nedvevade rutor kanske V70 Drive kan vara något...

#6
Janne 58
2011-02-27 09:32

Lite info om byte partikelfilter a 12000:- typ. På de nya modellerna är Volvos partikelfilter självrengörande. Behöver alltså ej bytas. Viktigt när man väljer bil.

#7
Micke333
2011-03-03 18:41

Det går alldeles utmärkt att stänga av antisladd systemet i v70. Man gör det dock i menyn och inte med en snabbknapp....
Har V70 Drive själv med momentum, buiss plus paketet. Jag är mäkta imponerad av denna. Har aldrig haft en volvo förut och hade en ganska negativ inställning efter allt man läst om volvo innan. Men jag kan inte finna något att klaga på gällande denna bil. Helt underbar kvalitet känsla och materialen är sjukt imponerande. Har suttit i både bmw 5 serie och Audi A4 men de var inte alls lika sköna inuti.