Bild
Nästa artikel
2016 års Leaf erbjuds med två olika batterier, 24 eller 30 kWh. Det större kostar 19 000 kronor extra.

Provkörning: Nissan Leaf 30 kWh (2016)

Provkörning

25 mils räckvidd på papperet – hur långt är det i verkligheten? Upp till bevis för eldrivna Nissan Leaf som fått extra kräm i batteriet.

Genom att mixtra med kemin och möblera om bland cellerna har Nissan tagit fram ett nytt batteri till Leaf. Batteriet har samma mått som det gamla men kapaciteten har skruvats upp från 24 till 30 kilowattimmar.

Efter en natts laddning rullar vi ut från Vi Bilägares garage med fulltankat batteri och en enkel fråga: hur långt räcker strömmen?

1 km: Så här i stan känns Leaf helrätt. Att susa fram mellan trafikljusen går tyst och hur smidigt som helst.

10 km: Från Stockholm bär det av mot Uppsala. Efter en mil på E4 har räckviddsmätaren dippat från 210 till 187 kilometer. Siffrorna baseras på tidigare elförbrukning och kan fara upp och ned som en jojo.

20 km: Färddatorn berättar att räckvidden kan förlängas med en dryg mil om luftkonditioneringen stängs av och till slut kan vi inte motstå frestelsen. Vad gör man inte för lite extra körsträcka?

56 km: Den nollgradiga temperaturen börjar göra sig påmind. Annars åker vi skönt i provbilens läderfåtöljer, synd bara att ratten inte går att justera i djupled. Med tanke på prislappen och den moderna drivlinan känns inredningen ganska billig och gammaldags. Snart framme i Uppsala.

63 km: Att köra i motorvägsfart kostar i räckvidd. På landsvägen mot Almunge minskar energiåtgången.

92 km: Omedvetet anpassar vi oss som elbilsförare, gasar mjukt och undviker inbromsningar för att istället ladda batteriet när bilen motorbromsar. Givetvis har vi ECO-läget påslaget, vilket dämpar den annars pigga accelerationen.


134 km: Leaf tuffar på och vi sneglar ständigt mot räckviddsmätaren. Lite mer än fem mil kvar i batteriet. Stämmer det? Kommer vi tillbaka till redaktionsgaraget? Eller måste vi stanna för att ladda någonstans? Frågorna snurrar i huvudet och landar som en klump i magen.

175 km: Sex kilometer till garaget och elva kilometer på mätaren – det här ser ut att gå vägen! Plötsligt försvinner alla siffror som gäller räckvidd. ”Väldigt låg batterinivå”, informerar bilen och erbjuder sig att leta efter laddplatser. Pulsen slår i taket och vi förbereder oss på att ringa efter bärgare.

181 km: Lättnaden när vi kommer fram till redaktionsgaraget är enorm. Sista biten gick i krypfart på vad som måste ha varit de sista batteriångorna. Att tömma batteriet på det här sättet är såklart dumdristigt men visar att Leaf kan ta sig 18 mil på varierande vägar, om körningen är ytterligt försiktig och om värmen är avslagen under merparten av resan.

Att räkna med att kunna köra längre än 15 mil skulle vi dock beteckna som ett vågspel.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Leaf?
Nissan Leaf 30 kWh

Pris, från kr: 358 990 (318 990 efter supermiljöbilspremien). 308 190 (268 190) med batterihyra.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 445/B 177/H 155.
Tjänstevikt, kg: 1 591.
Motor: Elektrisk synkronmotor, effekt 109 hk, vridmoment 254 Nm.
Batteri: Litiumjon, 30 kWh.
Kraftöverföring: Automatlåda, framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 144 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,5 s.
Deklarerad elförbrukning: 15 kWh/100 km.
Deklarerad räckvidd: 250 km.
Konkurrenter: Renault Zoe, Volkswagen E-Golf, Kia Soul EV.

Plus: Utsläppsfri, tyst, lättkörd.
Minus: Stor skillnad mellan verklig och angiven räckvidd, dyr.

Vad nytt? Uppgraderat batteri.
För vem? Miljövänner med rätt körvanor och laddmöjligheter.

Kommentarer

#1
2016-05-15 10:20

Borde inte en biljournalist ha upptäckt att NEDC-körcykeln och reglerna kring detta inte är något annat än en ren bluff, -lite i klass med VW-fusket?

I brist på annat, kika på EPA-siffrorna (amerikanska körcykeln) så syns något som är långt mycket mer seriöst.

Den biljournalist som inte tydligt anger vad NEDC står för, utan glatt bara skriver "bränsleförbrukning" vid tester, provkörningar och liknande anser jag aktivt deltar i bluffen och fusket -ett oacceptabelt beteende som inte passar sig, om man vill kalla sig biljournalist. En sådan borde begripa bättre!

En seriös biljournalist anger vid provkörningar och tester ALLTID både NEDC och EPA när sistnämnda finns tillgängligt. Ordet "bränsleförbrukning" anges absolut INTE i samband med NEDC-värdet eftersom detta är gravt missledande.

ps. för den som orkar söka lite information (inte normale biljournalisten alltså) så finns t ex https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf där man kan se hur illa NEDC fungerar jämfört med EPA.

#2
2016-05-15 12:09

Så elräckvidd är tom mer lögnaktig än bränsle vad gäller överförbrukning? Det här är ju typ 80% över?

#3
2016-05-15 12:13

Varför ljuger bilfabrikanterna om förbrukningen? Tror de inte att kunderna kommer att märka något?

#4
2016-05-15 12:32

Om man väljer att spara 40000:- och istället hyr batteriet får man betala 829:-/ månad, d.v.s. motsvarande minst 60 liter bränsle. En konventionell bil i den här storleksklassen kommer minst 1200 km för den summan pengar.
Sedan skall kostnaden för el som räcker till 1200 km läggas till och med den deklarerade elförbrukningen blir det ytterligare en kostnad på minst 250:- som ju egentligen räcker till ytterligare ca 400 km för den konventionella bilen.
Vidare är bilen avsevärt dyrare, även med supermiljöbilsrabatten, än en konv. bil i samma klass och får förmodligen sämre andrahandsvärde.
Så kan någon förklara varför man ska köpa en elbil?

#5
2016-05-15 13:27

Om jag säljer min elbil nu får jag ungefär halva nypriset. Det innebär att jag så här långt har haft en milkostnad på sisådär 24 kr inklusive allt. I min värld är det billigt. Den andra bilen i hushållet kostade mindre än hälften att köpa, drar 0,55 l/mil och har en milkostnad på 28 kr.

#6
2016-05-15 16:04

Det här är ju fusk! Dom ljuger ju om förbrukningen!

#7
2016-05-15 21:36

I vägguttag kan man ladda ca 1 mil/timme. (220V/10A) Fungerande tumregel, även i det här fallet. Allt annat är önsketänkande.

#9
2016-05-16 06:53

Testet utfördes i nollgradigt väder. Räckvidden förlängs avsevärt när det är varmare. Hade varit intressant att se hur långt Leaf rullar på sommaren i plusgrader. Min Outlander PHEV går nästan dubbelt så långt på el nu på våren när det blivit varmare. Den drar under (!) deklarationen för mig, har hittills dragit i snitt 0.12 l/mil sedan jag köpte den i oktober 2015. Jag kör mycket korta sträckor på under två mil i taget, sällan mer än 5 mil/dag, och förbrukar nästan ingen bensin alls. Det mesta av den lilla förbrukade bensinen har gått åt till att värma bilen under vintern. För nån som kör som jag är det perfekt med elbil.

#10
2016-05-16 08:39

johnkommentar,
I min bil är 2300Wh tillräckligt för 1,5 mil ungefär. Det är räknat på ett snitt över året. Eftersom man inte eldar för kråkorna på samma sätt som med en fossilbil så har man ingen överskottsvärme till kupén utan tvingas använda batteriets energi även för att hålla kroppen varm. Är det varmare ute sjunker behovet av värme och därmed elförbrukningen.

Ganska ofta är jag hemma eller på jobbet längre stunder än 8 timmar så då spelar det inte så stor roll att det tar 3-5 timmar att återställa kapaciteten från resan på 5,5 mil.

#11
2016-05-16 09:01

Utan att ha annan praktisk erfarenhet av elbilar än provkörningar av ett antal så tror jag ändå att för oss som har laddmöjlighet hemma så är den normala "dag till dag-laddningen" ett icke-problem - precis som mäkinen redovisar. Det krävs ingen snabbladdning utan laddning över natten är mer än tillräckligt för de flesta elbilar och med de körmönster de flesta av oss har. För har man behov av t ex 40 mil/dag så är det nog tveksamt om man väljer en elbil. Men kör man som de flesta 2--5 mil/dag så skulle det fungera alldeles utmärkt. Är lite avis på mäkinen som tagit steget över till eldrivet på sin vardagsbil. Tyvärr så är inträdes-prislappen fortfarande lite väl hög för att flera skall våga ta steget.
Beträffande Leaf så gillar jag inte riktigt formgivningen och att den faktiskt känns lite "ut-daterad" i inredningen. Tilltalas i så fall mera av e-Golf, Kia Soul EV och Renault Zoe om vi talar om bilar i ungefär samma klass. e-Up är också trevlig men i aningen för liten storlek för att helt ersätta nuvarande bil utrymmesmässigt.

#12
2016-05-16 09:31

c k, skulle tvärtom säga att en vanlig Toyota Prius än så länge är överlägsen för dom flesta. Drar ca 0,4 liter milen (utan att den laddas alls). Med dagens bensinpris blir det då ca 5 kr per mil. En tank räcker minst 80 mil, ganska mycket mer än 15 mil. Varför ska man hålla på med såna här elbilar och det ständiga laddandet?

#13
2016-05-16 11:25

En Prius kostar lika mycket som en e-up! och sen får man lägga 7 kr/mil på bränsle och lyssna på en plågad motor varje gång man ska ändra hastighet.
För mig känns det mer besvärligt att åka till en plats jag inte vill till för att dra i mig cancerogena ångor och kladda ner händerna med oljesmet än att koppla in bilen till väggen när jag kommit dit jag ska.
Förut fick jag stanna mellan jobbet och hemmet ett par gånger i veckan bara för att tanka. Det slipper jag nu.

#14
2016-05-16 12:39

L. Mäkinen, nja snarare 5 kr på nya Prius och motorn är ännu mindre "plågad" än tidigare. Långresor blir ju dessutom rätt omöjligt med den här elbilen så det är ju inte lika mycket bil helt enkelt.

#15
2016-05-16 13:05

Elbilen är något dyr för en bil som klarar att fungera som andrabil i hushållet. Vid längre turer är man tvungen att noga i förväg planera sin resa och man tvingas åka till andra ställen än dit man skall så som den här elbilsägaren.
https://youtu.be/j941UIWlLPY
Tänk om han inte var ensam i bilen utan suttit med hela familjen i bilen. Rena elbilar är mera som ett hobbyprojekt fortfarande.
Och VB Nissan Leaf stod i varmgarage hela natten innan provturen så körsträckan kunde liknas vid sommarkörning med det varma batteriet men utan den AC som drar massa ström på sommaren. Med en plug-in bil klara man minst 250 mil mellan tankningarna och behöver aldrig svettas frysa eller planera resan i förväg och bilen kan fungera som enda bilen i hushållet till skillnad frå rena elbilen.

#16
2016-05-16 13:21

PREVIA, för dyr? Det beror väl på om man räknar per mil eller bara stirrar sig blind på inköpspriset.
Visst kan man åka billigare i en 5000-kronorsbil, men det förutsätter att man är beredd på att köpa en annan när man blir stående.

#17
2016-05-16 16:50

Jag kanske hör till de fattiga då jag inte har råd med en andrabil för 300 000 kr som går att använda hemomkring bara!
VW UP kostar 16 000 mer om året som elbil än som bensinbil enligt TeknikensVärld och ändå vet vi inte om någon vill köpa en begagnad elbil efter några års användning vilket kan påverka begangnadspriset man får ut.
http://teknikensvarld.se/vi-raknar-ar-elbilen-ett-ekonomiskt-alternativ-...
Elbilen ställer fortfarande en del frågetecken.
http://www.facit.com/se/test-av-nissan-leaf/

#18
2016-05-16 16:59

Hur långt mellan tankningarna som man kommer med en plugin-hybrid beror ju helt på körmönster och laddmöjligheter så att säga att man kommer minst 250 mil mellan tankningarna är ju helt meningslöst. Kör man typ 2-3 mil om dan så drar den ju knappat nån bensin alls men kör man å andra sidan långkörningar - typ 40--50 mil/dag, så närmar sig ju förbrukningen den man har med en vanlig bensinbil.

#19
2016-05-16 22:18

Att påstå att man inte vet vad man får för en begagnad elbil är rent trams. Det cirkulerar åtskilliga Leaf och e-up! i landet. De 140-145 jag blev erbjuden vid byte till en Audi hos märkeshandlare ser jag som ett bra riktmärke.
Idag har jag kört ungefär 20 mil med min bil utan att snabbladda eller snålköra.

#20
2016-05-17 11:07

De första åren med en Nissan Leaf är det nog inga problem att sälja bilen för ett skapligt värde som L.Mäkinen skriver har man sett inte minst på KVD auktionerna, men då har bilarna rullat bara tusen mil och är praktiskt taget nya bilar som många köpare vill ha. Men hur blir det när man bara kan köra 10 mil mellan laddningarna är bilen lika populär som begagnad då? Energimyndigheten i USA som tagit fram mer realistiska förbrukningsvärden för bilar skriver att Nissan Leaf klarar 17 mil på en laddning.
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=37067&id=3...
Vilket gör att man bör klara en långfärd mellan Stockholm och Norrköping med ungefär 1 mil till godo innan man snabbladdar bilen i Norrköping för hemfärd. Men snabbladdningen laddar inte batteriet fullt utan kanske till 80 % gör att på hemvägen måste man hitta en snabbladdare på vägen för att klara hela resan till Stockholm.
Därför anser jag att elbilar som inte kostar en miljon kr är att anse som andrabil för ärenden hemomkring. Exemplet med långfärden fungerar när Leaf är ny, efter några få år så klarar man inte den första delsträckan utan att behöva ladda även på vägen till Norrköping och då blir det att snabbladda 3 gånger på den inte allt för långa resan förutsatt att man hittar en laddare som inte är upptagen. Teslaägaren kan glömma att kunna ladda sin elbil vid Infra city där alla platserna för Teslabilar alltid är upptagna av taxibilar som väntar på körning.
Laddningsmöjligheterna efter vägarna är inte heller så många att man kan ladda sin elbil där det vore idealiskt vilket gör att man många gånger får ladda bilen långt innan batteriet är inne på reserven vilket gör att det blir fler laddningstillfällen vid längre resor med elbilen än om laddningpunkter fans vid var mil av vägen. Det är som allmänna kommunikationsfärdsmedel där man får stanna på platser dit man inte tänkt åka bara för att kunna ta sig till resmålet vilket gör att man får ha gott om tid för sina utflykter.

#21
2016-05-17 11:22

Som de flesta testare tycks denna inte ha koll på att det är en elbil som han testar.
Att ge sig ut på långfärder och köra slut på batteriet säger väl en hel del om slutledningsförmågan.
I bildtexten anges tex tidsåtgången för att ladda ett slutkört batteri(vilket man inte gör), och att kablarna kan trassla.
Jag ser fram emot bättre tester av elbilar framgent.
Även läsarna bör informeras om att elbilar ännu inte är helt jämförbara med andra bilar, och är olämpliga för långfärder.

#22
2016-05-17 11:59

PREVIA,
Du kan studera hur värdet på i-MIEV, ION och C-Zero är. De sjönk fort initialt, men trots att de börjar bli gamla nu har de stannat kring 100 kkr-strecket.
Eftersom jag sällan har för vana att snabbladda min bil vet jag inte om det når 100%, men nån gång när MAX tog extra lång tid på sig att leverera mat hade jag 94% i batteriet när jag hade ätit färdigt. På LEAF tror jag att den stänger av vid 80% och så får man starta laddningen en gång till för att nå 100%. Det kan dock vara något jag missuppfattat.

Taxibolagen har också upptäckt trängseln vid snabbladdarna och bygger eget.

#23
2016-05-18 08:59

@ L. Mäkinen: "Du kan studera hur värdet på i-MIEV, ION och C-Zero är"

Har också noterat att de "fastnat" på 100 tkr, men det ser ut som om de förblir osålda eller åtminstone går extremt trögt. Gissningsvis så handlar stoppet i pris om ägarna som ogärna vill gå ned under 100 tkr mer än att bilen egentligen borde läggas lägre för att sälja.

När det gäller prisras så har vi Renaults elbilar. Batterihyran med ett oseriöst avtal och usla villkor som är direkt omöjligt att skriva på för en beg.köpare ser ut att vara en riktigt stor broms. Har följt deras Kangoo Z.E och de verkar vara rent extremt svårsålda. Inte ovanligt är att priset börjar på sådär 170 tkr, sänks till 140 och därefter till runt 100 -och bilen står kvar osåld. Om batterihyran hade hanterats seriöst hade jag redan haft en sådan här bil, men som det irriterande nog ser ut så är det inte möjligt.

#24
2016-05-18 11:02

LeifV,
Det är ganska underhållande att elbilskunniga ser batterihyran som ett problem samtidigt som de som ogillar elbilar förfasar sig över priset på att byta batteri. För mig är Renaults modell rena vansinnet eftersom jag använder bilen och därigenom hade fått enorma kostnader.

#25
2016-05-18 11:15

L. Mäkinen... -ser inte batterihyra som något principiellt problem, utan problemet är villkoren runt denna. Lite enkelt skulle jag kunna säga att ett avtal enbart fokuserat på batteriet skulle jag acceptera, dvs jag vill hyra batteriet -inget annat, och Renault får lov att helt och hållet skriva bort bilen ur avtalsvillkoren om jag skall acceptera detta.

Självklart gäller andra saker om jag hyr ett begagnat batteri, ungefär som att jag leasar en beg. kopiator (vilket jag gjort några ggr på jobbet).

#26
2016-05-18 12:45

per penna: Alla anser inte att en bilresa från Rotebro i Sollentuna till Västrås och hem igen är en långtur med bilen 17,5 mil. Om du då kommer hem till din villa vilket måste vara ett krav för att kunna använda elbilen så får du inte direkt ha några andra ärenden eller brandkårsutryckningar i direkt samband med hemkomsten utan du får lungt vänta en timme laddning per mil som nästa bilanvändning kräver i laddtid. Det gäller nog att ha gott om tålamod då ,och även kan avstå luftkonditionering på sommaren och värme när det är kallt.
Så fortfarande fungerar elbilen mer som en moped, något att förflytta sig hemomkring med och som man får stå ut med en del var det gäller temperaturer när man färdas.

#27
2016-12-19 17:35

Visste inte att man tankade ett batteri! :o trodde man laddade det :p

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.