Bild
Nästa artikel

Provkörning: Volkswagen Passat Alltrack (2012)

Provkörning

VW Passat Alltrack lockar med höjd markfrigång, fyrhjulsdrift, DSG-låda och tufft utseendet i kombination med ett konkurrenskraftigt pris. Volvo XC70 får se upp!

Målgruppen är de som nästan behöver en suv men inte riktigt kan förlika sig med biltypen. Passat Alltrack är i princip en vanlig Passat 4Motion som fått 30 millimeter högre markfrigång och lite spännande utsmyckning som ska kittla de som drömmer om att fly vardagslivet för utflykter i det vilda.

Riktiga fyrhjulsdrivningsentusiaster rynkar på näsan och säger att ”det där är väl ändå inte en riktig terrängbil?” Nej, Passat Alltrack hör definitivt hemma på vanliga vägar men det inte bara kattguld som glimmar i jeepstassen.

Jämfört med vanliga Passat har stötfångarna fram och bak byggts om för större frigångsvinklar och markfrigången har höjts 30 millimeter. Dessutom har det kommit till hasplåtar som ska skydda känsliga partier från skador. Några centimeter extra markfrigång är mycket värt för många. I stadstrafik uppskattar man den överblick som några centimeter extra sitthöjd ger.

Fyrhjulsdriften kommer från Haldex och är av samma slag som i Passat 4Motion och i suven Tiguan. I normalfallet är Alltrack till 90 procent framhjulsdriven men upp till 70 procent av kraften kan skickas till bakhjulen.

I Alltrack ingår ett Off Road-system som via en knapp på mittkonsolen ställer om bilen för skogsbruk. Tryck ned knappen och DSG-lådans växlingsmönster ändras, gaspedalens respons blir mindre känslig, ABS-bromsarna tillåter en högre grad av låsning för att bygga upp vallar av snöslask eller lera framför hjulen vilket i sin tur ger kortare bromssträcka i extremt väglag.


Här finns också en funktion som hjälper till att bromsa i branta och hala utförslöpor. Hill Decent Control kallas systemet som individuellt kan bromsa varje hjul för att hålla bilen stabil och i konstant hastighet nedför en backe.

Hur är då Alltrack att köra? Vi provar bilen med 170 hk dieselmotor, 2,0 TDI 170. Motorn går mjuk och tyst. Sedan tidigare vet vi att den är lite kraftlös i det allra lägsta varvtalsregistret men då Alltrack är standardutrustad med Volkswagens smidiga DSG (dubbelkopplings)-låda maskeras sådana problem effektivt. Bilen ökar snabbt och villigt farten så snart föraren trampar på gaspedalen.

Autobahn eller halsbrytande, slingrande alpstigar gör detsamma. Vägegenskaperna är trygga och bilen stabil, utan att på något sätt vara tråkig. Den känns betydligt lättare än sina 1 700 kilo och följer villigt förarens direktiv. En etapp med sämre vägstandard avslöjar dock att det läcker in en hel del buller från däcken i kupén. Det blir extra tydligt och tråkigt när motorn är så tyst som den är. Det är enbart vägljudet som gör att man måste höja rösten för att förare och baksätespassagerare ska kunna tala med varandra.

En annan nackdel är priset. Svenska Volkswagens representanter har visserligen lyckats utmärkt i förhandlingarna med fabriken i Tyskland så Sverige betalar mindre för Alltrack än de flesta andra marknader i Europa. Men hit kommer bara de mest exklusiva utförandena och de starkaste motorerna.

I Tyskland går Alltrack att beställa med enbart framhjulsdrift, 140 hk dieselmotor och manuell låda. Den typen av snikversion finns inte att få hos oss. Här är det 211 hk bensinmotor eller 170 hk diesel som gäller.

Jämfört med huvudkonkurrenten Volvo XC70 framstår dock Passat som rena fyndet. En Volvo med motsvarande motorstyrka och utrustning kostar närmare 50 000 kronor mer.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat Alltrack?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Passat Alltrack DSG TDI 170/TSI 21

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Passat Alltrack DSG TDI 170/TSI 21:

Pris, från kr: 325 900/309 900.
Modell: Femsitsig, femdörrars kombi.
Säljstart: April.
Mått, cm: L 477/B 182/H 155.
Tjänstevikt, kg: 1 725/1 707.
Motor: 4 cyl dieselmotor på 2,0 l, 170 hk/4 200 v/min. Max vridmoment 350 Nm från 1 750 v/min. / 4-cyl turboladdad bensinmotor på 2,0 liter, 211 hk/5 300 v/min. Max vridmoment 280 Nm från 1 700 v/min.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim på 8,9/7,8 s. Toppfart: 211/212 km/tim.
Förbrukning: 5,9/8,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 155/199 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC 70, Audi A4 Allroad, Subaru Outback, Skoda Octavia Scout.

Vad nytt? Nya stötfångare, skärmbreddare och tre cm högre markfrigång.
För vem? De som ibland behöver högre markfrigång. Eller bara gillar skogsmullestilen.

Plus: Framkomlighet, hög utrustningsnivå, prisvärda säkerhetstillbehör.
Minus: Däckbuller, dyr inträdesbiljett.

Kommentarer

#1
2012-03-30 08:48

Den ser trevlig ut men är väl som de flesta "terrängbilar" idag ganska dåliga i terrräng. De ser bara ut att kunna gå i terräng.

#2
2012-03-30 09:17

Tja markfrigången på 165mm var väl inte sådär jätteimponerande jämfört med XC70s 210mm. Snarare jämförbar med vanliga V70s 151mm. Men det är väl inte för terrängegenskaperna man köper dessa bilar, förhoppningsvis blir komforten bättre och insteget bekvämare.

#3
Juppe
2012-03-30 11:07

Precis som att man kan välja till sportpaket på sina bilar borde man kunna välja till ett "allroad"-paket.
Förstår inte riktigt varför de ska vara speciella modeller.

#4
2012-03-30 12:41

Markfrigången är ju värdelös,ökar frigången med ynka 3cm mot standard Passat. När du köper en sådan här bil så är det ju för framkomligheten. Att ta sig igenom en snödriva tex kan innebära att du blir hängande istället. Nej,tyvärr tycker jag nog att man gjort en miss här och man frågar sig vitsen med modellen jämfört med en standard Passat 4 motion när man inte ökade markfrigången mer. Och om insteget skulle bli bekvämare så skulle man ökat höjden ytterligare till Subaru Outback och XC70s klass.

#5
2012-03-30 13:06

Jag bara väntade på Shoguns kommentar om markfrigången precis som i alla andra artiklar om Alltrack. Vi får väl se om ett halvår/år hur bra Alltracken säljer, jag tror inte VW gör denna modell bara för att det är kul utan att göra en ordentlig marknadsanalys vad kunder vill ha. Skulle jag byta min CC mot en annan VW-modell, så hade det blivit en Alltrack. Och då främst för att jag tycker den är snygg och tuff, inte för att jag ska ut och köra i skogen för då hade jag köpt en Touareg.

#6
2012-03-30 13:23

Det är väl ingen som bryr sig om terrängegenskaper? Dessa bilar köper man väl för att man gillar designen och tycker att det är lite roligare att köra XC70 än en "vanlig" Volvo. Den lilla backen upp till Östermalmstorg klarar man säkert alldeles utmärkt i både XC70, Audi allroad och i denna Volka.

#7
2012-03-30 13:25

Självklart kommer denna modell att sälja som smör då den har sina poänger. Håller med Juppe, med tanke på vägstandarden i vårt land borde höjd markfrigång vara ett tillval på vilken bil som helst idag utan att fyrhjulsdrift , hasplåtar, skärmbreddare o dylikt medföljer.

#8
2012-03-30 21:56

Håller med raks och Micke_mus, vem i hela världen köper en Alltrack för att köra i terräng? Vem köper en XC70 i det syftet? Bilen är ett coolt attribut på vanliga vägar.

Vill man köra terräng så finns det bilar som är avsedda för det. Denna är det inte. Och har aldrig varit ämnad för det.

#9
2012-03-30 22:15

Vem har sagt något om terräng? Men att höja bilen med 3cm mot en standard Passat är bara löjligt. Man har nytta av de extra cm en XC70 och Outback har tex när man ska passera en snödriva eller köra i lite djupare snö. Annars är risken att hänga på underredet. Nej,jag fattar inte vitsen med denna Alltrack jämfört med en vanlig fyrhjulsdriven Passat. Gör om gör rätt VW. Varför göra en halvmesyr när meningen är att den ska konkurrera med XC70 och Outback? Den ligger helt enkelt efter sina konkurrenter på detta område.

#11
2012-03-30 23:25

Gör om gör rätt? Det är antagligen en extremt liten bråkdel av de potentiella köparna som tycker markfrigången är en dealbreaker. I en annan tidning så frågade man just VW varför man inte höjt den mer, och svaret är att det hade krävt dyra ombyggnader av hjulupphängning och drivaxlar - med allt vad det för med sig med köregenskaper etc. Något som troligen även skulle avspeglat sig på priset, och då varit en dealbreaker för betydligt fler potentiella kunder.

#12
2012-03-30 23:59

Jag tror till skillnad från andra VW hatare att denna bilen säkert kommer att ta köpare från etx XC70, Subaru och andra AWD bilar eftersom VW har en väldigt hög kvalitet till ett attraktivt pris så Volvo, Subaru mfl kommer att tappa marknadsandelar till VW.

#13
2012-03-31 11:04

raks.

Just det det hade krävts "dyra ombyggnader". Det är som jag skriver "bilen är en kompromiss". Man löpte inte linan ut och byggde en fullvärdig konkurrent till sina största konkurrenter XC70 och Outback. Jag trodde vitsen med en sådan här bil var bättre framkomlighet jämfört med en vanlig fyrhjulsdriven Passat och alltså högre markfrigång. Men ynka 3cm är ju bara löjligt som man lika gärna kan vara utan och köpa en vanlig fyrhjulsdriven Passat och sparar pengar. Kräver man något bättre så köper man XC70 eller Outback.

Men nöjer man sig med lite "plastskärmbreddare" och andra wannabee attribut så varför inte,men man kan känna sig lurad sett till vad man får.

Bilen är en kompromiss av kostnadsskäl enbart. Om man är VW entusiast och bara kan köra det så köp en,men det finns bättre alternativ som är mer kompetenta.

#14
2012-03-31 13:44

Men de flesta bilar är i något avseende en kompromiss. Materialvalen i XC70 och Outback är inte på något sätt fulländade, antagligen för att hålla priset nere eller för att man inte klarar av att göra det bättre. För 99/100 så räcker säkert markfrigången och varför då plöja ner massa pengar på att göra den högre då. Att du tycker att det är wannabe attribut är upp till dig, men många är faktiskt beredda att betala för det, annars hade vi aldrig sett S Line-paket, AMG-paket, M-paket, R-Design, R-Line... Bilköp handlar inte bara om millimetrar och praktiska parameterar utan även mycket om design och känslor. Och jag kan förstå att det som VW/VAG-hatare så måste det göra ont att se den framgångsvåg VW befinner sig i just nu.

#15
2012-03-31 13:56

Jag tror som många här också att denna bilen kan bli en succe för de som gillar attributen och gillar Passat men för min egen del skulle jag aldrig vilja betala för dessa påklistrade attribut bara för syns skull.
Lägger hellre pengarna på en vanlig Passat och väljer kanske då mera användbar extrautrustning istället.

#16
2012-03-31 19:23

raks.

Hur står det till egentligen? Så fort någon (jag) inte håller med om att denna Alltrac är så bra som konkurrenterna så hatar man VW! Vilken jäkla argumentation. Det är bara att inse att den inte är lika kompetent som sina föregångare och konkurrenter. Den är en kompromiss på området den är byggd för,nämligen bättre framkomlighet.

Är man bara ute efter attributen som skärmbreddare etc så kan man ju lika gärna sälja bilen utan fyrhjulsdrift. Att höja bilen med 3cm är bara löjligt och ett sätt att spara pengar för VW. Troligen kommer bilen att sälja,men själva andemeningen med bilen går förlorad jämfört med konkurrenterna. Är det så svårt att förstå? Kalla det kompromiss eller halvmesyr. Jag skulle välja något annat om det är denna typ av bil man vill ha. För det hatar jag inte döda ting! ;o)

#17
2012-03-31 20:20

raks, väl skrivet! Intressant att spana in Volvo XC60 2WD i sammanhanget. F.ö. har jag ännu inte efter 6 år med Quattro i olika bilar kört fast. Vare sig här eller i fjällen. Jag behöver inte ens +3 cm. Funkar bra som det är (och det gör det för 99 av 100 köpare).

#18
2012-03-31 21:11

Du om någon Shogun vet väl att, du hatar simpla VW bilar? ;o)
Hur som helst gör sej Alltrack till en utmärkt inkräktare på den del av bilmarknaden .. Vill man inte bara vara bäst utan också störst krävs väl minst én modell i varje klass ... :o)

#19
2012-03-31 21:12

Shogun, om du läser mitt inlägg så skriver jag faktiskt inte att DU är VW-hatare, det är en bara generell observation jag sett på flera olika användares kommentarer här på vibilägare. Jag har full förståelse för att Alltracken inte passar dina behov när du kör i höga snödrivor, men för de allra flesta är den ett utmärkt köp - och att då tycker jag det är märkligt att någon fullständigt sågar bilen.

A5 SB, intressant - det hade jag själv glömt bort. Både XC60 och XC70 erbjuds faktiskt med enbart FWD och det om något skulle jag kalla en kompromiss!

#20
2012-03-31 22:20

raks, se där inte ens XC70 är allenarådande 4WD. Därmed blir ju påståenden som "Man löpte inte linan ut och byggde en fullvärdig konkurrent till sina största konkurrenter XC70...." bara lite lätt.... kul. Typ.

#21
2012-04-01 09:38

De första 10 som beställer en Alltrack kommer att få 20% prisreduktion säger Vw.

#22
2012-04-01 11:44

Ja,nu är ju inte jag ett VW fan. Då jag tycker bilarna har en fruktansvärd mesig design. Den enda jag lockas av som jag verkligen tycker är en snygg bil så är det Passat CC,eller VW CC numera. Dock tycker jag att VW CC är fulare än föregångaren Passat CC. Sedan kan man kanske önska en högre kvalitet på vissa VW komponenter.

Men Alltrac är bara för mycket när man ändå bygger en bil och höjer bilen med ynka 3cm,nä köp en vanlig fyrhjulsdriven Passat kombi istället den gör samma jobb. Och du sparar pengar.

#23
2012-04-01 13:20

Tacka vet jag Toyotas design Shogun. Där finner man verkligen en skarpögd designavdelning. Exempelvis Prius som absolut inte är vacker men man ser ju tydligt att den har betydligt mer designarbete bakom sej än den, förvisso söta men absolut också fula VW typ 1. ;o)

#24
2012-04-01 19:00

Tja, vad ska man säga ... Faktiskt en snygg bil med riklig utrustning. Dyr? Jag vet inte, men 50 000 billigare än motsvarande Volvo - vilket ju är en högst vettig jämförelse - innebär ju ändå att bilens pris ter sig helt ok. Glöm sedan allt tugg om "terräng". Knappast någon bil i det här segmentet lär se mer än i värsta fall en skitig grusväg. Man ska inte heller fnysa åt den förhållandevis låga markfrigången. Några centimeter kan faktiskt göra skillnaden mellan att komma fram eller fastna i snön - om man nu bums måste utmana situationen. Fräck bil!

#25
2012-04-01 21:57

Köper man en Touareg för att köra i skogen så får man ta med en Toyota som kan bogsera upp Touaregen när den fastnar. Här ser man vad större frigångsvinklar gör för nytta när trottoarkanterna är högre.


"Målgruppen är de som nästan behöver en suv men inte riktigt kan förlika sig med biltypen."
Sammanfattningen VB gör tycker jag stämmer bra för en som nöjer sig med en snöskyffel i plast fram och bak på bilen och plastlister runt hjulhusen så att bilen i alla fall liknar en riktig suv, som tjänstebilspengarna inte räckte till.

#26
2012-04-01 22:54

När vi ändå är inne på att jämföra olika fordonstyper för skogskörning, så hade jag nog köpt mig en Fendt 939 med dess fina Vario-transmission.

#27
2012-04-01 22:57

Skogskörning i all ära, men det som gäller är väl framkomlighet i vardagen?

Autobild Allrad (2/2012) testade i snöiga och isiga alpförhållanden tio fyrhjulsdrivna fordon. Testmomenten inkluderade disciplinerna "fäste/dragförmåga", "hanterbarhet" och "bergsväg". Utfallet av detta (redan legendariska) test blev i rangordning:

1. VW Tiguan (Sport&Style; utan off road systemet[!])
2. Land Rover Defender
3. Mercedes ML (med off road paket)
4. VW T5 Rockton
5. Audi Q3
6. BMW X6
7. Volvo XC60
8. Mitsubishi Pajero (med MASC-systemet)
9. Jeep Grand Cherokee (med off road paketet Quadra-Drive II)
10. Nissan Qashqai

VAG/VW har nog kompetens att göra mycket dugliga fordon som klarar av med råge det som målgruppen rimligtvis kan önska sig - även i skogen om det skulle behövas.

Toyota Landcruiser skulle väl ha tagit en plats i paritet med Pajeron i testet ovan, medan Touaregen nog skulle ha placerat sig betydligt högre upp. Toyota RAV4 skulle väl ha kämpat med Qashqai om vem som basar över konduktörsvagnen. Passat Alltrack torde inte ha behövt skämmas för sin prestation, då den till stor del har samma framkomlighetsteknologi som Tiguanen.

#28
2012-04-01 23:06

Sjöbjörn, instämmer till fullo och haldex-systemet är mycket kompetent för de flesta bilister - men folket här nedan hänger upp sig på markfrigången. Och i de flesta fall så tror jag oxå att Land Crusier eller en Land Rover är det bästa valet om man ska ut på en lång expedition utan riktiga vägar. Men jag tror inte Alltracken eller för den delen Touargen riktar in sig på dessa kunder.

#29
2012-04-01 23:14

@raks Så är det nog.

Speciellt spagaget mellan framkomlighet och komfort är en svår kombination för många bilar. På landsväg/motorväg är nog Landcruisern och Defendern helt "out". Det händer ju, trots allt, någon gång att bilen hamnar på asfaltväg...

#30
2012-04-01 23:16

Jag tror att, till VW-hatarnas förtret kommer Alltrack att sälja som smör i solsken ..
Man kan ju fundera på hur det kommer sej att de "kloka" verkar ha så fel i dessa kommentarsfält?
:o)

#31
2012-04-02 01:20

Jes, den här bilen kommer att bli mycket vanlig på vägarna. Även jag skulle kunna tänka mig den här bilen - då med 211-hästars motorn. Nästan till reapris jämfört med den urtråkiga Volvon.

#32
2012-04-02 09:03

Jag hoppas de som köper dieseln är medveten om att den kommer att kosta nästan 3kr/mil i service.

#33
2012-04-04 20:54

Kapten : Urtråkiga Volvon? Jag provkörde en V70 2,5FT en gång och tyckte ändå den var rätt underhållande. Bra mycket bättre chassie och styrning än tex C30 T5 från några år innan. Är XC70 så mycket sämre?

#34
2012-04-05 09:51

Håller med Kapten!
Jag tycker också att Volvo är ganska tråkiga att köra. Stora, svajiga, ingen speciellt bra vägkänsla.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.