Bild
Nästa artikel

Provkörning: Mazda6 (2015)

Provkörning

Bullret var något av en akilleshäl för Mazda6. Nu kommer en bättre isolerad sexa – med fyrhjulsdrift. Vi har provkört.

Mazdas sexa rullade in i Vi Bilägares långteststall i början av 2013 och sedan dess har vi kört över 6 000 mil med den japanska kombin. Drivlinan och köregenskaperna har imponerat och den verkliga förbrukningen har inte skenat iväg långt över den utlovade. Mindre roade har vi varit av det malande bullret från däcken som ligger som en påfrestande ljudkuliss i kupén.
 
Kritiken mot oväsendet har inte gått Mazda förbi. Tre gånger har fabriken varit på besök i Sverige för att testköra bilen på den grova och sällsynt bullriga asfalt som ligger på de svenska vägarna. Mätresultaten tog man med sig tillbaka till Japan för att hitta motmedel mot detta högfrekventa irritationsmoment.
 
Nu har en rad åtgärder bakats in i den uppdaterade modell som under våren anländer till bilhallarna. Bland annat har Mazda fyllt igen springor med ljudupptagande material, förstärkt isoleringen av golvet, lagt in tjockare mattor och filat på hjulupphängningarnas bussningar. På grov asfalt ska bullret minska med tio procent, enligt Mazda.
 
Uppdateringen innebär även att Mazda skruvat på designen. Att hitta de utvändiga nyheterna är dock en grannlaga uppgift. Fronten har fått nya krominslag, hajfensantennen på taket har gjorts mindre och i baklyktorna sitter numera lysdioder. På instrumentbrädan finns en ny skärm och Mazda har rensat bort en del hårdplast. Det känns ombonat och finishen börjar närma sig statusbilarnas klass.
 
Intressant i vintertid är också den nya fyrhjulsdriften. En och annan bilköpare har säkert valt bort senaste Mazda6 på grund av avsaknaden av fyrhjulsdrift, men nu är den bristen åtgärdad.
Tekniken är Mazdas egen och fungerar i princip som det system som Haldex levererar till bland annat Volvo och Volkswagen. I normalfallet skickas nästan all kraft till framhjulen, men vid behov kan en elektroniskt styrd lamellkoppling fördela upp till 50 procent av drivkraften till bakhjulen.
 

En begränsning är att fyrhjulsdriften bara finns att välja tillsammans med kombikaross och dieselmotor. Å andra sidan är dieslarna på 150 eller 175 hästkrafter dragvilliga och lent arbetande kamrater på vägen. Varianten med 150 hästar är bottenstark så att det räcker och blir över.
 
På landsväg uppträder bilen lugnt och sansat, men rappa styrreaktioner och följsamt chassi ger också känslan av en vältränad bil snarare än en stor klump med 4,8 meter mellan stötfångarna. Den tilltagna storleken räcker till för både folk och bagage, men innanför bakluckan hade utrymmet kunnat utnyttjas bättre.
 
Säkerhetsmässigt finns den senaste tekniken. Autobroms som fungerar vid låg hastighet följer med som standard. Om nödbromsen också ska gripa in vid högre fart måste man dock välja högsta utrustningsnivån och då hamnar priset över 310 000 kronor. Sådan teknik borde inte vara låst till den dyraste versionen utan tillgänglig för alla – det skulle kunna rädda fler liv.
 
Konkurrensen i den här storleksklassen är tuff, men efter uppdateringen känns Mazda6 ett snäpp vassare än tidigare. Om Sverigebesöken gjort bilen tillräckligt bullerdämpad återstår dock att se.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda 6?
FAKTA Mazda6 Wagon 2.2 AWD Vision

Pris, från kr: 286 800.
Modell: Femdörrars kombi.
Säljstart: Mars.
Mått, cm: L 480/B 184/H 148.
Tjänstevikt, kg: 1 470.
Markfrigång, cm: 16,5.
Max dragvikt, kg: 1 800.
Motor: Fyrcylindrig diesel med dubbelturbo, kompression 14:1, volym 2 191 cm3, max effekt 150 hk vid 4 500 v/min, max vridmoment 380 Nm vid 1 800–2 600 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell låda (sexstegad automat: 16 500 kr).
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,5 s.
Deklarerad förbrukning: 5,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 132 g/km.
Konkurrenter: Ford Mondeo, Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Volvo V70, Hyundai i40, med flera.

Kommentarer

#1
2015-04-06 12:16

10% minskat buller = ej hörbart

#2
2015-04-06 12:52

Jag provade just en sådan här Mazda med 175 hk dieseln, fyrhjulsdrift och automat för ca 1 månad sedan.
Mycket trevlig och körglad bil. Vid acc.prov med plattan i botten varvade den villigt, sexan gick inte i förrän vid 5000 varv och då var vi uppe i 160!
Men bullret! Det är väldigt länge sedan jag åkt i en så högljudd bil, att föra ett normalt samtal på E20 i 110 är omöjligt. Och det är inte enbart vägljud.
Synd på så rara ärter.

#3
2015-04-06 12:56

Jo Japsen om du minskar dB med tio procent så hörs det tydligt. En minskning från t ex 70dB till 63dB är riktigt mycket. Men man kanske räknar på annat sätt.

#4
2015-04-06 13:00

En kollega till frugan har nyligen köpt en sådan ny Mazda 6. Och de är synnerligen nöjda med Mazda då de hade förra modellen av Mazda 6 kombi, det var den bästa bil de någonsin haft. Så det fick bli en Mazda till trots bullret.........nu har inte jag kört denna Mazda än så jag ska inte säga varken bu eller bä om bullret. Men att Mazda 6 är en bra bil det tvivlar jag inte en sekund på. De som åker Mazda är i regel väldigt nöjda med sina bilar så det blir samma märke igen.

#5
2015-04-06 13:04

Låter illa om man inte kan prata i normal samtalston i 110 km/h. Körde i 160 med min igår och vi satt och samtalade helt utan att anstränga oss, varken för att prata eller lyssna. Hur lilla har då inte denna låtit tidigare och hur svårt ska det vara att göra en normaltyst bil?

#6
2015-04-06 13:15

Jag ska kanske tillägga att vi körde en motsvarande ny Passat, Mondeo och Mazda CX-5 (den var ännu värre, men vägljudet inte lika hörbart) på samma vägsträcka.
Passat var i särklass tystast, där har man verkligen lyckats med ljudisoleringen, men även Mondeo är ju avsevärt tystare.
Eftersom jag fått en del bullerskador genom jobbet, så är just buller i bilar det mest plågsamma vid bilåkande.

#7
2015-04-06 14:32

Imponerande att läsa om Mazda varit i Sverige på studiebesök för att se hur bilen uppför sig på vår asfalt och att dom verkar har konstruerat ett åtgärdspaket.
Men samtidigt så tycker jag att det borde upptäckts tidigare innan man lanserat bilen.

Intressant att tillverkarna ibland misslyckas med något så viktigt som komfort på olika underlag, och speciellt tillverkare med så stora resurser.
Det är väl bara att titta på Toyota Avensis version 2 och Golf version version 5 (eller om det var fyra), som är ytterligare exempel på hur tillverkare ibland glömmer bort vissa marknader/länder när det gäller bullernivå.

#8
2015-04-06 14:42

Det bästa är om köparen själv får välja om han vill ha autobroms eller inte. Lägg det som ett tillägg. Där får gärna också finnas extra galvanisering.

.

#9
2015-04-06 14:50

Ja, jag kan berätta om Avensis II i kombiversion. Som vi köpte 2003 när den kom, den fick kritik för buller Toyota tog fram ett åtgärdspaket man bytte bussningar etc. Jag fick även nya däck!! Men jag tror att sådant här ska man upptäcka under konstruktionen/utvecklingen av bilen. Man hade ju inhouse kunnandet sedan många år tillbaka hur man konstruerar en tyst bil nämligen Lexus LS 400 från 1989. Som var bland de tystaste bilarna på marknaden redan på den tiden. Det kunde man lagt ner lite från i Avensis, kanske den då blivit dyrare........

Antifeministen.

Extra galvanisering!! Då kanske inte färgen fäster på bilen om det blir för tjockt ytskickt. Det är en avvägning man måste göra.

#10
2015-04-06 15:05

Det enda jag inte gillar med denna bilen är den elektriska handbromsen och den usla bakåt o snett-bakåt sikten. Så jag skulle inte köpa denna bilen p.g.a. det.
Men det är mina synpunkter, många kan kanske leva med de detaljerna jag inte gillar.

#11
2015-04-06 18:03

@Shogun, men så kostar en LS mer än det dubbla mot en Mazda 6 också.

#12
2015-04-06 18:05

Enligt flera utländska tidningar jag läser så bullrar det friskt fortfarande.
10% är alldeles för lite, först vid 50% är det hörbart om de nu använder dB som mått...
Menar de 10% av 80dB dvs 8dB så ska det vara hörbart mindre buller.

#13
2015-04-06 18:17

Swemba.

Var det inte det jag skrev i sista meningen? Att den då blivit dyrare........Avensis alltså som jag jämförde med. Mycket av det man utvecklade till LS 400 1989 har hamnat i billigare bilar inom koncernen genom åren.

#14
2015-04-06 20:33

Smart drag av Mazda.

#15
2015-04-07 02:10

"Öppna luckan och gardinen följer med uppåt – en finurlig Mazdafiness som förtjänar applåder"

Eftersom detta kräver att den hakas fast i luckan och inte bara enkelt kan dras bakåt och hakas fast som normalt är detta en krånglig manöver om man vill ta bort gardinen.
För att det skall fungera har man dessutom tvingats flytta gardinen från ryggstöden bakåt i lastutrymmet nära öppningen.

Den variant som glider upp i taket via räls i takstolparna är enklare att hantera, täcker lastutrymmet bättre, kombinerar denna finess med den normala längsgående funktionen och är mindre invecklad.
Det är inte självklart att Mazdas ide är så imponerande om man studerar det närmare.

#16
2015-04-07 10:33

Decibel är ett logaritmiskt mått, vilket innebär att 3 dB motsvarar en fördubbling av nivån. Så ett fåtal dB kan göra väldigt stor skillnad i hörbarhet. Tittade snabbt på en 2014 års modell av Mazda 6 och den var uppgiven till 68 dB vid körning vilket måste anses väldigt lågt. Sedan kanske ljudet är av en karaktär som inte är så harmoniskt att höra på, men det är en annan femma...

#17
2015-04-07 18:40

I tyska mätningar så mäter 6:an 3-5dB högre än andra bilar dessutom elakt ljud.

#18
2015-04-07 20:28

Jag rekommenderar alla spekulanter en provtur på svensk skrynklig asfalt.
Det otrevliga är att den väsnas även på slät asfalt!
Och som jag skrev tidigare är det inte enbart vägljud, här finns annat oväsen också.

#19
2015-04-08 08:57

"På grov asfalt ska bullret minska med tio procent, enligt Mazda."
10% minskning är en droppe i bullerhavet. Mazda6 är en bra bil så länge man inte kör fortare än 50... sen tar bullret död på allt som är bra med bilen. Men det finns några tusen halvdöva förare så Mazdas marknadsandel är säkrad :)

#20
2015-04-08 11:08

Styggavargen - var hittade du uppgiften om 68 dB - och vid vilken fart ?
Gissar att du tagit värdet från Bilregistret och det är såvitt jag förstått mätt utanför bilen - inte inuti.

#21
2015-04-09 00:13

Styggavargen, 3 dB motsvarar en fördubbling av den avgivna effekten, men du måste upp i 10 dB för att örat ska uppfatta det som en fördubbling av ljudnivån, vilket motsvarar 10 ggr mer avgiven effekt.

Lyssnar du på musik, så är 3 dB en tydlig förändring, men inte mer än att du kanske inte ens tänker på den om du sitter och snackar.

#22
2015-04-09 20:15

Som jag skrev i #2, synd på så rara ärter.....
Jag gillade bilen i övrigt.

#23
2015-04-14 06:21

Har rullat 400 mil snart med min wagon 6 optimum.
Har inte mycket att anmärka på, förutom stereon som är lite av en besvikelse, den borde leverera bättre med tanke att dom petat in ett Boose system i den, men det är ju ett ilandsproblem i sammanhanget.
Annars känns den riktigt bra tycker jag, dock är järnhjulskänslan total med sommardäcken och svensk asfalt.

#24
2015-04-16 09:25

Re: N-iklas
Systemet är superenkelt - att haka fast eller haka loss gardinen tar högst 0,3 sekunder. Man har inte alls tvingats flytta gardinen bakåt från ryggstödet - vad pratar du om?! Jag äger bilen och använder den dagligen och hakar loss och flyttar gardinen ofta när jag fraktar stora föremål i bagaget. Det finns dessutom ett utrymme för hela gardinen under bagagerumsgolvet. Denna detalj är helt enkelt genial på Mazda6. Bästa jag sett och förtjänar verkligen applåder. Fungerar helt enkelt PERFEKT!

#25
2015-04-16 09:32

Re: Bortom - jag kör Mazda 6 2013 års modell och störs inte alls av buller. Värre är bullret i många konkurrerande modeller i mellanklassen, inte minst BMW 3-serie. Jag är inte heller döv, som du antyder, har bl a Hifi som hobby och bygger bl a egna högtalare. Jag har dessutom hörseltestats och har helt normal hörsel. Bullret i Mazda 6 är bara propaganda från journalister som måste hitta nåt negativt att skriva om eftersom det inte är en svensk eller tysk bil. Sedan har detta fastnat hos andra som ett mantra som upprepas om och om igen. Att det skulle vara bullrigt över 50 km/h är bara bullshit, bilen är helt tyst med ohörbart vägbuller till över 70 km/h, sedan börjar det smyga sig på men inte värre än i konkurrerande modeller, snarare bättre än i många av dem.

#26
2015-04-17 05:54

Hej thomnys Är din nyaste Mazda 6 den med elektriska handbromsen? Om inte, så har du gamla modellen?!

mvh VW Polo 2012

#27
2015-04-17 18:28

Som vanligt gott om synpunkter, tankar och idéer från folk som läst om bilen eller kanske provkört kortare stund. Tycker själv det är intressant att läsa hur folk som faktiskt äger bilen ifråga upplever den. Således: Har en 2013 2.0 165 hk vision (bensin) pre-facelift. Partisk eller ej, döm själva.
Plus: Kört 4000 mil utan problem. Snittar 0,66 verklig förbrukning blandad körning. Motorn känns pigg och hörs knappt vid normal körning. Helt ok ljudnivå med sommardäck. Andra servicen nu, billig och trevlig märkesverkstad. Rolig att köra, trygg i dåligt väder av olika slag. Ovanlig, gillar Mazdas filosofi att gå sin egen väg.
Minus: bullrig med dubbdäck, lite stötig på dåliga vägar. Kört Audi innan, givetvis inte samma kassaskåpskänsla.
Övrigt: Vad 10 års garanti innebär ska bli intressant att se...

#28
2015-04-19 21:36

Ja det är ju trevligt att de som köpt bilen är nöjda. Jag är lite förvånad men vi har ju alla olika värderingar.
Som jag skrev tidigare tyckte jag bilen var vettig i det mesta, kul att köra och riktigt pigg.
Men som sonen sa " Den här väsnas ju mer än bilar för tjugo år sedan!"
Och så var det, vi jämförde direkt med Passat, det var en avsevärd skillnad!
Nu upplevs ju buller olika, men för mig, som har bullerskador, var det klart störande.

#29
2015-04-21 01:54

Provkörde en Mazda 6 wagon Optimum diesel AWD förra veckan och är imponerad! Bilen gick behagligt tyst och ganska mjukt trots det något sportiga chassisättningen. Och med tanke på att bilen faktiskt rullade på STORA 19tums hjul med lågprofildäck så är det bra jobbat av Mazda! Körde även på skrovlig motorvägsasfalt i över 100 km/h och visst låter det lite men inte mer än vad som är rimligt! Tror knappast att konkurrenter i samma prisklass som rullar på lika stora hjul är så mycket tystare/mjukare... Det är ju såklart individuellt hur man uppfattar buller och vilka gränser man har för vad som uppfattas som bullrigt och inte!

I övrigt är den nya inredningen en fullträff... bilen känns riktigt modern! Även den något försiktigare yttre faceliften är mycket lyckad!

En kanonbil som i Optimum-utförande är fullutrustad och har ett extremt attraktivt pris sett till vad man får för pengarna!

#30
2015-04-27 22:31

@Saabnisse: du får inte glömma att fälgdimensionen spelar stor roll. Mazda i Optimum-utförande rullar på 19-tumsfälgar. Passat - även i en del prestandaversioner, som t ex den nya starkare dieseln, rullar på 17-tumshjul. Det är klart att den är tystare då... Jag har 17-tumshjul på min Mazda6 Vision och den rullar väldigt behagligt, knappast bullrigare än Passat med motsvarande fälgstorlek. Jag brukar reagera på bullret i Passat, t ex när jag åkt taxi.

#31
2016-10-26 08:48

20/10-2016 var jag och provkörde absolut sista versionen av Mazda 6 diesel som nu är en mer ljud isolerad, enligt vad dom skriver av både motor och vägljudet. Men enligt mig fortfarande katastrof vad det gäller motorljud, och vägljudet var inte mycket bättre det . Betänk då att jag kom i min VW Golf 7 tsi årsmodell 2016. som jämfört går mycket tystare. Jättesynd för jag gillar bilen i övrigt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.