Bild
Nästa artikel
Laddhybriden kisar mer än vanliga Prius. LED-lyktorna anpassar ljuset efter fart, möte och styrriktning.
Instrumenten är avigt placerade men vindrutedisplay framför föraren är standard.
Två kabinväskor och det börjar bli fullt under insynsskyddet. Batteriet inkräktar rejält på utrymmet.
Solceller på taket ska kunna ge fem kilometer räckvidd om dagen. Kostar 18 000 extra.

Provkörning: Toyota Prius Plug-in Hybrid (2017)

Provkörning

Toyotas laddhybrid är som besatt att hushålla med energin. Med alla elektroner i bagaget går bilen uppemot fem mil på el. Själva paketeringen lämnar dock en hel del att önska…

Ljudet liknar en vinande spårvagn när de två elmotorerna sätter bilen på rull. EV Mode är påslaget, batteriet är fullt – nu ska vi se hur långt eldriften räcker. Drivsystemet delar många komponenter med vanliga Prius, motorerna är samma men i laddhybriden är ”lilla” elmotorn inte bara generator utan kan också driva hjulen. Batteriet har större kapacitet, 8,8 kWh mot 1,31 i basmodellen och 4,4 i förra Prius laddhybrid. På höger bakskärm finns ett ladduttag.
 
För att köra så effektivt som möjligt ska man snabbt upp i marschfart, en särskild mätare hjälper till att hålla pedalen på precis rätt nivå. Gasresponsen är direkt och lika fort ”vänder” elmotorerna vid gasuppsläpp för att motorbromsa och återvinna energi. Drivningen är tyst och mjuk. Bilen är hur lättkörd som helst men, till skillnad från andra eldrivna bilar, är accelerationen beskedlig.
Efter 47 kilometer lugn körning – hälften i stan och hälften på motorled, med 17 grader ute och AC:n på 20 – brummar bensinmotorn igång och hybridläget tar vid. Med sådan räckvidd och rätt möjligheter till laddning kan man klara många resor på el.
 
Ett problem med eldrift är kyla, kupévärme får elektronerna att forsa ur batteriet som ur en öppen dammlucka. Förra Prius Plug-in Hybrid använde därför bensinmotorn för att alstra värme. Nu finns en varmluftspump/värmeväxlare som, åtminstone ner till minus tio, ska kunna ordna dräglig innetemperatur utan bensinhjälp.

"Som förare känner man sig delaktig i en fokuserad, nästan manisk, strävan att hushålla med energin."

Även om batterinivån är i botten fortsätter hybridsystemet att ligga i och stryper bensinmotorn närhelst möjligt. Som förare känner man sig delaktig i en fokuserad, nästan manisk, strävan att hushålla med energin. Nog går det att köra snålt, 0,4 liter milen är realistiskt, kanske 0,3 med mycket disciplin. Samspelet mellan bensinmotorn och den steglösa växellådan må vara effektivt men ljudet vid gaspådrag är ansträngt och det vibrerar osnyggt i pedalstället. Styrningen är bättre än i tidigare Prius men saknar fortfarande precision. Fjädringen är fast och känns stötig i låg fart men fungerar bättre i högre tempo. Sittpositionen är relativt hög. Den fotmanövrerade p-bromsen känns inte direkt 2017.
 
Det stora smolket i bägaren är själva paketeringen av bilen, grundkonstruktionen verkar inte förberedd för att bli laddhybrid. Batteripaketet har installerats i bagageutrymmet, vilket höjer lastgolvet 16 centimeter. Utrymmet som finns kvar är på småbilsnivå. Batteriet på 120 kilo innebär också att laddhybriden kommer upp till viktgränsen för vad plattformen TNGA klarar att hantera. För att hålla vikten nere har Toyota tillverkat bakluckan i kolfiberförstärkt plast, begränsat fälgalternativen till 15-tummare och gjort baksätet tvåsitsigt, det sista en extra tråkig kompromiss.

Priset på 377 900 kronor, 357 900 efter den så kallade supermiljöbilspremien, är svettigt för privatköpare men tjänstebilsförare kan gnugga händerna åt månadskostnaden på en dryg tusenlapp netto.
 
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius Plug-in Hybrid?

Toyota Prius Plug-In Hybrid

Pris, från kr: 377 900.
Modell: Fyrsitsig halvkombi.
Säljstart: April.
Mått, cm: L 465/B 176/H 147.
Tjänstevikt, kg: 1 625.
Max dragvikt: Drag inte möjligt.
Lastvolym, l: 360–1 204.
Motor: Två el, max effekt 72 respektive 32 hk. Fyrcylindrig bensin, volym 1 798 cm3, max effekt 98 hk vid 5 200 v/min, max vridmoment 142 Nm vid 3 600 v/min. Max systemeffekt 122 hk vid 5 200 v/min.
Batteri: Litiumjon, 8,8 kWh.
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 162 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,1 s.
Deklarerad räckvidd, km: 63.
Deklarerad förbrukning: 1,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 22 g/km.
Full laddning: 2,3 kW: 3 timmar 10 minuter. 3,3 kW: 2 timmar.
Konkurrenter: VW Golf GTE, Volvo V60 Twin Engine, BMW 330e, Hyundai Ioniq med flera.

Plus: Effektivt hybridsystem, upp till fem mil eldrift.
Minus: Dålig paketering, högljudd bensinmotor.

Vad nytt? Laddbar variant av senaste Toyota Prius.
För vem? Tjänstebilsförare med miljösamvete.

Kommentarer

#1
2017-04-02 10:23

Om man kollar på interiör och utformning så upplever jag det nästan som en rullande testbänk mer än en färdig bil.
Visst är det intressant att se hur det kan se ut när designers får fria tyglar och mkt av det vi upplever futuristisk design idag kanske är normalt om några år.
Ser dock fram emot samma teknik paketerat i ett mer vaniljformat, typ Auris eller liknande.

#2
2017-04-02 12:06

Ge alla rätt till statlig tjänstebil då. Det är ju klimatet som ska räddas gubevars, då har vi väl råd?

#3
2017-04-02 14:34

Av vilken anledning måste bilen vara så avskyvärt designad?Jag skulle föredra att få en snygg/normalt designad bil för de här summorna det handlar om.När jag såg den senaste versionen av av Prius i trafik första gången så drabbades jag på fullt allvar av rysningar.De få centrilitrar den fruktansvärda designen ev sparar tror jag de flesta kan leva utan.Jag åkte i den förra generationen som taxi i Barcelona.Bilen kändes som att den var gjord av plast när dörren stängdes,exakt 0 i kvalitetskänsla och en interiör designad för HelloKitty.Teknikinnehållet är säkert bra men varför inte förpacka det så att det inte svider i ögonen?

#4
2017-04-02 14:41

Jag blir mer och mer skeptisk till om el (batterier) är framtiden?. Endast 5 mil på 120 kg batterier, det är inte lång sträcka för så många kilo. Man inser nu att Tesla har över 1 ton i endast batterier, och totalvikten landar på över 2 ton för att ta bilen strax under 40 mil. El-motor kanske är framtiden, fast kanske inte med batterier som källan utan kanske snarare någon form av tillverkning av el under driften. Hur gick det med bränslecell testerna, eller var det också vägs ände?

#5
2017-04-02 17:53

120 kg motsvarar väl numera en normal svensk man i medelåldern så mervikten är inte större än en extra passagerare - och den mervikten tar jag personligen gärna för att kunna göra en stor del av den dagliga körningen helt elektrisk.
Beträffande formgivningen så tycker jag att Hyundai lyckats betydligt bättre med sin Ioniq trots att dom också strävat efter lågt luftmotstånd.
Fotpedal för parkeringsbromsen har denna bil f ö gemensamt med Kia Niro och Hyundai Ioniq hybrid. I Ioniq Electric slipper man den till förmån för elektrisk parkeringsbroms vilket jag personligen föredrar. När Ioniq kommer som laddhybrid, troligen till hösten, så skulle jag tro att denna Prius kommer att få det väldigt svårt i konkurrensen.

#6
2017-04-02 18:37

Jag kan tänka mig bättre köp för 377900:-.
Bekväma bilar med kraft och elegans och som förmodligen behåller sitt värde bättre med åren.

#7
2017-04-02 20:42

Insidan är inte så pjåkig men utsidan är en styggelse. För många linjer som drar åt olika håll.

#8
2017-04-02 23:26

Lagret säljs nog för 277000:- om ett år.
Utseendet sänker den liksom paketeringen.

#9
2017-04-03 07:37

Nya Toyota Priusen är grymt läcker och riktigt, riktigt vacker! Jag blir glad då jag ser skapelsen! Vad gäller bagageutrymmet är det fullt tillräckligt för Toyotan. Behöver man köra elefanter eller en tvättmaskin kan man koppla på ett rejält släp efter bilen. Om den någon gång, mot förmodan, kommer med en snål dieselmotor kommer jag definitivt att köpa den.

#10
2017-04-03 09:25

Pratade du om denna bilen i artikeln? För den kan inte har drag!?

#11
2017-04-03 09:54

Jo designen är inte lyckad annars är det nog en riktigt bra bil på alla sätt.
Och vilken annan laddhybrid kan köras på 0,4 liter milen när batteriet är urladdat?
Dom närmasta konkurrenterna ligger nog minst 2 dl över.

#12
2017-04-03 09:54

Jag tror inte Stoor har läst artikeln eller sett bilderna.

#13
2017-04-03 10:02

saabnisse
"Jag kan tänka mig bättre köp för 377900:-.
Bekväma bilar med kraft och elegans och som förmodligen behåller sitt värde bättre med åren."

Det håller jag med om och det gäller ju allmänt. För dom pengarna vill man ju gärna ha ett premiummärke. Å andra sidan blir nackdelen då att service blir dyrare.

#14
2017-04-03 10:19

Vidstige, det kan det vara värt, allt kan inte värderas i pengar!

#15
2017-04-03 10:22

Nya Prius får närmaste konkurrenten Hyundai Ioniq att se ut som ett designmässigt mästerverk. :)

#16
2017-04-03 11:10

Auris hyrid ligger på 0,42-0,45 liter/mil. Ser inte så stor vinst med en laddhyrid. Det enda som räddar denna bil är en ägare som endast kör kortare resor, så att elen utnyttjas maximalt. Då måste ägaren också se till att alltid ladda den.

#17
2017-04-03 11:42

Kan bara hålla med Raphael. Jag är väl gammalmodig men en bil skall se ut som en bil och vara praktisk och användbar och det är en fördel om man har någon bakåt sikt också och att två normala resväskor ryms.
Och den auris som jag har kört i fem mil hamnade långt i från några 0,45 i blandad körning men aurisen är iaf ganska trevlig bil som många andra i storleks klassen också är :)

#18
2017-04-03 13:03

Laddhybriden ser ju bättre ut än den vanliga priusen och tekniskt är Toyota nog fortfarande strået vassare dock med minskande gap från konkurenterna. Som prius ägare av gen 3 är jag förbannat trött på alla kommentarer om design o dålig prestanda etc då de flesta av oss som har en prius kör en för att de är fantastiskt praktiska o enkla bilar att köra o äga driftsäkra som få o billiga i drift. Jag var ingen uttalad hybrid vän innan men har fått ändra uppfattning. O vem vet vad nästa bil blir kanske en hybrid igen troligen inte prius dock pga design faktiskt. Lexus. Tjaaaa

#19
2017-04-03 15:45

Saslam, Prius är absolut ingen dåligt bil... tror de flesta håller med mig. Den var också en av de driftsäkraste bilar som finns idag. Förbrukningen kan man ha många åsikter om, rätt körd så är den riktigt snål på dropparna. Många har åsikter om hur bilen ser ut, men du sitter i din egen bil och ser inte utsidan så varför hänger man upp sig så mycket på det förstår jag inte? Jag hade några år en Avensis gen 2, inte den vackraste bil som fanns direkt, men man vänjer sig efter ett tag ... snygg tyckte jag aldrig den var, men förbaskat trevlig och bra bil om än något törstig.

#20
2017-04-03 16:16

Antagligen så bottnar detta i att skära ned kostnader men ändå smyger det sig på en känsla av kultur, att det är bara geeks som månar om miljön.
Den nördigaste bilen må jag säga, interiört så ser den ut att vara ritad i Togliatti Samara Oblast Ryssland.
Nej detta är avskräckande tyvärr, jag mår illa bara jag ser på bilderna.

#21
2017-04-03 16:34

Litet lastutrymme beror ju på vad man jämför med. Nya Prius Plug In Hybrid Lastar 360L. Konkurrerande Plug in Hybrider lastar följande: Golf - E (272L), Volvo V60 Twin Engine (305L), Kia Optima (307L), Mitsubishi Outlander (363L). Det är ju trots allt bara ett fåtal människor som har jämt har med sig full packning och åker 5 personer.

#22
2017-04-03 16:46

191 liter är rätt uppgift för Prius

#23
2017-04-03 18:33

Raphael
"Nya Prius får närmaste konkurrenten Hyundai Ioniq att se ut som ett designmässigt mästerverk. :)"

Ioniq är ju snarare en sämre kopia på gen3 av Prius designmässigt. Inte särskilt modern men möjligen vinner man på att var mer försiktig där. Tror ändå många ogillar "Prius-formen" oavsett märke, hela det konceptet börjar kännas utdaterat. Toyota har ju numera sin hybridteknik i snart sagt varje modell, räcker ju så egentligen.

#24
2017-04-03 18:48

Rätt kul om man köper golf idag till kampanjpris ca 170000 kr så är det en dålig affär för att den dricker ca 5 dl per 10 mil men att köpa en toyota prius som dricker en hel (1)dl mindre per mil är ett bättre köp.

Då får man köra bra många mil innan det lönar sig oavsett om det är skatt eller bränsle man jämför.

Har ingen av bilarna i fråga men som en jämförelse som tål att jämföras eller?

#25
2017-04-03 20:27

Fjompen, Priusen är betydligt snålare än så, i stadskörning.
Skiljer flera dl då.

#26
2017-04-03 20:42

Man får två populära och trevliga Golfar till det priset. Jo, det är svårt att frestas till Prius

#27
2017-04-03 20:49

@fjompen, kanske rättvisare att jämföra Auris med golf, båda på kampanj, och just 170.900 för auras då 1.2T troligen manuell vilket jag gissar att Golfen du nämnde också är. Vill man ha hybrid och auto på köpet landar vi på 197.900 för en Auris. Priusen är ju en ny modell och har väl aldrig sålt på att vara billig i inköp, mera att vara "The miljöbil";)

#28
2017-04-03 21:44

Hybriden är bara snålare än en konventionell bil i tätortstrafik, på motorväg är den bara tråkigare.

#29
2017-04-03 22:33

Saabnisse Jag körde senast Skåne Växjö utan större problem att hålla 0,48l milen o tråkigt tja jag vet inte hur kul det kan vara o köra motorväg. Farthållare som farthållare spelar ju ingen roll om det är en prius eller en Bugatti ;)

#30
2017-04-04 20:00

Vet inte varifrån jobbpendlaren fått sina mått för bagageutrymmet ifrån men det mesta verkar i alla fall fel. Frånsett de fel som redan påpekats så rymmer t ex e-Golf 341 l enligt de uppgifter jag sett - i alla fall den generation som hittills sålts. Gissningsvis har han fel på även de övriga konkurrenternas uppgivna lastutrymmes-volym.

#31
2017-07-04 15:04

Saabnisse.

Du har fel om hybrider, och sprider myter.

#32
2017-07-19 11:34

Pi, Nya Prius plugin har ett bagageutrymme på 360L (medans vanliga Prius har 502L) det ser man i både denna provkörning ovan samt i andra som hos Teknikensvarld, dvs större än de flesta konkurrenter som räknas upp som laddhybrid ovan, vet inte vad ni fått något annat ifrån:
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-toyota-prius-plug-in-hybrid-2-46...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.