Bild
Nästa artikel
Kia har valt att placera laddluckan i fronten på e-Soul. I vårväder fungerar det bra, men vad händer till vintern?

Provkörning: Kia e-Soul (2019)

Provkörning

Nya generationen av fyrkantiga Kia Soul kommer bara att finnas som elbil. Räckvidden utlovas vara över 45 mil, en dubblering mot tidigare. Vi provkör.

Yyyeeeiiiii! Att trycka gaspedalen i botten låter som när rymdskeppen i Star Wars hoppar in i hyperrymden. Effekten kommer direkt på elbilsvis och elektronerna lyckas sätta fart på den 1,8 ton tunga lådformade bilen utan problem.

Platsen är Frankfurt med omnejd och centralfiguren är nya Kia e-Soul. Senaste generationen av krabaten med den karaktäristiskt fyrkantiga bakdelen kommer enbart att säljas som elbil i Europa. Drivlinan har plockats från Kia e-Niro, vilket betyder ett 64 kilowattimmars batteripaket. Det är dubbla kapaciteten mot vad förra eldrivna Soul hade och även antalet hästkrafter har ökats på markant, från 110 till 204.

Välordnad förarmiljö. Växelväljaren är ett vred och på sidorna av ratten sitter paddlar som reglerar nivån av bromsåtervinning.

Även om eldriften är den stora förändringen har själva bilen också modifierats. Bland annat är det nu LED-ljus i strålkastare och dimljus. Längden har plussats på med fem centimeter och den nya multilänkbakaxeln sägs göra e-Soul mer följsam och bekväm att köra. Och visst känns den korta provkörningen till största delen behaglig. Det är bara när jag kommer upp i högre hastigheter på motorvägen som ett vinande missljud smyger sig på. Kanske är det på grund av den inte så strömlinjeformade karossformen som fartvinden framkallar ett irriterade kvittrande och visslande som letar sig in i kupén? 
– Men e-Soul ska inte köras på Autobahn. Det har vi ju Stinger till, säger Kias europeiske vd Emilio Herrera vid presentationen.

Nåja. Med sitt lilla format och höga sittposition lämpar sig bilen åtminstone bra för att manövrera runt inne i den tyska storstaden. Även när vi lämnar höghusen för att njuta av vyerna av grönskande landsbygd kommer e-Soul till sin rätt. Under den här vårdagen med 15 plusgrader visar färddatorn på en förbrukning på 16 kilowattimmar per 100 kilometer, hyfsat nära de deklarerade 15,7. 

"Det uppstår en åksjukeframkallande känsla av dragkamp mellan systemen."

Fyra körlägen finns: Normal, Eco, Eco+ och Sport. Ecoinställningarna hjälper till att maximera räckvidden, genom att bland annat helt eller delvis stänga av luftkonditioneringen eller skala ner prestandan. Sportläget gör bilen till en pigg koffeininjektion, men det rekommenderas inte att kombinera det med maximal bromsåtervinning, då det uppstår en åksjukeframkallande känsla av dragkamp mellan systemen. Bromsåtervinningen styrs via paddlar på ratten och gör att bilen bromsar in när man släpper gaspedalen. Bromsenergin som samlas in hjälper till att ladda batteriet och besparingen i meter visas på ett uppmuntrande sätt vid hastighetsmätaren.

Snabbladdning sker via CCS och det vätskekylda batteriet ska enligt Kia tillåta upprepade kvicka energipåfyllningar utan problem. Med 100 kW-laddare kan bilen tankas från 20 till 80 procent på drygt 40 minuter. 

En välkommen nyhet är mobilappen UVO. Tidigare har det inte gått att kontrollera laddstatus på distans, en stor brist för en elbil som lämnas på laddning. Men nu har alltså Kia åtgärdat detta problem. Andra finesser i appen är möjlighet att aktivera klimatanläggningen och ställa in timer på laddningen när bilen är inkopplad till laddbox över natten. 

Jag tror att e-Soul kan få det tufft. Inte för att det är en dålig bil, men prisnivån ligger för nära e-Niro, som innan statlig klimatbonus på 60 000 kronor kostar 444 900 kronor. Skiljer det bara 11 000 kronor väljer de flesta nog hellre e-Niro, som kan erbjuda mer bagageutrymme (451 liter mot 315). 

Ett rimligt avstånd i pris borde ha varit minst 50 000 kronor, då skulle e-Soul dessutom ha duckat under 400 000-kronorsgränsen. Där hade vi åtminstone börjat närma oss något som kan kallas för folklig elbil.

Diskutera: Vad tycker du om Kia e-Soul?

Kia e-Soul

Pris, från kr: 433 900.
Svensk lansering: April. 
Mått, cm: L 419/B 180/H 160.
Markfrigång, cm: 15.
Bagagevolym, l: 315.
Tjänstevikt, kg: 1 807.
Motor: Elmotor. Max effekt 204 hk. Max vridmoment 395 Nm. Batterityp litiumjonpolymer, 64 kWh. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Enväxlad automatlåda (reduktionsväxel).  
Prestanda: Toppfart 167 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s. 
Deklarerad förbrukning: 15,7 kWh/100 km (WLTP). Deklarerad räckvidd 452 km.
Konkurrenter: Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, Nissan Leaf, VW e-Golf, Renault Zoe med flera.
 

Plus: Räckvidd, appstyrning.
Minus: Vinande ljud vid högre hastighet. Pris.

Vad nytt? Dubbel kapacitet. 
För vem? Den som vill åka utsläppsfritt och inte kör mycket motorväg.   
 

Kommentarer

#1
2019-05-26 10:49

Kan inget annat än att lyfta på hatten för tillverkaren KIA, den resan de har gjort på några år är imponerande. Även om jag inte förstår hur de tänker med både e-Soul och e-Niro så nära varandra i segmentet, har de en imponerande bredd i sitt utbud. För några år sedan var deras bilar inte särskilt bra, i mitt tycke. Nu skulle jag rent av kunna tänka mig köpa en KIA. Det kunde jag i för allt-smör-i-småland för några år sedan, de fanns inte på kartan. Nu är de en tänkbar kandidat som elbil.

#2
2019-05-26 12:47

Håller med dig till fullo Optimus. Kia har verkligen gjort en klassresa, särskilt i Europa.

#3
2019-05-26 14:45

Ja Kia är verkligen på hugget, imponerande! Men som andra med skriver, synd de lagt dem så nära varann i pris. Hade de lagt denna runt 375.000 innan premien tror jag de hade kunnat sälja riktigt bra!
En Stinger som ren elbil med runt 100 i batteriet skulle de plocka fram, den hade vart riktigt intressant. Snyggaste Asiatiska bilen på flera år.

#4
2019-05-26 20:36

Just den här modellen från Kia faller inte mig i smaken. Apropå klossiga modeller så tycker jag Yeti var den enda som har lyckats med det. Men kan hålla med om att Kia har ryckt upp sig.

#5
2019-05-26 22:38

Redan förra Soul var anskrämlig i utseendet och nya är ännu värre, så denna tror jag inte på för Europa. Förra var ingen hit här, den är designad för USA. Niro har en design som fungerar bättre i Europa. Och snart kommer nya Opel Mokka E och Peugeot e-2008, som blir intressanta konkurrenter.

#6
2019-05-27 07:40

Ful som få men annars så måste man berömma kia för designen på dom andra varianterna.
Och deras satsning på el och hybrid är klokt och bra.
Däremot att dom fortfarande bullrar mer än dom flesta är mindre bra.
Annars har dom varit duktiga att kopiera andra fabrikat på dom vettigast detaljerna och skippat dom dåliga.

#7
2019-05-27 08:19

Trots formen så har Soul ett ynkligt bagageutrymme, det är en stor nackdel.

#8
2019-05-27 19:59

Raphael #5
Det kryllar av elektriska Soul i grannlandet till väster om oss. Jag har till och med åkt i en sådan taxibil. Fungerade helt fint med bra plats i baksätet. Så att påstå att det inte var en hit i Europa vill jag påstå inte är helt korrekt. Eller så har alla europeiska Soul sålts i Norge....
Edit:
Roade mig med att räkna antalet parkerade elbilar på en sträcka av ca 200m i Oslo. 6 E-Soul, 4 Nissan Leaf, 1 Kona Electric, 1 BMW I3 och 1 Tesla X

#9
2019-05-28 17:08

Guran, Norge är inte hela Europa. Norge är inte ens med i EU. Jag pratade om Europa. Soul finns i lilla SUV segmentet. Soul säljer sämst av alla, så uppenbart är Norge det enda land i Europa som köper dem. Här har vi 22 modeller i det lilla SUV segmentet. På plats 1. Renault Captur, och på plats 22. Kia Soul. Längst ner i listan alltså. För 2018.
http://carsalesbase.com/european-sales-2018-small-crossover-segment/

#10
2019-05-28 17:10

Och jag tror inte att en ny generation av Soul kommer leda till att modellen avancerar förbi andra modeller, och det är ju därför som Kia gett upp och bara tar in elversionen. För deras enda marknad för den är Norge.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.