Bild
Nästa artikel

Provkörning: Saab 9-3 TTiD

Provkörning

Saab 9-3 TTiD är en miljöbilsklassad dieselbil som når låg förbrukning utan att offra något av prestanda eller körbarhet. Största bristen är att bilen inte finns som kombi – ännu.

Känslan är väldigt mycket Saab, trots att den klassiska bensinturbon ersatts av en dieselmotor från Fiat. Vridmomentet är kraftfullt och accelerationen närmast bedövande.

I motorvägsfart går Saab 9-3 TTiD oerhört avslappnat. På små och krokiga vägar får Saab dessutom chans att visa upp sina fina köregenskaper. Bilen går lätt och villigt dit föraren styr, varken mer eller mindre.

Dieselmotorn är varvvillig och går att köra riktigt sportigt för den som så önskar. Det enda som inte fungerar är att på klassiskt Saab-vis göra en omkörning på högsta växeln från 70 km/tim genom att bara trampa gasen i botten.

Utväxlingen på Saabs 119-gramsvariant av 9-3 är så hög att bilen knappt är körbar på 6:an i 80 km!

Bilen skulle egentligen inte finnas. GM bestämde att inget ytterligare utvecklingsarbete skulle utföras på den, som GM såg det, redan obsoleta 9-3:an.

På Saab i Trollhättan hade folket emellertid flera år tidigare insett att med det beskattningssystem som var på gång, skulle det vara livsviktigt att kunna erbjuda en dieseldriven variant med tillräckligt låg bränsleförbrukning för att kvala in under den magiska gränsen 120 gram.

Underjordisk verksamhet
När GM sa nej inledde motståndsrörelsen på Saab en omfattande underjordisk verksamhet. En hemlig projektgrupp träffades i smyg och diskuterade åtgärder för att pressa förbrukningen utan att riskera ”Saab-andan”.

Det ingenjörsteam som satt i Trollhättan för att utveckla snålare versioner av Opel Astra passade på att mellan varven också jobba lite på 9-3.

Närmast surrealistiska känns beskrivningarna från Saab-folket om hur de under själva den svarta nedläggningsdagen, den 18 december förra året, bestämde sig för att jobba ännu hårdare för att få den dieseldrivna 9-3:an miljöbilsgodkänd.

– Vi sa till varandra att nu jävlar skulle vi visa alla, berättar en av de som var med.   

Utväxlingen höjdes rejält på de högre växlarna, motorstyrningen justerades, cirka 50 kg bantades bort, underredets aerodynamik förbättrades och lättrullande däck monterades. Resultatet blev att koldioxidutsläppet sjönk från 139 g/km till 119 g/km.

Men bara i sedanutförande. Som kombi stiger utsläppet av koldioxid till 122 g/km. Därmed förloras den femåriga skattebefrielsen. Många företag har policyn att enbart köpa miljöbilar vilket utestänger bilen från den viktiga tjänstebilsmarknaden.

Miljöbilskonkurrenterna från BMW och Audi erbjuds visserligen också enbart i sedanutförande men Volkswagen och Volvo kan erbjuda miljöbilsklassade kombibilar med dieselmotor, låt vara med betydligt lägre prestanda än Saab.

Men detta är ett övergående problem. Att gränsen överskrids med två futtiga gram är en nagel i ögat på Saabs ingenjörer som är fast beslutna att åtgärda fadäsen ”inom kort”.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-3 Sport Sedan Linear TTiD 180 hk

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Saab 9-3 Sport Sedan Linear TTiD 180 hk

Pris, kr från: 264 900.  
Säljstart: Nu.
Modell: Femsitsig sedan med fyra dörrar.
Mått, cm: L 464/B 176/H 147.
Tjänstevikt, kg: 1 605.
Släpvagnsvikt, kg: 1 600.
Motor: 4-cyl direktinsprutad dieselmotor med turbo och common rail. Cylindervolym: 1 910 cm3. Max effekt: 180 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 850 v/min.  
Prestanda: Acc 0–100 km/ tim: 8,5 s. Toppfart 225 km/tim.  
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.   
Konkurrenter: BMW 320D EDE, Audi A4 TDI E, VW Passat Bluemotion, Volvo S40/V50/V70 Drive, Audi A4 TDi E.

Vad nytt? Sänkt förbrukning gör Saab 9-3 miljöbilsklassad.
För vem? Klippt och skuren för tjänstebilsmarknaden.
Bra köp? Ja. Snabb, snål och beprövad.

Plus: Fina prestanda, snål, säkra och underhållande köregenskaper, beprövad konstruktion.
Minus: Går ej att få som kombi, modellen börjar kännas gammal.

Kommentarer

#1
jarl s
2010-11-01 10:11

Värdelöst test. Drar den verkligen 4,5 l/100 km? Tror inte det. En bluffmiljöbil.

#2
gunnar44
2010-11-01 10:17

Det ska bli intressant att se om detta räcker. En bil som inte går att köra på 6 an i 80 km tim och som man måste växla ner i flera steg för en omkörning blir knappast rolig att köra. Men det är kanske inte avsikten i första hand. Man har tydligen i vart fall inte höjt de lägre växlarna så mycket att det påverkar körbarheten i tätort, vilket är och har varit vanligt bland tidigare miljöbilar.

#3
kallel
2010-11-01 10:19

Dom flesta 6 växlade dieselbilar trivs bäst med 6:an runt 90km/h... inget konstigt.

#5
SiggeN
2010-11-01 10:26
#6
Pattebb
2010-11-01 10:41

SiggenN; läs gärna hela artilkel!
Men Toyota konstaterar även att Prius är snällare mot miljön under hela sin lyvscykel. Utsläppen av koldioxid, kväveoxid och svaveloxid är lägre än genomsnittet i Prius storleksklass. Toyota ska nu använda resultaten från undersökningen och arbeta för att förbättra tillverkningsprocessen av sina hybridmodeller.

#7
Pattebb
2010-11-01 10:45

Denna bil kan nog sälja riktigt bra! En miljöbil och bra med pulver, och under 300tkr.
Hoppas bara att de kommer med kombin!

#8
SiggeN
2010-11-01 10:49

Pattebb...intressant med Toyotas slutsatser? NOT! Läs artikeln och dra korrekta slutsatser. Prius är och förblir en extremmiljöförstörare.

#9
negerbollen
2010-11-01 11:49

Toyota ligger årtionden före Saab när det gäller miljö.

#10
2010-11-01 11:51

Som vanligt.
Inte en artikel utan att Toyotahönsen börjar kackla.
Det här handlar om Saab och då är det ju den som ska kommenteras!

För mig är den här modellen av Saab ointressant eftersom den inte går att få med automatlåda.
Men den har en trevlig motor.

#12
falcor
2010-11-01 12:28

Att den inte accelererar bra på sjätte växeln i 80 är inte konstigt för en diesel. Det gör inte min Golf TDI heller, den vill gärna ha 90 eller 100 på klockan innan den drar utan knot.

#13
NorrbaggRune
2010-11-01 12:40

Med E85 så er nettoutslippet av CO2 omtrent null. Saab har hatt støtte for E85 i over ti år. Toyota... Uhm... Toyota...? De ligger flere tiår bak Saab, være seg sikkerhet, ytelse, utseende eller miljø.

#14
carlover
2010-11-01 12:52

Är det sant att motorn kommer från Fiat?!

#15
2010-11-01 13:19

Jepp, det sitter en FIAT-spis i denna.

#16
Henr1k
2010-11-01 13:56

haha, inte lätt för Saab att göra rätt, räcker inte ens med den starkaste snåldieseln i världen

"En bil som inte går att köra på 6 an i 80 km tim och som man måste växla ner i flera steg för en omkörning blir knappast rolig att köra. Men det är kanske inte avsikten i första hand."

Tack VB för fin läsning

#17
SiggeN
2010-11-01 14:06

Hur många bilar kör man i 6:e växeln i 80 km/h? Precis som artikeln påpekar fungerar det vanligtvis i Saab men det är också bland de få märke som klarar av det. Otroligt man kan vara svensk och så gnällig som många bittra insändare. Var stolta över våra duktiga svenska ingenjörer och bilbyggare! Vårt lilla land ligger i absoluta världstoppen! Nämn en enda Toyota som klarar den uppgiften! Man känner för att avsluta med en svordom och krav på åldersgräns för inlägg...men avstår för att inte bli raderad.

#18
SiggeN
2010-11-01 14:08

När jag ändå har ångan upp...ViB se till att rensa bland trollen typ Jarl S.

#19
Kombi-svenne
2010-11-01 14:15

Lika bra att vänta några år, så slipper man en 9 år gammal kaross - den känns oerhört gammaldags, mörk inuti mm. Samt naturligtvis ska det vara en (sport-) combimodell (under 120g/km).

#20
Harald
2010-11-01 14:26

Att Saab slår samtliga biltillverkare för tillfället räknat gram co2/hk är helt otroligt och då använder dom inte ens start/stopp teknik. Detta samtidigt som man inte ens har stöd från Europaledningen och höga Opelingenjörer som hävdade att 119g var omöjligt. Hatten av Saab och fortsätt det goda arbetet så har ni snart en Saabägare till som aldrig ägt en Saab.

#21
Mr B
2010-11-01 14:37

SAAB kan tacka Fiat för en sån fin grund att utgå ifrån.

#22
SiggeN
2010-11-01 15:11

Mr B...vad grundar du det på? Vet du hur mycket Saab ändrat/bytt ut på motorn?

#23
Adam.B
2010-11-01 15:23

Kombin kommer nog komma under 119g snart den också. vore jag Saab så hade jag tagit till lösningen med start/stopp på denna, det viktiga är att få skattelättnaden, speciellt med tanke på att större delen av tjänstebilarna går iväg som kombi.. kan man dessutom få till en rätt programmerad dubbelkopplingslåda till borde man kunna få ned förbrukningen ännu mer. Nästa steg borde vara att kunna sätta fyrhjulsdrift på denna med bibehållen förbrukning..

#24
2010-11-01 15:47

All cred åt Fiat!

#25
SiggeN
2010-11-01 15:49

ViB ta tag i trollen --- NU!!!!!!!!!!!!!!!

#26
André
2010-11-01 15:55

Till carlover och alla andra! SAAB:s V4 som köptes från Ford var ju en inte ens användbar motor i tyska Ford Taunus (lilla modellen) och SAAB:s större modell som börjar på 9... hade en Triumph motor från UK som var värdelös. Och alla dessa växel-lådshaverier???????????
Försök att få något mellan öronen!!!!!!!!!

#27
Tjooit
2010-11-01 16:08

Vi behöver inte klumpar. Satsa på modern lätt-teknik.
Till Volvo och SAAB: Tänk om innan det är för sent! Det är säkert för sent. ????????
Allt i välmening AR

#28
2010-11-01 16:08

Synd att det inte finns någon attraktiv och modern bil från företaget att sätta den fina motorn i.

Kan man inte köpa in S60 och V60, på med Saab emblem och ner med motorn under locket bara.....

#29
Nils Hult
2010-11-01 16:59

Som Saab har fått kämpa med denna gamla gjutjärns-spis (Ja det är sant! Blocket är inte i aluminium...). De har programmerat om motorstyrning - tillfört en dubbel-turbo (liten & stor) - förbättrat en mängd andra saker. Till slut blev den användbar! :-)

#30
Nils Hult
2010-11-01 17:09

@André - V4:orna funkade helt OK i 3 st. bilar som min familj hade! Triumph motorn var dock dålig... Saab:s egna 2.0 liters motor som ersatte Triumph motorn fungerade suveränt... Har själv haft en Saab 95 V4, en 900 (generation 1) samt en 9-3 (generation 1). Ingen växellåda har rasat i någon av de bilarna, så det var väl något fel på dem kanske!?

#31
matte
2010-11-01 17:44

Det här är ju bara en i raden av exempel på hur folket i trollhättan gått sina egna vägar.
Vågar ni hällsa på hos en återförsäljare och provköra bilen? Hellst innan ni skriver hur omodern den är här

#33
André
2010-11-01 18:14

Till Nils Hult!
Tyskarna ratade V4-orna pga. vibrationsproblem. Att SAAB-svenskarna sopade detta problem under mattan är ju självklart när det inte fanns något annat alternativ till den utdömda 2-taktaren (djungeltrumman), Californien, USA. SAAB kunde bygga flygplan (jag deltog i utvecklingen av J-37, men bilar kan dom inte bygga.

#34
789
2010-11-01 18:38

Det är bara att konstatera att SAAB lyckas gång efter annan att överlista naturens lagar genom att bygga denna fantastiska bil och motor! Med start / stopp system blir den ännu snålare. Lägg därtill den riktigt bra 4 hjulsdriften som SAABs ingenjörer jobbar med där bakhjulen drivs av elmotorer och etanol - dieselmotorn driver framhjulen. SAAB är verkligen på bettet! SAAB står för Se Andras Avundsjuka Blickar! De har dock ett problem det är att få till samma fina och hållbara lack som Toyota har på sina bilar.

#36
2010-11-01 19:17

Saab har ju själva sagt att Audi är deras mål, något som i mina ögon är självmord... Start / stopp system måste vara det mest korkade sen nyckelkorten kom.

#37
z655
2010-11-01 19:40

Nämen...Nu hände något jag aldrig trodde skulle hända: Jag håller med Jarl i båda åsikterna.Det finns hopp. Jag tycker inte Saab ska försöka likna Audi,och start/stopp system gillar jag inte heller.

#39
z655
2010-11-01 19:53

Det har du ju givetvis rätt i Leifer,När jag tänker efter så menar nog Jarl ochså att Saab aldrig kommer att ta kunder från Audi, vilket nog ochså stämmer om man menar de stora volymerna. Det blir omöjligt med tanke på Audis stora hemmamarknad och allmänt solida rykte m.m. Jag tror tyvärr inte heller att nya 9-5 kommer att locka över många Audi a6 köpare i Sverige heller, men en kommande riktigt bra 9-3 kan säkert plocka a4 köpare om design kontra pris och prestanda blir rätt.

#40
789
2010-11-01 19:55

Leifer:
Det stämmer att Audi är världsledande med avseende på design och även kvalitet. Sitter man i en Audi märker man att bilen andas kvalitet och att SAAB önskar komma dithän och är på god väg är inte konstigt. De flesta definierar väl Audi som en genuin kvalitetsbil till skillnad från tex Toyota och andra asiatiska massproducerade plåtlådor...

#41
Greger
2010-11-01 19:55

Tycker inte moderna Audis är snygga med sin Jätte-grill (från marken till motorhuven)! De ser ut som om de tänker äta upp jarl s lilla Toyota Yaris i en tugga. Vilket i och för sig skulle vara skoj...

#42
Per Karlsson
2010-11-01 23:45

Denna modell bör kunna bli en framgång för Saab, och ett viktigt steg mot lönsamhet. Det är inte utan att man känner habegär.

#43
DeN
2010-11-01 23:52

Jag definerar Audi mer som en lite överprissatt VW, finns tyvärr för mycket gemensamma VAG delar under skalet för att Audin ska kännas prisvärd.
Mest ytan som skiljer...blir ännu mer tråkigt när VW snart lanserar BQP, då över 60 fordon inom koncernen delar plattform.

Vad gäller Saab är det bara att säga grattis, men de bör nog snart snåltrimma kombin också för att det ska ta fart i försäljningen ordentligt.

#44
DeN
2010-11-01 23:56

Vad gäller kvalitet kan man ju kolla vilka bilar som rullar som taxi...

Många Merca, Volvo, Saab, Opel och Toyota här i storstaden. Så jag antar att de har helt okej kvalitet.

#45
John
2010-11-02 01:39

Det vore väl bara att minska antalet hk för att få ner förbrukningen på SAABs kombi! Jag har en VW Passat Bluemotion kombi med 105 hk som räcker gott och väl för normal körning i lagliga hastigheter! Varför fortfarande denna hysteri med antalet hästkrafter???

#48
Larsa99
2010-11-02 09:00

leifer, bara så du vet så har Audi ett äldre system av Haldex än vad Saaben har. Så ledenade inom quattro är en osanning.

#49
Aldrig Audi
2010-11-02 09:40

Som Audi ägare så är jag mycket missnöjd, Design är dom bra på,
men kvalitet är dom ljusår efter. För mig så blir det aldrig mer Audi.
Att få bråka på verkstan 18-19 månader för att få bilen åtgärdad, p,g,a. skrämmande låg kompetens. Under denna tid har bilen varit på verkstan i hela 42 dagar. Och så låtsas de att de har åtgärdat felen. Trots inget har åtgärdads.
Så säg inte att Audi har kvalité. Har haft 3 st och bara bekymmer.
Tar farväl från Audi och det blir BMW kanske Saab tillomed.
V.A.G = VAR ALDRIG GLAD!!!!!

#50
2010-11-02 09:42

Men är det någon som sett den verkliga förbrukningen på denna SAAB?
Att studera testcykeln och sedan tillverka en bil som precis klarar testet tror jag att de flesta tillverkare klarar, frågan är om den är körbar.
Har tidigare ägt en 9-3 TiD vilken de hävdade skulle dra 0,55l/mil, vilket aldrig gick att nå. I praktiken drog den 0,65. Så jag skulle vilja se lite verkliga siffror på denna.
Och vad händer när man gör om testkriterierna till lite mer verklighetsanpassad cykel, kommer den fortfarande att vara miljöbil då, tror inte det.

#51
2010-11-02 10:04

Är det någon bil som kommer ner på sina oficiella förbrukningssiffror, när de används i praktiken? VIB:s tester visar att det ofta är skrämmande långt ifrån. Jag tror visst att det går att köra lika snålt som bilen ska ta, enligt deklarationen, men då är det frågan om extremt försiktig snålkörning. Inga kallstarter och omkörningar i uppförsbacke t.ex.

#53
gunnar44
2010-11-02 13:41

Ja det har ju visat sig att den körcykel som används, sällan stämmer i praktiken för Saab och i synnerhet Volvo. Förbrukning under ex landsvägskörning, är oftast mer än 1 dl mer än angivet för Saab och volvo jämfört med Opel/VW/Audi/BMW med liknande motoralternativ. Däermot stämmer de Tyska bilarnas uppgivna förbrukning ganska exakt, och ibland är de lägre.
Efter en mängd tjänstebilar av dessa fabrikat, verkar det vara så att den här förbrukningscykeln anpassats efter Svensktillverkade bilar. Är det månne därför som EU vill ändra på regelverket? Nya miljökrav kommer 2012 enligt de uppgifter jag lyckats få fram.

#54
Mr B
2010-11-02 15:51

Lilla SiggeN: Inte fan har SAAB gjutit en egen topp eller nån annan stor förändring för det har dom inte pengar till. Så ja...utan den fina utgångplattan dom fått köpa från Fiat så hade dom köra omkring med Opels gamla oljebrännare ;-).

#55
Svenneman
2010-11-02 18:01

Gunnar44, (o)kvalificerat skitsnack återigen. Volvo eller SAAB är inte sämre generellt än tyska märken. Det kanske är din personliga känsla men det är tyvärr allt. 2012 kommer en ändring gällande ljuset, ingen cykeländring. Denna förändring är ett närmande mot svenska förhållanden och inte tvärt om. NEDC är och förblir en europeisk standard där svensk påverkan är mindre än minimal.
Näst efter Mazda har väl en bil med stjärna på minsta korrelationen med cykeln? Men det är oväsentligt då det inte finns någon annan, korrekt specad, cykel.

#56
z655
2010-11-02 21:19

re: leifer
Var lite otydlig där, det solida ryktet jag menar gäller varumärket Audi, jag upplever att de flesta tycker att Audi är en "finare" bil.d.v.s inte många ifrågasätter den som köpt en Audi. Sen att det ifrågasätts och klagas på olika forum och i sådana här kommentatorsfält där förmodligen de flesta är mer bilintresserade och insatta tycker jag är bra, precis det som du påpekar med t.ex Audis "verkliga kvalitet"

#57
Svenneman
2010-11-02 21:22

Bortsett då möjligen US cyklerna men där certifieras främst automater och för manuella är reglerna inte lika hårt specade som här. Sedan finns det inget som säger att bilarna för det olika marknaderna är lika (ex kalibrering) så en jmf haltar.

#59
789
2010-11-03 13:58

Leifer:
Audi har alltid hållit jämn hög kvalitet förenat med innovativ design och hög teknikutvckling!

#60
Greger
2010-11-03 16:47

"Audi har alltid hållit jämn hög kvalitet förenat med innovativ design och hög teknikutvckling!" Farsan hade en AUDI 100 på 80-talet. Den var en riktig medelmåtta!

#61
2010-11-03 20:37

Audi blev "premium" i samband med nya galvade karossen ... som väl föregicks av den underbara 5cylindriga 2,2 an ... och 4wd . Ska vi gissa någon gång i mitten eller slutet av 80 talet?
Innan dess var Audi en "fattigmans mercedes" ..

#62
Henr1k
2010-11-03 21:12

---> Jes, jag håller med. Jag tror 2,2an kom -82 eller -83 och galvningen kom -84. En kompis hade iallafall en -83a med 2,2an men den var ordentligt rostig 10 år senare.

#63
gunnar44
2010-11-03 22:57

Vad jag menar är bränsleförbrukningen. Jag har kört åtskilliga Volvo bilar för att veta att dessa är betydöigt törstigare än motsvarande Tyska bilar. Men det skiljer mindre nu än för 10 år sedan, men de verkar som om Svenska bilars förbrukning är tagen i underkant och stämmer dåligt överens med verkligheten.

#64
Adam.B
2010-11-04 08:27

-->Mr B.
ingen har påstått att SAAB satt på ny topp..
Förändringen består främst av att SAAB satt dit dubbelturbo, Intercooler och mappat bilen bättre. Om den förändringen är stor avgör du själv....

Och nej, motorn är inte Fiats, utan framtagen av VM-motori..

#65
gunnar44
2010-11-04 14:51

Nej det är helt fel. Motorn är en GM powertrainprodukt, som ägs av Lancia ursprungsvis, men som delas mellan märkena Fiat/Opel/Vauxhall/Lancia/Alfa och Saab.
Om förbruknings och utsläppsvärdena stämmer, har Saab gjort ett fantastiskt jobb. Man ska komma ihåg att den här motorn i dubbelfurboutförande haft över 190 som co värden. Det jag tycker är konstigt, är att Saab själva uppger 12% minskning. Detta skulle vara möjligt med 130 hk motorn, som hade 134 innan, men inte 180 hk, för den hade 188 innan och12% besparing får jag inte att gå ihop i detta sammanhang, med den matimatiska kunskap jag besitter. För 12 % av 188 kan väl aldrig bli 119. Hur fasen har dom räknat?

#66
Johan J
2010-11-04 18:58

Läste någonstans att även ventilstyrningen är ändrad på motorn.

#67
Henr1k
2010-11-04 20:00

gunnar44, är du orolig för att de drog igång tidernas största reklamkampanj innan de kollade co2-värdena och fick dem certifierade så kan du nog slappna av.

#68
MR X
2010-11-12 22:13

Skall kolla en ny ttid i helgen. :)

#69
MR X
2010-11-12 22:13

Skall kolla en ny ttid i helgen. :)

#70
2011-02-04 09:48

Underbart "test" där man väljer att glömma det viktigaste....bränsleförbrukningen!

#71
2013-08-09 11:25

Vilken underbar bil, den är både snål och snabb och skön att åka i, min pojk har en 2009 Aero TTID som gått snart 30.000 mil och den bara rullar på, synd att inte Saab finns längre så man kunde köpa sig en sådan att ha till man blir pensionär, den skulle passa utmärkt som sista bil.