Nästa artikel
Provkörning: Lexus CT 200h
Provkörning

Provkörning: Lexus CT 200h

Publicerad 8 november 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nya Lexus CT 200h är den mest kompakta och minst dyra lyx-Toyotan hittills. Prislappen börjar på knappt 300 000 kronor och för pengarna får man en 4,3 meter lång halvkombi med samma hybridsystem som i Toyota Prius och Auris HSD.

Måltavlorna är klart och tydligt definierade. Det är Audi A3 och BMW 3-serien som Lexus siktar in sig på med sin nya CT 200h-modell, där ”CT” står för Creative Tourer.

Och visst är bilen kreativ i så motto det är den första fullhybriden bland de kompakta prestigebilarna. Men själva drivsystemet är inte nytt, utan har lånats mer eller mindre rakt av från Toyota Prius/Auris HSD.

Det betyder att bilen drivs av en el- och en bensinmotor som, enkelt uttryckt, arbetar parallellt med varandra och ger en maximal uteffekt på 136 hk. Så när det gäller prestanda kan den nya Lexus-modellen inte på något sätt utmana sina tyska konkurrenter, som båda har betydligt mer potenta maskinerier att erbjuda.

Inga konkurrenter i närheten
Men i fråga om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp är CT 200h en solklar vinnare, åtminstone på papperet. Den deklarerade förbrukningen stannar på låga 3,8 l/100 km och CO2-utsläppet är under 90 g/km. Det kommer ingen av konkurrenterna i närheten av.

Hybridsystemet i Lexus CT 200h har också uppgraderats tekniskt jämfört med Prius/Auris och kan ställas i flera olika körprogram. Vill föraren få ut det mesta möjliga av sin bil vrider han/hon mittkonsolens eleganta aluminiumvred till sportläget.

Belöningen blir en rappare gasrepons och en kvickare och mer exakt styrning. Elmotorn levererar också mer kraft och antisladdsystemet går in i ett sportigare, mer tillåtande, läge.

Samtidigt byter instrumentbelysningen färg från lugnt blå till ilsket röd och instrumentklustrets ekonomimätare förvandlas till en varvräknare. Signalen till föraren är: nu kan du gasa på!

Hjulställen påverkas däremot inte av sportinställningen och fjädring/dämpning är densamma oavsett vilket körläge föraren ställer in. Men det betyder inte så mycket. Bilen är tillräckligt kurvstabil även utan elektronisk stöttning och tål att pressas hårt utan att göra bort sig.

Påminner om ”Rem-Johan”
Det som på allvar stör körupplevelsen är den irriterande slirkänsla som uppstår i den steglösa transmissionen vid hårdare accelerationer och i motlut. På den punkten påminner den exklusiva Lexus-modellen om en gammal Daf/Volvo av ”Rem-Johan”-typ. Och det är inget bra betyg!

Men drivlinan har andra kvaliteter och kan, förutom sportläget, ställas i både normal- och ekonomiläge för extra snål körning.

Vill man åka enbart på elektricitet går det också bra, men bara i låg fart och högst två kilometer om batteriet är fulladdat. På den punkten fungerar CT 200h precis på samma sätt som Prius/Auris HSD.

Fjädringen i Lexus nya minsting är bestämd, men utan att kännas stum och obekväm. Det blir tummen upp för chassiteknikerna, som hittat en vettigt avvägd balans mellan stabil väghållning och behaglig komfort.

Däremot är däckbullret överraskande brutalt. Vi provkörde bilen i Danmark och redan där noterade vi en hel del oljud från hjulställen. Undrar just hur den låter på grov svensk asfalt?

Lexus CT 200h är tänkt för yngre köpargrupper och finns bland annat med en, som i vår provbil, uppiggande knallblå inre färgsättning. I övrigt är interiören tämligen konventionell, om än med högre kvalitetskänsla och ett större mått av elegans än i en vanlig Toyota.

Den yttre designen är lite knepigare att komma underfund med. Karossen ser ut som om den är ett halvnummer för stor för chassiet på bredden och hjulen sitter en bra bit innanför karossplåten. Det gör att bilen ser lite vek och smalaxlad ut och det gäller oavsett om den är utrustad med 15-, 16- eller 17-tumshjul.

Men den defensiva formgivningen har även en del fördelar. Med hjulens yttersidor på behörigt avstånd från skärmkanterna är risken minimal för blästring av tröskellådor och bakskärmar till följd av däcksprut. Och det är klart plus från rostskyddssynpunkt.

Smått genialt
Förarplatsen i nya Lexus CT 200h är en blandning av lyxig Lexus-kvalitet och vanliga Toyota-knappar och är som helhet både sympatisk och användarvänlig. Ett stort extraplus får Lexus för det smått geniala manöverreglaget för navigator och infotainmentsystem.

Det fungerar ungefär som en datormus och är hur enkelt och smidigt som helst att använda.

Baksätet är hyfsat med tanke på bilstorleken och vuxna får plats, även om ben- och fotutrymme har sina begränsningar. Bagagerummet är däremot ganska snålt tilltaget, men räddas till en del av det stora extrafacket som finns under lastgolvet.

Lexus CT 200h kommer att finnas i tre olika utrustningsnivåer när den börjar säljas i Sverige till våren. Men det exakta innehållet i de olika paketen är ännu oklart, liksom vad de ska kallas.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Lexus CT 200h

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Lexus CT 200h

Pris, från kr: Ca 270 000 (ej fastställt).
Modell: Femdörrars femsitsig halvkombi.
Säljstart: Våren 2011.
Mått, cm: L 432/B 177/H 143.
Tjänstevikt: Ca 1 400 kg.
Motor: 4-cylindrig bensinmotor på 1,8 l/99 hk plus en elmotor på 60 kW. Max uteffekt ur hybridsystemet 136 hk (100 kW).
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, steglöst variabel automatlåda.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim på 10,3 s (fabriksuppgifter). Toppfart 180 km/tim.
Bränsleförbrukning: 3,8 l/100 km, blandad körning.
CO2-utsläpp: 89 g/km (preliminärt).
Konkurrenter: Audi A3 och BMW 3-serien.

Vad nytt? Drivlina från Toyota Prius/Auris HSD i kombination med Lexus-lyx.
För vem? Bilköpare som vill ha hög status och bra miljöegenskaper i samma paket
Bra köp? Nej, knappast strikt ekonomiskt. Men förmånsvärdet blir lågt för tjänstebilsförarna och miljösamvetet rent för privatköparna.

Plus: Stadig väghållning, flera körprogram, snål på bränsle, hög byggkvalitet, låga CO2-utsläpp.
Minus: ”Slirande” transmission, högt däckbuller, snålt bagageutrymme, dragkrok ej tillåten.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-08 08:37
789 (ej verifierad)

Vem fan är så dum att han köper en bullrig bil för nästan 300 000 SEK i grundutförande som dessutom är trång, bara kan köras max 2000 meter!!! på el med en gammal växellåda á la 1970 tals Volvo? Se sedan på designen. Har Lexus avskedat varenda designer?Om man dessutom tror sig ta köpare från verkliga prestigebilar som Audi och BMW då är man mer än naiv!

#2 • Uppdaterat: 2010-11-08 09:33
Jarl S

300 000 är ingenting. Flesta Lexus-bilar ligger långt över en halv miljon.

MEN. Auris HSD är betydligt vettigare. Bättre komfort samt något humanare prissatt, samt med teknik som först kommer till andra märken om 10 år.

#3 • Uppdaterat: 2010-11-08 09:57
Jägaren (ej verifierad)

Återigen visar braschen själv vilka som ingår i premiumsegmentet och som Toyota siktar på, nämligen Audi och BMW (och naturligtvis Mercedes - även om märket inte nämns i texten).
--
Jag ler när jäg läser att drivlinan påminner om den i en gammal Daf/Volvo av ”Rem-Johan”-typ. Men det är bra, eftersom de i premiumskiktet lugnt kan glida vidare utan konkurrens.

#4 • Uppdaterat: 2010-11-08 10:57
Jarl S

Så här ser statuslistan ut, mest premium högst upp.

Lexus
BMW
MB
Audi
Skoda
Daihatsu
SAAB

#5 • Uppdaterat: 2010-11-08 11:57
Jägaren (ej verifierad)

Jarl: Byt ut status mot statist så kanske du förstår din roll här i spalterna.

#6 • Uppdaterat: 2010-11-08 12:55
Simon no1

Re: 789 du har inte funderat på att många köper bilar som bullrar och är trånga med en prislapp långt över miljonen, jag tror lexus kommer sälja många CT 200 men inte till medelsvensson, fast det har nog aldrig varit syftet, många i USA kommer att byta ut sin Prius mot en Lexus så den kommer säkert bli en storsäljare.....

En orsak till att man reagerar på däckljudet är säkert för att motorn garanterat är extremt tyst.....

#7 • Uppdaterat: 2010-11-08 13:40
Steff 99 (ej verifierad)

Självklart ligger Toyota i framkant gällande hybrid, men frågan är varför man klassar dessa som miljöbilar eftersom de har fosil kraftkälla(bensinmotor) som måste användas den största delen av tiden, att klara några kilometer på batteri anser jag inte vara i teknikens framkant.
300.000 för en Toyota verkar väl magstarkt.
Försäljningen av denna "Lexus" i Europa kommer väl inte bättra på Lexus redan dåliga försäljningsstatistik precis

#8 • Uppdaterat: 2010-11-08 14:13
Simon no1

Re Steff 99 Miljöbil blir bilar när de släpper ut väldigt låga avgasutsläpp, därför är en hybrid klassad som miljöbil, sen tror jag du har fel, många som har råd och vill vara snälla mot naturen kommer givetvis att köpa Lexus.... Men Europa är inte en stor marknad för Lexus.....

300 000 för en Toyota ? Ja om du nu envisas med att kalla Lexus för Toyota så kan jag medela dig att många betalat över 4,1 miljoner just för att få äga en och de står tydligen på kö så att Toyota överväger att producera fler än de 500 utlovade....;) Jag talar om Lexus LFA

#9 • Uppdaterat: 2010-11-08 15:24
789 (ej verifierad)

Simon no 1:
Köpa en Lexus som inte är annat än en förklädd Toyota? Oh Boy eller Åh nej, Oh No.... Du vet om man har återkallat över 10 000 000 miljoner Toyota / Lexus idag återkallas över ytterligare 100 000 bilar.....

#a • Uppdaterat: 2010-11-08 17:54
Steff 99 (ej verifierad)

Re Simon no1
Nu är det inte så att Toyotamotorn släpper ut speciellt lite Co2 när den är igång,
Utan Eu -körcyckeln mixar ihop el +bensindrift, verkligheten är något helt annat, det enda stället där hybriden är verkningsfull är i ren stadskörning.
Att sedan jämföra denna hybrid med Lexus LFA ett försök att utmana italienska supersportbilar är nästan löjligt, längre från miljöbilar kan man knappas komma.
Den enda hybriden från Lexus som har ett bagage är LX450 övriga hybrider från Lexus har mindre bagage än en VW Polo. Helt förståligt att de säljer så dåligt som de gör här i Europa.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.