Senaste aktivitet

"Pi" har kommenterat på "Helt nya Renault Talisman"

Provkörning: Mercedes C220 CDI Blue Efficiency (2011)

Provkörning

"Vad drar den?", "Under en halvliter", " Åh, tusan!" Fråga, svar och utrop som är rätt vanliga när man anländer i en Mercedes C220 CDI. Vi gav oss ut på en riktig snålkörning.

Ska man köra 125 mil landsväg i ett svep så är det inte särskilt upphetsande att göra det under laglig hastighet. Det går något bättre om man har en hyfsad bil att ratta.

En sådan är onekligen nya Mercedes C-klass. 2,1-liters dieselfyra med dubbla turbo, 170 hästar och – inte minst – ett gediget vrid på 400 Nm är lovande fakta som talar för att det inte behöver bli en trist långtur.

Men nu skulle vi syna en annan faktauppgift från Mercedes. Nämligen att 220 CDI Blue Efficiency med stopp/start-funktion bara ska dra 0,44 liter diesel per mil, blandad körning och släppa ut blott 117 gram koldioxid per kilometer. Miljöbil, alltså.

Stockholm till Altajärvi
Och titta på bilden här intill, minsann visar den en snittförbrukning på just 0,44 liter per mil!

Bilden ljuger absolut inte men det gör däremot färddatorn; inget ovanligt i och för sig för såna manicker. Den verkliga förbrukningen fick jag när jag tankade, 0,48 liter per mil. Det är bra det också för en 1 600 kilo tung bil som mäter drygt 4,5 meter på längden.

Den förbrukning som anges av tillverkaren är framtagen enligt EU-körcykeln och ligger alltid under verklig förbrukning. Den är därför bara användbar vid jämförelser.

Till sin hjälp för att köra snålt med Mercedes C220 CDI har föraren en växelindikator som visar när det är dags att växla upp eller ner. Dessutom lyser en ECO-lampa grönt när tekniken är nöjd med förarens körstil.

Med en tankvolym på 59 liter så blir räckvidden med vår förbrukning 123 mil, vilket innebär att man från starten i Stockholm når Altajärvi, två mil söder om Kiruna. Vill man komma ända fram till gruvstaden på en tank så kan man mot tillägg få sin diesel-Mercedes levererad med en 66-literstank.

Utmärkt körkänsla
Mercedes C-klass går inte bara snålt, den går tyst också. Och stabilt. Det är något med styrningen som inte bara ger utmärkt körkänsla utan också skvallrar om hög kvalitet.

Kvalitetskänsla förmedlar också drivlinan med sugande kraft över hela registret. Det kunde jag konstatera när snålkörningen var avslutad. Och trots betydligt mera aktiv körning höll sig förbrukningen på 0,56 liter per mil. Färddatorn uppgav dock 0,52 l/mil, vilket är ett oskick. En dator ska ju leverera data och inte höfta siffror.

Stolarna är ett adelsmärke för Mercedes-bilar och visst känns dessa också komfortabla – de första tjugo milen. Sen händer det saker. Ju fler timmar bakom ratten, desto mer uppenbart  blir det att svankstödet är för klent trots att man justerar det till hårdaste läget. Här behövs en extrakudde för långkörningar.

Instrumenten är vackra och eleganta men inte särskilt funktionella i visst ljus. Det är exempelvis svårt att ibland läsa av hastighetsmätaren.

Spak till vänster
Kombispaken till vänster om ratten är också en Mercedes-specialitet på gott och ont. För icke rejält tillvanda Merca-förare mest på ont. Framför kombispaken sitter den något tunnare farthållarspaken. Till höger om ratten finns ingenting. Ännu efter 300 mils körning hände det att jag tog fel och slog på farthållaren när jag i själva verket skulle blinka.

Mercedes C-klass är billig när det kommer till bränsledrift men har, som det anstår detta märke, en rejäl prislapp i nybilshallen. 322 900 kronor i basutförande för C220 CDI, Avantgarde, Blue Efficiency.

Fotnot: Detta var i första hand ett test av bränsleförbrukningen. En ”vanlig” provkörning av Mercedes C-klass hittar du här.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes C220 CDI Blue Efficiency

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mercedes C220 CDI Blue Efficiency

Pris, kr, från: 322 900.
Säljstart: I våras.
Modell: Femsitsig sedan.
Mått, cm: L 459/B 177/H 144.
Tjänstevikt, kg: 1 600.
Släpvagnsvikt, kg: 1 385.
Motor: 4-cyl diesel med dubbla turbo, 2 143 cm3. Max effekt 170 hk vid 3 000–4 200 v/min.  Max vridmoment 400 Nm vid 1 400–2 800 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,8 s, toppfart 232 km/tim.
Förbrukning, bl körning: 4,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 117 g/km.
Närmaste konkurrenter: BMW 3-serie, Audi A4, Volvo S60.

Vad nytt? C-klass som miljöbil.
För vem? Tjänstebilsförare, köpstarka mogna kunder.
Bra köp? Ja, för den märkestrogne. Priset lockar inte över privatkunder från andra märken.

Plus: Drivlinan, förbrukningen, ljudnivån.
Minus: Långfärdskomforten, otydliga instrument, priset.

Kommentarer

#34
2011-10-18 10:12

Leider och FLAC:
Visst är det bra med diffbroms, jag håller med om det, men tyvärr väljer tillverkarna att låta antispinnsystemet istället sköta samma sak genom att använda bromsarna.
Vilket inte alls ger samma resultat, tyvärr.
Förmodligen är det billigare för tillverkarna...

#31
2011-10-17 20:36

1.nej jag har inte haft någon RWD med diffbroms, bara 2 utan.
2. jag har inte påstått att jag har något emot diffbroms.
men det är säkert som amen i kyrkan att om bara Leifer får träta tillräckligt länge med någon annan kommer det tills lut att handla om just diffbroms. vad blir nästa steg i ert "förhållande"? duell i gryningen?

#28
2011-10-17 19:58

Leifer, det förvånar nog ingen att DU återigen tjatar om diffbroms...

#26
2011-10-17 16:22

diffbroms passar bra i sandlådan...

#24
2011-10-17 13:17

Who?,Jägaren,Kapten oberkommando.

Spöken....men retoriken,avsaknaden att kunna ta saklig kritik mot MB,samt personpåhoppen,attackerna på Vi bilägares medarbetare allt stämmer på punkt och pricka in på dig! Exakt så var det på TV med. Så upp till bevis och bli lite mer mogen i dina kommentarer. Så mig lurar du inte.

MB är inte så överlägsna idag som de var längre tillbaka i historien,och det är på dessa meriter de lever på än idag,enligt MIG. Andra har bevisligen blivit bättre,medan MB blivit sämre. Därmed inte sagt att denna bil ovan är usel. Säkert en mycket fin bil om än att den inte ger "mest" för pengarna i jämförelse med andra tex de andra två tyskarna. Skulle själv kunna tänka mig att köpa en C-klass från 2000- 2001 till min son som jag tittat på men va,fan inte en enda är rostfri tyvärr. Vi pratar om en bil mellan 50000-60000 till min son,max! Börjat att snegla lite på Lexus is200 men de är också dyra men rostfria. Sedan ligger de på en förbrukning på ca 0,92 med stillsam högerfot något högt enligt mig. Köpte under senvintern i år en Volvo S-70 till honom med automatlåda. Men den var så törstig så den har vi sålt då förbrukningen låg på över litern/milen. Kom gärna med förslag på bilar på blocket som verkar fina,helst utan rost.

#23
2011-10-17 08:37

Shogun, jag vet inte vem du är eller hur du funkar, men jag har för länge sedan sagt till dig att jag INTE är denne "Who?" från TV. Ser du spöken överallt?

#22
2011-10-17 01:28

Det fanns någon som kallade sig Who? på TV för något år sedan. Och även här när han började skriva. Sedan bytte han till jägaren och nu har vi fått en Kapten obersturmbahnfuhrer. Varför gå till personangrepp om man inte har samma uppfattning,är det moget? Who? skriverier på TV stoppades. Gemensamt var att Mercedes försvarades in absurdum tex att de rostade bort. Men det var ägarnas fel enligt denne Who? Och att jag skrev till VIB och Boo Wennerberg om detta blev jag beskylld för att rasera MBs andrahandsvärde.....häpp man tar sig för pannan! Det tyckte jag skötte bra själv att rasera sitt andrahandsvärde med bemötandet alla ägare fick och icke kundrelationer som man använder sig av. Jag menar att man måste få ha en åsikt som ägare och testare av bilar utan att bli hängd och bli bespottad på en sait som denna. Argumentera går bra,men använd baserat på fakta. Inte person påhopp etc som här. MB är inte så felfria som du försöker påstå. Enligt MIG har de mycket att lära av Lexus,inte minst vad gäller kundrelationer. Men visst har man en bra produkt som Lexus så är det ju lättare att vara tillmötesgående mot kunden och kan satsa mycket krut där. Istället för att mer eller mindre skälla ut kunden när han kommer och har problem som MB mer eller mindre gör,enligt min erfarenhet. Men det är klart jag är väl dum i huvudet som inte begriper att en MB bara SKA vara bättre än en Lexus pga massa diffusa argument.

#21
2011-10-16 23:24

Jaha, nu klär tredjepersonen leifer i sig pappa- respektive beskyddarrollen också. Jag tror att Stefan Eriksson är stor nog att klara sig själv - om han nu får det, vill säga. Undrar förresten om han den där leifer har något att säga om artikeln.

#19
2011-10-16 20:45

Stefan, artikeln var tänkt att handla om faktisk bränsleförbrukning kontra den som presenteras av färddatorn. Allt annat i artikeln hade därför kunnat skippas. Jes har rätt i att Håkans kritik mot förarsätet talar om att sätet inte passar alla (men för att veta det behövs inte ens Håkans åsikt). Men återigen så kritiserar jag Håkan för på vilket sätt han presenterar säteskomforten. Om det hade varit ett biltest och typ nio av tio testare hade haft samma klagomål hade saken varit biff. Men jag anser fortfarande att Håkan får texten att lyda som om den hörde hemma i biltest gjort av tio testare när det inte är det.
Om du vill dra ner debatten i träsket med formuleringar som "sluta tramsa" i ett läge när jag anser mig vara ytterst allvarlig och seriös kommer du snart att få din önskan uppfylld. Jag skjuter direkt. Så använd inte de formuleringarna en gång till om du vill slippa ett hårt debattklimat.

#18
2011-10-16 18:50

Lugna ner dej Stefan! :o)
Kaptenen är välkänd .. om inte ökänd för sin subjektivitet. :oD
.
Alltså, tydligen passar MB-sätet inte Håkan och då är det väl bara att konstatera att det inte passar alla ..
Just Mercedes har lite annorlunda sitsar än andra Tyskar, de andra är mera fasta .. Själv gillar jag dock att sätta mej i en Merca .. men kan hålla med Håkan om att det inte är den rätta späntsen för långfärd ... men det är väl bara att ha en rökare med i bilen, då ska man ju ändå ha en ryggsträckare én gång i timman .. :o)

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: