Bild
Nästa artikel

Provkörning: Renault Clio (2012)

Provkörning

Med nya Renault Clio tätnar konkurrensen bland småbilarna. Nya Clio är bekväm, snål, körsäker och rymlig.

Renault Clio har under de senaste åren legat högt på den svenska försäljningslistan. Ska vi vara helt ärliga har detta lika mycket berott på Renaults aggressiva pris- och rabattpolitik som på bilarnas faktiska kvaliteter. Mycket tyder dock på att nya Clio inte behöver lita till lågt pris och rabatter för att konkurrera. Det här är en riktigt bra småbil!

Den fjärde generationen Clio har vuxit en del. Hjulbasen är 14 mm längre och bilen har också blivit något bredare. Samtidigt har takhöjden sänkts med 45 mm och vikten minskat med cirka 100 kg. Sammantaget ger detta bättre innerutrymme och lägre bränsleförbrukning jämfört med föregångaren. Bagageutrymmet tillhör med sina 300 liter de större i småbilsklassen men tyvärr blir inte lastytan helt plan när baksätet fälls fram.

En rad motoralternativ erbjuds. Snålast i nya Clioprogrammet är dieselmodellen Energy dCi 90 83 g med en deklarerad förbrukning på 3,2 l/100 km. Det lär dock krävas många mil innan en privatperson lyckas köra hem den extra investering på 23 000 kronor som krävs för att få rulla ut snåldieseln ur bilhallen, jämfört med den turboladdade trecylindriga bensinmotorn vi redovisar fakta för här intill.

Dessutom går dieselmotorn ganska hårt och brummar mer än jämförbara maskiner hos flera av konkurrenterna. Bensintrean är däremot en väldigt trevlig bekantskap som går mjukt och drar friskt redan från låga varv. Om den låga deklarerade förbrukningen, 4,5 l/100 km, håller i verkligheten återstår att se.

Även frågan huruvida den fina ljudkomforten består när bilen utsätts för svensk och bullrig asfalt får vi återkomma till. På de danska landsvägar där vi provkör nya Clio går den i alla fall behagligt tyst och lagom mjukt.

Fjädringen klarar rejäla potthål men är inte sladdrig på ett sätt som inverkar på köregenskaperna. I vårt undanmanöverprov glänser Clio och slingrar sig förbi hindren med full kontroll även vid i sammanhanget höga farter. I just denna gren gör nya Clio hackmat av franska konkurrenten Peugeot 208. Clion klarar undanmanövern i 74 km/tim medan 208:an understyr ut mellan konerna redan vid 65 km/tim. Det är en övertygande klasskillnad! Clios elektriska servostyrningen fungerar  utmärkt och bidrar till att bilen är riktigt skojig att köra på krokvägar.

Att säga något om kvaliteten efter en sån här kort provtur är naturligtvis vanskligt men nya Renault Clio känns välbyggd med bitvis riktigt bra material. Designchef Laurens van den Acker har tagit ut svängarna rejält  i formgivningen, på gott och på ont. De flesta som ser bilens utsida verkar gilla de fräcka formerna men tyvärr har man även låtit designlusten löpa när det kommer till inredning och instrumentpanel. Den digitala hastighetsmätaren sitter i en central ellips, flankerad av en analog varvräknare till vänster och en analog bränslemätare till höger.

Skönheten sitter som bekant i betraktarens öga; själv tycker jag att instrumenteringen är riktigt ful. Värre är dock att de breda kromlister som löper runt de analoga mätartavlorna ger kraftiga reflexer och blir direkt störande när man åker i medljus med lågt stående sol.

Från utrustningsnivån "Expression" är multimediesystem med sju tums pekskärm standard. Som tillval finns en mer avancerad variant kallad "R-Link" som också innehåller GPS från TomTom och möjlighet att ladda ner egna appar för nya funktioner.

Åkkomforten är fin men sittkomforten kan bli något mer begränsad. Till stor del beror dock detta på storleken på de som färdas i bilen. Sittdynorna i framsätet är korta och för långbenta förare är det svårt att få till lårstödet. Även i baksätet är dynan kort men takhöjden är generös och den inre bredden räcker gott för två vuxna. Säkerhetsmässigt lovar nya Clio gott. Den har redan klarat fem stjärnor hos Euro NCAP.

Gamla Clio hade ett av klassens bästa rostskydd. Renault lovar att den nya bilen är minst lika bra även i detta avseende.

Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Clio?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Clio Energy TCe 90

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Renault Clio Energy TCe 90:

PRIS, FRÅN KR: 139 900.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: December 2012.
MÅTT, CM: L 406/B 173/H 149.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 212.
MOTOR: 3 cyl bensinmotor med turbo. 898 cm3. Max effekt 90 hk vid 5 250 v/min. Max vridmoment 135 Nm från 2 500 v/min.  
KRAFTÖVERFÖRING: Femväxlad manuell låda, framhjulsdrift, Anti-sladdsystem standard.
PRESTANDA: Toppfart 182 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,2 s.  
FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km, blandad körning.
CO2-UTSLÄPP: 104 g/km.
KONKURRENTER: Peugeot 208, Toyota Yaris, VW Polo, Ford Fiesta, Hyundai i20, Kia Rio, Skoda Fabia.

VAD NYTT? Helt ny bil.
FÖR VEM? För småbilskunder som tröttnat på tysk präktighet!

PLUS: Bekväm och körsäker, smidig bensinmotor.
MINUS: Instrument, korta sitt-dynor, dyr dieselmotor.

Kommentarer

#1
2012-12-28 09:32

Verkar vara riktigt trevlig och blir med den sansade prissättning som märket har en av klassens intressantaste. Kanske den allra bästa?

Gillar starkt utformningen av hastighetsmätaren. Lite fransk galenskap som man känner igen från förr. Mer sånt!

Skall provköras.

#2
2012-12-28 10:04

Trevligt med färg i inredningen som motvikt till det fega tråksvarta som de flesta andra biltillverkare har.

Men instrumenten tycker jag mest är ett effektsökeri där form får gå före funktion.
Numeriska mätare är dessutom betydligt svårare att läsa av än visarinstrument, hjärnan reagerar snabbare för en vinkelförändring hos en visare än när det gäller att omsätta ett tal till ett faktiskt värde.

Och på/av-knappar för farthållare mellan stolarna verkar inte särskilt genomtänkt.

#3
2012-12-28 10:06

Gräsligt ful instrumentpanel.
Mer fransk galenskap, nej tack.

#4
2012-12-28 10:57

Läskig instrumenterig, håller med Lars58, galenskap som är innovativ kan vara kul, att krångla till det på detta vis är bara dumt.
Digital visning av hastighet är ju senaste mode, t.o.m. volvofolket som skällt på detta tidigare har ju tystnat nu då V40 fick detta i sin cyklopögedesignade instrumentering, kände mig som Odysseus i kamp med Polyfemos vid provkörningen av den i övrigt trevliga bilen..
Färgglad inredning är skoj.
Kul att Alfa:s lösning med bakdörrsöppningen kopierats här, det maskerar bakdörren mycket bra.
Denna bil kan nog bli ett bra budgetalternativ, hoppas att de kommer med alternativ instrumentering bara..

#5
2012-12-28 11:08

Bra med digital hastighetsmätare, borde vara standard, och enda alternativ, i alla bilar i dagens läge. Förstår inte hur folk har så jäkla svårt att anpassa sej till bättre lösningar? Clio måste provköras! Att Peugeot 208:an inte klarar av 65 km/h förstår jag inte för andra har lyckats med 75 km/h!? http://www.teknikensvarld.se/algtest-lista/

#6
2012-12-28 11:58

Bästa hastighetsmätaren nånsin var dock de som satt i Cittrorna förr: Ett litet fönster där siffrorna rullade fram som i en gammal badrumsvåg...

Men vi är olika, jag tycker Citroen GS rymdskeppsliknande instrumentering är underbar medan andra tycker att Opel Omega med sina övertydliga instrument och vred som man kan manövrera med boxarhandskar är perfekt. Fransk elegans mot tysk tristess!

#7
2012-12-28 12:17

Första Renault som jag kan tänka mig på allvar att köpa. Vi pendlar ganska mycket till jobbet och en bil som kan dra 0.3 på långkörning välkomnas. I verkligheten blir det väl 0.4 men jag får i alla fall en reduktion från dagens 0.5 ) Bilen är snygg i mina ögon och det enda jag har att anmärka på före en provkörning är instrumenten. Digitalvisningen är jag mycket tveksam till, men som tur är finns svart beständig färg att måla över kromet med.......

#8
2012-12-28 13:17

Att kalla digitala mätare senaste mode är att ta i. Både Opel och Fiat hade det på 80-talet.
Och badrumsvågen var vanlig i bilismens barndom.

Men visst kan man ibland ifrågasätta designers äventyrslusta, kolla gärna de pytteplottriga mätarna på Focus.

För övrigt måste jag tillstå att nya Clio är en väldigt snygg bil, får hoppas att Renaults kvalitetshöjning funkar även här.

#9
2012-12-28 16:13

Intressanta kommentarer kring hastighetsmätaren. Har kört Renault med digital hastighetsmätare sedan de kom i Scenic 2004 och kan bara säga en sak.: överlägset den analoga. Beträffande på/av för farthållare så är det en knapp där man väljer mellan farthållare/fartbegränsare. Hastigheten ställer man i ratten där där den sitter perfekt. Den trecylindriga 90-hästaren måste upplevas, en fullträff! Rolig att köra, tyst i 110 (på Svenska vägar) med ett roligt motorljud om man pressar den. Har provkört den ett par gånger...

#10
2012-12-28 16:26

Jämfört med Peugeot 208 är Clion en fullträff.
208:an ser slätstruken ut och lockar inte mig nåt särskilt.
Men Clio känns mer lockande, och känns bra i detaljerna.
Stor skillnad i vägegenskaper mellan 208 och Clio

#11
2012-12-28 16:27

citat: "Renault Clio har under de senaste åren legat högt på den svenska försäljningslistan. Ska vi vara helt ärliga har detta lika mycket berott på Renaults aggressiva pris- och rabattpolitik som på bilarnas faktiska kvaliteter".

Med andra ord har Renault Clio varit en billig bra bil! Att journalister har så jäkla svårt att uttrycka sig ibland :-)

#12
2012-12-28 21:11

Förstår inte varför man alltid skriver
"Bakdörrarnas handtag är finurligt dolda i bakkanten på sidorutan."
Ingen blir väl egentligen lurad av detta. Det syns ju tydligt att det finns bakdörrar men de vanliga handtagen är inte på plats. Det ser enbart ut som om bilen är trasig eftersom det saknas vanliga bakdörrshandtag. Fult som satan tycker jag och denna designen får aldrig mig att köpa en bil som denna.
Mätarhusen ser ut som de smält i någon extrem hetta. Är det meningen att detta skall vara snyggt?

#13
2012-12-30 22:55

Om journalisten som gjort provkörningen har svårt att uttrycka sej, eller om "De Facto" har svårt att begripa vad som skrivs är inte helt oomtvistligt. Min personliga åsikt är att det var en ovanligt bra skriven "provkörning". Om nu "De Facto" tyckte sej läsa in åsikten att gamla Clion var en bra bil, så läste jag in att Clion var en bil med brister. Men som sålde med lågt pris. (Var och en blir salig på sin tro.) PS. Har själv en ganska ny Scenic, där min enda upplevda nämnbara brist är total frånvaro av körglädje. Men jag har annat att roa mej med.

#14
2012-12-31 08:29

Märkliga symboler på farthållareknappen på bild 9.
Vad anknyter de till?

#15
2012-12-31 09:49

Den nedre symbolen påminner om den som uppenbarar sej i min display vid aktiv farthållare ... Den övre har nog något med ballonger att göra :o)
Att symbolerna ser ut som de gör är en sak ... men att placera farthållaren mellan stolarna är ologiskt om något.
.
Bilens yttre tilltalar mej men dess inre ... inte alls!

#16
2012-12-31 10:17

Men det är väl ologiskt även med dessa symboler?
Antagligen ska de föreställa en symbolisk hastighetsmätare i form av en mätartavla med visare.
Var finns den i den här bilen?

Jag tycker bilen ser trevlig ut och jag gillar inredningen med lite roligare färger, men instrumentutformningen passar bättre på en spelapparat i Las Vegas.
Och jag håller med Hackenbush, varför skäms man över handtag på bakdörrarna, den här lösningen är ju mest ett effektsökeri.

#17
2012-12-31 11:38

Det där med vad som är ologiskt och inte beror mest vad man är van med. Hade själv väldigt svårt med alla knapparna då jag var första gången och provköra nyaste Passat. Symbolerna sade mej ingenting och vissa saker betedde sej väldigt ologiska, speciellt inställningen av speglarna förvånade mej, och kommer bra ihåg, för om man hade värmen på så kunde man inte justera speglarnas position!? :)
Skulle definitivt behövt kolla i instruktionsboken före provkörningen men trodde på alla motorjournalisters prat om att VW alltid gör bilar med väldigt logiska lösningar. Har för all del kört en massa VW bilar men det blir sällan man har försökt pilla med olika reglage.

PSA:s bilar har sågats före deras reglage för bänkvärmare (i stolkanten), vilket jag finner väldigt logiskt men andra vill ha dem i mittkonsolen eller dyl. Justeringen fungerar helt intuitivt och man behöver ju för all del inte se på reglagen för att kunna ställa in rätt. I mindre bilmodellerna blir dock utrymmet ett problem men i dessa är det för det mesta en on/off knapp i stället. Gillar för övrigt också PSA:s spakar med knappar bakom ratten mera än knappar på ratten för farthållaren, därför att knapparna på ratten styrs oftast med ett finger (tummen) och knapparna bakom ratten på en spake kan lättare justeras precist med två fingrar (pekfinger + och långfinger -, samt tummen/pekfinger för pause).

För det sista, hur många knappar behöver man röra vid när man kör? Jag rör endast knapparna vid ratten (för jag har automatisk klimatanläggning) och det betyder farthållare samt radio.

#18
2012-12-31 12:01

Naturligtvis lär man sig så småningom och man vänjer sig även vid tokigheter.
Många anser ju att Saabs placering av tändlåset mellan stolarna är det tokigaste som funnits, men när man vant sig vid det känns det mer naturligt än under ratten.

Men jag minns ett kåseri på 60-talet om bilar från olika nationer där författaren beskrev sina åsikter.
Svenska bilar: Rejäla och tråkiga, men allt satt där det skulle.
Tyska bilar: Lika tråkiga, men pålitliga och skrammelfria.
Engelska bilar: Efter ett års eget skruvande hade man fått ihop till en väl fungerande bil som kunde vara riktigt trevlig.
Franska bilar: De gör mig vansinnig, ingenting ser ut som man är van vid, allt utspritt kors och tvärs, växellägen som man är van vid ligger givetvis helt annorlunda på en fransk bil, det måste vara ett under att inte gaspedalen sitter till vänster om kopplingspedalen.

He.he, så var det även då. :-)

#19
2012-12-31 16:09

Att väljaren mellan farthållare och fartbegränsare sitter mellan framstolarna, är vanligt i Renault-bilar och inget problem eftersom det inte är en knapp som man normalt rör så mycket. Man ställer in den på farthållare eller fartbegränsare, och sedan styr man funktionen med knappar i ratten. Det är alltså knapparna vid ratten som sätter på/av funktionen och som ställer in hastigheten och som ökar/minskar den. Reglaget mellan framstolarna är enbart en väljare mellan farthållare eller fartbegränsare.

Gällande digital hastighetsmätare så har jag en sådan i min C3 Picasso och det fungerar utmärkt. Många franska bilar har digitala mätare, det är snyggt, populärt och väldigt tydligt.

#20
2012-12-31 16:22

Hur kan 45 mm lägre utvändig höjd på Clion bidra till bättre innerutrymmen ?

#21
2012-12-31 18:50

Kul inredning men extremt ful instrumentpanel och så har skärmen fått en för tydlig markering i designen. Löjligt och fult. Blir som om det är en skärm med instrumentbräda istället för tvärtom.

#22
2013-01-01 21:47

Har absolut inga problem med att knappen till farthållaren/begränsaren sitter mellan stolarna....knappast en sämre placering än där den sitter i många PSA-bilar.
Nu använder jag aldrig funktionen "fartbegränsare" ...eller vad de nu kallar denna funktionen utan enbart farthållaren så var knappen sitter är utav mindre betydelse för mig.

Däremot bara HATAR jag placeringen utav stolsvärmen i flera PSA-bilar som liksom på Clio lll sitter placerade på sidan utav stolarna.....Idiotiskt.
Mest jobbigt är det att reglagen är utav en usel kvalite....varför inte "riktiga" vippbrytare ??? ..Det hela känns som en nödlösning för oss skandinaver som envisas med denna finess men nog tusan borde man väl kunna hitta på något bättre?

Nya Clio har jag ännu inte kört men jag utgår ifrån att den är trevligare och bättre än den tidigare på alla områden.

#23
2013-01-04 03:42

En bildtext påstår att det är en på/av-knapp för farthållare man ser, men är det inte en omkopplare mellan farthållare och fartbegränsare? Man väljer alltså det ena och kopplar på och av med något reglage vid ratten.. Placeringen är inte mer ologisk än någon annan, däremot ovanlig. Och det är väl inte så lyckat att skilja väljare respektive inkoppling åt.
Någon logisk placering är väl svår att få till. Var annars hittar man fartfunktioner? Jo, gaspedalen och hastighetsmätaren. Då är väl en placering vid hastighetsmätaren mest lämplig, men sitter ändå avigt till.
Så ibland får logiken stryka på foten.
Symbolerna förstod jag direkt, men förutsättningen är nog att man vet att funktionerna över huvud taget finns.
Sen har ju onekligen saabnisse en poäng i att hastighetsmätaren inte alls ser ut så i den här bilen.

Det har ju utvecklats en standard för ljusreglagens placering - till vänster om ratten - och det är ju bra. Men just den placeringen är inte mer logisk än någon annan.

Det allra viktigaste med reglage är att de inte innehåller någon logisk motsättning. Som att trycka nedåt för att hissa upp ett fönster och tvärtom.

#24
2013-01-04 03:54

Kan väl tillägga att i bilens barndom fanns det ingen standard för hur pedalerna skulle placeras - så där fanns variation.

Redan när jag körde förra generationen av Citroën C5 så irriterade jag mig på den korkade placeringen av knappen för stolsvärmen. Första gången måste man ju se knappen för att veta var de olika lägena finns.
Jag hoppas att passagerarstolens värme inte slås på med mindre än att någon sitter i den, eftersom man som förare omöjligt kan se om knappen är påslagen eller inte.

Du väcker gamla minnen, saabnisse.
Saabs utmärkta placering av tändningslåset har irriterat en del - i alla fall första gången. Sen har många insett det smarta.
Dock inte Christer Glenning i Trafikmagasinet.
Han utbrister. "Jag förstår inte varför Saab envisas med att placera tändningslåset på golvet." Sen bevisar han omedvetet hur bra det är. Utan att behöva ändra ställning låter han handen falla rakt ner, där han kan dra i det rejäla choke-reglaget, flytta handen en aning och vrida om startnyckeln för att sen höja handen lite och landa på växelspaken. Alla startfunktioner lättåtkomligt samlade.
Men så hade jag en bekant som skulle ha tag i något i baksätet och lyckades placera ett knä på tändningsnyckeln och bryta av den...

#25
2013-01-04 17:38

Har nu provkört denna Clio 4 med Tce90 motorn och skall försöka att summera tankarna.

Bilen är i mitt tycke mycket snygg och överraskar väldigt positivt designmässigt.
Även inredningen är bra påkostad och det syns att man har ansträngt sig för att tilltala en trendigare köpgrupp.
Det finns mängder utav olika alternativ så att man kan "personifiera" bilen.
Bilen som jag körde var ett lyckopiller i färgkombinationer vilket bidrog lite extra för körglädjen.

Utav tidigare trista Clio finns inga spår utan här pratar vi verkligen om en helt ny bil rakt igenom. ( förutom sömnpillret 1.2 16V som fortfarande huserar i inroparen....mitt råd är: Undvik!! )

Bilen rullar mjukt,tyst och fint med den lilla turbosnurran och ljudmässigt låter den lite som en Aygo då den pressas men ljudet hörs betydligt mindre ansträngt och det finns förståss mer kraft att tillgå.
Farthållare är nu standard ....halleluja vad jag är glad för detta då utrustningslistan tidigare var allt annat än logisk.
De flesta kommer att välja "Exception" paketet och då saknar bilen inget utan är tvärtom väldigt bra utrustad för sin storlek.

Motorn är jag trots en fin komfort skeptisk till då det kommer till bränsleförbrukningen.
Under 0.6l/m eller kanske rent av under 0.7l/m tror jag tyvärr inte är realsitiskt att tro på.
mindre motorer får som bekant jobba hårdare vilket också märktes vid provkörningen.
Bilen tuffade dock på bra så motorn räcker till för de flesta prestandamässigt.
Dessutom är bilen väldigt stabil vid högre hastigheter och detta även vid dåligt väder med kraftiga vindar.

Negativt är bakåtsikten som är dålig och "snett bakåt sikten" som är usel/obefintlig. Baksätet är inte trevligt för de som är lite längre för förutom bristen på benutrymme som i alla andra småbilar så är det även rejält trångt för huvudet p.g.a det kraftigt lutande taket.
Bakluckan går inte att öppna utan att först skita ner sig rejält på kofångaren ( d.v.s lika korkat som på Clio lll ) Då man skall stänga så finns det handtag på insidan men dessa är inte djupa nog så man kan inte stänga utan att sätta händerna på utsidan utav luckan,varpå man förståss skitar ner sig igen. ( lösningen på detta torde vara att alltid hålla bilen kliniskt ren....

Det finns en risk för att många kommer att uppfatta bilen som för dyr då tidigare modeller mer eller mindre alltid har sålts väldigt billigt.
Men det är ljusår mellan bilarna och har man inte allt för stora krav på utrymmen så anser jag att Clio 4 mer än väl klarar att axla en större bil då det handlar om komfort m.m
Instrumenten har jag inte annat att orda om än att det är dumt med de cromade inläggen som säkert kommer att ge de problem som redan nämnts.

För er som står i begrepp att köpa en ny småbil så rekomenderar jag att ta en titt på nya Clio då detta inte kostar något.
Kan man leva med dålig sikt bakåt ( som delvis kan kompenseras med backsensorer och kamera ) samt ett högre pris än tidigare så tror jag att de flesta anser bilen ganska svårslagen.

#26
2013-01-05 14:22

OT: Jävlar! Fick bilfeber! Provkörde nyaste Golf och tog på lek med Megane och kan ni tänka er!? Fick bilfeber av Megane!? Golffen blev jag helt klart superbesviken på. Alla lovord och skryt av motorjournalisterna, och att sedan bilen inte är bra på just någonting (1.2 105 hästar manual Comfortline) !? Golffen hade ljud från plastdelarna här och där och locket framför växelspaken var sönder i två Golffar. Megane däremot, vilken komfort, vilken tysthetm samtidigt som den är sportig och inte gungar i sidled! Skitkul att ha feber! :)
PS. Sorry för off topic. :(

#27
2013-01-05 14:44

Peugo, jag har kört en Megane i drygt 3 år nu och är fortfarande helnöjd! vet inte vad som ingår i faceliften förutom det rent kosmetiska men det blir ju sällan sämre av det. Clion var vi och tittade på idag faktiskt, den var helt klart en snygg bil med bra material i inredning. För liten för oss, dock, men det är ju alltid kul att se hur utvecklingen går framåt. Den omtalade instrumentpanelen kändes modern och fräsch, speciellt med lite extra designpaket.

#28
2013-01-13 15:48

Jag har fått låna en Clio Tce90 ett dygn. Tanken är att ersätta min gamla (12 år) Rover 75 med något modernare/ekonomiskare. Jag gillar design och tycker nya Clion når något jag önskar, speciellt i röd med röd inredning, därför ville jag klämma lite på den.

Jag är mycket komfortinriktad och väljer om möjligt bort allt som har att göra med sport, har för övrigt haft en Renault 5 1987 tidigare, mkt trevlig. Intrycket är gott när man sätter sig i den, känns stor nog för två, "nyckel"lösningen är udda och det märks mer i fickan med en bricka än nyckel. Mmm ok motorn låter trevligt, hör ingen skillnad mot en vanlig fyrcylindrig. Men det var ingen go i motorn, den varvar upp och man kommer så småningom upp i hastighet, men någon känsla/karaktär eller vilja att varva infann sig inte. Ok det är en motor som är tänkt för ekonomin mer, så man kanske inte ska ha för höga krav. Väl uppe i landsvägshastighet så går bilen tyst men studsigt, jag trodde man hade kommit ikapp större bilar komfortmässigt men jag sitter och studsar i sätet hela tiden, är det fortfarande så i mindre bilar?

Bilen är tyst nog i vart fall upp till 120, i 130 som jag tycker en modern bil ska klara tycker jag den blir lite väl surrig med 4000 varv på motorn. Där verkade den även gå upp i förbrukning, runt 0,7 ville den ha medans vid lugnare farter låg den vid 0,4-0,55. Allt går säkert att förbättra när man kört in sig själv på bilen efter ett tag. Men vi kör till större delen på motorväg där 130 är normalfart.

Det är riktigt trevligt med bluetoothstereo där jag körde min musik direkt från telefonen, även internetradio. Trevligt med en ny/modern stereo och layout men fjärrreglagen vid ratten är Renault suplus som jag sett de senaste 20 åren, skär sig gentemot designen i övrigt. Samma sak med stolsvärmen som fortfarande är en efterkonstruktion för skandinavien, glöm att försöka reglera den med handskar på, du ser den inte heller.

Passade även på att känna på ljuset, synd att den inte kan levereras med xenon. Jag är yrkeschaufför och kör nätterna igenom så jag har lite koll på vad jag vill ha. Ljuset är mediokert, ljusbilden på halvljus knappt acceptabelt och helljuset som är separata reflektorer tillförde endast några meter till, inte godkänt enligt min mening.

Kort sagt: design-vill ha, motorn-kan man leva med, komfort-ljud ok men rullkomfort inte ok.

#29
2013-02-12 17:34

Är (var) på jakt efter ny småbil och provade då bl a nya Clion. Håller med utlåtandet i provkörningen i allt förutom en punkt och det var det som fällde avgörandet i mitt fall. Jag tycker inte bensintrean är någon höjdare, inte om jämför med t ex VW:s 1.2 TSI motor. Det är ganska stor klasskillnad vad gäller framförallt körbarhet, men också prestanda + att Renaults motor verkade vara minst lika törstig i praktiken. Så min summering är: En snygg liten bil som har många goda egenskaper men drivlinan tycker jag är högst medioker i jämförelse med de bästa konkurrenterna. Hade väl också lite svårt för inredningen och den franska logiken men det är väl en smak- och vanesak.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.